המבחן אמור לאפשר לילד המחונן להוכיח את עובדת היותו מחונן וכל זאת במצב רגיל לחלוטין. כבר היו מחוננים ואפילו מחוננים ברמה גבוהה מאוד של מחוננות שנכשלו במבחן זה בגלל סיבות שונות, חלקן תלויות בהם וחלקן, לא. בעקרון, המבחן מאפשר לילדים מחוננים שמקבלים בבית את התמיכה הראויה מבחינת עידוד הקריאה למשל, לעבור את המבחן בקלות יתירה וזאת בהשוואה לילד מחונן שאינו מקבל בביתו את התמיכה הנ"ל (באופן קבוע ולא כהכנה). בויכוח שהיה לי לפני למעלה מ- 10 שנים עם קודקודים במערכת שאלתי מדוע אחוז הילדים האתיופיים קטן כל כך ביחס לכמות יוצאי אתיופיה בחברה, האם מחוננות נקבעת לפי כמות הפיגמנטים בעור? לשאלה זו כמובן שלא היתה תשובה. למבחן אפשר להתכונן וישנן דרכים המאפשרות לילד שאינו מחונן לעבור את המבחן במידה והוא לומד חשיבה פסיכומטרית. בבתי הספר בהם קיימות כיתות מחוננים ישנה בעיה עם הצוותים המלמדים שם כשבדרך כלל, אינם מתאימים ללמד מחוננים אלא, שייכים לצוות הקבוע של בית הספר ומכאן, שמטילים עליהם ללמד את המחוננים ולעיתים, לאחר ההשתלמות המחייבת (220 ש') כשגם השתלמות זו אינה הופכת אתהמשתלם למתאים להוראת מחוננים. בימי שליפה לעומת זאת, הצוותים בדרך כלל טובים מאוד ומתאימים יותר להוראת מחוננים אולם, יום שליפה הוא יום בשבוע, לא יותר.