איך מאזנים בין למידת הנושאים

איך מאזנים בין למידת הנושאים

החזקים של התלמיד והנושאים החלשים שלו בתוכנית לימוד המתוכננת אישית (בחינוך ביתי או חינוך אחר שמאפשר זאת)? אם מלמדים ילד מה שהוא בוחר וסקרן לדעת, הפירות הלימודיים יכולים להיות מרשימים מאוד. אם מלמדים אותו מה שהוא חזק בו, ההצלחה בונה את הביטחון העצמי שלו. חלק מהנושאים שהוא חלש בהם בהחלט אפשר להזניח. להזניח לפחות עד שמשיגים אהבת למידה והערכה עצמית גבוהה. מאידך, לא כל נושא לימודי נשמח להזניח. לא נמתין, למשל, עם יסודות החשבון עד לגיל העשרה. איך בכל זאת מאזנים בלי למידה מתוך אונס והמאסת הלימודים?
 
מלמדים מתוך כייף ומשחק

אצלנו החשבון נלמד כך: 1. הילד קיבל 20 ש"ח לממתקים כל שבוע. בהתחלה הדרכתי אותו לזהות שבסכום X הוא יכול לקנות ממתק אחד מסוג אחד או 4 מסוג אחר, ולימדתי אותו שיש מבצעים שנותנים לו יותר בפחות, בהתחלה עבדנו רק עם מספרים שלמים (הכל מעוגל לשקלים), ואני סייעתי והדרכתי. היום הוא מחשב עלויות בקלות 2. מענה על שאלות. כשהוא שואל שאלה אני מרחיבה ומסבירה 5-15 דקות. למשל: שאלה: כמה זה 10X10? הרחבה: לוח הכפל של 10. שאלה: אימא, מה השורש של...? הרחבה: מספר כפול עצמו = המספר בריבוע. כשעושים שורש של המספר בריבוע, נקבל את המספר המקורי. כל הסבר כזה מלווה בדוגמאות פשוטות במספרים קטנים. 3. בשלבים הראשונים: משחק עם 2 קוביות - מחברים את המספרים, מי שיוצא לו יותר מנצח ומקבל נקודה או משהו אחר - כמובן שהילד מחשב גם את המספרים שלו וגם את של ההורים
4. מונופול או כל משחק אחר בו קונים ומוכרים. יש חישובים של איזה שטר לתת כדי שיספיק הכסף,וכמה עודף מגיע בחזרה (חיבור וחיסור), ויש את החישוב של כמה מגיע לו אם נכנסתי (דמי מעבר) וגם יש לו 3 בתים - יש כאן גם כפל וגם חיבור. אלו כמובן דברים שמתאימים בעיקר ליומיום. למעשה, כדי להסתדר בעולם לא צריך הרבה מעבר. <אלו היו 60 שניות על חשבון בכייף בחינוך ביתי>
 
מטפלים בצדדים החלשים באותה צורה.

הרעיון של למידה בכייף נכון תמיד. אדם צריך אולי להיות יצירתי יותר כדי לפתות ללמידה של משהו שהילד פחות מעוניין בו. בגדול, כשהתחלנו את החינוך הביתי נראה היה שהחשבון ממנו והלאה. באותה תקופה הפיתוי היה ממתקים: קח כסף תקנה ממתקים. אם תקנה נבון, יהיו לך יותר ממתקים. אבל... אתה לא יכול לקבל את הממתקים אם לא חישבת נכון. ככה התחלנו. אח"כ זה רץ... למעשה, החשבון הוא פשוט חלק מהדברים שלקחתי על עצמי אחריות לדאוג שהוא ילמד אותם. יש לי רשימה כזאת: קריאה וכתיבה בעברית ובאנגלית, חשבון כולל שברים פשוטים ועשרוניים, מחשב ואינטרנט. הרשימה השנייה נראית כך: כבוד לעצמו ולאחרים נאמנות למי שהוא חשיבה יצירתית לשאול שאלות איתור ומיון מידע קבלת החלטות אחריות לבחירות ולמעשים ניהול זמן ניהול תקציב ייזום וביצוע גיוס יכולות למען השגת מטרות ועוד כל אלו יאפשרו לו להגיע לאן ולמה שהוא רוצה. ואת כולם אני מלמדת תוך כדי החיים.
 
נקודה חשובה

אני מאוד בעד בחירה של שנעשית ע"י ילדים אבל נראה לי שילד שגדל במסגרת חינוכית אלטרנטיבית שמאפשרת בחירה צריך להיחשף מגיל צעיר להבדל בין "בא לי" לבין "אני רוצה" ולכך שיכול להיות משהו שרוצים מתוך מטרה ארוכת טווח וחשוב,לדוגמא,להתמיד בו.אני נגד כפייה ונגד לימוד מתוך סבל,אבל חושבת שחשוב מאוד לעודד את הילד ללמוד גם מה שקשה לו על מנת להתמודד עם קשיים ולראות שאפשר להתגבר עליהם.באופן אישי,אחרי שהתרגלתי הרבה זמן ללמוד תחומים בהם אני מצטיינת היה לי קשה להתרגל לתחומים שבהם אני חלשה. וכמו בכל דבר-איזון הוא המפתח!
 
