איך בודקים בית ספר?

תירתיר2

New member
איך בודקים בית ספר?

שלום לכולם. רציתי להתייעץ עם המנוסים מביניכם, לגבי החלטה באיזה בית ספר ישולב הילד: לפי מה מגיעים להחלטה גורלית שכזו? פגישה עם מנהל בית הספר? ביקור? הכוונה לבית ספר רגיל שבו הילד ילמד בכתה רגילה עם ליווי של סייעת. ואפרופו, איך מגיעים למצב שמקבלים סייעת צמודה בכיתה א'? תודה.
 

שרון123

New member
מנסה לענות

אצלנו השיקולים שונים, אז לא בטוח שאני אעזור לך. אבל אני עונה בכל זאת
לדעתי השיקול הראשון במעלה הוא הנכונות של כל הצוות, להירתם לטובת הילד. גם אם זה אומר השקעה מיוחדת מצידם. לא מספיק שהמנהלת תדבר מאד יפה. חשוב ממש לדבר עם המורה המיועדת, ולהבין עד כמה היא תהיה מוכנה לתת יחס מיוחד, ועד כמה הכישורים והאופי שלה מתאימים לזה. לפעמים המורים/המנהלת די מתלהבים מהרעיון, אבל בתכל"ס כשהם ניתקלים בקשיים, הם מרימים ידיים מהר מידי. אם אפשר ליצפות במורה בפעולה, זה יוכל לעזור לכם להחליט אם היא מתאימה לאוצר שלכם. בקשר לסייעת, אצלנו פונים לאגף החינוך במועצה. האחראית על החינוך ביקשה מסמכים שונים, וקיבלנו אישור לסייעת (לצערי השנה זה היה רק שעתיים ביום, אני מקווה שבשנה הבאה נקבל יותר)
 

נונינה1

New member
הי תירתיר,

אני עדיין לא יכולה לאמר לך שהדרך שלי הצליחה - אנחנו נתחיל כיתה א' רק בשנה הבאה אבל בחרנו כך : 1. בהנחה שהמנהלת מנחילה גישה, פנינו קודם כל למנהלת ובקשנו פגישה - יש מנהלות שהסבירו לנו כבר בטלפון שלילד לא מתאים אצלן - והן צדקו, אם הם כבר יודעות לפני ששמעו מילה על הילד הן אכן אל רוצות לשלב ולילד לא יהיה טוב אצלן. 2. ביררנו באילו בתי ספר כבר שילבו כך שיודעים במה מדובר בגדול ודיברנו עם הורים, כך ידענו לאילו בתי ספר לפנות. 3. פנינו לשירות הפסיכולוגי וביקשנו מידע על בתי ספר כאלו - והם עזרו. 4. לגבי בתי הספר שקיבלו אותנו, הדגשנו שאנחנו מביאים את הסייעת ובדקנו אם זה מקובל עליהם - זה המקרה שלנו, בית ספר אחד באמת לא הסכים וירד מהרשימה. 5. לבסוף בקשנו שכשידעו מיהן המורות לכיתה א' שיבררו אצלן את הנכונות והדגשנו את התכונות הנדרשות ממורה לבן שלנו על מנת שהשילוב יצליח א. מורה שרוצה לשלב. ב. מורה שלא דורשת שקט מוחלט בכיתה כל הזמן (יש כאלו ויש כאלו), ג. אדם נעים בטונים שלו - הבן שלנו מאוד רגיש לנושא. 6. הדגשנו שאם אין להם מורה כזו, אין דבר נמצא בבית ספר אחר - ואנו בקשר עם שני בתי ספר בתקווה שבין 6 מורות תימצא המתאימה. לגבי סייעת צמודה מטעם העיריה או משרד החינוך לא ידוע לי כי לא חיפשתי כך שלא אוכל לעזור. בהצלחה.
 

תירתיר2

New member
אצלנו המבחר מצומצם בלשון המעטה...

ולמעשה יש לי רק 3 בתי"ס רלוונטיים שממש קרובים לבית. בעניין סייעת- נוכל מקסימום לתגבר משכורת אבל לא להחזיק אחת כזו בעצמנו. אז אשמח לקבל מידע.
 

נונינה1

New member
אני גרה בתל-אביב

רק באזור הקרוב יש 7 בתי ספר, ואם אני מוכנה לסוע יותר מ-10 דקות יש בטח עוד 7........יש יתרונות לתל-אביב
 

Diana M

New member
החלטה לגבי בית ספר

לרוב לא ניתן להחליט, ילדים לומדים בבתי הספר באזור הרישום שלהם. במידה וכן ניתן, ביקור בבית הספר, התרשמות מהאוירה הכללית, אקלים בית הספר כפי שחווים אותו במסדרונות , בהחלט בעל משמעות. פגישה עם מנהל , יועצת, פסיכולוג, מחנכת עתידית והתרשמות מגישתם לנושא שילוב ילדים בעלי צרכים מיוחדים, צוות המדבר על הקשיים אך מוכן לקחת על עצמו את האחריות רציני בעיני יותר מצוות המבטל את הקשיים למשל, או צוות המנסה לשכנע כמה לא רצוי שילוב. לברר האם קיים נסיון בנושא בבית הספר והאם ניתן לשוחח עם הורים לילדים ששולבו. לסמוך על האינטואיציות . לגבי סייעת, יש לפנות למפקחת חנ"מ, או למנהל אגף החינוך הרשות המקומית בליווי מסמכים מתאימים. במידה והילד ימצא כזכאי יקבל שעות סייעת צמודה. דיאנה
 

תירתיר2

New member
כמה שעות מקבלים סייעת?

