"...אבל מאיפה האומץ ... ?" צא מקופסא- ומהר !
אין "היהדות" אלא
המכלול ההגותי, הטקסטואלי, ההלכתי והמנהגי של כלל היהודים המקבלים עליהם "עול מלכות". ככל הסיסמאות, גם סיסמא זו שנסחתי כרגע מהשרוול איננה יכולה לשמש חוק טבע בל יעבור, חד משמעי ונוקשה שהכל כפופים לו ומסכימים לו, אבל זה הרי חלק מהעניין שהיהדות היא
המכלול ולא שום דעת יחיד יפה ככל שתהיה. אין ססמאות-על, ואין מקובעות-על, ואין שום דבר חד משמעי במכלול "יהדות".
עובדה היא שנשתמרה במקורותינו הדרשה המכונה "תנורו של עכנאי" אולם היא נשתמרה בנוסחים שונים ויש ביניהם הבדלים. הספרות מלאה בדיונים ובנתוח הדרשה הזו ואין לדבר סוף. עצם העובדה שה"עורך" או הסתמאי, שמקולמוסו נותר הסיפור כפי שהגיע לידנו, לא צנזר ולא מחק את הטקסט הזה, לא מה'בבלי' ולא מה'ירושלמי' וכיוצ"ב, וכמו גם שנשתמרו טקסטים אחרים "שערורייתים" לכאורה, עובדה זו מוכיחה שמבחינת
המכלול של ה"יהדות" אין למצוא כל דופי בשום טקסט
מלכתחילה ( ! ) בלא עיון, פרשנות ודרישה, ומה שקובע הוא כיצד נתפרש ובאיזו מידה
התקבל הפירוש על המכלול. ניתן מבחינה ספרותית לנתח את הסיפור "תנורו של עכנאי" גם כך שהוא אינו אלא ביקורת על התנהלותם של חכמים בסיטואציה המעמידה שאלה הלכתית מסויימת ואפ' את המילים "נצחוני בני" ניתן לקרוא כביקורת ולא כלקח. ניתן ללא כל קושי להמחיז את "תנורו של עכנאי " גם באורח סטירי או בכל אופן אחר חוץ מהקריאה ה"אינטואיטיבית" שאותה מגייסים לשורותיהם אלה שמבקשים להצביע על האוטונומיה ה"פרוצה" כביכול של חכמים.
בת-קול, היא סוג של "יש" אמורפי שניתן לתת לו מובנים שונים. לא אלהים עצמו מתערב בוויכוח ( למרות שאין כל דופי אילו היה מתערב ) ואל לך להזדעזע שאין משגיחים בבת הקול, וכבר בתורה יש לנו שהאדם "מכניע" את העליון או מתפלמס אתו - וגם טקסטים אלה לא צונזרו. אם תרצה - גם המילים הזוועתיות " ... עתה ידעתי כי ירא אלהים אתה... " שהושתלו בסיפור המזעזע על עקדת יצחק ( ורבים נתלים בהם שכאילו נאמרו מפי הגבורה ) לא נאמרו ע"י זה ששלח את אברהם למשימה האכזרית, אלהים, אלא ע"י סוג של בת-קול, מלאך שהוא "יש" אמורפי, כלומר יתכן ( יתכן ! ) שמעצב הסיפור של תנורו של עכנאי השתמש בבת הקול כדי להימנע מלהשתמש בשם ה' ממש, הגם שידוע שע"פ תפיסת כמה מחז"ל, לאחר אחרון הנביאים "נותק הקשר עם שמים".
רק קריאת טקסט ברזולוציה מחמירה ביותר "מצדיקה" לגזור קטע טקסטואלי מהמכלול ולהפוך אותו ליסוד ועיקר בפני עצמו. זו דרכה של הפילוסופיה הכפרנית היבשה, המונוטונית והמקובעת שפועלת על בסיס המשגת מושגים נוקשים, לוגיים, קוהרנטיים וקונסיסטנטיים המתווכחת עם עצמה מבוקר עד ערב. כך אין פועלת הפלנטה הדתית שהיא פרוצה לכל עבר במובן החיובי של המילה, היינו יש בה כל המכלול האומנותי הפורה הלועג למקובעות הפילוסופית המאובנת. עובדה היא ש"היהדות" כוללת מאז המקרא ועד היום את כל קשת הצבעים - וזה מקור אלמותה, זו הנצחיות שלה. הטקסטים החד משמעיים הם נחלתם של מתרגלי התרגילים באקדמיה שכל סמסטר חוזרים על אותם הדברים עצמם כבר 2500 שנה, אולם אין הם תורת חיים. על פני הפלנטה הדתית אין בוטות אירוטית בשיר השירים, אין רתיעה מ"האנשת האל", אין רתיעה מבקורת ואף לא מסתירות וגוזמאות, אלהים בוכה, אלהים מצטער ומתחרט, אלהים מבקש ברכה וכיוצ"ב "זוועות" מבית ספרם של הפילוסופים ... ובפלנטה הדתית לא חוששים מנסים ונפלאות , לא מכישופים וקמעות ... הכל הולך ומלבד כמה יסודות בודדים מוצקים, הכל נזיל.
תנורו של עכנאי הוא אחד מאותם סיפורים
אלמותיים בעולמה של היהדות שמחכה כל יום לכוריאוגרפיה חדשה ! אין לו פשט, כמו שלטקסטים של שיקספיר אין פשט וכמו שלסיפורים של עגנון אין פשט ! המקובלים הבינו זאת היטב, הפילוסופים המתייוונים חמורי הסבר הפכו את היהדות לרכושם וביקשו ( ועדיין מבקשים ) לעשותה כפופה ללוגיקה חד משמעית. קישקוש.
צא מהקופסא ! פתח לבך וראשך לעולם מופלא שהוא לא נוקשה כבטון אלא רוחש חיים כמקור מים רבים.