אנסה לפרט קצת

אז ככה: בתיכון (דמוקרטי)לא עשיתי בגרות במתימטיקה-תחום שאני א.מתעבת וב.גרועה בו.בתואר ראשון עקפתי את כל הקשור לכך ובתואר השני בחינוך-לאחרונה-הכריחו אותי ללמוד סטטיסטיקה.איך התמודדתי? קיטורים,תסכול,שיחות עם המורים שלי ובקשה שיתחשבו(מפני שבתחום הלימודים המרכזי אני מצטיינת)ובסוף שעורים פרטיים שחילצו אותי בעור שיניי. כך התמודדתי לאחרונה גם בתחומים אחרים שהיו לי קשים-אחרי שנהיתה מוטיבציה מספיק חזקה התמודדתי עם הרבה סבלנות ומורים טובים.הנקודה היא שאם כילדה היתה לי זכות בחירה מוחלטת,אני משערת שהייתי נמנעת לחלוטין ממתימטיקה והתעמלות.אני תומכת נלהבת בבחירה של ילדים וחושבת שטפשי ואי אפשר ללמד בכפייה.עם זאת,אני מצפה מאנשי חינוך שיתנו לילדה כמו שהייתי עידוד למצוא דרך בה אפשר כן להזיז קצת את הגוף וכן לרכוש מיומנויות חשבון בסיסיות,בחוכמה ולא בכוח. נראה לי חשוב לאתר במה הילד מתקשה ולעודד אותו להתמודד גם עם חויות של קושי ואפילו כשלון,לא "ראש בראש" אלא ללמוד ביחד דרכים להתמודד עם הקושי ולא לברוח ממנו.
 
ואני חושבת אחרת (אפילו בלי להכירך)

אילו נתנו לך חופש כילדה, היית לומדת הרבה חשבון (לא נכנסת למתמטיקה, פונקציות וכדומה) ואפילו לא היית מרגישה. היית גם עושה פעילות גופנית כלשהי (ריקוד, קפיצה בגומי / חבל, או הליכה כל יום לחברות) אולי אפילו היית אוהבת את הדברים
למה? כי ללא ההכתבה של ביה"ס מבחינת העיתוי והדרך, את היית מוצאת את דרכך בזמן המתאים לך. וחוץ מזה, אלו שני תחומים ששזורים בחיינו כל הזמן. לחמשל: כשאת הולכת לקניות. הליכה = פעילות אירובית קניות = חשבון
כמה יעלו לך 5 חולצות שכל אחת עולה 15 ש"ח? או יש מבצעי סוף עונה - 10%, 20%, 25% כמה תשלמי אם המחיר המקורי הוא: 250 ש"ח? תאמיני לי!!! היית לומדת מהר מאוד!!
 
אני חושבת שלא

גדלתי בבית עם המון חופש ואני מאמינה שהבית הוא המקום הכי חשוב,גם לילדים שהולכים לבי"ס... ובכל זאת,לא שלא זזתי בכלל,אבל כמעט ולא,ודוקא בתור מי שכל החיים למידה באה לה(כלומר לי)מאוד בקלות ובהצלחה,אני כן בעד עידוד להתנסות גם בתחומים שקשים יותר.ושוב-עידוד,לא כפייה.את בעצמך סיפרת איך את מעודדת את הבן שלך ללמוד חשבון ואמנם זה בדרך טבעית מתוך החיים אבל לצערי זה ממש לא מובן מאליו ורוב ההורים שאני רואה מסביב לא מספיק מתווכים לילדיהם את העולם.
 
