איך מתמודדים עם ציר הזמן?

איך מתמודדים עם ציר הזמן?

לבן בחטיבה ומאובחן כ ADHD, מבחן בהסטוריה שכל המבחן מכון להתארגנות לפני ואחרי הספירהו"הלבשת" ארועים על ציר הזמן.יש כאן שתי נקודות כואבות-התארגנות ותחושת זמן. נגמרו לי הרעיונות ...
 
תחושת זמן?

שלום ריניהיחידי! לדעתי מה שנדרש במבחן כזה הוא דווקא זיכרון. הילד לא צריך להרגיש מתי הייתה המהפכה הצרפתית אלא לזכור מתי היא התרחשה. (קצת כמו תוכי). אם הוא צריך לדעת מה קרה קודם ומה קרה אח"כ אז הוא צריך גם לדעת חשבון, ובמיוחד את נושא ציר המספרים, ואז ניתן להחליט לפי המספר, גדול מ... או קטן מ... בכל מקרה,להלן 2 הצעות שאולי יעזרו: 1 - כדי לעזור לזיכרון העובדות הללו, שמבחינתו הן עשויות להיות חסרות משמעות, אולי לנסות למצוא היגיון, כגון: קשרי סיבה ותוצאה או שכלולים והמצאות מול דברים שארעו לפני זמן רב. למשל, ברור שמכונת התפירה הומצאה לאחר המצאת הגלגל גם למי שאין לו מושג באיזה שנה הומצא הגלגל ובאיזו שנה הומצאה מכונת התפירה. 2- כהמלצת יונה - משחקים: 1.משחק זיכרון: שנה - ארוע. 2.משחק מסלול שהוא ציר הזמן ועליו כתובות שנים וכרטיסים עליהם כתובים הארועים, והתאימו כל ארוע למקומו. 3. אפשר להכין ציר מספרים \ שנים ארוך על הרצפה של החדר (אולי להדביק בריסטול לרצפה) והילד ירים כרטיס של זמן ויצעד למקום המתאים לפי הארוע. כאן יש שתי אפשרויות: תמיד יתחיל מהאפס, וכך יראה שלפני הספירה - הוא צועד אחורה ואחרי הספירה - קדימה. אפשרות שניה - כשמגיע למקום מסויים לפי הארוע ימשיך משם לארוע הבא, וכך מרגיש את היחס בין זמני הארועים. 4. משחק מלחמה - בכרטיסי הארועים, מי שיש לו ארוע שקרה מאוחר יותר לוקח את שני הקלפים. אני השתמשתי במשחק זה ללימוד סדר חודשי השנה וזה עזר מאוד. כדאי לכל המשחקים האלו להכין לוח בקרה עם השנים והארועים אפשר בצורת ציר הזמן כדי שהילד יוכל להעזר בו לפחות בשלב התחלתי. ולבדוק עצמו בשלב מאוחר יותר. אה, נזכרתי במשהו חשוב, כדי להקנות לילד קצת משמעות בכל זאת, אפשר לשוחח איתו על כך שכמו שהיו ארועים לפני שהוא נולד - זה כמו לפני הספירה. כשהוא נולד זה נקרא - 0 ומאז שנולד מתחילים לספור. אפשר לתת לו לסדר ארועים שקרובים אליו לפי סדר התרחשותם. למשל - אחותו הגדולה נולדה שתי שנים לפניו זה כמו שתי שנים לפני הספירה. ואח"כ להסביר מה זה לפני הספירה ואחרי הספירה. רק חשוב שהילד לא יתבלבל בין המושגים האמיתיים לדוגמא.... בהצלחה!!!
 
תודה רבה לך הרעיונות נהדרים

אני רוצה להסביר שהקושי במושגי זמן הוא כזה שהוא יכול להגיד שהסכם השלום עם ירדן 1494 והוא לא מרגיש שהוא פספס 300 שנה. באותה מידה הוא יכול להצביע למטה ולהגיד צפון למרות שכשהו נשאל כהגדרה"כתוקי" הוא יודע.. שוב תודה - שבת שלום
 
לימוד בקרה

במקום להגיד מתי זה קרה - הוא צריך להתאמן בכתיבה משתי סיבות :
המבחן בוודאי בכתיבה - צריך להתאמן על הדרך בה ייבחן. כמו ששחקן בספורט לא יסתפק בלהגיד איך הוא ירוץ וכו'.
הכתיבה אולי תראה לו את הטעות. בכל מקרה - שיהיה לו בהצלחה מרובה !!! (אמאל'ה... היסטוריה...)
 
למעלה