איך יודעים שכולם חולמים בשינה?

uzi2

Active member
את השאלה צריך אמנם להפנות למומחה בתחום, אבל אכתוב מה שאני כן יודע:
א. לא בדקו את כולם כמובן.
ב. מצד שני, האם בדקו את כל בני האדם - האם יש להם לבלב? או מוח?
ג. אבל מצד שלישי האנלוגיה אינה מלאה. אנחנו יודעים בוודאות שללבלב ולמוח יש פונקציונליות שהכרחית לתפקוד לאורך זמן. האם לחלומות?
ד. חלומות גם אינם איבר בגוף.

אז מה אנחנו כן יודעים על החלומות?
החלום, ככלל, קורה בשלב של שינה שנקרא REM sleep. ( Rapid eye movement sleep, ובסלנג: שנת חלום). בזמן שינה זה, העיניים נעות בתנודות מהירות, והגוף משותק.
כשלוקחים אנשים מן השורה לניסוי במעבדת שינה, לכולם יש שנת REM. ואם מעירים אותם באמצע שנת REM, גם כאלו שבד"כ לא זוכרים שהם חולמים, ידווחו שהם חלמו. משמע שכנראה אלו שלא מדווחים לאחר שהתעוררו, שהם חלמו, כן חולמים, אך פשוט לא זוכרים שהם חלמו.
אנחנו גם יודעים שמי ששנת ה-REM שלו מופרעת באופן קבוע סובל מהרבה תופעות לא בריאות. מצב הבריאות של אנשים אלו מתדרדר, וגם מערכת החיסון נפגעת, והזכרון נפגע. לפעמים הפרעות קבועות בשנת חלום שימשו חוקרים שרצו לשתול זכרונות במוחם של נחקרים, כדי לגרום לאנשים להתקשות להבדיל בין מציאות לחלום - מה שמקל על שתילת זכרונות.

האם ניתן מכאן להסיק שכל האנשים הבריאים חולמים?

לא.

ניתן להסיק שכנראה רוב גדול של האנשים, גם כאלו שאינם זוכרים שהם חלמו - חולמים (בגלל שכפי שכתבתי קודם לקיחה של נבדקים למעבדה והערה בזמן שנת חלום גורמת להם לזכור זמן קצר לאחר מכן, שהם חלמו).
מה שכן, חוקרי מוח וביניהם מארק סולמס מדרום אפריקה, הראו כי על אף שחלימה מתרחשת בעת שנת REM, פועלים במצב זה מספר מנגנונים, שחלק מהם ניתן להפריע מבלי שמנגנונים אחרים שמתרחשים באותו הזמן יופרעו. כך שיכול להיות שהפעילות של החלימה, יכולה להיות מופרעת, מבלי שפעילויות חיוניות של המוח שמתרחשות באותה העת יופרעו. הבעיה העיקרית שלי, היא שלמרות שהנושא מעניין, לא התעמקתי יותר מדי במחקרים הקשורים למנגנונים השונים שמתרחשים בשנת חלימה, ולתלויות ביניהם, וכרגע, אין לי יותר מדי זמן להתעמק בזה (זה לא חצי-שעה).
אני רק יודע שיש השערה, שהעובדה שהשרירים הרצוניים בגוף (למעט שרירי העיניים) משותקים, היא מנגנון שמונע מהשרירים לפעול בהתאם למה שמתרחש בחלום, וכתוצאה מכך לעשות פעילות מזיקה.

אבל גם אני לא מומחה בתחום ואני מניח שאנשים שמבינים יותר היו יכולים לשפוך יותר אור בנושא.
 
נערך לאחרונה ב:
למעלה