איך משיגים סמכות הורית ?

שירי ל

New member
אני מוכרחה לצטט משהו שנכתב החודש

בגיליון של הורים וילדים. אמא שסיפרה שהיא לא מוצאת שום דרך אחרת להשליט מרות על הילדים חוץ ממכה בטוסיק והיא מאוד לא אוהבת את זה. וכך כתב לה הפסיכולוג החינוכי דלמה גור: "...(אחרי שפירט למה להכות זה לא שיטה...) - גבולות מקנים לא בדרך של דיבורים והסברים ממושכים. אדגים לך בדוגמה של צחצוח שיניים בשלושה שלבים: 1. "לך לצחצח שיניים". ההוראה זוכה להתעלמות מצד הילד. 2. (מתרחש מיד וללא התמהמהות) "אם לא תיגש לצחצח את שיניך אצטרך לגרור אותך ולהכריח אותך לבצע זאת". שוב מתעלם הילד ממך, מתחיל ליבב או מסרב בגלוי. 3. (מתרחש בהמשך טבעי ל-1 ו-2)- ביצוע. אוחזים בילד בחוזקה וללא מכות וצעקות לוקחים/גוררים אותו לצחצח שיניים. בשלב זה מתעלמים מצעקות, בכי ותחנונים, לא מסדירים דבר ובשקט אומרים: "זה בהחלט לא נעים לי להכריח אותך לבצע את בקשתי". אם חוזרים מספר פעמים בעקביות על פעולה זו, מתבצעת למידה. בטון מסויים בהוראה, את משדרת שאת רצינית, מתכוונת לדרישתך ומסוגלת לכפות אותה, ולכן עדיף לבצע זאת לבד. הכרת רגשותייך, שליטה בעצמך וביצועים עקביים, ברורים וחד משמעיים עםהילדים (תוך הכרת שלבי המרד ההכרחיים), יסייעו לרכישת הרגלים והבנת החוקים" מקווה שזה יעזור...
 

לאה_מ

New member
עם כל הכבוד לשלמה גור,

אני ממש לא מסכימה איתו ואיני נוהגת כך עם ילדי (והפלא ופלא, הם בדרך כלל מצחצחים שיניים בלי שום בעיות).
 

שירי ל

New member
אם זה הולך בטוב - על הכיפאק!

הבעיה היא שמתייעצים עם אדם כמו שלמה גור כשדברים לא הולכים כל כך חלק...
 

לאה_מ

New member
ברור, אבל גם ברור שההצעה שלו היא

לא הפתרון היחיד האפשרי. אני יכולה לחשוב על הרבה פתרונות, שהמכנה המשותף לכולם הוא שקודם את שואלת מדוע הילד לא מצחצח שיניים ואיך את יכולה לעזור לו לצחצח שיניים. אולי הוא כבר עייף מדי, אולי הוא רוצה לראות משהו שיש עכשיו בטלויזיה, אולי המשחה חריפה לו, אולי המברשת דוקרת לו, אולי יש לו פצע בפה וזה כואב לו... באף אחד מהמקרים האלה הפתרון של לגרור אותו בכח ועוד לנזוף בו על כך שהוא גורם לי לעשות לו משהו שלא נעים לשנינו איננו רלוונטי.
 

שירי ל

New member
אני מסכימה איתך שלפני שנוהגים

כך יש לשלול כל אופציה אחרת של בעיה של הילד עם האקט הספציפי. אבל אם ההתנהגות הזו חוזרת על עצמה לא רק בצחצוח שיניים אלא בכל תחומי החיים וכפי שהיא ציינה - הבת שלה "יודעת" טוב מאוד מי הבוס (וגם הם!...) אז יש פה בעיה של הצבת גבולות.
 

לאה_מ

New member
איך ילד יודע "מי הבוס"?

