איך ללמד ילד בכתה ה' להבחין

שגיאות כתיב ?

הדרך היחידה היא לימוד של חוקים - בעיקר הפועל. התפעל - ת'... וללמד את התופעות שבהן הת' מתחלפת וחלה בה הידמות. אם יש צורך בהסבר - אכתוב אותו כאן. שמות עצם שיש בהם - Xות בסוף.. ועוד. תרצי עוד ? אוסיף. ט' במילים של רטיבות - מטר, טל, טיפות... וכו'.
 
שבט שלום!

אני מניחה שאת מתכוונת שיש לילד שגיאות כתיב. ט' ו ת' נשמעות אותו הדבר, ולכן הפתרון הוא: 1. יש להסביר לו שחשוב להתבונן על המילה ולא לכתוב רק לפי שמיעה. 2. ללמדו להעתיק בצורה נכונה. (להתבונן במילה, להסתיר אותה, להעתיק ולבדוק.) 3. יש ללמדו כללי כתיב, כגון: מילים בנקבה מסתיימות בסיומת "ת". מילים בביניין התפעל. (להסביר שיש יוצאים מהכלל ותלמדו אותם אח"כ) וכדומה. יש כלל חביב ש"ט' הולכת עם חתיכים גבוהים" - כלומר בד"כ ט תופיע קרוב ל צ. לדוגמא: הצטלם הצטדק. 4. ללמד לפי משפחות מילים וקבוצות מילים לפי נושא. כגון: מילים רטובות נכתבות בט'. לדוגמא: טל מטר מטריה ממטרה רטוב וכדו'. כמובן שלשלב משחקים במהלך הלימוד. חשוב: בשלב של כתיבה שדורשת חשיבה לא להתעכב על שגיאות כתיב, ולהיפך, להסביר שצריך לתת לרעיונות לזרום, ולכן לא נורא אם שוגים. אחרי שכותבים עושים הגהה ומתקנים. (גם זה רק בשלב מתקדם) בהצלחה! ואם את צריכה עוד עזרה או רעיונות למשחקים \ חוברת מומלצת אשמח לעזור.
 

שבט

New member
תודה על הרעיונות ו..

כל הסבר, דוגמא או רעיון למשחק יהיו מבורכים. האמת שרק מחר אדע אם אני יכולה בכלל לעבוד עם הילד על השגיאות האלה. הוא פשוט ביקש וזה לא כל כך על פי התוכנית. אבל אם הוא רוצה מי אני שאגיד לו לא? נראה רק שהמרצה שלי לךא תגיד לא...
 
ועוד משהו שלא הוזכר: ללמד את הבדל

ההגיה בין ט' לת' כפי שהוא מושמע בערבית ובהגיה תקינה של עברית. יש הבדל אצל מי שהוגה נכון וצריך ללמוד להקשיב לו.
 
רעיונות ללימוד כתיב

שהילד ימצא בתפזורת את המילים מהסוג שהוא לומד עליו. נניח תפזורת עם מילים של התפעל. אפשר כמובן שהילד יכין תפזורת. להכין דף של שיר מוכר עם שגיאוט כטיב. לפי הכלל שנלמד. לפעמים יהיה כתוב נכון. הילד יהיה המורה. הוא יבדוק רק את המילים של הכלל שנלמד: יקבל עט ויסמן וי מעל מילים נכונות. כאשר יש טעות הילד ימתח קו על המילה השגויה, ומעליה יכתוב את התיקון. ניתן גם לתת לו לחשב ציון לתלמיד. תלמידים שלי מאוד אהבו להיות המורים... הכנת משחק רביעיות שבו כלל שנלמד ו 4 דוגמאות הן סריה. לאחר מספר כללים יהיה בידיו משחק רביעיות. פחות משחקי אבל חשוב: למצוא ולסמן מילים שמתאימות לכלל בתוך משפטים, שירים, קטעים מהעיתון וכדו'. להעתיק את המילים. לכתוב אותן בלי העתקה. לכתוב אותן בתוך משפט. יצירה: התלמיד יחבר שיר \ פרסומת \ סיפור וכדו' שבו משובצות כמה שיותר מילים עם הכלל שנלמד. תזכורת: תוך כדי כתיבה יצירתית \ כתיבת ש.ב. לא לתקן שגיאות כתיב על-מנת למנוע את שטף הרעיונות אלא בסוף לעשות הגהה. וגם זה רק אחרי שהכלל כבר נלמד זמן מה, ובכמה דרכים.
 
למעלה