איך ללמוד למבחנים?

נועה2004

New member
איך ללמוד למבחנים? ../images/Emo41.gif

יש לכם עצות של איך צריך/מומלץ/רצוי/אפקטיבי ללמוד למבחן במקצוע משפטי? למשל - - סידור מחברת הבחינה / הכנת תרשימים - דרכים לשינון החומר - שיטות לאיך לנסח תשובה / איך להכין תרשים זרימה של התשובה - פסקי הדין - איך לארגן את כולם, האם לקרוא אותם במלואם או תקצירים אלה תחומים שנראים לי חשובים, אם יש לכם תחומים נוספים אז תוסיפו.
 

sacrament

New member
העצות שלי../images/Emo176.gif

ראשית כל- ללמוד במהלך השנה. אז נכון...זה הרבה אנרגיה, זמן ועצבים, ויש מלא דברים- אבל רצוי להשתדל כן לקרוא חומרים במהלך השנה, לסכם אותם אם אפשר או לפחות להכין נקודות או לכתוב בקצרה לעצמכם על מה זה ולמה זה. כמובן שזה לא תנאי הכרחי (וגם לא מספיק) להצלחה במבחן- אני מכירה מספיק אנשים שבאים יומיים שלושה לפני מבחן, קוראים הכל ומוציאים ציון יפה. מה שכן- נדיר לראות כאלה אנשים עם מבחנים מצטיינים. השאלה היא לאיפה מכוונים. לדעתי, כשלומדים במהלך השנה מאמצים סוג מחשבה שאפשר לאמץ רק בלמידה על פני זמן ממושך, יודעים בקווים כלליים את החומר וככה חוסכים זמן, ויש דברים מסוכמים שאפשר להיעזר בהם לבחינה. לגבי מחברת בחינה/קלסר חומרים- הגעתי למסקנה שיש לי עודף חומר שגורם לי לאבד זמן- אני לא מוצאת את מה שאני צריכה, ולמעשה אני לא משתמשת ברוב הדברים. אז השנה הלכתי על שיטה של "הפרד ומשול" בין החומרים: את מחברת הקורס המלאה כרכתי בספירלה (לעומת שנה שעברה ששמתי הכל באותו קלסר ואז הסתבכתי) ואת שאר החומרים שמתי בקלסר. אם זה קורס גדול ויש עודף חומרים- אז אני מפצלת: בקלסר קטן אני שמה את כל הדברים המהותיים- סילבוס, טבלת הלכות, נקודות, ובקלסר גדול את שאר החומרים שברור לי ב-99% שלא אצטרך. למעשה רוב הזמן אני עובדת עם המחברת הכרוכה. מדי פעם מציצה בקלסר הקטן. הקלסר הגדול יושב בצד ואני לרוב לא נוגעת בו למעט "מצבי חירום". חשוב מאוד- לא לחשוב שאם יש מחברת מעולה או טבלת הלכות מדהימה או סיכום ממוקד שהשגת שיהיו איתך במבחן, אז זה אומר שלא צריך לקרוא אותם. בדיוק להיפך- אם לוקחים אותם בלי לעבור עליהם אז מה שקורה זה שמבזבזים זמן מבחן יקר בלבדוק מה מהחומרים יעזור לך. או במקרה הגרוע יותר- מתחילים לקרוא את החומר במקום לכתוב מבחן, כדי לראות מה רלוונטי. החומרים שאיתך לא מחליפים לימוד! צריך ללמוד דברים לעומק, אפילו לשנן- ולהיעזר בחומרים רק כשצריך, אחרת מבזבזים זמן יקר מהמבחן. שנה שעברה אני הקדשתי הרבה יותר זמן להכנת המחברת מאשר לקרוא אותה- הכנתי מדבקות מפגרות, שמתי חוצצים עם נושאים, ניילוניות, דיגלונים, צבעים שונים ואת כל השטויות מסביב, הורדתי מהאינטרנט כל טבלת הלכות ומבחן באותו נושא שראיתי. אבל במבחן עצמו זה לא עזר לי, משום מה. היה לי מלא חומר, רובו היה מיותר, לא ידעתי בכלל מה יש בו, ונאבדתי בו. לגבי חומר ממוקד- אם יש כוח ועצבים להכין, מה טוב. אם אין אז עדיין רצוי לקחת סילבוס ולהוסיף בחצי שורה את נושא הפס"ד/מאמר או הלכה מרכזית שבו. זה לא לוקח הרבה זמן, וזה מסדר לך את התמונה הכללית. האמת היא שהמליצו לי בחום להכין תרשימים, ויש עדויות שזה עובד, אבל באופן אישי עוד לא יצא לי לעשות כאלה. לדעתי אין צורך לקרוא פסיקה במלואה, ואפילו לא סיכומי פסיקה. לרוב לא שואלים על פס"ד מסויים ואפשר להסתפק בטבלת הלכות או במה שכתוב במחברת בחינה. לכל מקרה אני מביאה איתי סיכומי פסיקה של הלכות מרכזיות (אותן אני שמה בקלסר הגדול, למקרה חירום-יצא לי אולי פעם אחת להשתמש בזה)-פה יש חשיבות למה הכנת במהלך השנה, ובסיכומים משנים קודמות. אם אין סיכום של פס"ד וברור לך שהוא חשוב ומרכזי- אז רצוי לעבור עליו או על הרציו שלו ולסכמו בכמה משפטים. מה שאני לא אעשה כדי להתחמק מללמוד
 

