איך הרכב האוטונומי יהרוס את הערים ויחסל את התחבורה הציבורית

ערוץ היוטיוב Not Just Bikes מציג חזון דיסטופי מבהיל של השפעת כניסת המכוניות האוטונומיות לחיינו. הוא בוחן את ההיסטוריה של כניסת הרכבים הפרטיים, ומסיק מסקנות על אך המהפיכה הזו הולכת להתחולל, ומהן ההשלכות שלה.

בסרט הוא פוסל את כל הטענות שיהיו פחות פקקים, ומסביר איך דווקא יהיו יותר פקקים, וגם יותר מגרשי חניה מסביב. יכול להיות שיהיו פחות תאונות דרכים, אבל עדיין יצוצו בעיות שאף אחד לא יכול לחזות מראש. הגורם המרכזי שהוא מביא בחשבון זה הכסף הגדול שהולך להיכנס לתחום, כזה שיבצר את מעמדו של הרכב האוטונומי כגורם המכריע בתכנון ערים ובהתאמת ערים לצרכי רכב האוטונומי. כל הדיבורים והתכניות לעירוניות בריאה, עם נתיבי אופניים ועידוד תח"ץ יעופו במהרה דרך החלון בהשפעת הלובי החזק הזה לטובת עוד ועוד נתיבים לרכבים פרטיים ולרכבים אוטונומיים ולמגרשי חניה.

טענה מעניינת שהוא מעלה היא שהרכבים לא מתוכנתים, אלא "מאומנים" להתמודד עם המצבים השונים, והאימון נעשה ומתאים לערים בארה"ב, שכבר היום בנויות ומתאימות באופן מיוחד לשימוש אינטנסיבי ביותר בתחבורה פרטית. ערים באירופה ובמקומות אחרים ייאלצו להסתגל לאופן התכנות הזה (או לפסול מכל וכל שימוש ברכב אוטונומי - ומה הסיכוי שזה יקרה).

 

Ccyclist

Well-known member
ערוץ היוטיוב Not Just Bikes מציג חזון דיסטופי מבהיל של השפעת כניסת המכוניות האוטונומיות לחיינו. הוא בוחן את ההיסטוריה של כניסת הרכבים הפרטיים, ומסיק מסקנות על אך המהפיכה הזו הולכת להתחולל, ומהן ההשלכות שלה.

בסרט הוא פוסל את כל הטענות שיהיו פחות פקקים, ומסביר איך דווקא יהיו יותר פקקים, וגם יותר מגרשי חניה מסביב. יכול להיות שיהיו פחות תאונות דרכים, אבל עדיין יצוצו בעיות שאף אחד לא יכול לחזות מראש. הגורם המרכזי שהוא מביא בחשבון זה הכסף הגדול שהולך להיכנס לתחום, כזה שיבצר את מעמדו של הרכב האוטונומי כגורם המכריע בתכנון ערים ובהתאמת ערים לצרכי רכב האוטונומי. כל הדיבורים והתכניות לעירוניות בריאה, עם נתיבי אופניים ועידוד תח"ץ יעופו במהרה דרך החלון בהשפעת הלובי החזק הזה לטובת עוד ועוד נתיבים לרכבים פרטיים ולרכבים אוטונומיים ולמגרשי חניה.

טענה מעניינת שהוא מעלה היא שהרכבים לא מתוכנתים, אלא "מאומנים" להתמודד עם המצבים השונים, והאימון נעשה ומתאים לערים בארה"ב, שכבר היום בנויות ומתאימות באופן מיוחד לשימוש אינטנסיבי ביותר בתחבורה פרטית. ערים באירופה ובמקומות אחרים ייאלצו להסתגל לאופן התכנות הזה (או לפסול מכל וכל שימוש ברכב אוטונומי - ומה הסיכוי שזה יקרה).


זה סרטון ארוך בן שעה, לא אוכל לצפות בכולו כרגע אך ראיתי את 10 הדקות הראשונות.

הבעיה במקום מפותח תחבורתית כמו פרברי לונדון או המרחב שסביב העיר היא שמערכת הרכבות מחברת למרכז העיר באופן מצויין, אך הנסיעות ההיקפיות בין הפרברים אורכות זמן רב. למשל: להגיע מהיי בארנט לאדג'וור, שתי תחנות הקצה של ענפי הקו הצפוני באזור 5, צריך לנסוע ברכבת עד קמדן שבאזור 2 ולהחליף שם. לחלופין יש אוטובוס מפינצ'לי סנטראל לגולדרס גרין שמגשר על הפער בין הענפים אבל לא מופיע על מפת התחתית. הרכב האוטונומי יכול לתת לאדם שאינו נוהג את היכולת לנסוע נסיעה של כ 7 קילומטר בקו אווירי במקום כ 25 ק"מ ברכבת או 16 ברכבת בשילוב האוטובוס.

לדעתי הגודש במרכזי הערים לא יאפשר לרכבים אוטונומיים בבעלות פרטית להכנס אליהם (אף שמוניות בניהוג אנושי כבר נכנסות למרכזי הערים ואף נהנות מפטור מאגרות גודש וזכות להשתמש בנת"צים).

בעיר עם מערכת רכבתית מפותחת השאלות הן של גישה לתחנות המערכת ושל גישור על חורים ברשת.

דוגמה לונדונית נוספת היא הכביש הצפון מעגלי A406. ללונדון יש מרקם אירופאי המגשר בין עיר של רחובות עירוניים ורשת רכבתית מפותחת ומערכת כבישים מהירים מאזור 3-4 החוצה. הכביש הצפון מעגלי הוא יצור כלאיים של ההתפתחות הזו. באזורים ישנים יותר משנות ה 30 יש עליו אפילו בתים פרטיים שהמגורים בהם הפכו לסיוט. באזורים חדשים יותר הוא כמעט אוטוסטרדה ללא מדרכות. באזורים בין שתי הרמות הוא מאד מזכיר את ה " Strode " האמריקאי שהוזכר בסרטון. הוא מקשר לאזורים של חנויות מחסן וקניון או שניים שהגישה אליהם בתח"צ היקפית אפשרי אבל לא נוח במיוחד. כשגרתי בלונדון לא היה לי רישיון, נסעתי על הצפון מעגלי מספר פעמים הן לאירועים משפחתיים והן לקניות עם בעלי, הגישה לאותם המקומות - למשל באזור קניון Brent Cross והפארקים המסחריים שממערב לו על הכביש - נוחים פי כמה וכמה ברכב. לצערי אף רשת תח"צ לא תצליח להגיע למקומות כאלו בנוחות וביעילות שהיא מגיעה למרכזי הערים ולמרכזים הוותיקים. מוניות בניהוג אנושי יקרות מאד בגלל הצורך לפרנס נהג. לא ריאלי ליצור קו אוטובוס לכל צירוף רדיאלי. אפשר אמנם לטעון שהמסחר הורטואלי צימצם את הצורך להגיע למקומות כאלו (גילוי נאות - יש לי מניות במאות, ויזה ומאסטרקארד, אני גוזר תלוש נאה ממסחר מקוונן) אבל עדיין - אם רוצים לבחון את המוצר או להביא אותו לתיקון (ד"ש למעבדות קאסיו) - צריך להגיע לשם.

לפני טיפה יותר מעשור למדתי לנהוג. הטווח שלי ברכב גדול משמעותית ממה שהיה באופניים ובתח"צ באזור מגוריי כיום. פתיחת המרחבים האלו בפני אוכלוסיות לא נוהגות יהיה מהפכני בעיניי.
 
למעלה