אין גבול לאטימות ולכוחניות! והפעם: עמק החולה...

ש מים

New member
אין גבול לאטימות ולכוחניות! והפעם: עמק החולה...

קו מתח עליון, המתוכנן עבור חוות טורבינות רוח בצפון הגולן, עתיד לחצות את עמק החולה ולפגוע בציפורים, בנוף ובתיירות.
עמק החולה הוא אחד מהאתרים החשובים בעולם לקינון, לחריפה ולנדידה עבור מינים רבים מאוד של עופות. חשיבותו נובעת ממגוון המינים הגדול במיוחד ומכמות הפרטים שבו – מיליוני בעלי כנף בשנה.
קווי מתח עיליים הממוקמים באזורים רגישים מציבים את העופות בסכנת התנגשות והתחשמלות. מלבד זאת יביא הדבר לפגיעה בנוף, לפגיעה כלכלית ישירה בעסקים המקומיים ולפגיעה עקיפה, ברמה הלאומית, בצמצום התיירות הנכנסת. כאן, יותר מבכל מקום אחר, קווי המתח חייבים להיות טמונים בקרקע! עלות ההטמנה פחותה בהרבה מהנזקים שייגרמו לאינטרס הציבורי והלאומי.

התארגנו יחד רשות הטבע והגנים, החברה להגנת הטבע, קרן קיימת לישראל, ראשי המועצות באזור והתושבים לקריאה ופעילות להטמנת קו החשמל.
נשמח אם תוסיפו חתימותיכם לעצומה -
http://www.teva.org.il/?CategoryID=1676&ArticleID=22035
בנוסף היכנסו לקישור לאתר האינטרנט של הרשות וצפו בחומרים נוספים רלבנטיים: http://www.parks.org.il/News/Pages/chashmal.aspx
יום הנדידה הבינ"ל מצוין בעולם וגם בישראל מידי שנה.
היום הוא יוזמת הסכם ההגנה על עופות המים הנודדים שהוא תחת אמנת המינים הנודדים.
כל שנה יש נושא בו מתרכזים ומעלים את מודעותו בעולם. אנו מתרגמים את הנושא ופועלים להצגתו בפעילות רט"ג.מצ"ב הפעילויות באתרים.
http://www.unep-aewa.org/en/eventcalendar/world-migratory-bird-day-2015
http://www.worldmigratorybirdday.org/en
בישראל אנו מקדימים את היום בגלל שהנדידה בישראל מקדימה את ההגעה למרכז ומערב אירופה.
 

jp3raptor

Member
הטמנה-דרישה לא מציאותית

העלות אסטרונומית והקרקע בעייתית.
&nbsp
במקום להיות דובי לא-לא שיציעו תוואי אלטרנטיבי שיזיק פחות לסביבה
 

ש מים

New member
מסכים עם הכיוון לא עם הסגנון

מסכים לכך שאם מתנגדים יש להציע פתרון, ולא לסרב "סתם".
נכון שהטמנת קו מתח עליון היא גבוהה, אבל אי-הטמנה כרוכה גם היא בעלויות כלכליות גבוהות (ובכל חלופה יש לבדוק תועלות ועלויות). להגיד "העלות אסטרונומית והקרקע בעייתית" זה דבר אחד ולהגיד "לא מציאותית" זה דבר שונה לחלוטין, וזהה לחלוטין ל-"דובי לא לא" (יש לך - למשל - בדיקת עלויות של כל חלופה? יש לך בדיקות קרקע ויחזקו את הטענות שלך ויבססו אותן? ).
 

jp3raptor

Member
אולי הסגנון קצת לא לעניין

אבל הבעייה עם החברה להגנת הטבע שהם לא בוחרים באופן נבון את הקרבות שלהם אלא מתנגדים באופן גורף לכל פרויקט תשתית בישראל.
&nbsp
דוגמאות:
רכבת לירושלים- ההתנגדות לגשר יתלה (אם הייתה מתקבלת) הייתה מעכבת את הפרויקט בשנים רבות ומייקרת אותו בעשרות אחוזים.
&nbsp
כביש 531- למרות שמדובר בכביש הכרחי במעלה הראשונה החברה התקיפה והתנגדה לפרויקט בכל השלבים.
&nbsp
סיכום:
לחברה להגנת הטבע יש הסטוריה של התנגדות לפרויקטים של תשתית, והצעת אלטרנטיבות לא ראליות או יקרות מדי.
&nbsp
במקרה הזה הספציפי:
אני מכיר את האזור הזה, והאדמה המיובשת של החולה היא אחת מהאתגרים הקשים ביותר מבחינת בנייה.
&nbsp
פתרון סביר (אך עדיין מייקר) זה להעביר את המסלול מחוץ לשמורת הטבע
 

ש מים

New member
ושוב הקבלה...