נכון, אני אישית מעדיפה

להגדיל את החשיפה של הבן שלי לדברים מסויימים, אבל רוב הלמידה שלו נעשית ביוזמה שלו. למשל: כשהחלה מגיפת קלפי היוגי-הו, וממש לאחר שהוא הצליח לפתות את סבא/סבתא לקנות לו, הוא החל גם לשחק בהם עם ילדי הסביבה. לא יודעת אם את מכירה, אבל יש שם קלפי מפלצות עם ערך התקפה וערך הגנה. אז להבחין איזה מספר יותר גדול הוא ידע כבר אבל יש במשחק מורכב זה גם קלפי קסם שיכולים לפעמים להגדיל או להקטין את כוחה של המפלצת, וקשה יותר, יש במשחק 'קלפי שילוב' שמאפשרים לחבר שתי מפלצות ובכך ליצור מפלצת שיש לה את כוח שתי המפלצות המשולבות. הילד היה בן 1/2 7, וביקש שאלמד אותו לחבר את המספרים (4 ספרות). תוך משהו כמו רבע שעה הוא כבר הצליח לתרגל בהצלחה. לתרגל זה אומר: לפתור 2 תרגילים בצורה נכונה. כך גם הוא למד כפל וחילוק ועוד. נדיר מאוד שהיוזמה היא שלי, וכשזה קורה, זה ממילא לא תופס
. אבל בחיים, מה לעשות? חשבון הוא חלק בלתי נפרד מהיומיום. אספר לך עוד משהו. בשנה הראשונה קניתי חוברות עבודה וניסיתי לעבוד איתן. בחשבון, מתחילים עם תרגילי חיבור עד 5. זה היה ממש מדהים - הוא כאילו לא קלט את הרעיון. אחרי כשבועיים של ניסיון החלטתי להקפיא את העניין לשנתיים. אבל הבן שלי שואל שאלות: הבן: אימא, כמה זה 100+100? אני: 200 הבן: כמה זה 200+200? אני: 400 וכך הלאה. אחרי כמה זמן השאלה התחילה לשעמם אותי והבנתי שיש לי הזדמנות ללמד משהו. אז נהגתי לענות: 1+1 הם 2, אז 100+100 הם 200. בהמשך נתתי לו להשלים את התשובה. ואז באה השאלה: אימא, כמה זה 10*10? 100 - עניתי - אבל זה נורא קל לעשות כפול 10. 5 דקות שעור, + דקה של תרגול והשיעור נגמר. אחרי חודש הוא שאל: אימא, כמה זה 11*2? 22 - עניתי - אבל זה נורא קל לעשות כפול 11. 5 דקות שעור עד כפול 9 = 99 ואז... גיליתי חלון הזדמנות. שאלתי אותו: כמה זה 11*10? הבן חשב קצת וענה: 110. ידעתי שהשעור מלפני חודש הופנם. השנה הוא שאל על שורש של... אז הסברתי על על מספר ברבוע, והתייחסתי ללוח הכפל ניצלתי מושג אחד עליו הוא שאל, וחיברתי אותו למושגים קשורים. רבע שעה שעור, פרוייקט בנייה של לוח הכפל - לקח כשבוע, והבן שיחק עם הרעיון עם חברים ואנשים אחרים, עד שרווה ממנו. שאר הזמן, אנחנו משחקים, עושים קניות ומשתמשים בחשבון בכל מיני דברים אחרים של החיים. אני גם מעודדת אותו ללכת ברגל, להשתתף בחוג ספורט אחד בשבוע ועוד. את ההתעמלות הכי טובה הוא עושה בהשתוללות עם חברים. מדי פעם הוא מצהיר שהוא ילך ברגל כל יום מנקודה X ל- Y כדי לשפר את הכושר. הרעיון מחזיק בערך עד שהוא מסיים לומר את המשפט
אני לא לוחצת. עכשיו אני מאוד רוצה להתחיל להתעמל בעצמי, ומקווה שזה ימשוך אותו להצטרף אלי כדי לפתח גמישות וחוזק שרירים (כמו בטן למשל) זה לא יבוא בכוח, אבל אולי אם אני אעשה את זה, הוא יתפתה. לפני כמה זמן התחלתי לתרגל תרגילי נשימה. בוקר אחד, הילד מתיישב במיטה לידי ומתחיל לעשות את אחד התרגילים. כשאני מלמדת, זה תרגיל שקשה ללמד. הילד קלט מהסתכלות, הפנים וביצע. הבעיה של מתמטיקה היא שמורים מלמדים בשיטה מסויימת. אילו המשכתי ללמד את בני חשבון עם החוברות, בסדר שאני מכירה הוא היה שונא את זה ומתקשה בזה, לא פחות ממך. ברגע ששחררתי - הוא סלל את הדרך ואני רק הרחבתי אותה. כנ"ל עם התעמלות - תנועה היא כמו משחק. אם הופכים אותה לעבודה - היא מאבדת את המניע העיקרי שלה. אם דוחפים אדם לעשות דברים בניגוד לרצונו, או אם האדם חווה כישלון / השפלה / לעג הוא יישנא את התחום בו אלו היו חוויותיו - לכל אורך חייו. וז ה קורה דווקא בביה"ס, גם כשהבית חופשי, תומך, מעודד.
 

אפרתש

New member
עוד דבר -

אתה דיברת מצד אחד על "נושאים בהם הוא חזק" ומצד שני על "נושאים שהוא אוהב". בדרך כלל יש קשר בין השניים, אבל אולי כדאי להפריד. אני, למשל, מאד אהבתי שיעורי מלאכה למרות שאני על הפנים בתחום הזה. אז אולי קודם כל צריך להגיע לזה שהעובדה שילד לא מוכשר במשהו לא תגרום לו לסגת מהתחום לחלוטין. לתת לו להרגיש שגם אם הוא לא מצליח מי יודע מה - העיקר שהוא נהנה.
 
קיבלתי. זה גם תואם את ההיסטוריה

הלימודית שלי. אני מאוד אוהב מתמטיקה והממטיקה מחזירה לי אהבה רק כשאני באיזון תרופתי מושלם. המצב הזה די נדיר. הוא למעשה התקיים במשך השנה האחרונה של התואר שלי בביולוגיה ובראשונה של סטטיסטיקה.
 
למעלה