איפה כדאי ללמוד?
שלום לכולם, בשנה הבאה אני מעוניין להתחיל ללמוד מדמ"ח לתואר ראשון. לאחר שבדקתי את חתכי הקבלה בשנים הקודמות גיליתי שאני אמור להתקבל בלי בעיה לכל אחד מהמוסדות הקיימים בארץ בלי שום קושי. (כל האוניברסיטאות וכל המכללות). שזה משאיר אותי עם בחירה בלתי מצומצמת בכלל ואני לא יודע אפילו מאיפה להתחיל כדי למצוא את המידע שאני זקוק לו כדי לבחור. אני צריך שתענו לי על כמה דברים: הדברים שבעיני הכי חשובים הם לא היוקרה (אם כי היא לא מזיקה,אבל אני לא מאמין שיוקרה תשפיע על סיכויי הקבלה שלי לעבודה כלשהי מלבד העבודה הראשונה ואין לי ספק שעם מספיק מאמץ אני אוכל לצאת עם ציונים שיאפשרו לי קבלה לפחות לרוב מקומות העבודה אפילו עם תואר ממכללה לא ידועה בצפון/דרום הארץ [שמוכרת על ידי המל"ג]) הם קודם כל איכות המרצים, הקשר שלהם עם הסטודנטים והקשר החברתי בכלל באוניברסיטה, על בסיס זה לבד אני יודע לפסול אך ורק מקום אחד - את האוניברסיטה הפתוחה, מקומות כאלה הם פשוט לא בשביל אדם כמוני שמתעצל כל זמן שאין כלפיו יחס ו/או בהיעדר תחרות עם יתר הכיתה, אני צריך דירבון כי אני מטבעי בן אדם די עצלן שסומך על היכולות שלו שיורידו בשבילו את כל המכשולים גם בלי מאמץ, אבל אני מודע לעובדה שזה לא ככה ושלשם שינוי אני כן אצטרך להתאמץ ולכן אני זקוק למוסד שיגרום לי להתאמץ (ואני גם אוהב לחזור על כל דבר פעמיים) החלטתי בתור התחלה (לא יודע אם זה היה חכם או לא) ללכת לדו"ח המועצה להשכלה גבוהה ופשוט להשוות את כל המכללות והאוניברסיטאות הקרובות למקום מגורי (במרכז הארץ, ראשון לציון אם ממש לדייק) טוב אז נתחיל עם את"א: את"א קיבלו רמת לימודים "טובה ביותר" כמו הטכניון והעברית (ומכאן אני מסיק ש"טובה ביותר" הכוונה לדרגה הטובה ביותר של ציון שמל"ג נותנים). ואז יש את ההמלצות שמתוכם מה שמדאיג אותי זה: * על ביה"ס לדאוג לשיפור הקשר בין המרצה למתרגל. - אם אין קשר כזה ביניהם לפחות אז איפה היחס לסטודנטים? עד כמה טוב הקשר בין הסטודנט למרצה ולמתרגל בהתאמה? *שיפור היחס בין מספר העותקים של ספרי הלימוד לבין הסטודנטים - זה נשמע די מגוחך ולא מקצועי, אם חסרים ספרים איך מלכתחילה את"א מקבלים "טובה ביותר"? * על האוניברסיטה להגדיל את המשקל הניתן לאיכות ההוראה ולהגביר את המודעות לחשיבותה כחלק מהלמידה של הסטודנט. - זה כמעט כאילו את"א החליטו להיות האוניברסיטה הפתוחה אבל בלי ספרים מדובר אחר כך גם על מחשבים מיושנים ומספר רב מדי של מחשבים על לינוקס לעומת על וינדוס (זה אמור לשנות בעידן שבו רק קומץ עדיין ממשיך לטעון שלינוקס עדיף, בטח שלינוקס עדיף אבל יש המון דברים שתוכננו לפעול רק על וינדוס (ותודה לפרסום של מיקרוסופט על זה ועל העובדה שכל כך קל להשיג וינדוס פיראטי) אז את לינוקס זורקים לפח וסליחה ללינוקס ולמעריצי לינוקס באשר הם) בקיצור זה נשמע קצת לא מתאים, אם כי 2 דברים אני מוצא במקום הזה: 1. היוקרה של את"א, שמבין כל המוסדות במרכז (כי אני בנתיים לא רואה את עצמי נוסע שעתיים + ביום כדי ללמוד) היא הכי יוקרתית, אולי אולי בחוגים מסויימים מלבד הפתוחה אבל כמו שאמרתי הפתוחה