איך ליבוביץ פתר את בעית קיום העולם עם קיומו

iricky

New member
עובדה שהם לא מסתדרים בכלל ביחד.

עובדה שהאל איננו נמצא בעולם.
 

u r i el

New member
בכך שהוא שלל מהאל כל תואר/דמוי מהמציאות (*).

לפיכך שום "תמונה" מהמציאות האנושית איננה "תופסת" בו כלל ובזה חוסלו כל הסתירות.




(*)
( מלבד העובדה שהאל - לדעת ליבוביץ - איננו הפונקציונר של העולם, וזה כבר תואר מכובד מאד לכשעצמו שנתגלה רק לליבוביץ "מאחורי הפרגוד" ).
 

נרבוני

New member
תגובה

הפרי״ל יסבור כרמב״ם בהל׳ יסודי התורה, שהאל הוא מצוי ראשון וכל הנמצאים תלויים בו
והוא לא בהם - היינו, לא ייתכן ששאר הנמצאים - ביניהם העולם - יהיו קיימים והוא לא, אבל
כן ייתכן שהוא יהיה קיים והם לא.

ההגדרה ״אל אינסופי״ היא מתעתעת,
ואין לה שום משמעות.
להזכירך שהמקובלים קראו לאל ״אין-סוף״ כדי להרחיק מהגשמה ויחס אליו,
וכך יצא ש״בראשית ברא אלוהים״ - אותו אלוהים אינו האין סוף אלא עלול,
והוא ספירת החכמה ושאר שיבושים.
 
זו אינה עמדת הפרי"ל אשר אומר מפורשות

על ההלכות שהזכרת כי הם לא יעמדו בביקורת פילוסופית. זה מופיע בספר רוח חיים. וגם לגבי הרמב"ם - הפרי"ל אינו סבור שהרמב"ם מבסס על כך את אמונתו (אם בכלל הרמב"ם שהדברים מבוססים דיים). הרמב"ם לדעת הפריל הוא מיסטיקן במובן הטוב של המילה.
 
למעלה