איך הייתם נוהגים?

פרטנר

New member
איך הייתם נוהגים?

כמורים לנהיגה עליכם להצמד להוראות החוק ןבנוסף להקנות לתלמיד יכולת לחשוב ונתח מצבים חריגים. מקרה א' צומת עמוס שלא ניתן לפנותו ,ממתינים לפני הצומת בירוק. נהגים חסרי סבלנות צופרים עוקפים אתכם וחוסמים את הצומת. פינוי הצומת לא נראה באופק גם עוד מספר מחזורים. כניסה לצומת וחסימתו נראה כפעולה בלתי נמנעת. פעולה שתוביל למבטים כועסים מצד הנהגים מהכיוון השני. מקרה ב' כביש בינעירוני , התנועה זורמת במהירות 90-100 למרות השלטים המורים על 40(מהירות מיוחדת). האם לנסות לשמור על קצב התנועה או לציית לתמרור ולגרום להפרשי מהירות מסוכנים? מקרה ג' תלמיד מנוסה בועל יכולות טובות עומד בצומת וממתין לאפשרות להשתלב בתנועה. מאחור צפירות רמות מנהגים חסרי סבלנות. התנועה ערה מאוד ושיקולי התלמיד נכונים אך יחד עם זאת כנהגים היתם משתלבים בתנועה. האם קלחת פיקוד ולהפקיע את השליטה מהתלמיד או לאפשר לו להתמודד לבד על אף המחאות מאחור?
 
סוגיות מעניינות ואמיתיות ../images/Emo73.gif

פרטנר האם אתה מורה לנהיגה או רק "הדובר" שלהם ? העלית כאן סוגיות שבהחלט חשוב לדון בהם ואני מקווה שגולשים רבים ישתפו אותנו בדעותיהם. ועתה לעניין --- והתייחסותי היא כיצד התלמיד אמור להתנהג,התנהגות העשויה להתאים גם לנהג מן המניין. מקרה א' : לא ! ! ! נכנסים לצומת לא פנוי !!! חד וחלק ! נקודה סוף ! ! ! "פינוי הצומת לא נראה באופק..." כך כתבת הרי, אז לאן ולמה להיכנס לצומת חסום ??? כניסה לצומת חסום / לא פנוי - מפריעה,חצופה לא "עוזרת" לנהג החוסם ואף עלולה להסתיים בדוח. מקרה ב' : כביש עירוני עם מהירות של 40 קמ"ש ? שיהיה... זו המהירות שהתלמיד אמור לנהוג בה,ושילמד גם להתמודד עם תגובות הנהגים.עדיף שיכיר אותן כבר עכשיו.כנהג ינהג לפי שיקול דעתו, (ואני מקווה שזה יהיה בהתאם לחוק) אולם כל עוד הוא תלמיד,ינהג כתלמיד בהתאם לחוקים ןלתקנות אותן שינן ולמד.וצר לי אם דברי לא נעימים לאוזניו של גולש זה או אחר. מקרה ג' : המורה יחליט בהתאם לנסיבות האם "לקחת פיקוד" או לא. בהתאם לתיאורך תן לתלמיד את ההזדמנות להתנהל בכביש ולשמוע את הצפירות ולהפעיל את שיקול דעתו.אל תיתן לו את ה"זכות" להינצל מהנסיבות הקשות,תן לו להתמודד איתן !!!!! אני מקווה שמורי הנהיגה מלמדים נהיגה !!! ולא !!! "איך לעבור ת'טסט". אשמח לקרוא על חוויות מהשיעורים וכיצד המורים מעבירים שיעורים לגבי הקטל בכבישים ומה מלמדים בשיעורים. בברכת נסיעה טובה ובהצלחה למורים ולתלמידים.
 

