אין לי מושג על מה הייתה השיחה, אבל הילדה מרוצה. לפחות חלקית.

Noga Lavie

New member
אין לי מושג על מה הייתה השיחה, אבל הילדה מרוצה. לפחות חלקית.

שלשום בארוחת העבר זיו פתאום אמרה שהיא דיברה על גולנרה (שמה של אמהּ הביולוגית) בכיתה.
אנחנו מכירים את זיו, ודי ברור שהיא לא תזום שום דבר שיפנה אליה תשומת לב מצד אחד, ומן הצד השני, אף אחד בביה"ס שלה לא יבקש ממנה לדבר על משהו שעלול להיות אישי מדי ללא בקשת רשות מאיתנו קודם לכן. אי לכך ובהתאם לזאת, אין זה מפתיע שהיינו מופתעים.
עידודה של זיו לפתח את הנושא העלה שדיברו בכיתה על ילדים שעברו בין ארצות, והיא הצביעה גם. שלושת האחרים הגיעו מפולין, ורק היא הגיעה ממקום אחר. מעבר לזה היא טענה שאינה זוכרת. במענה לשאלה ישירה היא טענה שלא אמרה את השמות גולנרה ו/או גולזירה, אבל די ברור שהשיחה נותבה לכיוון המשפחה הביולוגית שלה די מהר. גם כי היא הציגה בפנינו על ידי הזכרת שמה אמהּ הביולוגית, אך גם מדברים ש"פתאום" נזכרה בהם. כמו
"איליין לא ידעה מה זה אימוץ", על ילדה שמכירה אותה ואותנו למן היום הראשון בכיתת הגן הראשונה בגיל שלוש ורבע.
ו-"המורה אמרה שכיף לי שיש לי שתי משפחות" ואז תוספת קטנה וחיישנית "אבל אני לא ממש מכירה אותם".

ההתעקשות לספר לנו על עצם קיום שיחה אומרת שהשיחה חשובה לה.
הטענה שאין היא זוכרת פרטים מהשיחה מצביעה על משהו שהיא עדין מעבדת בינה לבין עצמה.

הקשבנו, התעניינו, לא לחצנו.
זו הדרך היחידה המוכרת לנו לגרום לה להמשיך לשתף אותנו.
 

fatfat

New member
מעולה שהיא משתפת

ברור שזה חשוב לה ושיש דברים שהיא משתפת. במיוחד בלט לי המשפט "המורה אמרה שכייף לי שיש לי שתי משפחות". אני לא בטוחה האם זה אכון נאמר כך על ידי המורה, לי נראה יותר שבגיל זה הם מתקשים להכיל את הנושא של שתי המשפחות (או שתי האמהות), משפחת המוצא שבפועל אינה מתפקדת כמשפחה (לפחות לא במובן שהיא רואה משפחות בסביבה) והמשפחה העכשווית.

אצלינו השבוע - ברגע של כעס על הגדולה ששוב התערבה בענייני הקטנה, ניסתה לחנך אותה והטיפה לה מוסר על התנהגותה- אמרתי לה בכעס: זה לא עסק שלך. לאחותך יש אמא, היא לא זקוקה לעוד אחת. ואז הגדולה אמרה: יש לה שתיים את ו... (נקבה בשם הביולוגית) ואחרי שהות של כמה שניות בהן ניכר היה בה שהיא חושבת על מה שאמרה הוסיפה: בעצם היו לה. היום ... כבר לא אמא שלנו. כשהקטנה ניסתה למחות ואמרה שהיא כן כי היא ילדה אותן הגדולה ענתה בכעס שאמא זו מי שמגדלת, לא מי שיולדת.
 
גם לי קפץ מול העיניים המשפט שאמרה המורה. אם זו לא

הדרך בה תופס המאומץ את מצבו, נראה לי לא נכון שמורה תסדר לו את עולם המושגים עפ"י תפיסתה -היא.
 

Noga Lavie

New member
אתן צריכות לזכור שזו *לא* הייתה שיחה מתוכננת על אימוץ

השיחה במקור הייתה על הגירה, על היוולדות במקום אחד וגידול במקום אחר. העובדה שהגירתה של כאוס נבעה מאימוץ, בניגוד להגירות ילדים אחרים שהיגרו בעקבות הגירת הוריהם באופן קבוע או זמני, הסיטה את הדיון למקום שהמורה לא התכוננה אליו. לא רק שזו לא הייתה שיחה מתוכננת על אימוץ, היו ילדים שהביעו חוסר הבנה מהו אימוץ, ואני יודעת שבעבר הייתה חברה שהופתעה לגלות שזיו מאומצת שהביעה את הדעה שהיא מסכנה ושהיו לה חיים קשים (מה שהצחיק את זיו מאוד), כך שכנראה גם הדעה הזו הושמעה. לא נראה לי שהמורה אמרה את המשפט שאמרה בחלל ריק, אלא כמשקל נגד לדעות האלו (בין אם נאמרו בקול ובין אם לא הובעו במפורש, אך רחשו מתחת לפני השטח).

