תחושת זמן?
שלום ריניהיחידי! לדעתי מה שנדרש במבחן כזה הוא דווקא זיכרון. הילד לא צריך להרגיש מתי הייתה המהפכה הצרפתית אלא לזכור מתי היא התרחשה. (קצת כמו תוכי). אם הוא צריך לדעת מה קרה קודם ומה קרה אח"כ אז הוא צריך גם לדעת חשבון, ובמיוחד את נושא ציר המספרים, ואז ניתן להחליט לפי המספר, גדול מ... או קטן מ... בכל מקרה,להלן 2 הצעות שאולי יעזרו: 1 - כדי לעזור לזיכרון העובדות הללו, שמבחינתו הן עשויות להיות חסרות משמעות, אולי לנסות למצוא היגיון, כגון: קשרי סיבה ותוצאה או שכלולים והמצאות מול דברים שארעו לפני זמן רב. למשל, ברור שמכונת התפירה הומצאה לאחר המצאת הגלגל גם למי שאין לו מושג באיזה שנה הומצא הגלגל ובאיזו שנה הומצאה מכונת התפירה. 2- כהמלצת יונה - משחקים: 1.משחק זיכרון: שנה - ארוע. 2.משחק מסלול שהוא ציר הזמן ועליו כתובות שנים וכרטיסים עליהם כתובים הארועים, והתאימו כל ארוע למקומו. 3. אפשר להכין ציר מספרים \ שנים ארוך על הרצפה של החדר (אולי להדביק בריסטול לרצפה) והילד ירים כרטיס של זמן ויצעד למקום המתאים לפי הארוע. כאן יש שתי אפשרויות: תמיד יתחיל מהאפס, וכך יראה שלפני הספירה - הוא צועד אחורה ואחרי הספירה - קדימה. אפשרות שניה - כשמגיע למקום מסויים לפי הארוע ימשיך משם לארוע הבא, וכך מרגיש את היחס בין זמני הארועים. 4. משחק מלחמה - בכרטיסי הארועים, מי שיש לו ארוע שקרה מאוחר יותר לוקח את שני הקלפים. אני השתמשתי במשחק זה ללימוד סדר חודשי השנה וזה עזר מאוד. כדאי לכל המשחקים האלו להכין לוח בקרה עם השנים והארועים אפשר בצורת ציר הזמן כדי שהילד יוכל להעזר בו לפחות בשלב התחלתי. ולבדוק עצמו בשלב מאוחר יותר. אה, נזכרתי במשהו חשוב, כדי להקנות לילד קצת משמעות בכל זאת, אפשר לשוחח איתו על כך שכמו שהיו ארועים לפני שהוא נולד - זה כמו לפני הספירה. כשהוא נולד זה נקרא - 0 ומאז שנולד מתחילים לספור. אפשר לתת לו לסדר ארועים שקרובים אליו לפי סדר התרחשותם. למשל - אחותו הגדולה נולדה שתי שנים לפניו זה כמו שתי שנים לפני הספירה. ואח"כ להסביר מה זה לפני הספירה ואחרי הספירה. רק חשוב שהילד לא יתבלבל בין המושגים האמיתיים לדוגמא.... בהצלחה!!!