איך לחבר בין הרומנטיקה והפרקטיקה – הכנה לחיי נישואין

איך לחבר בין הרומנטיקה והפרקטיקה – הכנה לחיי נישואין

מאת הרב דוד קורין ועו"ד אילן יעקובוביץ

היום המרגש אוטוטו בפתח ואתם מתרגשים. יום החתונה שלכם! כמה חיכיתם והתכוננתם ליום הזה. השקעתם בשמלה, איפור ותסרוקת, חליפה ונעליים, אולם, צלם, די ג'יי, הזמנות. רגע, לא שכחתם משהו? האם התכוננתם... לחיי הנישואין שלכם יחד? האם הסכמתם מראש איך יראו החיים המשותפים שלכם?

לכל פרוייקט חשוב וארוך טווח בחיים שלנו אנחנו מתכוננים. כשמתכננים קריירה, חושבים מה ללמוד, איפה אפשר למצוא עבודה, באילו תנאים ושכר. כשמקימים עסק, עושים קודם כל בדיקת שוק, מקבלים ייעוץ כלכלי ומשפטי, בודקים אם השותפים מתאימים לנו ועושים חוזה שצופה את כל האפשרויות מראש ונותן להן פתרונות

אבל דווקא לפרוייקט הכי חשוב והכי ארוך טווח בחיים שלנו – הנישואין שלנו – רובנו לא מתכוננים. אנחנו סומכים על זה שאנחנו אוהבים אחד את השניה ושעד עכשיו הכל עבד טוב בינינו, אומרים מזל טוב ושיהיה בהצלחה. לצערנו הרב אנו רואים שישנו אחוז גבוה של זוגות שלא מצליחים לשמר את הקשר הזוגי. כמו כן, רבים מאלו שנשארים יחד משך שנים - לא מסופקים ולא מאושרים בחיי הנישואין שלהם.

זה לא סוד שחיי המשפחה הצעירה מלאים באתגרים ובלחצים. נולדים לנו ילדים והם דורשים את תשומת הלב והטיפול שלנו, אנחנו מפתחים את הקריירה שלנו, יש לחצים כלכליים. בנוסף, אנחנו מתפתחים ומשתנים במהלך השנים וסדר העדיפויות שלנו משתנה. איך נוכל לוודא שגם בעוד שנים נוכל להיות מאושרים יחד? איך נוכל לחזק את היכולת שלנו להתמודד עם הקשיים והאתגרים הצפויים בהמשך הדרך, מבלי לאבד את הדבר שחיבר בינינו מלכתחילה – האהבה שלנו?

התשובה היא – הכנה מראש. מחקרים מראים שהכנה לחיי נישואין היא קריטית ותורמת באופן משמעותי לחיזוק היחסים בין בני הזוג ולחוסן של בני הזוג בהתמודדות עם משברים וקשיים, שהם חלק מחיי נישואין.

מהי הכנה לחיי נישואין ומה היא כוללת? כמו כל הכנה, הרעיון הוא להגדיר מראש מה אנחנו רוצים, להיות מודעים לקשיים בהם אנחנו צפויים להתקל ולתכנן מראש איך נתמודד איתם יחד. לכן השלב הראשון בהכנה לנישואין הוא מודעות – להיות מודעים למורכבות של חיי הנישואין והמשפחה ולאתגרים שכלולים בהם. לאחר מכן, מייצרים שורה של הסכמות כיצד נחיה את חיינו – מהם העקרונות והערכים שנרצה להביא לידי ביטוי בחיים המשותפים שלנו? איך בדיוק נרצה שזה יבוא לידי ביטוי? איך נתמודד עם הקשיים האופייניים לחיי הנישואין?

הכנה לחיי נישואין היא תהליך שבו אנחנו מקבלים גם מידע רלבנטי וגם כלים חשובים כדי לנהל את חיי המשפחה שלנו כזוג בעוצמה. אנחנו מאפיינים את הייחוד שלנו כזוג, מדברים באופן פתוח וכנה על מה שחשוב לנו, על מה שאנחנו רוצים וגם על מה שמפחיד אותנו. אנחנו מדברים על נושאים כגון איך נתקשר אחד עם השניה, איך נפתור מחלוקות, איך נתמודד עם בעיות וקשיים אופייניים, איך נתנהל מבחינת כסף, מה יקרה אם חלילה ניפרד, ועוד. זהו תהליך מופלא ומרתק שמבוסס על האהבה שלנו והרצון שלנו לחיות יחד בשותפות מאושרת לאורך שנים, יחד עם הסתכלות מפוכחת על התכלס של חיי היומיום של חיי הנישואין. זה לחבר את הרומנטיקה עם הפרקטיקה, והחיבור העוצמתי הזה, הוא הנוסחה המנצחת.

חכמינו ראו את הדברים כבר לפני כאלפיים שנה, היו ערים לסיטואציות מורכבות בחיי הזוג, ולכן דווקא כאשר האהבה בין בני הזוג פורחת – דווקא אז ראו לנכון לחייב את הבעל בהתחייבויות שונות כלפי אישתו ואותה כלפי בעלה, זאת מתוך ראיית העתיד המשותף וכדי ליצור הרמוניה מושלמת, שתתעצם ותתגבר במהלך חיי הנישואין. התחייבויות אלו באות לידי ביטוי בכתובה – מסמך שכולל התחייבויות הדדיות של בני הזוג זה כלפי זו ונחתם בסמוך לפני הנישואין עצמם.

מכיון שתפיסות דורנו שונות מהמקובל בעבר, ומכיון שישנן סיטואציות מורכבות יותר כיום בעידן שלנו, בגלל סיבות שונות, קם הצורך לתת מענה לצרכים ולמקום של כל אחד מבני הזוג. המענה המתאים לצורך הזה הוא הסכם חיים משותפים שאנחנו מגבשים, ושמבטא את כל מה שלמדנו והסכמנו עליו. במקרים המתאימים, ההסכם גם מסדיר נושאים של חלוקת רכוש ונושאים כספיים. אך התוצאה החשובה ביותר של התהליך היא לא ההסכם, אלא מי שהפכנו להיות תוך כדי גיבוש ההסכם – בני זוג מודעים יותר, חזקים יותר כשהזוגיות בינינו מחוזקת וקרובה ומוכנה יותר לפרוייקט חיינו – נישואין וחיי משפחה. תוצאה חשובה נוספת היא שקט נפשי בכל מה שקשור לפן הכלכלי-רכושי – אנחנו יודעים מראש איך זה יתנהל והכל ברור ומסוכם מראש. כמובן שחשוב שההסכם יֵעשה על ידי אדם שבקיא הן בפן המשפחתי-זוגי, והן בפן המשפטי. ושיהיה במזל טוב!
 
למעלה