אהובה.א

New member
הרי מכאן הכל מתחיל

יודע מה ההבדל בין מורה לנהיגה חכם ומורה לנהיגה פיקח? מורה לנהיגה חכם לא יכניס תלמיד למצבים פמורה לנהיגה פיקח ילמד אותו לצאת מהן. יש לי תחושה כבירה שמורי הנהיגה באמת מלמדים בכדי "להעביר טסט" ולא מנסים "ללמד הילכות נהיגה". אם מורי הנהיגה יתחילו ללמד תלמידים כיצד לצאת ממצבים שונים - אולי התאונות יפחתו. 1. השתלבות בתנועה? רק בישראל זה קיים. השלט "האט ותן זכות קדימה" נועד בכדי "לתת זכות קדימה" ולא "להשתלבות". ומורי הנהיגה מחנכים את התלמידים "להיכנס לצומת" למרות שאין אפשרות. "נסה להשתלב איכשהוא". 2. עצירה בעצור - לנהג חשוב להבין שהעצור קיים לא בכדי. נכון שזה כמו פסל אולם יש סיבה שהוא שם. אז נכון שעצרת בעצור אולם זה לא מספיק. אתה צריך גם לתת זכות קדימה. אגב , בתקנות התעבורה ישנן שלושה או אברעה סוגים של עבירה על תמרור עצור: א. אי עצירה בעצור. ב. אי עצירה בעצור ואי מתן זכות קדימה. ג. עצירה בעצור אולם אי מתן זכות קדימה. שני האחרונים הם הזמנה לדין, לדעתי. ולגבי המורים - הם לא מלמדים את התלמידים שעצירה בעצור היא לא לבד. יש לתת זכות קדימה. 3. כניסה לצומת לא פנויה. לעיתים, המצב לא מאפשר לך אחרת כי הרמזור מתחלף כל 2 מכוניות. ככה זה כשגרים בעיר "כבדה" כמו תל אביב שהתנועה הקלה ממנה והלאה. 4. סטיה מנתיב? פפפפפפפפפחחחחחחחחחח. כשסוטים לנתיב ליד או הנגדי - חשוב לאותת ולבדוק שאין רכב חוצה. כמו שציינתי לפני כמה שבועות עקיפת רכב גדול כשאין לך שדה ראיה נרחב - הדרך הטובה ביותר היא להתרחק מהרכב מרחק סביר שמאפשר לך לראות היטב למרחק ולעקוף בבטחה. את זה המורים לא מלמדים. 5. שוב , מהירות היא לא הגורם המרכזי לתאונות הדרכים. אם בכביש שמותר 40 (?) נוסעים בו 90-100 ושם נוסע רכב "ל" במהירות שמותרת לו.... ראשית , מי שלא בסדר הם הנהגים האחרים ולא המורה. המורה צריך ללמד את התלמיד כיצד לנהוג. לנסוע במהירות גבוהה פי שניים ויותר? זאת הגזמה , לדעתי. 40 זאת לא דרך בינעירונית, אלא עירונית. ואם יש שלט המורה על מהירות כזאת - משהו לא מסתדר לי. אולי יש עבודות באותה דרך? אם כן , הנהגים האחרים חסרי זהירות כי יש אנשים שעובדים בכביש ומסתובבים הולכי רגל. חוסר זהירות נוראי. סעו בזהירות והימנעו מתאונות
 

פרטנר

New member
היצמדות לחוק ויהי מה..?

צומת לא פנוי עשוי להשאר ככזה עקב זליגת מכוניות וסתימתו מכל כיוון . המתנה סבלנית תגרום לכך שהצד הממתין לא יקדם את עצמו ואת הבאים אחריו. אהובה טוענת שאין ברירה לפעמים , ואכן כך המצב- להסביר לתלמיד את המצב החריג שנוצר ולהתקדם. לגבי המהירות המיוחדת- הצבת תמרור מהירות באיזור עבודות בכביש למרות שהתנאים מאפשרים מהירות גבוהה בהרבה גורמת לזילות החוק בעיני הנהג ההגיוני. נסיעה ב40 או 60 כשהתנועה סביב נעה במהיריות כפולות לעיתים זו סכנת חיים. האם להצמד לחוק ולהסתכן? ולאהובה, לא הבנתי חלק מהערותיך לגבי מורי הנהיגה . האם טענותיך על מורי הנהיגה הם מתוך היכרות עם תהליך הלימוד עצמו או היתקלות בנהגים בכביש שהם כביכול ה"תוצרת" של תהליך לימוד הנהיגה כדברייך.? אם מורה לנהיגה לא יכניס תלמיד למצבים מסויימים כיצד ילמד אותו לצאת מהן? תיאורטית? לא מספיק. האם היצמדות לחוק בצורה עיוורת היא המטרה או פיתוח יכולת ניתוח מצבים ובחירה בפתרון הבטוח ביותר ישיגו את המטרה לנהג טוב יותר?
 

