איך ללמוד למבחן-סדנא

איך ללמוד למבחן-סדנא

שלום יונה לפני חופשת חנוכה דובר על לימוד למבחנים הועלתה הצעה לסדנא הצעת להזכיר בחופש אז אני מזכירה תודה יונה
 
יש כמה חלקים להכנה למבחן

א. הכנת כל החומר הדרוש לבחינה - דפים, מחברת, ספר ולפעמים חומרים נוספים (מאמרים, ספרים אחרים מספרי הלימוד...) מה הכוונה הכנה - לדאוג שכל החומר יהיה כתוב או מצולם או מודפס, שיהיה בבית במקום ברור וגלוי לעין. ב. להתחיל לאסוף את החומר בצורה הנכונה ללומד : יש כאלו שנוח להם לסכם מכל המקורות שלהם לנייר או לקובץ אחד. יש כאלו שמעדיפים כרטיסיות לפי נושאים ובכל נושא - לכתוב מדפים, מחברת ספר וכו'. ג. יש כאלו שנוח להם לכתוב ראשי פרקים של "מה יש לי מהחומר של המבחן". ואז, כשעוברים על החומר ללמידה, אפשר לדעת לפי ראשי הפרקים מה כבר "כיסיתי" ומה עדיין לא.
 
הכנתי את כל החומר - מה הלאה ?

א. אחרי שכל החומר נמצא, ומסודר וברור - לעבור קודם כל קריאה ראשונית, כדי לדעת "האם אני מבין את כל החומר". אם כן, אפשר לעבור לסעיף הבא. אם לא - יש צורך לעבור שנית ושלישית ואפילו עשירית על כל קטע שלא מובן. לא לעשות "כאילו" כי אח"כ זה עלול לפגוע בחזרה. וחבל. ב. למצוא שאלות או להמציא אותן - ולהתחיל לענות. לחפש את החומר בסיכום שיש - כדי לענות כמה שאפשר בהרחבה ובצורה מסודרת על השאלה. הדרך הזו מאד חשובה. עיקר הלמידה בביה"ס נעשית בע"פ, למרות שלפעמים פה ושם יש משהו לכתוב, ולפעמים שיעורי בית. ג. לחזור שוב על החומר שכותבים, לבדוק האם התשובה מובנת. (איך לענות על שאלות, ניתן לבדוק בפורום כאן, לעשות חיפוש בתקווה למצוא.)
 
ללמוד לבד או עם מישהו ?

כל אחד נוח לו בצורה אחרת, ולכן צריך לעשות מה שהכי נכון ונוח, מה שהכי רוצים - רק שתהיה התכוננות למבחן, ושהילד יהיה מרוצה. (טוב... נער גם יכול להיות) הכוונה - ללמוד עם חבר אחד, שניים שלושה וכו'.. מי שלומד טוב יותר ע"י שיחה עם חברים - לאפשר שאת. אפשר להזמין את החברים לבית של הלומד שאצלו האווירה הנכונה ביותר ללימודים, שם לא יפריעו ואפשר יהיה לדבר מבלי שהדיבור יפריע. גם אם לומדים עם חברים, ושואלים שאלות - יש שני כללים חשובים : 1. כל אחד מוכן בהבנת החומר, בדרגת ההבנה שהוא נמצא, העיקר שלא לסמוך על כך שבשיחה תתקבל האינפורמציה. 2. לומדים עצמאיים. פועלים לפי השיטה הקודמת - של שאלות, ואחר כך נפגשים, משוחחים, ויותר חשוב מזה - שכל אחד יענה בכתב, ומעבירים את הדפים הנכונים בסבב. כל פעם מישהו אחר בודק למישהו אחר. כך כולם בודקים את כולם. הבדיקה צריכה להיות : האם התשובה עונה בדיוק לפי הקריטריונים של השאלה ? האם התשובה מסוגננת בשפה עשירה, טובה ? יש וודאי עוד שאלות, אלו רק דוגמאות. בהמשך - סוגים שונים של שאלות, איך רואים לפי מילות השאלה - על מה עונים.
 
תודה יונה

ולשאלות כמובן עד כאן הכל טוב ויפה. הכננו את המחברת, הספר ועוד עזרים שנמצאים בבית או אינטרנט לפעמים (נגיד בתורה לכיתה ג') כל החומר נמצא, קראנו, הבנו, חזרנו. מה עושים כשלא יודעים מה יהיה במבחן? איך מתכוננים לשאלה של מי אמר למי? המון תודה
 
ועוד דבר

בכיתה הם דנים על פרק מסויים או חלק מהפרק. השיעורים שניתנים בבית הם:משה עלה על הר סיני כדי לקבל את התורה העם נשאר ללא מנהיג מה לדעתכם הרגישו בני ישראל בתקופה שבה נעדר משה? ככה רוב השיעורים ואז מגיע המבחן עם מסה של שאלות שבכלל לא תרגלו אותם בבית. מה עושים במקרים כאל? הייתה שיחה עם המחנכת אבל לפעמים זה כמו לדבר עם הקיר.
 