joemanor

New member
כמה כיוונים

האנשים שמסביבי מאוד דוגלים בכל נושא התרשימים והצ'ק ליסטים, ואכן במבחנים עד כה זה בהחלט הוכיח את עצמו, אין ספק שמעקב אחר תרשים טוב וצ'ק ליסט טוב (שעשית לבד או לפחות עברת עליהם ביסודיות) היא כבר חלק גדול מאוד מההצלחה במבחן ולשם כך מספיק ידע סביר בחומר. אני באופן אישי מהאנשים שמרחיבים קצת את היריעה בעיקר בשביל ההרגשה הטובה, אני מעדיף לקרוא מעט יותר פס"דים (וגם זה לא נורא את לומדת כל השנה, אם לא אז צריך לחשוב בצורה מסודרת מה שווה קריאה ומה לא) ולו כדי שאוכל לכתוב באופן חופשי ושוטף וכך מתקבלת לבסוף תשובה יותר קוהרנטית שמעידה על הבנה ושליטה. להגיד לך שזה הועיל לי מעבר למס' זעום של נקודות? אני בספק ויש אפילו מבחנים שמרוב הסברים ודגש על הלוגיקה של התשובה חטפתי על דברים ששכחתי בדרך. אז לסיכום- אין ספק שכל העזרים למיניהם יעילים ועושים את העבודה, אני עדיין מעדיף ללמוד כמה שיותר מחומר המקור, עד שאני אתייאש (סימנים ראשונים נראו כבר) .פשוט בגלל שזה קצת עצוב לחשוב שבשלושה ימים של עבודה אפשר להגיע לאותו תוצר.
 

