איך לעבור את תקופת בחינות הבגרות בשלום?
היי,
מצ"ב מאמר מעניין של רן שמשוני בפסיפס בנושא איך לעבור את תקופת בחינות הבגרות בשלום? - כללי אל תעשה.
ללמוד איך ללמוד
איך לעבור את תקופת בחינות הבגרות בשלום? - כללי אל תעשה
המטלה המשמעותית ביותר בחיי הילד בגילאי התיכון היא בחינות הבגרות. היא נתפסת בעיניו כמטלה שבה הוא צריך להוכיח עצמו בעיני עצמו ובעיני הוריו ושיש לה השלכות משמעותיות על עתידו. כיוון שכך, יש לה פוטנציאל לזמן מתחים ולחצים, כעסים ותסכולים, אדישות וייאוש. אך תקופה זו יכולה גם להיות תקופה של התעצמות והתבגרות, קבלת האחריות על הלימודים ובמקצת גם על החיים, גיבוש משפחתי ובניית האמונה והביטחון העצמי של הילד.
אנו ההורים יכולים לעתים להיות אבן המאזניים בתהליך. אם נדע לעמוד לצד הילד, לתת לו את הכלים לעבור נכון את התקופה, להכיל אותו כאשר הוא מתקשה או קצת נשבר, הרי שהילד שלנו ילמד מהתקופה הזו הרבה יותר מאשר את החומר לבחינות, הוא ילמד מהי משפחה תומכת, מהי שותפות ובעיקר ילמד לקחת אחריות על חייו ולהעריך את עצמו, והרי זה כל שרצינו מלכתחילה.
לכן, כדאי לשוחח על התקופה הקרבה עם הילד, לשאול כיצד הוא מרגיש ביחס לבחינות הקרבות, האם הוא לחוץ? חושש? מאמין ביכולתו להגיע להישגים אליהם הוא מצפה? ומהם בכלל ההישגים הללו? וכדומה. עצם השיחה עושה טוב, היא נותנת לילד הזדמנות לפרוק קצת מהמתחים בהם הוא נמצא, או להתמודד עם ההדחקה.
רשימת כללי "אל תעשה" ביממה שלפני הבחינה ובמהלכה
• מומלץ לא ללמוד בבוקר הבחינה. אם הבחינה מתקיימת אחרי הצהריים, ניתן לחזור בבוקר על דף נוסחאות או על סיכומים של החומר, אך עדיף שלא לפתור תרגילים או שאלות ובוודאי שלא ללמוד נושאים חדשים. זאת מכיוון שאנו לא רוצים ליצור עומס מנטלי לפני הבחינה.
• אחרי בחירת מקום הישיבה בחדר הבחינה, מומלץ להימנע משיחות על הבחינה, על שאלות אפשריות וכדומה.
• בלי השוואות: חשוב שאנו ההורים נדגיש באוזני הילד, שגם אם ילדים אחרים מסיימים את הבחינה לפניו, אין מה להתרגש. לכל אדם קצב עבודה שונה, ומוטב שהילד ישמור על קצב העבודה הנכון עבורו ולא יילחץ שלא לצורך.
מאת: רן שמשוני , איש חינוך ומומחה למיומנויות למידה, בעל תואר שני בחינוך ותואר ראשון בהנדסה. ממקימי חברת "פסיפס" ובעל ניסיון של 15 שנה בהנחיה והקניה של מיומנויות למידה להורים, סגלי חינוך וילדים. ממחברי הספר “סודות הלמידה”, נושא תו התוכן של מכון אדלר.
היי,
מצ"ב מאמר מעניין של רן שמשוני בפסיפס בנושא איך לעבור את תקופת בחינות הבגרות בשלום? - כללי אל תעשה.
ללמוד איך ללמוד
איך לעבור את תקופת בחינות הבגרות בשלום? - כללי אל תעשה
המטלה המשמעותית ביותר בחיי הילד בגילאי התיכון היא בחינות הבגרות. היא נתפסת בעיניו כמטלה שבה הוא צריך להוכיח עצמו בעיני עצמו ובעיני הוריו ושיש לה השלכות משמעותיות על עתידו. כיוון שכך, יש לה פוטנציאל לזמן מתחים ולחצים, כעסים ותסכולים, אדישות וייאוש. אך תקופה זו יכולה גם להיות תקופה של התעצמות והתבגרות, קבלת האחריות על הלימודים ובמקצת גם על החיים, גיבוש משפחתי ובניית האמונה והביטחון העצמי של הילד.
אנו ההורים יכולים לעתים להיות אבן המאזניים בתהליך. אם נדע לעמוד לצד הילד, לתת לו את הכלים לעבור נכון את התקופה, להכיל אותו כאשר הוא מתקשה או קצת נשבר, הרי שהילד שלנו ילמד מהתקופה הזו הרבה יותר מאשר את החומר לבחינות, הוא ילמד מהי משפחה תומכת, מהי שותפות ובעיקר ילמד לקחת אחריות על חייו ולהעריך את עצמו, והרי זה כל שרצינו מלכתחילה.
לכן, כדאי לשוחח על התקופה הקרבה עם הילד, לשאול כיצד הוא מרגיש ביחס לבחינות הקרבות, האם הוא לחוץ? חושש? מאמין ביכולתו להגיע להישגים אליהם הוא מצפה? ומהם בכלל ההישגים הללו? וכדומה. עצם השיחה עושה טוב, היא נותנת לילד הזדמנות לפרוק קצת מהמתחים בהם הוא נמצא, או להתמודד עם ההדחקה.
רשימת כללי "אל תעשה" ביממה שלפני הבחינה ובמהלכה
• מומלץ לא ללמוד בבוקר הבחינה. אם הבחינה מתקיימת אחרי הצהריים, ניתן לחזור בבוקר על דף נוסחאות או על סיכומים של החומר, אך עדיף שלא לפתור תרגילים או שאלות ובוודאי שלא ללמוד נושאים חדשים. זאת מכיוון שאנו לא רוצים ליצור עומס מנטלי לפני הבחינה.
• אחרי בחירת מקום הישיבה בחדר הבחינה, מומלץ להימנע משיחות על הבחינה, על שאלות אפשריות וכדומה.
• בלי השוואות: חשוב שאנו ההורים נדגיש באוזני הילד, שגם אם ילדים אחרים מסיימים את הבחינה לפניו, אין מה להתרגש. לכל אדם קצב עבודה שונה, ומוטב שהילד ישמור על קצב העבודה הנכון עבורו ולא יילחץ שלא לצורך.
מאת: רן שמשוני , איש חינוך ומומחה למיומנויות למידה, בעל תואר שני בחינוך ותואר ראשון בהנדסה. ממקימי חברת "פסיפס" ובעל ניסיון של 15 שנה בהנחיה והקניה של מיומנויות למידה להורים, סגלי חינוך וילדים. ממחברי הספר “סודות הלמידה”, נושא תו התוכן של מכון אדלר.