האם הוא נולד עם איזה דחף לשלוט באחרים? כשאנחנו (בלי כוונות זדון, כמובן) רוצים להראות לילדים שלנו שאנחנו "הבוס" בבית, ושהם צריכים לעשות מה שאנחנו אומרים להם, אז מובן שגם הם ינסו להראות שהם "הבוס". מי שהתחיל את מאבק השליטה הזה זה אנחנו, ולא הם. אם לא נכנסים עם הילדים למאבקים, אלא מקבלים אותם מראש כיצורים תבוניים, אינטיליגנטים, הגיוניים, חושבים, מרגישים - בדיוק כפי שהיינו רוצים שיקבלו אותנו - הדברים מתנהלים באופן שונה. תחשבי על זה. נניח שאנחנו חברות ואנחנו צריכות לעשות משהו יחד - למשל, לארגן טיול משותף - אבל את רוצה לנסוע לצימרים בגולן בעוד שאני רוצה לנסוע לקמפינג במכתש רמון. הרי לא יעלה על דעתך לריב איתי על זה, וודאי שלא להכריח אותי. את ודאי יודעת שאני אדם הגיוני (הרי אני חברה שלך), ולכן את תקשיבי לי ולנימוקי, ובסופו של דבר, אחרי שנבדוק את כל האפשרויות, נמצא פתרון (אולי ניסע עכשיו לצימרים בנגב, וכשמזג האוויר ישתפר נוכל לעשות קמפינג בגולן, אולי נעשה עכשיו טיול אחד ובעוד חודש את השני, אולי בכלל ניסע למלון בחיפה, אולי נחליט שאת הטיול הזה לא נעשה יחד... לא משנה מה). יש הרבה פתרונות, והדרך למצוא אותם היא לשבת יחד, כל אחת מאתנו תסביר מה היא מחפשת בטיול הזה, ננסה למצוא את כל האפשרויות ולבחור מתוכן את זו שמתאימה ביותר לשתינו. הרי לא יעלה על דעתך לומר לי שאני חייבת לעשות כך או כך. אז מדוע זה הגיוני לעשות כך לילדינו?
 
יש כאן בעיה מסויימת

החובות של ההורים, כחלק מלקיחת התפקיד על עצמנו, הן לקיחת אחריות, הכוונה וגם הגנה על הילד, גם מפני עצמו. אולי ילדייך הם נוחי אופי ביותר מטבעם, ואשרייך, אבל יש ילדים שאם לא יגנו עליהם מפני עצמם עשויים להיות "מתאבדים" כהגדרתך. עם כל הכבוד לשיוויון ודמוקרטיה בחינוך, אני אזניח את חובותיי כלפיה (ואני מדגישה חובותיי ולא זכויותיי) אם אני לא אציב שום גבול. לא כל דבר תמיד יכול להעשות במו"מ. בדברים שאני יודעת ששחר עשויה להזיק לעצמה, אני בהחלט אנסה לשכנע ולהסביר, אבל במידה וזה לא יתקבל בהבנה אצל הצד השני, אני אגן עליה גם במחיר פגיעה בעצמאותה ובשיוויון שלה. אני בהחלט לא אכפה עליה בילוי שבא לי לעשותו אם היא לא תרצה וגם אם הלכנו למקום שהיה מוסכם עליה והיא שינתה תוך כדי את דעתה אני בפירוש אענה לבקשתה לעזוב, אבל זה שונה לחלוטין מהמצבים שתיארתי.
 

אורית ג.

New member
האמת - אני ממש מזועזעת מה´פתרון´

של הפסיכולוג הזה. ושמחה מאוד שאני לא קוראת את העיתון הזה - בטח הייתי מתעצבנת מעוד כמה ´עצות´ ("משכי את הילד בעדינות אך בתקיפות למיטה וקשרי אותו בעדינות אך בחריצות תוך אמירת ´לא נעים לי לקשור אותך למיטה אך בבית שלנו אחרי השעה שמונה וחצי הילדים במיטות" - ברררררררררררר)
 

שירי ל

New member
לא צריך להגזים...

אולי באמת חסר כאן החלק הראשון של ההודעה שקצת הוציאה דברים מהקשרם - מה שנכתב כאן היה תגובה לאם שכתבה שהיא לא מצליחה להשתלט על ילדיה - רק על ידי "פליקים". הפסיכולוג ניסה כאן להראות דרך אחרת שהיא לא במכות. זה קצת לא הוגן להציג את הדברים כאילו מישהו מכוון להתעללות בילדים - הרי כל אחת מאיתנו - עם או בלי פסיכולוגים - יודעת בדיוק איפה עובר הגבול. יחד עם זאת, אני יודעת שלהרבה אמהות - ולי בכללן - יש קושי להיות אסרטיביות עם הילדים (ואסרטיביות אינה תוקפנות- כלל וכלל לא!) ומה לעשות - שהילדים לא שווים לנו ולו בעובדה שאנחנו מופקדים על החינוך שלהם ולא הם על שלנו. אני דווקא מסכימה עם הגישה שהגבולות נותנים לילדים ביטחון. וחוץ מזה, איפה ההורים בכל הסיפור? נכון שלא צריך לדרוך על הילדים אבל גם לא צריך לדרוך על ההורים! משפחה צריכה לחיות בצורה שמכבדת את כל חבריה ולא רק את הקטנים שבהם! לא יתכן שהורים יאלצו לבקש רשות מביתם- כמו שתואר כאן בשאלה!
 

