רותם היקרה../images/Emo13.gif
שתי שאלות מהותיות את מעלה. "אני זה הסביבה הסביבה זה אני" נחשבת בזן להבנה הראשונית או "הארה קטנה". לאחר הבנה ראשונית זו ישנם עוד שתי הבנות נוספות המכונות בזן "הארה גדולה" "הארה סופית". ישנו תיאור ידוע של השלבים שהולך בערך כך: "בתחילת הדרך ההר הוא והנהר הוא נהר. בצעד הראשון ההר הוא נהר והנהר הוא ההר. בצעד השני ההר הוא ריק והנהר ריק. בצעד האחרון ההר כחול והנהר זורם לים." המושג "אין אני" הינו מושג מרכזי בבודהיזם. שלושת הזרמים המרכזיים,(הינייאנה או תרוודה, מהיאנה, זן) או שלושת סוגי הדרכים שנבעו מבודהה ההיסטורי נוגעות כולן במושג הזה. כולן מכוונות לאותה הכרה באמת הזאת "אין אני". במובן מסויים הן כמו אצבעות שונות שמצביעות לאותו ירח. הדרך שבא הן עושות זאת היא שונה ונובעת בין היתר מהקשרים היסטוריים, גיאוגרפיים ותרבותיים,בהקשרן התפתח הבודהיזם במקומות שונים ברחבי המזרח. ניתן לתאר את ההתייחסות של הדרכים כך: היניאנה = מתחילה בארבעת האמיתות הנעלות ובאמצעות דרך 8 הנתיבים מסתיימת בהכרה "אין אני". מהיאנה = מתחילה בהכרה "אין אני" ומסתיימת בחמלה ובהכרה "של העולם נוצר על ידי המיינד בלבד" זן = אם כל העולם נוצר על ידי המיינד בלבד, מאיפה המיינד הזה מגיע? ההכרה השואלת היא תחילת הדרך, אמצע, וסוף הדרך (ההתפתחות בה מתוארת למעלה) ולכן נאמר על הזן שדרך זו "מצביעה ישר לאמת" כי ברגע זה היא חותכת דרך המחשבות ומצביעה באופן ישיר ומיידי ל"אין אני". אשמח לשמוע תגובות יובל