איך נדחתה הפעלת המטרו ל-2040 והפתרון הדרמטי שעשוי לשנות

כשלוגי

Active member
בניית 14 תחנות תת קרקעיות לרכבת הקלה בסביבות תל אביב, אפילו לא בו זמנית, החמירה מאוד את הפקקים במרכז. למטרו צריך לחפור 109 תחנות כאלה. יש פיתרון שיכול לחסוך חלק גדול מההפרעה, אם למדינה יהיה האומץ להשתמש בו. פרשנות

 

Ccyclist

Well-known member
בניית 14 תחנות תת קרקעיות לרכבת הקלה בסביבות תל אביב, אפילו לא בו זמנית, החמירה מאוד את הפקקים במרכז. למטרו צריך לחפור 109 תחנות כאלה. יש פיתרון שיכול לחסוך חלק גדול מההפרעה, אם למדינה יהיה האומץ להשתמש בו. פרשנות


הנאמר בכתבה פשוט מנוגד למציאות. אין בעיה לבנות תחנות מלמטה למסילות של מנהרה לכל כיוון. תחנות רבות בקווי היובל והאליזבת' נבנו בעיקר מלמטה - עם פיר גישה או שניים לשטח או לתחנה קיימת.

בקו האליזבת' היו הריסות מבנים לשם בניית פירי גישה, איוורור והרחבת תחנות מעבר, אך למעט דוגמה כמו קנרי וורף (תחנה במעגן לשעבר) לא היו מקרים של חישוף כל השטח שמעל לתחנות. היתה סדרה תיעודית שהראתה את תהליך הבינוי. תחנת בונד סטריט נבנתה ברובה מתחת לקרקע ולתחנה הקיימת, בתחנת טוטנהאם קורט רוד ברסו מבנים בצדדים המזרחי והמערבי של התחנה כדי להרחיב את התחנה הקיימת ולבנות כניסה חדשה על סף אוקספורד סרקס, בפארינגדון בנו כניסה חדשה ובליברפול סטריט היה שימוש בפארק לפיר שילוח.

בדוגמה של טוטנהאם קורט רוד הסדרה התיעודית על בניית הקו ציינה באופן מפורש שהסגמנטים שהניחה ה TBM בעת מעברה הדרמטי בתחנה (ה"חוט במחט", העברת שתי מנהרות בקרבת הצטלבות שני קווי תחתית של שתי מנהרות כל אחד, ומתחת לגרמי דרגנועים) הם זמנייים ויוסרו ברגע שיתחילו העבודות התת קרקעיות לבניית מנהרות הרציף.

הרק"ל השתמשה בשיטת קופסאות תחנה שההפרעה ממנה לפני השטח ניכרת. ישנן שיטות אחרות וכדאי ללמוד וליישם אותן.

אגב - הבעיה במנהרה אחודה אחת היא שקוטרה יהיה גדול יותר מזה של מנהרה בזוג מנהרות. ככל שהמנהרה גדולה יותר כך גדלים הלחצים עליה משום שיחסית יש מעליה יותר קרקע. מהסיבה הזו מערכות עמוקות כמו התחתית העמוקה הלונדונית או קו A של ה RER הפריזאי משתמשים בזוג מנהרות מסילה. מנהרה אחודה טובה לתנאי קרקע סלעית יציבה כמו אדמות הגיר של פריס שיכולות להחזיק מערכות מנהרות קבורה בתוך הסלע עצמו.

בנוסף - חפירת מנהרה בקוטר קטן יותר מצריכה הוצאת פחות חומרים מהקרקע, מה שמוזיל את החפירה בהשוואה למנהרה בקוטר גדול יותר.

אציין גם שישנם אזורים בתוואי המטרו שאפשר למקם בהם תחנות חפיר או תחנות עיליות, אך מתכנני הרשת נמצאים בקונספציה שגוייה לפיה מטרו צריך להיות תת קרקעי בלבד. לטעמי רוב M3 צריך להיות קרקעי או עילי, מסילות ותחנות תחנות באזורים כמו תע"ש רמת השרון צריכות להבנות או בחפיר או באופן עילי לפני פיתוח רשת הכבישים באזור. ברעננה והרצליה - שינוי קל במיקום תחנת הבריגדה לאזורים הפתוחים של אזור המכללה למנהל וצפון רחוב ז'בוטינסקי היתה מאפשרת מקטע חפיר לאורך פארק הרצליה, מקטע עילי או חפיר באזור מנחת הרצליה, נחלת עדה וכביש 531, כניסה לפורטל באזור דרך הפארק ברעננה - הוזלה משמעותית לעומת המקטע הממונהר המתוכנן.
 

קבצים מצורפים

  • Screenshot_20240117-002614_Maps.jpg
    Screenshot_20240117-002614_Maps.jpg
    1.7 MB · צפיות: 2
נערך לאחרונה ב:

ai27

Well-known member
זה ממש רעיון מטורלל
חציבת מנהרה בקוטר גדול פי 3
מחמירה משמעותית את היציבות המבנית ותעלה הרבה יותר מחציבת 2 ורבע מנהרות בקוטר הנדרש
 
למעלה