אורית ג.

New member
יש 1000 דרכים אחרות

לשכנע ילד לצחצח שיניים. הדרך המתבססת על כך שגופו קטן מגופי וכוחו חלש מכוחי היא שימוש באלימות. ואין כאן קשר ל"בקשה של ההורים מהילד" משום שמה שחשוב זו מהות ה"בקשה" (דרישה שהילד באופן מיידי יצחצח) והאופן בה מציג האדון הפסיכולוג את הפתרון. ילד שלא מצחצח שיניים אולי מזיק לבריאותו אך בהחלט לא "דורך על ההורים"
 

לאה_מ

New member
לא מדובר כאן על לדרוך

ההורים לא צריכים לדרוך על הילדים והילדים לא צריכים לדרוך על ההורים. אם הילדים גדלים בתוך מסגרת שמעודדת הקשבה, כבוד הדדי, נכונות להקשיב לזולת, פתיחות וכבוד לרעיונות אחרים משלך, ויישוב סכסוכים בדרכי שלום, אז הואיל וזו הדוגמא שהם מכירים, הם ינהגו בדיוק כפי שנוהגים בהם. ילד שהוריו מכבדים אותו, מקשיבים לדעתו (וזה ממש לא אומר שהוא דורך עליהם. רק שהם מתייחסים אליו בכבוד ובסובלנות), נותנים לו את התחושה שהוא חלק מהמשפחה, שגם (לא רק, אבל בהחלט גם) דעתו היא בעלת משקל, יכבד את הוריו, יתן משקל לדעותיהם, יקשיב להם, ינהל איתם משא ומתן בנועם. משום שכך חינכו אותו, זה הדבר היחיד שהוא מכיר. לא אמרתי שקל לעשות את זה. לפעמים זה הרבה יותר קשה מאשר לכפות על הילדים את דעתך. גם לא אמרתי שקל לעבור ממודל חינוך אחר למודל הזה, והדברים האלה לא נטמעים בבת אחת. לא בפעם הראשונה שתקשיבי לדעתם של ילדיך ותפעלי לפיה או תתחשבי בה או תתייחסי אליה ברצינות הראויה, הם מיד ינהגו כך כלפיך. יש משקעים של חוסר אמון ממקודם, אבל זה בהחלט ניתן לשינוי. אז אני מסכימה איתך שהורים לא צריכים לבקש רשות מביתם, אבל גם לא להיפך. המצב צריך להיות, שכולם מביעים את דעתם (לאו דוקא במלל) ויחד מוצאים את הפתרון האופטימלי, הטוב ביותר עבור כולם.
 

רותי ע

New member
קשה להכליל ולהגיד-ילד

ילד יכול להיות בן שנה, שנתיים או 10. וההתייחסות תהיה שונה. ויש אופי שונה של ילדים. יש ילד שניתן להגיע אליו ע"י הגיון ושכנוע ויש ילד שלא. אני שמה לב שבסיטואציות מסויימות ככל שאני מדברת יותר ומשכנעת יותר הוא מגיב הפוך-משתולל יותר ונכנס ללופ שלא יודע לצאת ממנו. בסיטואציה כזו אני מפסיקה לדבר ואומרת "ככה זה". וזה מרגיע אותו. ושלא תהיה אי הבנה-רוב המקרים עובד ההגיון ויש משא ומתן עד לפשרה הרצויה לשני הצדדים. ולרוב הוא עושה דברים בשמחה ומתוך רצון מלא. ועדיין יש מקרים בהם עודף דיבורים פשוט שומט לו את הקרקע.. אני מדברת על ילד בן שנתיים+ אני מניחה שכשהוא יהיה גדול יותר דברים ישתנו. ואני כן מאמינה בסמכות הורית. אני חושבת שזה נותן להם ביטחון שיש הורה שיודע הכל ויכול הכל (וזה לפני ההתפכחות שההורה הוא רק אדם). יש על מי לסמוך ויש על מי להישען. אני לא מאמינה בדמוקרטיה עם בן שנתיים. דוגמא מאתמול-הוא רוצה עוד ועוד ממתקים. אני אומרת לו שאכל מספיק ומסבירה שזה לא טוב ושתכאב לו הבטן. אז הוא הבין והסכים? איפה..בכי. אחרי שנגמרו לי ההסברים אמרתי לו שהוא יכול לבכות אבל אין עוד ממתקים. וזהו. נכון שכפיתי את דעתי עליו. נכון שאם הוא היה מבוגר הוא היה שם פס עלי ועושה מה שהוא רוצה. אבל הוא לא. הוא ילד בן שנתיים שלא מבין לגמרי סיבה ותוצאה. והאחריות היא עלי למנוע ממנו להיפגע. זו דעתי.
 