אני בעד לעקוף את הקיר

כש"דופקים את הראש בקיר" הראש אכן נדפק. למה לנו ? אנחנו ננסה לעקוף, כך נשמור על הראש שלנו, והמורה תמשיך בשלה וטרילילי וטרילילה. כל פרק שהם עובדים עליו, חלק מהפרק או מספר פסוקים, כדאי לשוחח בבית על הנושא. זה מעלה את רמת השיחה, ובוודאי תורם לחשיבה גבוהה יותר. זה נחמד לחשוב מה הרגישו בני ישראל בתקופה מסוימת, לא תמיד זה רלוונטי. היא בוודאי רוצה להגיע לאחד הפירושים שאומרים, שבני ישראל אכן היו בתקופה מאד קשה ללא מנהיג ובלה בלה בלה... אבל אם אחר כך היא נותנת שאלות אחרות - אז... מה הועילו חכמים... עוד דרך נחמדה ללמוד את הפרק שלומדים בכיתה - אבל בבית - הוא - להתכתב. במקום שהיא תצטרך לספר מה כתוב בפרק, ומה למדו בכיתה, כדאי שהיא תספר בכתיבה, ואת שואלת שאלות בכתב, היא עונה בכתב, וכך מנהלים דיאלוג בכתיבה. גם משפר את ההבנה, כי צריך לבחור את המילים ואת הנושא ואפשר לקרוא שוב ולהבין, וגם משפר את השפה הכתובה, שאחר כך במילא היא מתבקשת להשתמש בה.
 
משחקים משחקים משחקים

אם לא יודעים על מה יהיה במבחן צריך ללמוד הכל, אני מניחה... בדרך כלל המבחן הוא מהחומר שהיה אחרי המבחן הקודם עד החומר של לפני שבוע, משהו כזה. מה... המורה לא תגיד על מה המבחן ? צלצלו לשאול אותה, שתגיד בערך..
נכנסים לאינטרנט, מעתיקים את כל החומר של מי אמר למי, כלומר - שמות ומשפטים. ומסדרים לפי מה נאמר - ושם של מי אמר. משוחחים על המשפטים ומנסים לחשוב מי יכול היה להגיד את המשפט ולמי. (שלב ההבנה, הקוגניציה מופעלת) שני חלקים למשחקים (כאן הזיכרון פועל) :
מניחים לפי הזוגות בצורה מסודרת. הילדה עוצמת עיניים ואת הופכת את השם - היא צריכה לזכור מי אמר למי. אגב, אפשר לשחק גם כשאת עוצמת, והיא הופכת, יש לזה אפקט לא קטן לזיכרון גם אם לא היא צריכה להיזכר.
משחק הזיכרון - שמות ומשפטים בריבועים קטנים. הופכים שני ריבועים ורק זוג מתאים מגיע למי שהופך.
בכל מקרה מציעה, שיהיה קובץ אחד שבו כל המשפטים והשמות בצורה הנכונה, הקובץ הזה ישמש כדף בקרה. המעבר בין השם למשפט לקובץ וחזרה, עוזר בזיכרון.
 
חומר למבחן

המבחנים הם באמת ממבחן למבחן מה שגמרו במבחן אחד עד מה שהספיקו ללמוד למבחן הבא. המרוה כן אומרת איזה פרקים יהיו במבחן. "הבעיה" היא מה שנלמד בכיתה שונה בהרבה ממה שהילד נבחן. בינתיים היו שלשה מבחנים בתורה וכל מבחן שונה מהקודם. וזה רק כיתה ג'. דיברת על האינטרנט - יש לך מה להציע? דברים שיוכלו לעזור במקוצע תנ"ך יהיה נחמד מאוד. והמון תודה
 
כנראה שתחכי עוד קצת-סתם

האמת שהחופש לא עשינו כמעט כלום. מבחן בתנ"ך אין בקרוב לעומת זאת יש מבחן במדעים. הוצאנו את הספר והמחברת.הכנו קלסר למדעים והעתקנו את כל השאלות שהיו במחברת לקלסר. מחר נתחיל לחזור על החומר בספר ולענות מחדש על השאלות. כמובן קודם נבין מה רוצים כל שאלה ומה הכוונה. המשך יבוא בהמשך. האמת החופש הזה היה יותר בשביל לנוח, לקום מאוחר ולהתבטל.
 
מדעים - מבחנים

במדעים מאד כדאי לעבוד על השאלות וההבנה שלהן, כי שם טמון המקור לתשובות. וגם, כדאי לעבור על טקסט לקרוא ולהבין אותו. בהצלחה.
 
זה מה שאנחנו נעשה למרות

שכרגע המקצוע מדעים הוא יותר הטקסט הכתוב מאשר הניסויים. כמה שזכור לי בכלל מהבן ביסודי הם בכלל לא עשו ניסויים אלא רק למדו מחומר כתוב. טוב נראה כבר איך יסתדר לנו בכלל אני חושבת שאני יאמץ את השיטה לכל מקצוע אפילו לחשבון לשאלות המילוליות
 
למעלה