הסגנון חשוב, אם ברצונך שיתייחסו ברצינות לטענותיך.
ולעניין: חל"ט השתנו... בעבר (הדי-רחוק, אגב) הם נהגו להתנגד ללא הצגת חלופות. בעשור האחרון הם התחילו גם להציג חלופות (טובות ורציניות). ובמקרה הנוכחי, אגב, הם לא פועלים לבד, אלא יחד עם רט"ג.
וכן... מהיכרות שטחית עם השטח גם אני נוטה לחלופה שהצעת (תוואי מחוץ לעמק/בשולי העמק), אבל אני לא ממהר לטעון שהצדק איתי, מכיוון שיש צורך בבדיקות והכרות מעמיקה יותר.
 
מספר הערות

1. הקו נועד לצאת מתחנת ההשנאה שליד צומת כ"ח בכיוון מזרח לעבר עמק הבכא. אין דרך סבירה לעשות זאת אלא ע"י חציית העמק, בין אם מעל או מתחת לקרקע.
2. החלופה העילית המוצעת עוברת קצת מצפון לכביש היוצא מצומת גומא מזרחה ללהבות הבשן - כ-5 ק"מ לפחות מצפון לאגמון החולה.
3. זכיתי לשזוף במו עיניי מפה של חברת החשמל בה מופיע תוואי חלופה זו יחד עם תוואי מוצע לחלופה תת-קרקעית בתחומי עמק החולה. מכאן שיש לכל הפחות התכנות עקרונית לחלופה כזו. כך שהויכוח הוא בסופו של דבר - על כסף (הפתעה...
)
4. למען הסר ספק - קו המתח מתוכנן ומוקם ע"י חברת החשמל על חשבון המדינה. היזם מקבל לצורך העניין נקודת חיבור בקצה הקו.
 

ש מים

New member
תודה על ההבהרות

ואם כך, אני מבין שסוגיית ההטמנה בהחלט פתירה. כלומר: חל"ט ורט"ג ושאר בעלי המודעות הסביבתית הגבוהה לא חיים על ענן וורוד, כטענת המתנגדים למיניהם...
 
ובכן, נתבשרתי זה עתה

שעלות הקטע המוטמן בסביבות - תחזיק חזק - 200 מיליון ש"ח... המשמעות היא סיכול הקמת הקו. כך שעניין ה"ענן הוורוד" תלוי ועומד
.
 

ש מים

New member
אל תיפול!

זו עלות ההטמנה. האם יש בידך את תחשיב ההנחה העילית?
רק כדי שתקבל פרופורציות: בזמנו, היתה לי מעורבות מסויימת בהתנגויות לקטע 18 של כביש 6. החברה - דרך ארץ - טענה לאי-כלכליות של חלופת המינהור, אך כלכלנים שהוזמנו ע"י המתנגדים הוכיחו בדיוק את ההיפך (כמובן, התברר שכלכלני דרך-ארץ לא החשיבו ולא התחשבו בחלק מעלויות הכביש העילי. למשל מבגלות קווי-בניין, זיהומי רעש ועוד). אז אני לא נבהל ממספרים של צד אחד בלבד.
 

אבישי ק

New member
זה משחק משוך בחבל

כל אחד מושך לכיוון שלו ואין חוקים
ברור שהעלויות של ההטמנה יהיו יותר יקרים בקצת
הרי יצטרכו להקים לבסוף משהו שיגן על הציפורים שיעלה הרבה כסף
וכו.... וכו....
יש משחקים שלפעמים לא ברורים
אני מקווה שלבסוף יטמינו או שימצאו נוסחא שתאפשר לא לפגוע
 

ש מים

New member
ממש לא נכון

את העלויות ניתן לאמוד. רק שצריך לעשות עבודה יסודית, שתכלול את כל העלויות - ישירות ו"עקיפות".
בהחלט יש חוקים.
 
שנית מצדה לא תיפול

יש תחשיב. אני לא זוכר כרגע את המספרים המדוייקים, למיטב זכרוני מדובר בפי 4-5 מעלות קו מתח עילי לק"מ (חלק גדול מכך עקב המעבר בקרקע הכבול והדרישות הנגזרות מכך).
 
למעלה