בהמשך לדיון המעניין כאן קראתי

בעיון רב את מאמרה של שרה לורנס. לצערי הרגשתי שהמאמר לוקה בשטחיות וכי השיטה (אם זו המפורטת במאמר היא המלאה) מחוררת כמו גבינה צהובה. הכותבת נותנת דוגמאות אבל לא לוקחת אותן עד הסוף, אלא רק עד הנקודה בה הן מדגימות את טענתה. למשל, בהמשילה את הילד העצמאי למדינה המקבלת עזרה משכנותיה, שוכחת המחברת להתייחס לכך שבין מדינות יש אמנות, הסכמים וכללים לפיהן הן נוהגות על מנת להמנע ממצבי עימות. היא שוכחת להגדיר באיזו נקודה בתוך המשפחה מתקבלות "אמנות בינ"ל" כאלה בין כל "המדינות" העצמאיות? איך ומתי מוגדרות האמנות ? מי ואיך מנחילם לחברי המשפחה? האם כל חבר חדש במשפחה פותח מחדש את האמנות הללו למו"מ ולדיון מחודש ? ומה קורה כאשר כללים שהתאימו והוסכמו על ידי חלק מהחברים במשפחה פתאום אינם מוסכמים על חבר חדש ? ומעבר לאנלגיות איך זה עובד ביום יום ? אם כל אחד אדון לעצמו, האם זה אומר שכל אחד אוכל מתי, מה, איך ואיפה שבא לו ? האם כל אחד הולך לישון איך, מתי ואיפה שבא לו ? האם בענייני סדר והגיינה (מרחבית ואישית) איש הטוב בעיניו יעשה ? ואם יש כללים בעניינים אלו, איך הם מוגדרים ואיך הם מובהרים (ללא שימוש בסמכות) לצעירים בחבורה ? ובל נשכח את אלו שטובים יותר או פחות בניהול מו"מ, אלו שטובים יותר או פחות בפתרונות יצירתיים, או אז עשוי להווצר במשפחה מצב שבו יש מי שמשיג את רצונו ומי שלא מצליח להשיג את הפשרה המתאימה לו. ואיך נוהגים בדברים שבהם לא מושגת פשרה המקובלת על הצדדים הנוגעים בדבר. האם הסוגיה נותרת כ"חור שחור", האם כל אחד ינהג כטוב בעיניו, האם מישהו יקח את זכות הוטו ? ובהתייחס לשאלת הכסף – אני מסכימה שכדאי לתת לילדים אפשרות להביע את עמדתם, אבל לא להטיל עליהם אחריות של להחליט איך להוציא את הכסף (בסכומים בלתי מוגבלים ???), מכיוון שהם עשויים בגילאים מסויימים לא להיות מודעים לכל הצרכים שאמורים להיות ממומנים – קשה לי לדמיין את בתי בת 2.4 יושבת ומחשבת את הארנונה, משכנתא, הלוואות, דלק, גז, חשמל, טלפון, מים וקניות ומגדירה אילו סכומים נשארים בשביל חופשה, בגדים או צעצועים. ועוד שאלות/תהיות – אני בהחלט מאמינה בשיחה, בהסברים, בשיתוף בניסיון ובהיגיון שלי, בהגעה לפשרות ומניעת כפיה (מילה נוראה לכשעצמה), אבל המחברת מתעלמת משלבים ברורים בהתפתחות הרגשית והחברתית של ילדים שמגיעים לגיל הדווקא, ואז ברור שכל הסבר נופל על אזניים לא מקבלות. מה אז ? הרי ברור שהילדים בשלב הזה לא עושים בחירה מושכלת אלא בחירה שמונעת מרגש הדווקא. בדברים שאינם מהותיים, שיבחרו בדווקא ויטעו, זה לא נורא, אבל במקרים מהותיים/בריאותיים/בטיחותיים לדעתי הורה אחראי לא יכול להתעלם משלבים התפתחותיים כאלה. ועוד דבר, הרי אנחנו לא חיים בבועה. ילד, נער או אדם בשלב כלשהו בחייו יגיע לצורך להתמודד עם סמכות/מרות. אני בטוחה שמי שגדל באוירה שהכל פתוח למו"מ, לבחירה ואין סמכות ואין מרות יתקל בעתיד בקשיים, בין אם במוסדות חינוכיים, בין אם בצבא (לצערנו הוא עדיין קיים כחובה במדינתנו) ובין אם במקומות עבודה. אני לא בטוחה שכל הרבה מעסיקים יאהבו עובד שלא מוכן לקבל מרות. ועוד אני דוחה מכל מקום את הגדרת היחסים במשפחה ככלוב בגודל כזה או אחר.
 

