איך כותבים דוח מעבדה בצורה טובה

meatball1

New member
איך כותבים דוח מעבדה בצורה טובה

שלום ,
אני נמצאת במעבדה בתואר ראשון שדורשת ממני להגיש דוחות ברמה של מאמר . ובכללי המדריך שלי ביקש מאיתנו להעלות את הרמה . אך איני יודעת בדיוק איך לעשות זאת .
כתבתי מבוא בנושא של הפרדת חלבונים ואיפיונם . אשמח אם תוכלו לקרוא ולייעץ לי איך לשפר זאת . תודה מראש

הדרך שבה ביוכימאים לומדים על חלבונים היא ע"י אפיון מבנה ופונקציונאליות של כל חלבון באופן ספציפי. מקור החלבון הוא בד"כ מרקמה או מתאים מיקרוביאלים אשר מכילים תערובת של חלבונים ולכן כדי ללמוד על חלבון לפרטי פרטים , החוקר חייב דבר ראשון להפריד אותו מחלבונים אחרים לצורתו הטהורה וחייב שיהיו לו טכניקות מתאימות על מנת לקבוע את תכונותיו.
השלב הראשון בכל תהליך ניקוי חלבון הוא לשבור את התאים הללו ולשחרר את החלבונים לתוך תמיסה הקרויה Extract . ברגע שהתמיסה מוכנה קיימים מספר שיטות לניקוי חלבון. בד"כ הExtract נתון לטיפולים המפרידים את החלבונים למקטעים (פרקציות) שונים על סמך תכונות ספציפיות לכל חלבון כמו גודל /מטען – תהליך זה נקרא- פרקציונציה .
במעבדה זו , ניסינו לעקוב אחר פעולותיו של חוקר המנסה להפריד ולאפיין חלבון מסוים .
מטרה ראשונה של מעבדה זו : הכרת שיטה מסוימת להפרדת חלבונים Ion exchange- chromatography: לשם כך תחילה הכנו תערובת של חלבונים מנוקים מסחריים – ליזוזים ואובומוקואיד , על מנת לדמות את המצב ההתחלתי שבו החוקר מפיק תערובת חלבונים המכילה את החלבון הרצוי.
השיטות החזקות ביותר להפרדת חלבונים הם : שימוש בכרומטוגרפיית קולונות . בשיטה זו תמיסת החלבונים נמצאת בפסגת הקולונה ומחלחלת דרך מטריקס מוצק – החלבונים באופן אינדיבידואלי נעים באופן מהיר/איטי בהתאם לתכונה המבדלת . במקרה זה – בחרנו להפריד את החלבונים ע"י הבדלים בסימן ובגודל של נטו המטען האלקטרוני המצוי בכל אחד מהם בph. נתון . השתמשנו בcation exchange colony אשר מכילה גרגירים טעונים שלילית במטריקס המוצק – ולכן חלבון הטעון שלילית בph ניטרלי (אובומוקואיד, על פי התיאוריה ) יצא ראשון מהקולונה ואילו חלבון הטעון חיובית בph ניטרלי (יתעכב לצאת מהקולונה ) .
מטרה שנייה של המעבדה : בדרך כלל חוקרים מפיקים חלבונים למטרות שונות בתעשיית התרופות ולכן לאחר שהחוקר הפריד את החלבונים – ברצונו לדעת מהי כמות החלבון אותה הפיק. לשם כך למדנו במעבדה זו שיטה מסוימת לקביעת כמות החלבון – שיטת Bradford. בשיטה זו משלבים ריאגנט הנקשר אל החלבון הרצוי . הריאגנט מכיל פיגמנט comassie blue הנקשר ביעילות אל חומצות אמינו ספיציות – כמו ארגינין . לכל חלבון ישנו מספר שונה של חומצות אמינו ולכן הכנו בהתאם עקומת כיול לכל חלבון בנפרד , בה קבענו על פי ערך הבליעה את כמות החלבון בכל פרקציה.
מטרה שלישית של המעבדה: מבחינה תיאורטית , הנחנו שחלבון האובומוקואיד (אשר שלילי בph ניטרלי ) יצא מהקולונה במבחנות הראשונות ואילו ליזוזים אשר נקשר אל הגרגירים יצא מהקולונה רק בריכוזים גבוהים של מלח – כלומר במבחנות האחרונות. אך כדי לאשש זאת , השתמשנו בשיטה נוספת להפרדת חלבונים – ג'ל אלקטרופורזה . שיטה זו מוגדרת כשיטה אנליטית המאפשרת לחוקר להעריך במהירות את מספר החלבונים בתמיסה (האם הפרדנו טוב) , ומאפשרת לקבוע את המשקל המולקולרי של כל חלבון . בהתאם לכך , על פי השוואת המשקל המולקולרי אל המסחרי נוכל לדעת איזה חלבון נמצא באיזו מבחנה.
מטרה רביעית של המעבדה: לאחר שהחוקר הפריד את החלבונים וקבע את כמות החלבון בכל מבחנה ואת המשקל המולקולרי של כל חלבון . חשוב לדעת האם תמיסת החלבון הספציפי בכלל פונקציונאלית – או שמא מדובר בתערובת של חלבון שנהרס ( עבר אגרגציה ) . לשם כך נרצה לקבוע את הפעילות של כל חלבון בנפרד. הפונקציונאליות של חלבון האובומוקואיד נקבעה בעקיפין ע"י עיכוב אנזים אחר –טריפסין . ואילו הפונקציונאליות של החלבון ליזוזים נמדדה ע"י מידת הפירוק של חיידקים .
 

C H 4

New member
אם זה עוד רלוונטי,

עברתי באלכסון על הדברים שכתבת.
דברים כמו התאוריה שמאחורי שיטה או גישות תעשייתיות צריכים להכנס למבוא ולא כחלק מהניסוח של שאלות המחקר.
במעבר בין המטרות את יכולה לנסח בסגנון: "כדי לקבוע פונקציונליות של חלבונים", כל האינפורמציה הנוספת פשוט לא קשורה לשם.
כמו כן, בשלב המטרות והתוצאות, את לא צריכה לכתוב על חוקרים היפותטיים, את צריכה להתיחס לדברים שאתם עשיתם במעבדה.
לא הכנסת את התוצאות לכאן, אז לידע כללי למקרה שאת מסתבכת עם זה- נהוג לכתוב את התוצאות בלשון עבר, כי הן כבר נעשו.
&nbsp
תבדילי בין פורמט של מאמר לבין רמה של מאמר
 

C H 4

New member
ובקטנה- כדאי להעביר הגהה על הקטע

בימים העליזים שבהם בדקתי דוחות מעבדה, הבנתי די מהר שזה בעייתי לתת ציון גם על סמך יכולות התחביר של סטודנטים. אבל מאוד קשה לתת ציון מלא על תשובה שיש בה את כל האלמנטים, אך הנוסח כל כך מסורבל שלא ברור מה בדיוק הבינו ומה פשוט העלו על הכתב כי הופיע בספר. בעצת המרצה בקורס, השארתי בצד שתיים-שלוש נקודות לכל חלק, שאותן נתתי על התרשמות כללית.
יש לך קצת ניסוחים מסורבלים, קצת טעויות במין בפעלים וכו', שווה להעביר על זה הגהה קלה. אני לא חושבת שזה יהיה ההבדל בין נכשל ועובר, אבל זה כן עשוי להיות ההבדל בין 85 ל90 ולכן שווה את המאמץ.
 
למעלה