על שיטתו של הפסיכולוג שלמה גרו
שמעתי גם אני כשביתי היתה בת כשנתיים, והיו לנו את כל המלחמות המוזכרות כאן - מקלחת, צחצוח וכד´. בעוונותי, השיטה נראתה לי סבירה, גם אני הייתי מאמינה גדולה ב"גבולות", ומדי זמן מה, כשהנושא היה הופך לבעיה בלתי נסבלת יותר (מבחינתי כמובן), הייתי נוקטת בשיטת "פעולה כוחנית בלי כעס אבל עם נחישות". כלומר: לוקחת אותה בכוח למקלחת. אני חייבת לציין שני דברים: א. השיטה עבדה - לפחות לזמן מה, לפחות עד הפעם הבאה שהיא היתה צריכה "לבדוק את הגבולות" (או לחילופין - עד שהטראומה נשכחה?). במשך זמן מה היינו זוכים ל"שקט תעשייתי" בנושא הנדון, כאמור - עד הפעם הבאה. ב. זה היה נורא. אני הרגשתי כמו - אין לי אפילו מילה מדויקת לתאר את זה - נוגשת עבדים אולי? והיא, בהיותה ילדה דעתנית וחכמה, שבד"כ מכבדים אותה, הייתה מושפלת עד עפר. במשך זמן מה המשכתי לחשוב, שהעובדה שזה מצליח, מעידה על כך שהשיטה נכונה. חשבתי שהעובדה שזה חוזר מחדש אחרי זמן מה, נובעת מכך ששוב היא זקוקה לגבולות, והיא "מבקשת" אותם ממני. עם הזמן, ועם החשיפה לאפשרויות אחרות - במיוחד דרך פורום "חינוך לגיל הרך", זה נראה לי ממש לא סביר. היום אין לי ספק שלא הייתי נוהגת כך. יתרה מזאת - לפי השיטה יש לומר לילד: "אם לא תעשה X , אאלץ להכריח אותך". למעשה, כל שיטה שיש בה סנקציות או עונש על התנהגות לא רצויה, משתמשת בביטוי הזה: אם (לא תתקלחי/תלכי לישון/לא תעשי מה שאמרתי) אז (אני אקח אותך בכוח/לא יהיה סיפור בערב/תלכי לחדר שלך). אני גיליתי, שבכל פעם שאני מציבה אולטימטום, אני נאלצת לממש אותו (או לוותר, ואז הוא כמובן חסר ערך לחלוטין כשיטה חינוכית), מכיוון שכשיוצרים מאבק כוחות, היא חייבת לבדוק מי ינצח בו, והיא מקצינה את הסיטואציה עד למצב שבו "אין לי ברירה" אלא לממש את האולטימטום. האם זו מטרתי, לנצח במלחמה עם הבת שלי? כשיטה, מיעטתי להשתמש בניסוח הזה, וככלל אני לא מאמינה לא בסנקציות ולא בעונשים ולא משתמשת בהם. בכל הפעמים שהשתמשתי בהצבת אולטימטום - ולצערי עדיין לעיתים, במצבי לחץ זה "מתפלק" לי - ראיתי את זה ככשלון מקומי שלי כהורה, למצוא פתרון יצירתי וחכם יותר למצב, וזה משהו שמגיע ממקום של חוסר אונים שלי. בדיעבד תמיד יש פתרונות יותר טובים, ואני משתדלת לשפר לפעמים הבאות, ואני גם לא מהססת להגיד לה שטעיתי כי כעסתי/נלחצתי/דאגתי. (אגב, היא בת 5.5 היום)