לאה_מ

New member
גלית, אני כל כך מסכימה איתך!

גם אני חושבת שהמאמר של שרה לורנס הוא שטחי, לוקה באי דיוקים (בלשון המעטה) מצד אחד ובנטיה להכללות מצד שני, ובסך הכל לא מציג פתרון יישים. א ב ל, אני חושבת שדוקא בקיצוניות שלו, שלא היתה מקובלת עלי והרבה פעמים הרגיזה אותי, הוא נותן נקודות למחשבה. אני משתדלת לנהוג עם ילדי בגישה השאובה מתחום הגישור. הרעיון הבסיסי הוא, להקשיב לזולת (אבל באמת להקשיב - שימו לב כמה פעמים מדברים איתנו ואנחנו שומעים, אבל לא ממש טורחים להקשיב. אז כמו שאמרתי - להקשיב ברמה שאת מסוגלת לחזור על הכוונה של הדברים, לנסות לאתר את האינטרסים המתנגשים ואת האינטרסים המשותפים, לאור אותם אינטרסים לבנות רשימת אפשרויות, ומתוך הרשימה הזו לבחור את אלה הטובות ביותר לכל המעורבים, בתנאי שהן ניתנות ליישום. לטעמי, הגישה הזו מלמדת אותם ערכים של סובלנות וכבוד הדדי, הקשבה לזולת, וכמובן טכניקה יעילה ומוכחת של יישוב סכסוכים בדרכי שלום. אולי זה נובע מהאופי של הילדים הפרטיים שלי, ואולי בכל זאת יש השפעה לאווירת הסובלנות והכבוד ההדדי, אבל רמת החיכוכים בינינו היא מינימלית. ולגבי ההסתגלות למסגרות - לילדים שלי אין שום בעיה של הסתגלות למסגרות, והם בהחלט נמצאים במסגרות (בית ספר, גן, חוגים). להיפך, לדעתי אני מעניקה להם כלים שמסייעים להם בהתמודדות, ושעוזרים להם לאתר את הפתרונות הטובים ביותר עבורם ולהיות פתוחים לרעיונות חדשים.
 

יונת ש.

New member
TCS - סתימת חורים (ארוך!)

