איך לעזאזל מגיעם לשדה? יום שישי בתבור

orenw3

New member
איך לעזאזל מגיעם לשדה? יום שישי בתבור

יום שישי האחרון בתבור אני ממריא קצת אחרי חמש, תרמיקה מעיפה אותי למעלה אסי צועק לי תמשוך, לא צריך כבר משכתי, אוויר מחותחת אני מגיע כ150 מטר מעל העמדה תוך כדי "טיולים" בעיקר לאורך הצלע הדרומית של ההר עושה מספר סיבובים כאלו כאשר באחרון לא מצליח לשמור גובה ולחזור ומחליט לצאת לנחיתה לכיוון השדה . הרוח כניראה לי מערבית עם רכיב דרומי לא ברור לי כמה הגלשן לא מתקדם או מתקדם לאט מאוד אני מושך ומצליח לעבור את הכביש מתחיל לחשוש שאולי אני לא מגיע לשדה ומתחיל להציץ על שדות חלופיים. התוכנית שלי היא לטוס לכיוון השדה ובמידה ואני לא מגיע לנחות בשדה כ200 מטר ממזרח לשביל עפר. כשאני מגיע מעל עצי הזית בבסיס השדה החלופי אני כניראה חוטף סינק ומחליט לעשות שמיניות נוחת לכיוון דרום כלומר עם רכיב ניצב לרוח אבל הרוח לא משמעותית ולכן יוצא מזה בשלום. עוד פרטים: כשאני בעמדה הרוח דרום מערבית משתנה בין 10 ל 30 קמ"ש עם משבים דרומיים. יצאתי לכיוון השדה קצת מעל גובה העמדה. שאלה: האים הייתי מצליח להגיע בבטחה לשדה אם הייתי מושך קצת יותר? איך אני יודע כמה למשוך כדי להגיע ליחס גלישה מקסימלי?
 
הערכת LD היא מהמשימות היותר מורכבות

ככל שהגולש אוסף נסיון רב יותר, כך הוא מעז לקחת סיכונים הקשורים ב LD. בדר"כ הוא מגיע ליעדו הרבה יותר גבוה ממה שדמיין לעצמו מראש. בכל זאת נהגת נכון כשהחלטת לא להסתכן. לגבי השאלה: איך אתה יודע בכלל שאתה מתקדם? בחר נקודה על הקרקע, מעט לפני הבר ותביט בה ובבר בו זמנית. כך תראה אם אתה מתקדם אליה או לא. ברוח משבית מומלץ להרפות בזמן משב או טרמיקה ולמשוך חזק כאשר המשב נחלש או כשאתה יוצא מהטרמיקה. משיכה חזקה כל הזמן, חסרת טעם ומכלה את כוחותיו של הגולש. בתבור קיימת תופעה שבה ברוחות מערביות, המשבים בעמדה דרום מערביים. הסיבה: יניקה בעמק שבין דבוריה להרי נצרת. האוויר הקרוב להר זורם בערך בזווית של 90 מעלות לזרימה הכללית. ברגע שמגביהים קצה, רואים שכיוון הרוח מתאים לכיווני העשן שבעמק. לכן, אם מנמיכים (עד גובה שאינו מסוכן) מתקדמים מערבה הרבה יותר בקלות. אני מקווה שהצלחתי להבהיר לך משהו. נסו ותהנו.
 

yz36

New member
רבים שאלו את אותה שאלה לפניך

לכל גלשן יש את הגרף הפולארי שלו המתאר את קצב השקיעה ביחס למהירות הגלשן. לגלשן שלך יש מהירות אחת ויחידה שבה הוא משיג את יחס הגלישה המירבי בכל מצב נתון. מה זה מצב נתון ? רוח (עוצמה וכוון) עילוי וסינק. אם לגלשן שלך יש יחס גלישה מירבי של 10:1 במהירות 45 קמ"ש (רק דוגמה) באוויר שקט ורגוע ללא רוח, אזי ברוח אף של 45 קמ"ש יחס הגלישה שלך דומה לזה של אבן כלומר אינך מתקדם כלל ורק יורד. במצב כזה אתה באופן טבעי מושך קצת, מגדיל מהירות ומשפר את יחס הגלישה שלך. לרוח אף של 45 קמ"ש יש מהירות אחת ויחידה שתניב את יחס הגלישה הטוב ביותר. תטוס לאט יותר או מהר יותר ? יחס הגלישה שלך יקטן. אם יש לך את הגרף הפולארי של הגלשן שלך אז הנקודה בה קו שיוצא מראשית הצירים משיק לגרף יתן לך את המהירות ליחס גלישה מירבי (באוויר עומד). בכדי לחשב את המהירות ליחס גלישה מירבי ברוח אף אפשר להזיז את ראשית הצירים ימינה על ציר ה x במידה של מהירות הרוח בה אתה נתקל. מניפולציות דומות על הגרף ניתן לעשות לרוח גב, עילוי או סינק או כמה פרמטרים משולבים יחד ולמצוא את המהירות ליחס גלישה מירבי בכל מצב נתון. בפועל, במקום לחשב מהירויות ולשרטט שירטוטים באוויר, לימוד של מצבי הבייס בר השונים ואיזה מהירויות כל אחד מהם נותן יכול להקל קצת על העניניים וכדי להקל עוד יותר אתה יכול לקנות ואריו, מד מהירות, GPS לחבר בין שלושתם ולקבל קריאה של יחס הגלישה בכל רגע ומהירות הטיסה שתתן לך את יחס הגלישה המירבי, ותשובה יותר מדויקת לשאלה האם אני מגיע לשדה הנחיתה, אבל זה כבר יעלה קצת כסף
בהצלחה.
 