נשללת על הסף כי היא לא לאנשים כמוני 2. העובדה שהיא קיבלה "טובה ביותר" הציון הכי גבוה , ואם ככה אולי בכל זאת אפשר להתעלם מהכמות המסיבית של הדברים לשיפור ואז יש את בר אילן שזה כמו גרסה מוגזמת של את"א, תוסיפו לכל מה שנאמר צפיפות, תורידו את הדירוג לסתם "טובה", בניגוד לאת"א שנאמר שהיא מתכוונת לאמץ את רוב המסקנות על בר אילן נאמר שהתייחסותה לא רצינית ועל כן לדעתי היא יורדת משולחן הדיונים. נשארנו עם 3: המכללה למנהל (קיבלה רק "חיובית" ובהתחשב בדו"ח שלהם אני חושב שהם נדחים על הסף) המכללה האקדמית תל אביב -יפו (קיבלה "טובה מאוד") אישית אני מתרשם מהדו"ח שלהם דווקא לטובה, אין להם את כל הבעיות שיש ל2 האוניברסיטאות אבל נקודת החולשה שלהם זה שנאמר שהמכללה אמנם מכשירה היטב את כל בוגריה להתמודד בלי בעיות עם המשך לתואר שני אבל לא באמת מלמדת אותם על "העולם שבחוץ" ולא ממש מכינה אותם לעבודה בחוץ. מבחינת קשרי סטודנט - מרצה סטודנט - סטונדט ושאר צרות, דווקא קיבלתי רושם טוב ממספר אנשים לחלוטין בשונה מהיתר, ולכן הבעיה היחידה שלי איתם זה שממש נחמד ללמוד ככה אבל אם באמת יש להם בעיה עם הכנת הסטונדטים ליציאה לשוק העבודה אז אולי עדיף לשלול גם אותם? (לדעתי הם עשו עלי רושם די טוב) ואחרון המכון הטכנולוגי חולון: (זה האמת שם שחדש לי למרות שמסתבר שהמקום די זקן ועל כן בראש צרותיו - אין למקום שם , אולי יש לו אפילו פחות שם מלכל מי שצויין למעלה) מל"ג נותן "חיובי ביותר" (אין לי מושג מה זה אמור להביע... זה כמו רק "טוב" זה פחות טוב מרק "טוב" זה טוב כמו "טוב ביותר" ? כשמתארים לשלילה בהמשך זה "איננה טובה" בעוד שמכון ויצמן זוכה ל"גבוה ביותר" לא ברור לי איך בכלל משווים בין טובה ביותר/חיובית ביותר/גבוה ביותר, אבל לא חשוב דוגמא ל"חיובי" זה הבין תחומי בהרצליה, ככה שלפי מל"ג רמת הלימודים בחולון גבוהה יותר) מה שכן חשוב זה שהמכון הטכנולוגי בחולון מקום קטן יחסית וככזה אני סבור שהיחסים בין סטודנטים ומורים ובינם לבין עצמם אמורים להיות טובים או לפחות סבירים, וההמלצות עליהם בדו"ח גם כן די מצומצות, אפילו יותר מאשר של מכללת תל אביב יפו ומדברות בעיקר על שיפור דברים קיימים, המכון עצמו מסתבר משלב את התעשייה עצמה כבר במהלך הלימודים וככה "מייחד את עצמו" ואני לא בטוח אבל אולי זה סוג כלשהו של "מעקף" כדי להימנע מעניין ה"יוקרה" המל"ג מבקר אותם בעיקר על אחוזי נשירה גבוהים שנובעים מרף קבלה נמוך שנובע מביקוש נמוך אבל אני לא חושב שזה צריך לעניין אותי. בקיצור אז זו ההתלבטות שלי: ללכת לאת"א בגלל השם, למרות החסרונות הבולטים המודגשים בדו"ח של המל"ג ולמרות היחס הלקוי בין הגופים השונים (שמצד שני אם יתברר שזה באמת ריחוק כזה אז אני לא ארגיש תחרותיות ועלול להכניס את עצמי למצב של מוכנות להתפשר על בינוניות בציונים, כלומר 80~) או לשקול את המכללות, שיותר מותאמות לאחד מסוגי שזקוק לאנושיות מסביב. ואם ככה אז מי עדיף המכללה בת"א- יפו או חולון? כל אחד על פי היתרונות והחסרונות שהוצגו פה. ובנימה אופטימית אני מקווה שתוכלו לתרום לי גם מניסיונכם האישי במוסדות בהם אתם לומדים