גלית, כתבת: לצערי הרגשתי שהמאמר לוקה בשטחיות וכי השיטה (אם זו המפורטת במאמר היא המלאה) מחוררת כמו גבינה צהובה קשה להקיף צורת חיים שלמה במאמר אחד, או אפילו ספר. וקשה להקיף חיים, על כל המורכבות שלהם, בשיטה אחת. לכן אני אישית לא מצפה משום טקסט שיתן לי את כל התשובות. אבל אני כן שמחה לקבל רעיונות וצורות הסתכלות חדשות, ולדעתי TCS בהחלט נותנת את זה. ההרצאה של שרה לורנס היא הצגה טובה, לדעתי, של TCS. כמובן שאין בה הכל (היא לוותה בעוד 3 וחצי מפגשים של שאלות ותשובות רק באותו כנס, ובנוסף יש דו-ירחון על TCS, ספר, כמה רשימות דואל, וכמה פורומים פעילים). אבל היא מציגה יפה את העקרונות של הגישה. אם מעניין אותך ללמוד על זה יותר, כדאי להתחיל מהאתר שלהם: http://www.tcs.ac. למשל, בהמשילה את הילד העצמאי למדינה המקבלת עזרה משכנותיה, שוכחת המחברת להתייחס לכך שבין מדינות יש אמנות, הסכמים וכללים זו לא היתה המשלה, אלא הבהרה של משמעות המונח "עצמאות" (או "אוטונומיה" במקור). ומעבר לאנלגיות איך זה עובד ביום יום ? אם כל אחד אדון לעצמו, האם זה אומר שכל אחד אוכל מתי, מה, איך ואיפה שבא לו ? האם כל אחד הולך לישון איך, מתי ואיפה שבא לו ? נראה לי שזה מזעזע אותך. הרעיון שאנשים עושים דברים שהם רוצים, ולא נאלצים לעשות דברים בניגוד לרצונם, נראה לך כל כך דוחה? את מעדיפה חיים בהם אנשים אוכלים כשהם לא רעבים, מאכלים שהם לא אוהבים, ובמקום שלא מתאים להם? חיים בהם אנשים הולכים לישון כשהם לא עייפים ובמקום שבו הם לא רוצים להרדם? ובל נשכח את אלו שטובים יותר או פחות בניהול מו"מ, אלו שטובים יותר או פחות בפתרונות יצירתיים, או אז עשוי להווצר במשפחה מצב שבו יש מי שמשיג את רצונו ומי שלא מצליח להשיג את הפשרה המתאימה לו. אני מודה שההרצאה נותנת רושם מוטעה כאילו כל פעם יש איזושהי התנגשות רצונות, ואז "מדברים על זה" עד שמישהו מצליח לשכנע את האחרים. זה לא ככה. קודם כל, במשך הזמן יש פחות ופחות נקודות עימות - פשוט כי כבר מוצאים להם פתרונות. הרי חלק גדול מהעימותים בין הורים לילדים הם דברים שחוזרים על עצמם יום-יום: צחצוח שיניים, שינה, קימה, רחצה, הליכה לגן, קניות, אוכל, וכו´. תחשבי על 5 העימותים שקורים אצלכם הכי הרבה: מה יקרה אם אחד מהם פשוט ייפתר, לא יהיה קיים יותר? ומה יקרה אם כמה זמן אחר כך גם השני ייעלם? ואחר כך האחרים? את מצליחה לדמיין את זה? ככה פחות או יותר נראית השיגרה בגישה הזאת לחיים. דבר שני, כשיש עימות זה לא אומר שמנהלים "משא ומתן", בטח לא במשמעות של שוק ומקח. מה שכן עושים לנסות לפתור את הבעיה, וזה בדרך כלל אומר לנסות לגלות מה באמת הבעיה (כי בדרך כלל מה שיש על פני השטח זה רק ביטוי של דברים יותר עמוקים). יכול להיות שבכלל לא נדבר על "מה נעשה עכשיו" - הרבה פעמים זה נעשה ברור מאליו ברגע שיודעים את הרצונות והצרכים האמיתיים. ואם זה לא ברור, מנסים למצוא פתרון win-win ולא לשכנע את הצד השני בדרך שלי. בנוסף, עם ילדים קטנים (שלך בת שנתיים?) דיבורים הם הרבה פעמים מיותרים, אלא אם כן הם מאוד קצרים. חלק גדול מהעימותים אפשר לפתור במשחק, הומור, ואמפתיה. ואיך נוהגים בדברים שבהם לא מושגת פשרה המקובלת על הצדדים הנוגעים בדבר. האם הסוגיה נותרת כ"חור שחור", האם כל אחד ינהג כטוב בעיניו, האם מישהו יקח את זכות הוטו ? קודם כל, לא מדובר על מציאת "פשרה", על כך שכל אחד נאלץ לוותר על משהו. מדובר על מציאת פתרון, שבו אף אחד לא מוותר על שום דבר שחשוב לו. רואה את ההבדל? דבר שני, אם אין פתרון (ובהתחלה זה קורה די הרבה) אפשר לתת דוגמא אישית ולוותר, או לעשות מה שהיית עושה קודם. אפשר גם להגיד בכנות שאת לא יודעת מה לעשות במצב הזה, ואולי הילדים עצמם יפתיעו אותך עם רעיונות. (אם כי שלך נדמה לי עוד קצת צעירה בשביל זה.) ובהתייחס לשאלת הכסף – אני מסכימה שכדאי לתת לילדים אפשרות להביע את עמדתם, אבל לא להטיל עליהם אחריות של להחליט איך להוציא את הכסף (בסכומים בלתי מוגבלים ???) אצלנו לילדים אין מגבלה על מה שהם יכולים לקנות. בדרך כלל מדובר בקרטיב או במבה. הבן הגדול כבר הולך לפעמים על דברים יקרים יותר: ביצי קינדר. מה את חוששת שילדה בת שנתיים תקנה? מכונית? המחברת מתעלמת משלבים ברורים בהתפתחות הרגשית והחברתית של ילדים שמגיעים לגיל הדווקא מעיין שיש ילדים שמעולם לא מגיעים לגיל הזה. למעשה, יש משפחות שלמות שאצלם הילדים אף פעם לא מגיעים לגיל הזה. אולי זה גנטי. ואולי זה פשוט כי ההורים לא עושים לילדים דווקא כשהילדים מראים שהם רוצים משהו. ואז ברור שכל הסבר נופל על אזניים לא מקבלות. מה אז ? אולי להפסיק עם ההסברים ונסיונות השכנוע? במקרים מהותיים/בריאותיים/בטיחותיים לדעתי הורה אחראי לא יכול להתעלם משלבים התפתחותיים כאלה. דווקא בנושאי בטיחות נראה לי חשוב במיוחד לעזור לילדים ללמוד להתנהג בצורה אחראית, ולא לקחת מהם את האחריות על הבטיחות שלהם. אם נחזור לדוגמת השקעים, מה יקרה עם ילד שלא למד להזהר עם שקעים? תמשיכי לרדוף אחריו עד גיל שלוש-ארבע? ומה יקרה אם פעם אחת לא תשימי לב, או לא תהיי לידו? לא עדיף ללמד אותו להזהר עם שקעים כשהוא עוד בגיל שהוא נשאר מעצמו בקרבתך? ילד, נער או אדם בשלב כלשהו בחייו יגיע לצורך להתמודד עם סמכות/מרות. יש הבדל בין "סמכות טבעית" לבין "סמכות כוחנית". סמכות טבעית היא למשל הסמכות שאנחנו נותנים למורה שיודע יותר מאיתנו כשאנחנו מקשיבים לו ולומדים ממנו, או כשאנחנו ממלאים הוראות של מנהל עבודה כי אנחנו חושבים שהוא יודע מה צריך להיעשות. סמכות כוחנית זה למשל כשאנחנו עושים מה שאומר לנו טרוריסט כי הוא מכוון אלינו רובה. ממה שאני רואה, לילדים שגדלים בגישה הזאת יש כבוד רב לסמכות טבעית. לגבי סמכות כוחנית: אני מאמינה שהם יכנעו לה אם לא יהיו להם אפשרויות אחרות, אבל סביר שהם ינסו לחפש אפשרויות אחרות. לי אישית זה נראה יתרון. כמובן שהרבה אנשים חושבים אחרת, ועושים כמיטב יכולתם להרגיל את ילדיהם להכנע גם לסמכות שרירותית. אני דוחה מכל מקום את הגדרת היחסים במשפחה ככלוב בגודל כזה או אחר אם זה לא כלוב, אז אין סיבה להציב גבולות.
 