תודה על התשובות. מה זה סייעת צמודה-כמה שעות? נראה לי שלפחות בהתחלה, בלי סייעת צמודה לאורך כל היום זה יהיה "חבל על הזמן".
 

Diana M

New member
סייעת

המקסימום הוא 30 ש"ש ההחלטה לגבי מתן סייעת והיקף השעות נקבע על פי הצרכים והיקף המשאבים הקיימים לפיזור. סייעת צמודה היא סייעת שתפקידה לתת מענה לצרכים שהוגדרו אצל ילד/ה אחד אליו היא צמודה בניגוד לסייעת כתתית או סייעת תגבור. דיאנה
 
מאד קשה לקבל סייעת צמודה

הכי טוב זה שבוועדת ההשמה תירשם ההכרחיות של סייעת צמודה. ישנם בתי ספר שכעיקרון מתנגדים לכך, ביחוד אם מביאים סייעת מבחוץ. אצלינו זה היה ככה, אבל נלחמנו, ודברים פחות או יותר הסתדרו, הסייעת רישמית שייכת לבת שלי לחצי יום, אבל בפועל עושה עוד הרבה דברים אחרים בכיתה. אבל עדיין יש לבת שלי כתובת לפנות אליה כשהיא במצוקה, כשהיא בהתפרצות וזקוקה למישהי שתהיה איתה בטיול או בחצר או אפילו במקלחת.
 

תירתיר2

New member
למי יש ניסיון בשילוב ילד PDD

בבי"ס רגיל עם סייעת? לכמה שעות סייעת צמודה זכאים? הבן שלי מצד אחד חייב עזרה צמודה, ומצד שני מתאים בצורה מובהקת לשילוב ולא לכתה מקדמת/ תקשורתית. מה עושים?
 

Diana M

New member
סייעות

הסייעות אכן מועסקות באמצעות הרשות המקומית ופעמים רבות אין שום קשר בינן לבין חינוך או ידע פדגוגי בסיסי. האפשרויות בנושא תלויות גמישות הרשות, ישנן רשויות אשר מוכנות להעסיק את הסייעת שההורים מוצאים , ישנן רשויות המוכנות להעסיק סייעות משכילות יותר וההורים משלימים את הפער בתשלום השכר. וישנן רשויות בהן אין שום אפשרות לערער על הבחירה של הרשות ולעיתים זו בעיה. ברמת העקרון המפקחת על החנ"מ אמורה להיות שותפה בחירתה הסייעת, לא תמיד זה כך, למרות שמי שמשלם 70% משכרה זה משרד החינוך. בענין הצמדות לילד אחד, הסייעת אינה "הסייעת הפרטית" של הילד גם אם היא ניתנה עבורו. ההורה אינו המעסיק והגדרת התפקיד שלה נעשית עם מנהל בית הספר , המחנכת וגורמים נוספים. חשוב לזכור כי לעיתים ההצמדות האישית לילד גורעת ולא מוסיפה. פוגעת בהתפתחות התנהגויות עצמוניות ויוצרת סטיגמה שלילית. לעומת זאת כאשר הסיוע מנוצל כך שמתקבל הרושם כי הסייעת עובדת עם ילדים נוספים , האפקט רצוי יותר. כמובן שכאשר הילד הנתון נזקק לשרותיה היא מייד מתפנה אליו. דיאנה
 

נונינה1

New member
מניסיונם של אחרים....

כאשר ההמלצה היא כיתה רגילה עם סייעת צמודה, לפחות בחלק מהמקומות אומרים - נורא מצטערים אין תקציב אז נכניס את הילד לכיתה קטנה - אז זהירות. אצלנו ההמלצה של המאבחנת בהתחלה היתה - כיתה קטנה לא פדד , כדי שהמערכת לפחות לא תשלח אותו לכיתה פדד, אחרי שהסברנו שאצלנו הסייעת על חשבוננו, נפתרו כל הבעיות. אני יודעת שבגבעת שמואל ההורים מקבלים את תקציב הסייעת שאושר להם והם בוחרים את הסייעת ומשלימים שעות וכסף לפי יכולתם. זה ממש קורע לי את הלב שדוקא ילדים על התפר של המעבר, שצריכים את הסביבה הנורמלית, הגרויים הנורמטיבים, המשיכה כלפי מעלה, לא יכולים לקבל את התמיכה במעבר הזה בין החינוך המיוחד לרגיל. זהו מעבר מאוד קשה לילד ואי אפשר לעשות אותו ללא תמיכה. ואי אפשר להתכוננן אליו עוד שנה בכיתה קטנה כי הכיתה הקטנה לא מכינה את הילד לכיתה הגדולה כי היא בדיוק לא כזו. תירתיר, תנסי לחפש מתחת לאדמה סייעת, אולי אפילו מתנדבת, צעירות שלומדות, מורות שפרשו ומוכנות להרתם לחצי שנה, משהו........... המון בהצלחה.
 

תירתיר2

New member
רק שתראו את גודל החרדה...

הילד שלי עולה לא' רק בסוף שנה הבאה ! ואני כבר בקושי ישנה בלילה. נונינה,עם כל מילה שאמרת על הילדים שדווקא זקוקים לשילוב- ונופלים, אני מזדהה בצער רב. הלוואי שהמציאות תהיה ורודה יותר מתקוותי השחורות. אני מאיזור עם מעט מאוד בחירה. תודה בכל אופן...
 
למעלה