איך נכנסים לתחום ידע חדש (ועד כמה לגיטימי שזה ייקח זמן)?

לפני כמעט שנתיים הפכתי מ״מחפשת עבודה״ ל״עובדת״. הניסיון שלי במקור היה ב C++ backend, מה שכמובן לא ממש תואם את דרישות השוק, ורוב התפקידים שהתראיינתי אליהם היו ב C++. למרבית ההפתעה, הצלחתי למצוא תפקיד שבו הקוד נכתב בבג׳אווה וג׳אווסקריפט, ובנוסף סביבת העבודה מאוד שונה ממה שהתרגלתי אליה (עבדתי בזמנו בחלונות ועכשיו אני עובדת על מאק, עבדתי עד היום עם Clearcase כ source control עוכשיו אני עובדת עם גיט). בתחילת דרכי בצוות הצטרפתי לצוות שכתב מודולה חדשה די מאפס, ונשארתי בה יחסית הרבה זמן כדי לתמוך גם בהיבטים אחרים של הפיתוח (אני זו שבניתי לה את התשתית של הבדיקות האוטומאטיות ואת כל מה שקשור לרישיון השימוש בה).

מן הסתם כבר מתחילת הדרך אני צריכה ללמוד לא מעט: החל מסביבת העבודה החדשה, דרך השפות עצמן - ובחודשים האחרונים גם סוף סוף את הקוד בייס של שאר המוצרים של הצוות. אני חושבת שהצלחתי ללמוד לא רע, אבל הבעיה היא שבמקרים מסוימים הלימודים האלו לוקחים יותר זמן ממה שציפיתי. חלק משמעותי מזה נובע לדעתי מכך שאין ממש את מי לשאול: נוצר מצב שלאחרונה כמעט כל המתכנתים הותיקים בצוות עזבו, ולרוב מישהו יוכל לעזור לי רק במקרה כשהוא נתקל בבעיה דומה ופתר אותה. הבעיות בסוף נפתרות כי אין לי בעיה לחקור נושאים כאלו ואחרים בעצמי - אבל אני מתחילה להרגיש שהזמן שהמחקר הזה לוקח לי מתחיל למשוך תשומת לב. חשוב לי לציין שאני כמובן עובדת שעות נוספות במקרה הצורך, אבל שמתי לב לעובדה שבכל פעם שאני נכנסת לתחום חדש - דברים מתחילים להצטבר ואז חוסר הידע שלי בולט.

קחו לדוגמא משהו שקרה לי בשבוע שעבר: גיליתי שתיקון באג שביצעתי גרם לנפילה של כמה מה unit tests של המודולה שבה פתרתי את הבעיה. כדי לתקן את הבעיה הייתי צריכה ללמוד על מוקיטו (שבו לא השתמשתי עד היום) והפתרון שהייתי צריכה להגיע אליו היה לא טריוויאלי, ולכן המשימה לקחה לי בערך יום שהיה ברובו מחקר והבנה של הנושא. כיום עם הידע שיש לי זה כנראה היה לוקח לי שעה וחצי עד שעתיים לכל היותר, אבל המתכנת היחידי שאי פעם עבד עם מוקיטו לא הכיר את הנושא ולכן הוא לא יכול היה להכווין אותי לאיך למצוא את הפתרון.
ֿ
חשוב לי להוסיף פה שמדובר לרוב על הפעם הראשונה שבה אני נתקלת במשהו. בפעם הבאה שאני אצטרך לכתוב או לתקן משהו במוקיטו זה ייקח הרבה פחות זמן, ממש כמו שלמדתי עם הזמן להסתדר עם בעיות סביבה שעלו לי בעקבוצ מרג׳ים בגיט או בעיות דומות.

בשבועיים שלושה הקרובים אמור להתחיל לנו תהליך הערכות שנתי, ואני מניחה שהנושא יעלה - ולא ברור לי איך לדבר עליו בצורה מקצועית שלא תשמע כאילו אני מנסה לתרץ תירוצים.
 

Nuke1985

Active member
חשוב לי לציין שאני כמובן עובדת שעות נוספות במקרה הצורך

איך את מחליטה האם יש "צורך" לעבוד שעות נוספות?

את יכולה לבקש פיידבק מהמנהל לפני השיחת הערכה, עד כמה רמת הביצועים שלך טובה ואולי את צריכה לדאוג או להתאמץ יותר, אבל זה בתנאי שהמנהל הוא אמין ולא מניפולטור, הרי אם הוא יוריד את הביטחון עצמי שלך זה יכול להשתלם לו כי או ש"תעבדי יותר קשה" (כלומר תתני לו יותר מהזמן של החיים שלך שאת מוכרת לו "בחינם"), או שיהיה סיכוי נמוך יותר שתרצי להחליף עבודה (וחסרים כמובן תמיד מפתחים סבירים, בגלל זה השכר מאוד גבוהה).

אולי לנסות לעשות קצת עבודה משותפת עם מישהו מאוד מקצועי, אולי תלמדי שיטות שיעזרו לך לחקור מידע מהר יותר (כמו להשתמש בgoogle search operators).