שלום לכולם, בשנה הבאה אני מעוניין להתחיל ללמוד מדמ"ח לתואר ראשון. לאחר שבדקתי את חתכי הקבלה בשנים הקודמות גיליתי שאני אמור להתקבל בלי בעיה לכל אחד מהמוסדות הקיימים בארץ בלי שום קושי. (כל האוניברסיטאות וכל המכללות). שזה משאיר אותי עם בחירה בלתי מצומצמת בכלל ואני לא יודע אפילו מאיפה להתחיל כדי למצוא את המידע שאני זקוק לו כדי לבחור. אני צריך שתענו לי על כמה דברים: הדברים שבעיני הכי חשובים הם לא היוקרה (אם כי היא לא מזיקה,אבל אני לא מאמין שיוקרה תשפיע על סיכויי הקבלה שלי לעבודה כלשהי מלבד העבודה הראשונה ואין לי ספק שעם מספיק מאמץ אני אוכל לצאת עם ציונים שיאפשרו לי קבלה לפחות לרוב מקומות העבודה אפילו עם תואר ממכללה לא ידועה בצפון/דרום הארץ [שמוכרת על ידי המל"ג]) הם קודם כל איכות המרצים, הקשר שלהם עם הסטודנטים והקשר החברתי בכלל באוניברסיטה, על בסיס זה לבד אני יודע לפסול אך ורק מקום אחד - את האוניברסיטה הפתוחה, מקומות כאלה הם פשוט לא בשביל אדם כמוני שמתעצל כל זמן שאין כלפיו יחס ו/או בהיעדר תחרות עם יתר הכיתה, אני צריך דירבון כי אני מטבעי בן אדם די עצלן שסומך על היכולות שלו שיורידו בשבילו את כל המכשולים גם בלי מאמץ, אבל אני מודע לעובדה שזה לא ככה ושלשם שינוי אני כן אצטרך להתאמץ ולכן אני זקוק למוסד שיגרום לי להתאמץ (ואני גם אוהב לחזור על כל דבר פעמיים) החלטתי בתור התחלה (לא יודע אם זה היה חכם או לא) ללכת לדו"ח המועצה להשכלה גבוהה ופשוט להשוות את כל המכללות והאוניברסיטאות הקרובות למקום מגורי (במרכז הארץ, ראשון לציון אם ממש לדייק) טוב אז נתחיל עם את"א: את"א קיבלו רמת לימודים "טובה ביותר" כמו הטכניון והעברית (ומכאן אני מסיק ש"טובה ביותר" הכוונה לדרגה הטובה ביותר של ציון שמל"ג נותנים). ואז יש את ההמלצות שמתוכם מה שמדאיג אותי זה: * על ביה"ס לדאוג לשיפור הקשר בין המרצה למתרגל. - אם אין קשר כזה ביניהם לפחות אז איפה היחס לסטודנטים? עד כמה טוב הקשר בין הסטודנט למרצה ולמתרגל בהתאמה? *שיפור היחס בין מספר העותקים של ספרי הלימוד לבין הסטודנטים - זה נשמע די מגוחך ולא מקצועי, אם חסרים ספרים איך מלכתחילה את"א מקבלים "טובה ביותר"? * על האוניברסיטה להגדיל את המשקל הניתן לאיכות ההוראה ולהגביר את המודעות לחשיבותה כחלק מהלמידה של הסטודנט. - זה כמעט כאילו את"א החליטו להיות האוניברסיטה הפתוחה אבל בלי ספרים מדובר אחר כך גם על מחשבים מיושנים ומספר רב מדי של מחשבים על לינוקס לעומת על וינדוס (זה אמור לשנות בעידן שבו רק קומץ עדיין ממשיך לטעון שלינוקס עדיף, בטח שלינוקס עדיף אבל יש המון דברים שתוכננו לפעול רק על וינדוס (ותודה לפרסום של מיקרוסופט על זה ועל העובדה שכל כך קל להשיג וינדוס פיראטי) אז את לינוקס זורקים לפח וסליחה ללינוקס ולמעריצי לינוקס באשר הם) בקיצור זה נשמע קצת לא מתאים, אם כי 2 דברים אני מוצא במקום הזה: 1. היוקרה של את"א, שמבין כל המוסדות במרכז (כי אני בנתיים לא רואה את עצמי נוסע שעתיים + ביום כדי ללמוד) היא הכי יוקרתית, אולי אולי בחוגים מסויימים מלבד הפתוחה אבל כמו שאמרתי הפתוחה נשללת