מה שאותי הפתיע מאוד במעט שזיו אמרה הוא אותו חוסר הבנה מהו אימוץ בכלל ושכאוס מאומצת בפרט. כאוס נראית קזחית בצורה מובהקת, בעוד אנו שייכים לטיפוס האירופאי של האדם הלבן. זהו אימוץ עם דגל מובהק. בגיל תשע ציפיתי שילדים כבר יבינו שאיננו הוריה הביולוגים, במיוחד מי שמכיר את שנינו ולא יכול לחשוב שאולי אחד מאיתנו קזחי/סיני/ מזרח-אסייתי-כלשהו, כמו הוריה של חברה מהכיתה המקבילה. מה גם שזיו עצמה, עם כל ביישנותה, לא מסתירה את האימוץ וקיום משפחה בקזחסטן. לא רק שאינה מסתירה, אני יודעת שהיא מדברת על זה עם חבריה. מוזר לי שמי שמכירה אותה כבר כמעט שש שנים (והן בסך הכל בנות תשע), עדין לא ידעה זאת.
 

סביון1

New member
את מזכירה לי..

בילדותי, היתה בכיתתי ילדה מאומצת. למדתי איתה מכיתה א' עד ו'. איש לא ידע שהיא מאומצת, כולל היא עצמה, עד שנים רבות אחר כך, כשסיימנו תיכון והוריה נפטרו. הילדה היתה עם עור מאד כהה ושיער שחור. הוריה היו אשכנזים בהירים. לא זכור לי שפעם אחת תהיתי על השוני ביניהם. זה לא מסוג הדברים שילדים שמים לב אליהם.
 

fatfat

New member
סביון צודקת. לא כל ילד ישר יחשוב בכיוון של הורים ביולוגיים

ומאמצים.

בזמנו סיפרתי על כך שכשבתי הבכורה עלתה לכיתה א' הכירה ילדים חדשים שלא עלו אתה מהגן, שם כולם ידעו שאומצה כיוון שעשינו פעילות בנושא. יום אחד הגיעה אלינו הביתה חברה חדשה. זה היה ביום בו בבוקר קיבלו חיסון בבית ספר וידן כאבה. כשבתי ציינה שכואב לה החברה סיפרה לה שאת החיסון הראשון הן קיבלו מיד לאחר הלידה. בתי ענתה שהיא לא כיוון שלא נולדה ממני אלא אימצתי אותה. החברה לא האמינה לה ואמרה שזה לא יכול להיות ושבתי משקרת לגבי אימוצה וזה במשפחה שהשלט לא יכול להיות בולט יותר.
 

משתפרת

New member
גם כשמדובר בילדים גדולים

כשלינדו עלה לחטיבה העליונה אירגנו את הכיתות מחדש. יום אחד בא הביתה וסיפר לי בתדהמה: "A (אחד מהתלמידים שלא היו איתו קודם בכיתה, והגיע מישוב אחר) לא מאמין לי שאני מאומץ". כזכור לינדו שחום והמוצא הביולוגי שלו הוא ספרדי-אינדיאני. אלו רק המבוגרים שרואים קודם כל את השוני. הילדים (והנערים) מתחברים אל תחושת הקירבה המשפחתית.
 

China8

New member
מסכימה מאד עם סביון1

גם אני חושבת שזה מסוג הדברים שילדים שמים לב אליהם, אלא הרבה פעמים מקבלים את השוני כטבעי.
גם אצלנו אימוץ עם שלט ברור מאד, אנחנו לבנים וביתנו סינית. היא כמעט בת 7 ועוד לא נתקלנו בשאלה מבני כיתתה על איך זה יכול להיות.
 

KallaGLP

New member
הם פשוט לא חיים את זה ולא רגישים לזה כמוכם.

ילדים רבים מעסיקים את עצמם במה שנוגע מיידית וישירות לחייהם, זה לא מידע שיש לו רלוונטיות מיידית או ישירה עבורם ולכן הם לא בהכרח שומרים אותו בראש וחושבים עליו באופן מודע.
 
למעלה