איך מתחילים גמילה ומתי?

איך מתחילים גמילה ומתי?

שלום, יש לי בן מקסים וחכם בן שנתיים וחצי, שלפני חודש וקצת נולדה לו אחות חדשה. אני מאוד מעוניינת לגמול אותו מהטיטול וגם מהמוצץ. מהטיטול - כי כבר נראה לי שהגיע הזמן, וגם נראה לי שזה יהיה תהליך ארוך איתו, ואני מעוניינת להתחיל את זה. מהמוצץ - הגמילה חשובה לי כי אני מרגישה שזה ממש מפריע לדיבור. הבעיה הקשה היא שהוא בגן שאני לא אזכה לשיתוף פעולה כלל בעניין הגמילה מהמוצץ ולכן אני חושבת שאולי לדחות את זה קצת. מצד שני, הוא ממשיך בגן גם שנה הבאה - אז למתי לדחות את זה? אני מרגישה שהוא בשל לגמילה מטיטול - הוא אומר מתי יש לו קקי ולפעמים מודיע על הפיפי שלו, הבעיה היא שהוא מסרב לשבת על הישבנון או על הסיר. רק לעיתים נדירות הוא מסכים לשבת אבל בלי שהוא עושה כלום. אז איך מתחילים? זבנג וגמרנו ? להודיע שאין יותר טיטולים? ואם הוא רוצה טיטול כדי לעשות פיפי וקקי - לתת לו? האם לתת פרס על פיפי וקקי? וגם כאן - מתי להתחיל הכל?
 
שאלה נוספת - איך להגיב כשהוא מרביץ לנו?

הבן שלי הוא ילד מאוד עדין, לא חוטף צעצועים מילדים (אף פעם), לא דוחף ולא מרביץ. אני לא מרגישה שהוא פרייאר אלא שמחה שיש לי ילד חברותי שיודע לשתף. לאחרונה, להפתעתי, כאשר אומרים לו - "לא" לגבי דברים שהוא רוצה הוא מניף בידו ומכה אותנו (את ההורים) - מה הדרך הנכונה להגיב? אני רוצה לקטוע את זה מיד לפני שהמצב יחמיר.
 
הצעה לניסוח חיובי

שלום ליבי, מתי אתם אומרים לבנך "לא"? כמה פעמים הוא שומע "לא" במהלך יממה? האם אולי יש מקומות שניתן לוותר על ה"לא"? אני מציעה לכם להחליף ניסוח משפטים המתחילם ב"לא" לניסוח חיובי ומאפשר. לדוגמא במקום :"לא לצייר על הקיר" , להגיש לו נייר ולומר" תוכל לצייר על נייר". מה דעתך? עינת גבע, יועצת משפחתית, מכון אדלר.
 
מקובל בהחלט

את העצה הזו כמובן שמעתי בעבר - אבל תמיד חשוב לשמוע אותה שוב ושוב ועוד פעם - שוב, כי באמת אנחנו שוכחים ליישם אותה. בכל מקרה אשמח לקבל תשובה גם לעניין התגובה הראויה כשהוא מרביץ לנו.
 
יישום עקבי של העצה ....

שלום רב, אני מאמינה שעם צמצום הלאווים וניסוח חיובי הילד לא יגיב במכות. עינת גבע, מכון אדלר.
 
אני מציעה לחכות לחודשי הקיץ ...

שלום רב ליבי, בנך בן השנתיים וחצי עובר בימים אלה שינוי משמעותי בחייו. נולדה לו אחות. שינוי זה דורש ממנו משאבים נפשיים ורגשיים . הוא בתקופת הסתגלות. אני מציעה לחכות לחודשי הקיץ כדי להתחיל תהליכים של שינויים נוספים. עינת גבע, מכון אדלר.
 
טוב אני אחכה ולגבי יתר השאלות:

אז איך מתחילים? זבנג וגמרנו ? להודיע שאין יותר טיטולים? ואם הוא רוצה טיטול כדי לעשות פיפי וקקי - לתת לו? האם לתת פרס על פיפי וקקי?
 
מסבירה ותוהה....

שלום רב ליבי, שאלה טובה. את שואלת איך מתחילים? יש חשיבות גדולה לאיך מתחילים? התחלה מושכלת, מותאמת לגיל וליכולת, רגישה ואמפאטית סוללת את הדרך להצלחה. סך הכול ילדים רוצים לגדול ולהתפתח ולהיות כמונו הגדולים. התפתחות זו מתרחשת באופן טבעי אלא אם כן אנחנו ההורים מפריעים לה להתרחש. אחד מתמרורי ההזהרה הוא לא להיכנס למשטח של תשומת לב יתרה או מאבקי כוח סביב התהליך. לשם מה הרחבתי? אני מנסה להקדים תרופה למכה. מאחר שאת כתבת לי :" הבעיה היא שהוא מסרב לשבת על הישבנון או על הסיר. רק לעיתים נדירות הוא מסכים לשבת אבל בלי שהוא עושה כלום." ואני שואלת איך קורה שהילד מסרב לשבת? א. זה אומר שהתחלתם את התהליך (ואולי מוקדם מידי). ב. למי הוא מסרב? איך הוא מסרב? ואיך הגבתם כשהוא סירב? התשובות לשאלות אלה משמעותיות להמשך התהליך. גם אנחנו ההורים צריכים להיות מוכנים, להיות קשובים ל"דברי" הילד. הוא מדבר בהתנהגות. עינת גבע, יועצת משפחתית, מכון אדלר.
 
תשובות

איך קורה שהוא מסרב? מה שעשינו כשהוא אמר שיש לו קקי היו פעמים שהצעתי לו ללכת לשירותים לעשות קקי בישבנון או בסיר. בדר"כ הוא היה אומר "לא". עפ"י רוב הייתי אומרת לו "טוב, אז כשתרצה תגיד לי" אבל היו פעמים שהושבתי אותו על השירותים וכלום לא יצא. אני מצטערת שאני ממש מתעקש לפרוט את תשובתך יותר, אבל אני עדיין לא מבינה מה אני אמורה לעשות ואיך להתחיל לגמול? להוריד טיטול ולהודיע שזהו זה ומהיום הוא אחראי על היציאות שלו ואין טיטולים, או שלחכות שהוא יבקש להוריד טיטול?
 
אני חושבת ש

מה שעינת מתכוונת להגיד הוא שכרגע לא נשמע שהילד בשל לגמילה. ברגע שהילד בשל לגמילה התהליך כבר זורם מעצמו. מה שאת בעצם אמורה לעשות כרגע זה שום דבר. לא להציע לשבת בשירותים או כד' אלא פשוט לזרום עם הילד...
 
למעלה