אין ראש למחלקה שלנו. מי יתנדב?

302Or

New member
ושוב, הגלגל מסתובב, בחירות לראשות המחלקה ואיש לא מתנדב. כולם בורחים. ולמה להם כאב הראש הזה? מקבלים נטל הוראה מוקטן שמוחלף במיגרנה מינהלתית. לא שווה. במקום פטור מהוראה אפשר לקבל כסף (בין 5000 ל-10000 לשנה, תלוי אם ראש מחלקה יחיד או בשותפות ובגודל המחלקה). לא שווה להרבה אנשים, יש להם מספיק כסף ומרוויחים יפה אצלנו. והנה השוס: אפשר לצבור את הפטור מהוראה ואז לקחת שלושה פטור מקורסים ולצאת לסימסטר ללא הוראה. את זה הדיקן מנסה לבטל אבל אז אין לו מתנדבים. וגם אז, מי צריך את זה. הייתה לנו ראש מחלקה במשך שנים רבות שפשוט אהבה את זה, והיא פרשה. השניים שהחליפו אותה בשותפות היו קטסטרופה, עכשיו אחד מהם פורש והשנייה כנראה לא מעוניינת להמשיך יותר משלוש שנים.

השם שלי עולה בהקשרים שונים בעניין זה כמועמד ראוי - מן הסתם משום שאחרים מנסים להתחמק ובדיוק כפי שאני מעלה שמות אחרים כמועמדים ראויים. לפי התקנות, כעת הדיקן אמור לפצוח בשורת שיחות אישיות עם אנשים לשכנעם לקבל את התפקיד או לבקש מהם המלצות. מזל שזה בשום אחרת יקשה עליי לסרב. אם לא תהיה ברירה, ימנו מישהו מבחוץ - איזה פרופסור שמשעמם לו בחיים כנראה. יהיה מעניין.
 
בעיה מוכרת וידועה. אנחנו עברנו לא מזמן תהליך חיפוש לראש חדש למכון שלנו. לאחר שבהתחלה לא היו מתנדבים והתפקיד נפתח למועמדים חיצוניים, נמצאו שלושה מועמדים: שניים פנימיים, כולל מי שמילאה את התפקיד באופן זמני לאחר שראש המכון הקודמת יצאה לפנסיה ואחד חיצוני, מהרווארד. המועמד החיצוני היה קטסטרופה: בלי נסיון ניהולי אקדמי (מלבד ניהול פרוייקטי מחקר עתירי תקציב) ובלי נסיון בהוראה. למזלנו מי שמילאה את התפקיד באופן זמני קיבלה את התפקיד (והיא מנהלת מצויינת וטובה מאד ביחסי אנוש).

האמת, להפתעתי אני די נהנה מהתפקיד האדמיניסטרטיבי שקיבלתי על עצמי. במיוחד כשמצליחים לפתור בעיות של סטודנטים או לקדם שינויים משמעותיים לקידום תוכניות הלימודים שלנו או שיפור ההוראה. אמנם יש הרבה כאבי ראש ובעיות לא צפויות שצצות, אבל בשורה התחתונה אני (עדיין) די אוהב את התפקיד.
 

302Or

New member
עיקר הבעיה שעולה אצלנו היא אווירה עכורה - לא מעט בגלל הבחישות של ראשי המחלקה בגלגול הקודם (שלא ממשיכים כרגע, אחד פרש והאחרת, ששמה למטרה להפוך את המחלקה לממלכה הפרטית שלה, כנראה לא ממשיכה כי היא לא מצליחה להשליט טרור). האמת שראש מחלקה יותר משהוא ראש הוא זנב. יש לו עובדים שהוא לא יכול לפטר והם בכלל לא עובדים אצלו וגם יש להם קביעות. לא תגיד להם מה לעשות. הבעיה עולה כאשר ראש המחלקה מחפש להגיד מה לעשות במקום לשתף פעולה ולהבין את המגבלות. אצלנו זה בולט במיוחד כי מדובר במחלקה לשפות ובתוכה תכניות עצמאיות. ראש המחלקה הקודמת-קודמת נתנה אוטונומיה מוחלטת והקודמת ניסתה להכפיף ולשלוט. לא עבד.

תלונה אחרת היא שהדיקן מעביר לראשי המחלקות יותר ויותר תפקידים מנהליים שפעם היו עושים במשרד הדיקן. כאילו "מבזרים" אבל בעצם מיצרים עוד ועוד עבודה.
 
למעלה