עוד אופציה היא deliberate practice (בגדול אימון שהוא "נטו אימון", ומכוון להיות איכותי בעזרת משאבי לימוד איכותיים).
 

d70

Well-known member
לפני כמעט שנתיים הפכתי מ״מחפשת עבודה״ ל״עובדת״. הניסיון שלי במקור היה ב C++ backend, מה שכמובן לא ממש תואם את דרישות השוק, ורוב התפקידים שהתראיינתי אליהם היו ב C++. למרבית ההפתעה, הצלחתי למצוא תפקיד שבו הקוד נכתב בבג׳אווה וג׳אווסקריפט, ובנוסף סביבת העבודה מאוד שונה ממה שהתרגלתי אליה (עבדתי בזמנו בחלונות ועכשיו אני עובדת על מאק, עבדתי עד היום עם Clearcase כ source control עוכשיו אני עובדת עם גיט). בתחילת דרכי בצוות הצטרפתי לצוות שכתב מודולה חדשה די מאפס, ונשארתי בה יחסית הרבה זמן כדי לתמוך גם בהיבטים אחרים של הפיתוח (אני זו שבניתי לה את התשתית של הבדיקות האוטומאטיות ואת כל מה שקשור לרישיון השימוש בה).

מן הסתם כבר מתחילת הדרך אני צריכה ללמוד לא מעט: החל מסביבת העבודה החדשה, דרך השפות עצמן - ובחודשים האחרונים גם סוף סוף את הקוד בייס של שאר המוצרים של הצוות. אני חושבת שהצלחתי ללמוד לא רע, אבל הבעיה היא שבמקרים מסוימים הלימודים האלו לוקחים יותר זמן ממה שציפיתי. חלק משמעותי מזה נובע לדעתי מכך שאין ממש את מי לשאול: נוצר מצב שלאחרונה כמעט כל המתכנתים הותיקים בצוות עזבו, ולרוב מישהו יוכל לעזור לי רק במקרה כשהוא נתקל בבעיה דומה ופתר אותה. הבעיות בסוף נפתרות כי אין לי בעיה לחקור נושאים כאלו ואחרים בעצמי - אבל אני מתחילה להרגיש שהזמן שהמחקר הזה לוקח לי מתחיל למשוך תשומת לב. חשוב לי לציין שאני כמובן עובדת שעות נוספות במקרה הצורך, אבל שמתי לב לעובדה שבכל פעם שאני נכנסת לתחום חדש - דברים מתחילים להצטבר ואז חוסר הידע שלי בולט.

קחו לדוגמא משהו שקרה לי בשבוע שעבר: גיליתי שתיקון באג שביצעתי גרם לנפילה של כמה מה unit tests של המודולה שבה פתרתי את הבעיה. כדי לתקן את הבעיה הייתי צריכה ללמוד על מוקיטו (שבו לא השתמשתי עד היום) והפתרון שהייתי צריכה להגיע אליו היה לא טריוויאלי, ולכן המשימה לקחה לי בערך יום שהיה ברובו מחקר והבנה של הנושא. כיום עם הידע שיש לי זה כנראה היה לוקח לי שעה וחצי עד שעתיים לכל היותר, אבל המתכנת היחידי שאי פעם עבד עם מוקיטו לא הכיר את הנושא ולכן הוא לא יכול היה להכווין אותי לאיך למצוא את הפתרון.
ֿ
חשוב לי להוסיף פה שמדובר לרוב על הפעם הראשונה שבה אני נתקלת במשהו. בפעם הבאה שאני אצטרך לכתוב או לתקן משהו במוקיטו זה ייקח הרבה פחות זמן, ממש כמו שלמדתי עם הזמן להסתדר עם בעיות סביבה שעלו לי בעקבוצ מרג׳ים בגיט או בעיות דומות.

בשבועיים שלושה הקרובים אמור להתחיל לנו תהליך הערכות שנתי, ואני מניחה שהנושא יעלה - ולא ברור לי איך לדבר עליו בצורה מקצועית שלא תשמע כאילו אני מנסה לתרץ תירוצים.

מי קובע כמה זמן לוקחת משימה? אם את יודעת מראש שיש שם התעסקות עם משהו שאת לא מכירה - אז מתמחרים את המשימה בהתאם.
אם אנשים עזבו, למה לא ביצעו חפיפה מסודרת?
אילו לא תירוצים, זה שיקוף של מציאות למנהלים.
 