על הסף כי היא לא לאנשים כמוני 2. העובדה שהיא קיבלה "טובה ביותר" הציון הכי גבוה , ואם ככה אולי בכל זאת אפשר להתעלם מהכמות המסיבית של הדברים לשיפור ואז יש את בר אילן שזה כמו גרסה מוגזמת של את"א, תוסיפו לכל מה שנאמר צפיפות, תורידו את הדירוג לסתם "טובה", בניגוד לאת"א שנאמר שהיא מתכוונת לאמץ את רוב המסקנות על בר אילן נאמר שהתייחסותה לא רצינית ועל כן לדעתי היא יורדת משולחן הדיונים. נשארנו עם 3: המכללה למנהל (קיבלה רק "חיובית" ובהתחשב בדו"ח שלהם אני חושב שהם נדחים על הסף) המכללה האקדמית תל אביב -יפו (קיבלה "טובה מאוד") אישית אני מתרשם מהדו"ח שלהם דווקא לטובה, אין להם את כל הבעיות שיש ל2 האוניברסיטאות אבל נקודת החולשה שלהם זה שנאמר שהמכללה אמנם מכשירה היטב את כל בוגריה להתמודד בלי בעיות עם המשך לתואר שני אבל לא באמת מלמדת אותם על "העולם שבחוץ" ולא ממש מכינה אותם לעבודה בחוץ. מבחינת קשרי סטודנט - מרצה סטודנט - סטונדט ושאר צרות, דווקא קיבלתי רושם טוב ממספר אנשים לחלוטין בשונה מהיתר, ולכן הבעיה היחידה שלי איתם זה שממש נחמד ללמוד ככה אבל אם באמת יש להם בעיה עם הכנת הסטונדטים ליציאה לשוק העבודה אז אולי עדיף לשלול גם אותם? (לדעתי הם עשו עלי רושם די טוב) ואחרון המכון הטכנולוגי חולון: (זה האמת שם שחדש לי למרות שמסתבר שהמקום די זקן ועל כן בראש צרותיו - אין למקום שם , אולי יש לו אפילו פחות שם מלכל מי שצויין למעלה) מל"ג נותן "חיובי ביותר" (אין לי מושג מה זה אמור להביע... זה כמו רק "טוב" זה פחות טוב מרק "טוב" זה טוב כמו "טוב ביותר" ? כשמתארים לשלילה בהמשך זה "איננה טובה" בעוד שמכון ויצמן זוכה ל"גבוה ביותר" לא ברור לי איך בכלל משווים בין טובה ביותר/חיובית ביותר/גבוה ביותר, אבל לא חשוב דוגמא ל"חיובי" זה הבין תחומי בהרצליה, ככה שלפי מל"ג רמת הלימודים בחולון גבוהה יותר) מה שכן חשוב זה שהמכון הטכנולוגי בחולון מקום קטן יחסית וככזה אני סבור שהיחסים בין סטודנטים ומורים ובינם לבין עצמם אמורים להיות טובים או לפחות סבירים, וההמלצות עליהם בדו"ח גם כן די מצומצות, אפילו יותר מאשר של מכללת תל אביב יפו ומדברות בעיקר על שיפור דברים קיימים, המכון עצמו מסתבר משלב את התעשייה עצמה כבר במהלך הלימודים וככה "מייחד את עצמו" ואני לא בטוח אבל אולי זה סוג כלשהו של "מעקף" כדי להימנע מעניין ה"יוקרה" המל"ג מבקר אותם בעיקר על אחוזי נשירה גבוהים שנובעים מרף קבלה נמוך שנובע מביקוש נמוך אבל אני לא חושב שזה צריך לעניין אותי. בקיצור אז זו ההתלבטות שלי: ללכת לאת"א בגלל השם, למרות החסרונות הבולטים המודגשים בדו"ח של המל"ג ולמרות היחס הלקוי בין הגופים השונים (שמצד שני אם יתברר שזה באמת ריחוק כזה אז אני לא ארגיש תחרותיות ועלול להכניס את עצמי למצב של מוכנות להתפשר על בינוניות בציונים, כלומר 80~) או לשקול את המכללות, שיותר מותאמות לאחד מסוגי שזקוק לאנושיות מסביב. ואם ככה אז מי עדיף המכללה בת"א- יפו או חולון? כל אחד על פי היתרונות והחסרונות שהוצגו פה. ובנימה אופטימית אני מקווה שתוכלו לתרום לי גם מניסיונכם האישי במוסדות בהם אתם לומדים