ראשית, תודה על ההסבר המפורט ../images/Emo13.gif

ראשית, אני לא מזועזעת או רואה ב רעיון שאנשים עושים דברים שהם רוצים, ולא נאלצים לעשות דברים בניגוד לרצונם, נראה לך כל כך דוחה? פשוט קשה לי לדמיין מצב של בית עם יותר מילד אחד שבו ההורים כל היום מצויים במרוץ אחרי להכין לכל אחד מה שהוא רוצה באותו רגע (ולא כחלופה לתת לו לאכול משהו שהוא לא אוהב, כמובן !), ולסיים ארוחה לילד אחד ולהתחיל אחת לילד אחר (ומה על הרעיון של לשבת לארוחות יחד ?). וכן, אני מאמינה שמגיע שלב ביום בו עדיף שילד ילך לישון, כי הוא עייף אבל לא יזום שינה כי הוא "מפחד" להפסיד משהו מעניין. ושינה היא זמן פיזיולוגי חשוב לילד (וגם למבוגר). וכמובן שיש יוצאים מן הכלל, חגים, סופ"ש, ביקורים וכו´ שבהם עד שיסתיים "האירוע" (אלא אם שחר תבקש קודם) אני לא אשכיב אותה לישון. ולא, לא להפסיק לדבר ולהסביר ולנסות להבין בשום שלב בהתפתחות, אבל בנקודות מסויימות צריך גם להחליט או לעשות. ושלב הדווקא הוא תופעה מוכרת אצל מרבית הילדים ולא רק אצל אומללים שחיים בכלובים. ולדעתי גם להורים יש או צריכה להיות סמכות טבעית ולא כוחנית, מעצם היותנו לא פחות מכל מורה יודעים יותר או לפחות מנוסים יותר מהילדים. וכן יש ילדים שיכנסו לחנות צעצועים ולמרות שהם מקבלים לא מעט ולא מוגבלים בדר"כ במה שהם מקבלים, ירצו דברים יקרים ולא בגלל שהם יקרים אלא בגלל שהם מוצאים חן בעיניהם וילדים לא בהכרח מודעים למחיר ולמשמעות הכמותית של כסף. ובנושא הזהירות, כבר מגיל אפס, ואני מתכוונת גיל אפס כשהייתי הולכת עם בתי בעגלה או במנשא, חזרתי שוב ושוב על עקרונות חצית כביש בטוחה וכמה סכנות אורבות שם. זה עד היום לא מונע מבתי לספר כמה מסוכן שם בכביש ושניה אח"כ לנסות להסתער מן המדרכה לכביש, בלי שום חשש. ולגבי שאלת גבולות, כולנו, מעצם היותנו חיים לא בבועה, אלא בחברה, במסגרות שונות כאלה או אחרות, חיים בתוך גבולות/כללים. כאלה שמשתנים מסיטואציה לסיטואציה, מאינטראקציה לאינטראקציה, ובכל זאת אני לא מרגישה כלואה. ועדיין לא הובהר לי איך באמת חיות משפחות TCS ? האם יש איזשהם כללים, קוים מנחים, חוקים (או חלילה מלהזכיר מילה כזו ?) שמסדירים צורת חיים שנעימה לכל חבריה ? ואם כן, באיזו צורה הם מוקנים לחברי המשפחה ומה עושים עם הצטרפות חברים חדשים למשפחה ?
 