עד כמה את מעדכנת את המנהל/ת שלך בדברים האלה בשוטף? כמה תקשורת יש, כמה הבנה של ההתמודדות הזו ושצריך להתחיל מאפס כי אין מי שמכיר את האזור וכדומה? זה אולי חוכמה שלאחר מעשה לומר את זה עכשיו, אבל בדרך כלל הכיוון צריך להיות שהעדכונים האלה יקרו באופן שוטף, בשיחות של פעם בשבוע-שבועיים לפחות, או בעדכון אגבי קצר בצ'אט "אני עובדת על 1-2-3, דיברתי עם X אבל הוא לא מכיר את האזור, אז אני עובדת כעת להבין למה זה קורה"
(מודה שאני נאה דורש ופחות נאה מקיים, אבל משתדל להשתפר בזה)
 
עד כמה את מעדכנת את המנהל/ת שלך בדברים האלה בשוטף? כמה תקשורת יש, כמה הבנה של ההתמודדות הזו ושצריך להתחיל מאפס כי אין מי שמכיר את האזור וכדומה? זה אולי חוכמה שלאחר מעשה לומר את זה עכשיו, אבל בדרך כלל הכיוון צריך להיות שהעדכונים האלה יקרו באופן שוטף, בשיחות של פעם בשבוע-שבועיים לפחות, או בעדכון אגבי קצר בצ'אט "אני עובדת על 1-2-3, דיברתי עם X אבל הוא לא מכיר את האזור, אז אני עובדת כעת להבין למה זה קורה"
(מודה שאני נאה דורש ופחות נאה מקיים, אבל משתדל להשתפר בזה)
יש לנו ישיבת דיילי, והמנהלת עצמה אומרת לי פשוט לפנות לאנשים אחרים לקבל עזרה - אבל ברוב המקרים הם לא מכירים את התחום מספיק לעומק כדי לעזור.
 
יש לנו ישיבת דיילי, והמנהלת עצמה אומרת לי פשוט לפנות לאנשים אחרים לקבל עזרה - אבל ברוב המקרים הם לא מכירים את התחום מספיק לעומק כדי לעזור.
והשאלה היא עד כמה היא שומעת ממך אחר כך שבאמת פנית ולא הייתה להם תשובה ואת נאלצת לחפור בעצמך
 

choo

Active member
זה לא משנה מה "לגיטימי" ומה לא. את צריכה לעשות כמיטב יכולתך, ואת צריכה שהמנהלת הישירה תהיה מעודכנת במה שאת עושה, מה שאת לא עושה, וכמה את מצליחה להעזר באנשים אחרים או לא מצליחה בגלל שאין להם את הידע. וכמו שכתב חזי - לעשות את זה על בסיס קבוע, לא צריך לחכות ל"אירוע חיצוני" (כמו הערכות זמנים) כדי להתנהל נכון (מבחינת עידכונים הדדיים) באופן שוטף.

עידכונים כאלו אל תעשי בדיילי - בקשי מהמנהלת לקבוע לכן פגישה של חצי שעה פעם בשבועיים, ועדכני אותה בפגישה הזו. רשמי לעצמך "נקודות לעידכון" במשך השבועיים, כדי שלא תשכחי פרטים, ולכל אמירה שלך - תני דוגמאות קונקרטיות. זה לא נועד להציג את האנשים האחרים באור שלילי - אלא לשקף את המצב האמיתי למנהלת (למנהלים יש דרך להשלות את עצמם שהכל בסדר אם מספקים להם רק אמירות כלליות. ברגע שמדברים על דוגמאות קונקרטיות, הרבה יותר קשה להם להתעלם ואז לטעון בדיעבד "לא ידעתי").
 
זה לא משנה מה "לגיטימי" ומה לא. את צריכה לעשות כמיטב יכולתך, ואת צריכה שהמנהלת הישירה תהיה מעודכנת במה שאת עושה, מה שאת לא עושה, וכמה את מצליחה להעזר באנשים אחרים או לא מצליחה בגלל שאין להם את הידע. וכמו שכתב חזי - לעשות את זה על בסיס קבוע, לא צריך לחכות ל"אירוע חיצוני" (כמו הערכות זמנים) כדי להתנהל נכון (מבחינת עידכונים הדדיים) באופן שוטף.

עידכונים כאלו אל תעשי בדיילי - בקשי מהמנהלת לקבוע לכן פגישה של חצי שעה פעם בשבועיים, ועדכני אותה בפגישה הזו. רשמי לעצמך "נקודות לעידכון" במשך השבועיים, כדי שלא תשכחי פרטים, ולכל אמירה שלך - תני דוגמאות קונקרטיות. זה לא נועד להציג את האנשים האחרים באור שלילי - אלא לשקף את המצב האמיתי למנהלת (למנהלים יש דרך להשלות את עצמם שהכל בסדר אם מספקים להם רק אמירות כלליות. ברגע שמדברים על דוגמאות קונקרטיות, הרבה יותר קשה להם להתעלם ואז לטעון בדיעבד "לא ידעתי").
יש לנו כבר 1: פעם בשבועיים, אבל לפעמים דברים מקבלים פוקוס גם מצידי לפני הערכות למשל כדי לראות שזה לא משהו חד פעמי אלא מגמה.
 

user32

Well-known member
מנהל
מבחינת ממוצעים והערכת זמנים בכללי: אם משימה של 2-3 שעות לקחה לך יום עבודה כדי ללמוד לעשות משהו במוקיטו זה סביר בהחלט. ואכן כפי שציינת, עם הזמן הפערים יצטמצמו ואחרי שנה נגיד כבר לא יהיו כמעט מקרים כאלה. זו דעתי המבוססת על מקרים דומים של אנשים שניהלתי.
 
למעלה