מה שעובד בשבילי
כל האמור נכון רק לבחינות עם חומר פתוח: קודם כל- קלסר מסודר. מסודר לא אומר עמוס, אלא כזה שמחיל כל מה שנראה לך שתזדקקי לו ושיש סיכוי שבלחץ של בחינה תוכלי למצוא (מה שאומר שעם יש לך מלא סיכומים משנים קודמות שלא קראת אפילו- זה לא שווה כלום ברגע של לחץ) אח"כ- ללמוד את החומר שדבר ראשון כולל לקרוא את המחברת המלאה, לפחות פעם אחת קריאה מסודרת, כזו שאת יוצאת עם תחושה שמיפית מה הנושאים העיקריים של החומר. עכשיו תבחרי אם נוח לשפץ מחברת בחינה של מישהו אחר, כלומר: לקרוא אותה טוב ולהוסיף הערות מהחומר שלמדו בשנה שלך או שאת מעדיפה לכתוב אחת משל עצמך. אישית, אני מעדיפה לכתוב, זה מכריח אותי לפרק את החומר לנושאים, לקרוא כל נושא בנפרד ולנסח אותו לשורות תחתונות, חוץ מזה, אני מתמצאת יותר טוב בחומר שלי. אחרי שאת מרגישה שאת בסדר בחומר, זה הזמן לעבור על בחינות ישנות. בשבילי לא עובד לפתור בחינות בבית- בלי הלחץ של הזמן אני מחפפת ואח"כ סתם נלחצת שלא עליתי על מלא דברים, אבל אני מקפידה לקרוא 3-4 בחינות ולתייק אותן בקלסר בחינה (זה טוב בעיקר לבלאקאאוט וכשלא יודעים איך להתחיל תשובה..). כאן גם הזמן לעבור על טבלת הלכות/סיכומי פסיקה. לרוב להשקיע ממש בכתיבה של טבלה איכותית זה בזבוז של זמן. אני מסתפקת בקופיפייסט של ההלכות העיקריות מסיכומי פסיקה לטבלה, ולפעמים גם זה מיותר. אין סיבה לקרוא לפני המבחן במקור- בזמן שתקראי מקראה של 1000 ע"מ יכולת לעבור על המחברת עוד עשרות פעמים. בסופו של דבר, תשובה מבוססת בעיקר על מה שנלמד בכיתה עם הפניות לפס"ד רלוונטיים - מספיק לדעת מה הפס"ד-שניים העיקריים בכל נושא בשביל זה. חשוב חשוב חשוב (לפי דעתי לפחות)- לקרוא את החוק. אם לא קריאה מלאה, לפחות קריאה סלקטיבית של החוקים העיקריים והסעיפים המרכזיים שתזדקקי להם, כמה סיבות: בתור התחלה שברגע האמת לא תתחילי לדפדף בהיסטריה בספר חקיקה, שנית, בלי הפניות לסעיפי חוק מרכזיים תאבדי הרבה נקודות במבחן, שלישית, ככה מוודאים מול הסילבוס שכיסית את כל הנושאים- אם את קוראת את החוק ומרגישה שאת יודעת איזה דיון נקשר אליו- את בכיוון הנכון. אם יש לך זמן- אני ממליצה לקרוא צ'ק ליסט. אישית אני לא יודעת לעבוד עם צ'ק ליסט במבחן, אבל זה נותן סוג של סכמה ותבנית לגשת לשאלה וחוץ מזה, לרוב זו חזרה טובה על עיקרי הדברים. יש לך את כל החומר? תחזרי על המחברת בחינה עד שתרגישי שאת שולטת בחומר- גם יודעת את הנושאים העיקריים, גם יודעת איפה למצוא את מה שאת צריכה (אם יש מבחן בפסיקה עם כמה שלבים, אין חובה לזכור את כולם, אבל יש חובה לזכור שהוא קיים ויש חובה לזכור איפה את מוצאת פירוט שלו במחברת בחינה). במבחן: לקרוא את הקייס, למרקר (אפילו בכמה צבעים) את הדמויות ועיקרי האירועים. לפרק אותו - בין אם זה בהערות על הקייס עצמו ובין אם בדף נפרד וליד כל אירוע שהוצאת לכתוב בראשי פרקים מה את מתכוונת לדון בהקשר. אם בזמן הכתיבה קופצים לך רעיונות- תוסיפי אותם לרשימה במקום המתאים. סיימת סוגיה- תסמני לעצמך בדף ההערות שלך שדנת בה. הרבה פעמים בלחץ מדלגים על דברים שהתכוונת לדון והדברים הקטנים האלה עושים את ההבדל. כמובן כל הדברים הרגילים נכונים גם כאן: לחלק את הזמן לפי משקל השאלות, לחלק את המקום (אם אין הקצאה לכל שאלה בנפרד) פחות או יותר לפי המשקל של השאלות. נתקעת? את לא יודעת איך לדון בסוגיה ספציפית? להמשיך הלאה, לכתוב לעצמך הערה שאת צריכה לזכור להתייחס לזה, לא לחפור- עדיף לאסוף נקודות מלא להספיק. אני יודעת שיצא ארוך, אבל אם זה יעזור למישהו זה שווה משהו..