חגי

New member
די ברור שלא משכת מספיק

טעות נפוצה - במיוחד כשהרוח חזקה. אם הרוח 20 קמש אתה צריך להגדיל את מהירות הטיסה שלך ביחס למהירות בסט LD בלפחות 15 קמש. יעני אם הגלשן טס בדכ 30 אתה אמור להאיץ לפחות ל 45 . כמו כן כדאי שתשקול לעבור לגלשן שטס מהר יותר.
 

orenw3

New member
תודה

רק בשביל הערכה גסה, מהי לדעתכם המהירות המקסימלית של הרוח שאפשר להתקדם מולה עם גלשן מתחילים ועדיין להגיע לשדה? זה לא אמור להיות הרבה יחס גלישה בפועל של 5?
 

חגי

New member
במהירות המקסימלית של רוח שאפשר להתקדם

יחס הגלישה שווה ל- 0 תציב בנוסחאות ותראה - זה די פשוט.
 

orenw3

New member
כן זה די ברור שבהירות במקסימלית יחס הגלישה 0

שאלתי מהי המהירות שבה יחס הגלישה הוא 5 ככה שאים ממריאים בתבור ולא תופסים איזה עילוי אפשר להגיע לשדה. כמובן שאים יש רוח אז יש גם עילוי רכס במיקרה זה אבל זה שאלה ליום אחר :)
 

חגי

New member
אתה לא יכול לשאול שאלה כמותית בלי לתת שום

נתון לכל גלשן יש פולרה שונה שמשתנה בהתאם ל- משקל הגולש ולרוח. אם גלשן מתחילים טס 30 קמש ועושה 1/10 כבר ברוח אף של 15 קמש ה L/D שלו ירד בקרוב לאזור 6.2 כשמהירות הבסט L/D אמורה להיות כ- 40 להלן החישוב: בגדול לפי הנתונים האלו קצב ההתקדמות נפגע ב- 15%(25 גרואנד במקום 30) וקצב השקיעה גדל ב 37% לערך (בגלל הגידול של 33% במהירות האויר) משתי ההערכות הנל אפשר להבין שה L/D ירד ל- 6.2 (8.5חלקי 1.37) בקיצור ב- 20 קמש הרכתי הגלשן יהיה כבר באזור ה- 1/4.5
 
אורן

בלי להיכנס ליותר מידי פרטים ונוסחאות של כל המתחכמים למיניהם. לא חשוב על איזה גלשן אתה טס ושיהיה איטי ככל שיהיה, אם המראת בכוחות עצמך כלומר במגבלות הרוח המותרות לך ויצאת לכוון שדה הנחיתה מאיזור עמדת הנחיתה ולא מתחת לה אתה יכול להיות בטוח שתגיע לשדה הנחיתה עם גובה מספיק לתכנון נכון של נחיתה בטוחה. גם אם תצא מההר ב - 100 מטר מתחת לעמדה לא תהיה לך כל בעיה. אולה בכל מקרה שאתה נמצא רחוק מעמדת ההמראה (בדרך כלל דרומית לה) רצוי מאד להתרחק קודם מההר ב 90 מעלות ממנו , לצאת מהשפעת הונטיורי ואז לפנות לכוון שדה הנחיתה ורצוי מעל שדות נחיתה אלטרנטיביים ליתר ביטחון
 

orenw3

New member
כן זה בדיוק מה שקרה לי

הייתי דרומית לעמדה וניסיתי לטוס ישר לכיוון הנחיתה כלומר בזווית מסויימת אבל לא 90 מעלות להר ושם הרגשתי סחיפה חזקה אחורה ולכן משכתי. תודה.
 
למעלה