NewUser4

New member
או בקיצור.

הפעלת שיקול דעת! בכל מצב נהיגה יש להפעיל שיקול דעת, ובהסתמך על החוק, יש לפעול בהתאם. לעתים, אין מנוס ויש לעבור על החוק. ניתן לעשות כך (וכך גם נצפה מתלמיד במבחן) רק אם אין ברירה ונהיגה כחוק תסכן את עצמך ואת עוברי הדרך. מורים אשר ילמדו את תלמידיהם לעבור טסט כדברייך, יגלו שהתלמידים יתקשו במבחני הנהיגה. דווקא המורים שמלמדים את התלמיד לנהוג, ולדעת לפעול במצבים מסויימים ולהפעיל שיקול דעת, הם המורים שהתלמידים שלהם מצטיינים במבחנים.
 

Sea Urchin

New member
1. ב"האט ותן זכות קדימה" -

יש להשמיט את "האט" משם התמרור, כשהתמרור מופיע לפני נתיב השתלבות בכביש מהיר הדרך לתת זכות קדימה היא דוקא להאיץ. ההאטה יכולה לגרום לכך שרכב בנתיב הימני יאלץ להאט - וזה כבר לא מתן זכות קדימה. 2. עצירה ב"עצור" - שינסה תלמיד נהיגה להמשיך בנסיעה מיד לאחר שעצר בלי להסתכל ימינה ושמאלה. במקרה כזה מורה הנהיגה ישלח רגל לברקס, ואם עשה זאת במבחן מעשי הוא ייכשל.
 

be_roo

New member
"האט" הושמט כבר לפני שנים

בהגדרת התמרור באופן גורף.
 

NewUser4

New member
איך היינו נוהגים?

תחילה יש לציין, אין הבדל גדול בין כיצד הייתי מצפה מתלמיד במבחן לנהוג מאשר לדרך שבה הייתי מצפה מנהג לנהוג, שהרי הנבחן הוא נהג לכל דבר. ההבדל היחיד הוא שבמבחן יש להראות גם ידע ובקיאות בחוק וגם יכולת פתרון של מצבים מסויימים והפעלת שיקול דעת נכון. בעוד שנהג שאינו במבחן ישים תחילה את בטיחותו כעדיפות ראשונה, אף אם הדבר דורש עבירה על החוק, כפי שכבר ציינתי בהודעתי הקודמת. א. מכיוון שאני ראשון בצומת, הייתי תחילה ממתין מחזור אחד או שניים כדי לראות מה קורה בדיוק בצומת. אם הייתי רואה שברגע שנהייה אדום הצומת (בכיוון שלי) מתחילה להתפנות הייתי נכנס לצומת. אם לא, הייתי מחפש להכנס לאיזה מקום שלא אפריע בצומת, ואמתין שכל הנהגים בצומת יסעו (כדי לא לקפח זכות) ואז אסע. קשה לענות על השאלה הזאת שכן יש לראות את המצב. ב. הייתי נוסע במהירות החוקית בנתיב הימני. אם יש צורך לעבור לנתיב השמאלי כדי לפנות שמאלה אין ברירה אלא להאיץ למהירות גדולה יותר כדי לא לגרום למצב מסוכן. ג. לאפשר לתלמיד להתמודד. היתרון של התלמיד הוא שיושב לידו מורה שיש לו את השליטה ברכב. אי לכך הוא יכול להתנסות במצבים ואף לטעות (וכדאי שהוא יטעה) שהרי מטעויות לומדים הכי טוב. במבחן, אם הוא לא נכנס אף שיכל להשתלב בתנועה הדבר יצטייר כחוסר ביטחון וראייה לקויה של המצב בצומת. כמובן שמצפירות הנהגים הוא צריך להתעלם. שיצפצפו.
 