רותי ע

New member
גלית-לכי עם האינטואיציה שלך..

כמו בכל פאן אחר של ההורות. תעשי מה שמרגיש לך בבטן נכון. הרי זה לא שחור/לבן. או לתת להם לעשות הכל מתי שהם רוצים ללא גבולות או לשים אותם בצינוק עד גיל 18. יש כל כך הרבה גוונים באמצע. מצאי את שביל הזהב שמתאים לבת שלך ולך. לפי מה שאת מרגישה שהכי מתאים לכן. קיבלת כל כך הרבה אינפורמציה בדיון הארוך הזה על אפשרויות שונות ותאוריות שונות. קחי מכל זה את מה שמתאים לך. זה מה שאני עשיתי. את הגישה של יונת ונעה אני מכירה כבר מזמן. והיא נתנה לי נקודה למחשבה וזוית ראיה אחרת. עם זאת היא אינה מתאימה לי ולילדי. אבל עדיין אני לא פועלת ללא מחשבה ותמיד בוחנת את עצמי ואת התגובה שלי. אצלי השורה התחתונה-אני היום הרבה יותר בטוחה בדרך החינוך שלי ממה שהייתי לפני 4 חודשים כשעוד לא ידעתי להתמודד עם גיל שנתיים הנורא. שמעתי המון גישות ובניתי לנו את המודל שמתאים לנו.
 
../images/Emo13.gif כמובן. אני פשוט מנסה להבין את

הגישה. מעבר לכך אני גם מנסה למצוא דרך כי האינטואיציה שלי הובילה אותי קצת למבוי סתום
 

ימימה

New member
גלית,

גם לי היתה בפעם הראשונה ששמעתי על השיטה (דרך יונת ש. ודיונים בפורום "חינוך בגיל הרך") התנגדות גדולה אליה, ועם הזמן לקחתי ממנה חלקים רבים שנראים לי מאד ומתאימים לי (כמובן יש הרבה קושי בביצוע, והדרך עוד ארוכה). אני לא "דוברת מוסמכת" של השיטה בשום אופן, אבל נראה לי שהקושי העיקרי בקבלת השיטה, לפחות אצלי זה היה כך, הוא בד"כ הבלבול בין אנרכיה לבין אי שימוש בגבולות. כשיש אנרכיה, כל אחד עושה מה שבא לו בלי להתחשב באחר, ואז נוצר מצב שבו, כמו שתואר כאן, "הילדים דורכים על ההורים". לעומת זאת, כשיש כבוד הדדי בין בני הבית, פותרים את הבעיות תוך נסיון שכולם יקבלו את מה שמתאים להם, ולאו דווקא אחד מוותר על כל רצונותיו, והשני זוכה. לדוגמה המצב שתיארת שבו "כל אחד מבני הבית אוכל מה שבא לו ומתי שבא לו" ולפי הבנתך ההורים במצב זה הם מעין חיילים של הילדים, רצים להכין אוכל כל חמש דקות למישהו אחר לפי דרישתו. מצב כזה יכול אכן להיות בלתי נסבל להורים. אבל האם זה הפתרון היחיד, מלבד הטלת חוקים? הרי זה בפירוש לא פתרון שבו יש התחשבות וכבוד הדדי - יש כאן צד שסובל (ההורים), שעושה מה שאומרים לו - רק שכאן מטילי הסמכות הם הילדים, לא אנחנו. יש עוד המון פתרונות אפשריים, ואפשר כמו שתיארה לאה מ. בתגובה שלה, לשבת, לבחון אותם, לפסול את אלה שלא מתאימים לחלוטין לאחד הצדדים, ולמצוא משהו שיתאים לכולם. אני חושבת, שלפחות לפי הבנתי, ה"גבולות" במצב כזה (אם חייבים להשתמש במונח) הם גבולות ההתחשבות באחר ואי הפגיעה בו, בין שהוא ילד או מבוגר. הרי גם בדמוקרטיה מדינית לא מדובר על כך ש"איש הישר בעיניו יעשה", אלא על חופש אישי שאינו פוגע באחר. "החופש שלי נגמר במקום שבו מתחיל המרפק שלך"...
 
למעלה