אין אני

אין אני

האם אפשר לקבל תגובות על מושג ה"אין אני " בבודהיזם ? אל תתחכמו תגידו לי שזה לא מושג , שמושג הוא מילה , והכל. האם ההכרה שאני זה הסביבה והסביבה זה אני יכולה לבשר על תחילתה של הבנה? תודה מראש
 

קוכולין

New member
לפי ידיעתי המועטת מאד

הבודהיזם אינו מאמין בגישה דואלית- "אני" מול "כל היתר". אלא בגישה הרמונית- אני הוא אשלייה, רצף ארוך של רגעים המשתלב עם היקום בלא הפרד. אני אינו ישות נפרדת, אליבא דהשקפת העולם של הבודהיזם.
 

darmha

New member
רותם היקרה../images/Emo13.gif

שתי שאלות מהותיות את מעלה. "אני זה הסביבה הסביבה זה אני" נחשבת בזן להבנה הראשונית או "הארה קטנה". לאחר הבנה ראשונית זו ישנם עוד שתי הבנות נוספות המכונות בזן "הארה גדולה" "הארה סופית". ישנו תיאור ידוע של השלבים שהולך בערך כך: "בתחילת הדרך ההר הוא והנהר הוא נהר. בצעד הראשון ההר הוא נהר והנהר הוא ההר. בצעד השני ההר הוא ריק והנהר ריק. בצעד האחרון ההר כחול והנהר זורם לים." המושג "אין אני" הינו מושג מרכזי בבודהיזם. שלושת הזרמים המרכזיים,(הינייאנה או תרוודה, מהיאנה, זן) או שלושת סוגי הדרכים שנבעו מבודהה ההיסטורי נוגעות כולן במושג הזה. כולן מכוונות לאותה הכרה באמת הזאת "אין אני". במובן מסויים הן כמו אצבעות שונות שמצביעות לאותו ירח. הדרך שבא הן עושות זאת היא שונה ונובעת בין היתר מהקשרים היסטוריים, גיאוגרפיים ותרבותיים,בהקשרן התפתח הבודהיזם במקומות שונים ברחבי המזרח. ניתן לתאר את ההתייחסות של הדרכים כך: היניאנה = מתחילה בארבעת האמיתות הנעלות ובאמצעות דרך 8 הנתיבים מסתיימת בהכרה "אין אני". מהיאנה = מתחילה בהכרה "אין אני" ומסתיימת בחמלה ובהכרה "של העולם נוצר על ידי המיינד בלבד" זן = אם כל העולם נוצר על ידי המיינד בלבד, מאיפה המיינד הזה מגיע? ההכרה השואלת היא תחילת הדרך, אמצע, וסוף הדרך (ההתפתחות בה מתוארת למעלה) ולכן נאמר על הזן שדרך זו "מצביעה ישר לאמת" כי ברגע זה היא חותכת דרך המחשבות ומצביעה באופן ישיר ומיידי ל"אין אני". אשמח לשמוע תגובות יובל
 
ועוד כמה שאלות לשם התחלה..

יש כמה אפשרויות . לי זה ברור מבחינה הכרתית כי אני חלק מהסביבה כמו שהסביבה היא חלק ממני. כלומר הנחת היסוד היא אחדות הנובעת מסימביוזה בלתי פוסקת בין כל המימדים המרכיבים את העולמות .האם הזן שואל מאיפה המיינד מגיע? מה התשובה ? התשובה היא הצבעה על המציאות כפי שהיא ? כי אז אין שאלה .הלא כן ?
 

darmha

New member
../images/Emo140.gifמאיפה המיינד מגיע?

היא שאלה מעניינת. בדומה לשאלות זן אחרות יש לה זנב וראש. הזנב של השאלה הוא המחשבה על התשובה. הראש של השאלה הוא מצב הכרה פתוח ושואל. השם שניתן למצב הכרה פתוח זה הוא "בודהה מיינד". . כלומר, מדובר בשאלה טרנסדנטלית, המאפשרת לשואל לחוות מצב הכרה פתוח. מצב הכרה פתוח (בודהה מיינד) קולט מציאות משתנה מרגע לרגע, ובמובן זה אין לשאלה זו תשובה כי כל תשובה שתעלה כבר לא תהיה נכונה. ההצבעה אל המציאות היא, מצד אחד, ניסיון לשתף אדם אחר בבודהה מיינד, ומצד שני, הצבעה אל הבודהה מיינד של אותו אדם. לכן נאמר בזן: loosing it is getting it getting it is loosing it אז השימוש בשאלה שונה מדרך לדרך. דרכים העוסקות בתיאור ובהסבר ייתנו לשאלה זו תשובה פילוסופית. ואילו איש מחקר אקדמי עשוי לתת לשאלה זו תשובה מדעית. הזן משתמש בשאלה כדי לחתוך את ההיקשרות למחשבות ולהתעורר לרגע הזה. לעניין זה כל שאלה יכולה להיות טובה וראי את סיפור "בודהה הוא נעלי קש" שפורסם בדף זה בפורום. בהיר? איתך בדרך יובל
 

darmha

New member
מאיפה המיינד מגיע?

לשאלה זו יש ראש וזנב. הזנב הוא המחשבה על התשובה לשאלה. הראש הוא מצב הכרה פתוח ושואל. השם שניתן למצב הכרה זה הוא "בודהה מיינד". כלומר, זוהי אינה שאלה רגילה שההתמודדות איתה נעשית באמצעות חשיבה לינארית, אלא שאלה טרנסדנטלית שבאמצעות טכניקה הנלמדת בזן מאפשרת לשואל לחוות מצב הכרה פתוח אל מציאות משתנה תמידית. מכיוון שהמציאות משתנה תמידית כל תשובה שתינתן לגביה היא כבר טעות. יש אימרה מפורסמת בזן: loosing it is getting it getting it is loosing it האמת היא שכל שאלה יכולה לעשות את העבודה (ראי סיפור "בודהה הוא נעלי קש" שהתפרסם בדף זה בפורום) אז התשובה אינה המציאות כפי שהיא אלא בעצם ניסיון לשתף את האחר במצב הכרה הפתוח של הדובר, או - כשזה נעשה בדרך הנכונה - להצביע אל מצב ההכרה הפתוח (בודהה מיינד) המשותף לשניהם. בהיר? איתך בדרך יובל
 
למעלה