הייבי

New member
מה שעובד בשבילי

כל האמור נכון רק לבחינות עם חומר פתוח: קודם כל- קלסר מסודר. מסודר לא אומר עמוס, אלא כזה שמחיל כל מה שנראה לך שתזדקקי לו ושיש סיכוי שבלחץ של בחינה תוכלי למצוא (מה שאומר שעם יש לך מלא סיכומים משנים קודמות שלא קראת אפילו- זה לא שווה כלום ברגע של לחץ) אח"כ- ללמוד את החומר שדבר ראשון כולל לקרוא את המחברת המלאה, לפחות פעם אחת קריאה מסודרת, כזו שאת יוצאת עם תחושה שמיפית מה הנושאים העיקריים של החומר. עכשיו תבחרי אם נוח לשפץ מחברת בחינה של מישהו אחר, כלומר: לקרוא אותה טוב ולהוסיף הערות מהחומר שלמדו בשנה שלך או שאת מעדיפה לכתוב אחת משל עצמך. אישית, אני מעדיפה לכתוב, זה מכריח אותי לפרק את החומר לנושאים, לקרוא כל נושא בנפרד ולנסח אותו לשורות תחתונות, חוץ מזה, אני מתמצאת יותר טוב בחומר שלי. אחרי שאת מרגישה שאת בסדר בחומר, זה הזמן לעבור על בחינות ישנות. בשבילי לא עובד לפתור בחינות בבית- בלי הלחץ של הזמן אני מחפפת ואח"כ סתם נלחצת שלא עליתי על מלא דברים, אבל אני מקפידה לקרוא 3-4 בחינות ולתייק אותן בקלסר בחינה (זה טוב בעיקר לבלאקאאוט וכשלא יודעים איך להתחיל תשובה..). כאן גם הזמן לעבור על טבלת הלכות/סיכומי פסיקה. לרוב להשקיע ממש בכתיבה של טבלה איכותית זה בזבוז של זמן. אני מסתפקת בקופיפייסט של ההלכות העיקריות מסיכומי פסיקה לטבלה, ולפעמים גם זה מיותר. אין סיבה לקרוא לפני המבחן במקור- בזמן שתקראי מקראה של 1000 ע"מ יכולת לעבור על המחברת עוד עשרות פעמים. בסופו של דבר, תשובה מבוססת בעיקר על מה שנלמד בכיתה עם הפניות לפס"ד רלוונטיים - מספיק לדעת מה הפס"ד-שניים העיקריים בכל נושא בשביל זה. חשוב חשוב חשוב (לפי דעתי לפחות)- לקרוא את החוק. אם לא קריאה מלאה, לפחות קריאה סלקטיבית של החוקים העיקריים והסעיפים המרכזיים שתזדקקי להם, כמה סיבות: בתור התחלה שברגע האמת לא תתחילי לדפדף בהיסטריה בספר חקיקה, שנית, בלי הפניות לסעיפי חוק מרכזיים תאבדי הרבה נקודות במבחן, שלישית, ככה מוודאים מול הסילבוס שכיסית את כל הנושאים- אם את קוראת את החוק ומרגישה שאת יודעת איזה דיון נקשר אליו- את בכיוון הנכון. אם יש לך זמן- אני ממליצה לקרוא צ'ק ליסט. אישית אני לא יודעת לעבוד עם צ'ק ליסט במבחן, אבל זה נותן סוג של סכמה ותבנית לגשת לשאלה וחוץ מזה, לרוב זו חזרה טובה על עיקרי הדברים. יש לך את כל החומר? תחזרי על המחברת בחינה עד שתרגישי שאת שולטת בחומר- גם יודעת את הנושאים העיקריים, גם יודעת איפה למצוא את מה שאת צריכה (אם יש מבחן בפסיקה עם כמה שלבים, אין חובה לזכור את כולם, אבל יש חובה לזכור שהוא קיים ויש חובה לזכור איפה את מוצאת פירוט שלו במחברת בחינה). במבחן: לקרוא את הקייס, למרקר (אפילו בכמה צבעים) את הדמויות ועיקרי האירועים. לפרק אותו - בין אם זה בהערות על הקייס עצמו ובין אם בדף נפרד וליד כל אירוע שהוצאת לכתוב בראשי פרקים מה את מתכוונת לדון בהקשר. אם בזמן הכתיבה קופצים לך רעיונות- תוסיפי אותם לרשימה במקום המתאים. סיימת סוגיה- תסמני לעצמך בדף ההערות שלך שדנת בה. הרבה פעמים בלחץ מדלגים על דברים שהתכוונת לדון והדברים הקטנים האלה עושים את ההבדל. כמובן כל הדברים הרגילים נכונים גם כאן: לחלק את הזמן לפי משקל השאלות, לחלק את המקום (אם אין הקצאה לכל שאלה בנפרד) פחות או יותר לפי המשקל של השאלות. נתקעת? את לא יודעת איך לדון בסוגיה ספציפית? להמשיך הלאה, לכתוב לעצמך הערה שאת צריכה לזכור להתייחס לזה, לא לחפור- עדיף לאסוף נקודות מלא להספיק. אני יודעת שיצא ארוך, אבל אם זה יעזור למישהו זה שווה משהו..
 

Atenolol

New member
../images/Emo127.gif מצוין וממצה, והחשוב מכל...

החשוב מכל - בשלב תכנון המערכת, לשים לב למועדי הבחינות, ולהשתדל שיהיה לך זמן לכל זה
 

Atenolol

New member
עוד הערה אחת...

כל מה שאמרו מעלי נכון, עד שמגיעים למקצוע בו יש עשרות מאמרים, ובבחינה מוקצות 50 נקודות לשאלת עומק על מאמר אחד... תשאלי את תלמידי מסלולים א1 ו-א2 באת"א בתשס"ו
 

BlackUnicorn

New member
הערה לכל מה שנכתב מעליי -

מה שאני אוהבת לעשות זה דבר ראשון קודם להכל - לקרוא שאלות ממבחנים קודמים כדי לראות בכלל למה מצפים ממני. האם מצפים ממני לדעת כל מיני דברים קטנים? האם מחפשים בעיקר תיאוריה? האם השאלות הן יותר טכניות? האם השאלות הן שאלות חשיבה? האם אני צריכה להתעמק בפס"דים או בחקיקה? אולי בשניהם? האם המרצה אוהב להתמקד בכל מיני פס"דים קטנים או שמספיק לדעת ממש את ההלכות המרכזיות בכל נושא? בקיצור - לדעת מה מצפים ממני כדי שאני אדע איך ללמוד. קרה לי שלמדתי לאיזשהו מבחן, חשבתי שאני מסיימת, בשלב האחרון החלטתי לקרוא מבחנים משנים קודמות, ואז הבנתי שבכל הלמידה שמתי את הדגש על הדבר הלא נכון...מאז למדתי ללכת הפוך על הפוך.
 
למעלה