wil

New member
../images/Emo45.gifמסכים

א. במחזור הראשון לא להיכנס לצומת. אם המכוניות מהכיוונים האחרים סותמות אותו עוד יותר ולא נראה שהעסק משתחרר, רק אז נכנסים, בלית ברירה. לפעמים בתל אביב יש מצבים כאלו שאם נוהגים לגמרי כחוק ולא נכנסים לצומת לא פנוי, אפשר להמתין הרבה מחזורים בזמן שהנהגים שבאים מרחוב אחר כן נדחפים לאותה יציאה שאתה רוצה לנסוע אליה ואז היא תמיד מלאה. ב. תלמיד נהיגה ו/או נבחן צריך לשמור על המהירות המותרת, אפילו אם היא מגוחכת. נוסעים בנתיב ימני במהירות המירבית המותרת, זה מעכב אבל אין מה לעשות, זה החוק. אחרי שמקבלים רשיון השיקולים כמובן אחרים. ג. בשום אופן לא להפקיע שליטה! במצבים כאלו של השתלבות, אפילו בתנועה עמוסה, תמיד יהיה מרווח שיאפשר השתלבות גם לתלמיד זהיר. מקסימום יקח לו דקה-דקה וחצי. תמיד יש איזו משאית איטית שנוצר וואקום לפניה, או רכב שעובר נתיב ויוצר חור. יש לסגור חלונות ולהורות לתלמיד להתעלם מהצפירות ולהשתלב אך ורק כאשר יהיה מרווח שמתאים לו. גם כנהג מנוסה אני לעיתים מקבל צפירות בהשתלבויות עמוסות כאלו, עדיף להיות בטוח ולא להיכנס בדוחק.
 

isra533

New member
אענה אחד לאחד

במקרה א' אם הגעת למסקנה שאין ברירה אלה להכנס לצומת כדי לעבור אותה, זה מה שתעשה בתנאי אחד, שאתה דואג להראות לתלמיד איך לעשות זאת בצורה הבטוחה ביותר ע"י שמירת סביבה בטוחה. מקרה זה היא דוגמא טובה איך לצאת מתסבוכת גם אם צריך להפר את החוק. בדרך כלל במקרים כאלה לא נשקפת סכנה של תאונה חמורה כיוון שכל הצות פקוקה, ולכן גם אם חסמת את הצומת, לא נראה לי שמישהו יכנס בך בכוונה. כמובן שאינני ממליץ להפר חוקי תנועה סתם כך כי נח לנו אלה אם באמת זו האפשרות האחרונה הקיימת לצאת מהמצב, לתקוע את אלה שמאחוריך או בכל זאת להתקדם ולצאת מהמצב הנתון. מקרה ב' בעצמך אמרת שהתנועה זורמת לכן לא ברור לי מדוע קיים שלט של 40קמ"ש, אבל אם אתה רוצה להיות צדיק בסדום, תסע במהירות המותרת בשלט ותדאג לשמירת מרחק מקדימה ומאחור. לפי דעתי דוקא במקרה הזה יש בידיך אפשרות להראות לתלמיד נסיעה בטוחה גם בפרשי מהירויות עם שמירת מרחק מתאימה. ההנחה שהפרשי מהירויות גורמים ליותר תאונות נובעת מחוסר ידע מתאים בשמירת מרחק ולא מעצם הפרש המהירויות. מקרה ג' אם התלמיד מנוסה בעל יכולות טובות, זה בדיוק הזמן לתת לו להוכיח בעיקר לעצמו את היכולות שלו להתמודד עם מצבי מתח. לקיחת הפיקוד ממנו רק יכולה לשדר לו את חוסר האמון שלך בו וגם להוריד משמעותית את הבטחון העצמי שלו לפתור בעיות ובעיקר למנו ממנו את עצם ההתמודדות עם המצב. שכן שלי שהוא מורה לנהיגה כתב באותיות גדולות מאחורי הרכב בו הוא מלמד נהיגה "לשמור מרחק, תתכן עצירה פתאומית". לפי דעתי מומלץ לכל מורה נהיגה.
 
למעלה