אירוע הפתחות שאקלים בטיסה - המשך החקירה

yarivb

New member
אירוע הפתחות שאקלים בטיסה - המשך החקירה

לפני כשנה אם אני לא טועה היתה כמעט תאונה לאחר המראה, בה נפתח והתישר אחד השאקלים. הטייס והמדריך הספיקו לנחות ללא פגע.
היה הרבה רעש סביב העניין בזמנו וההמלצות שיצאו אז היו -
1. לבדוק היטב את סגירת השאקלים לפני כל טיסה.
2. לשקול שימוש בשאקלים שמסוגלים לשאת משקל גבוהה יותר.

החוקר הראשי ביקש מחברו הצרפתי לבדוק את השאקל שכשל, ביחד עם היצרן ובימים האחרונים הוציא עדכון לגבי ממצאי החקירה של הצרפתים (מצורף).
תמצית הממצאים:
  • לא נמצאו כל סימנים חריגים על גבי השאקל שכשל, למעט סימני שחיקה הנובעים מעבודה ושימוש שגרתיים. שני קצות השאקל באזורי ההברגה נראו שלמים ותקינים.
  • לא נראו על גבי ההברגות, בקצוות, סימני שחיקה או קריעה ותלישה או כל פגם אחר.
  • שרוול הסגירה על התברוגות, בשני קצותיו, פעל כשורה, ללא כל תנגודת בתנועה.

מסקנות הבדיקה
בטיסה, השאקל חשוף למאמצי ועומסי מתיחה. אם השאקל אינו "נעול" היטב (משני צדי שרוול הסגירה), זה עלול להוביל לעיוות השאקל במצב של עומס נורמלי בתפעול. מאחר שבשאקל שכשל אין נזק ופגם משמעותי, שני קצות התבריגים וגם שרוול הסגירה נראו שלמים, המסקנה, כי העיוות שנוצר בשאקל נבע כתוצאה מהידוק לא נכון ו או לא מספק של השרוול. (קישורית לדוח - [URL]http://aiai.mot.gov.il/betihut-tisa-cbl/dohot-hakira-cll/837-142-13[/URL])



המצלה אישית שלי - לבדוק את סגירת השאקלים לפני כל טיסה!

לידיעתכם

יריב
 

OrionHobby

New member
שם של חברת דבקים

אבל כאן הכוונה לדבקים לאבטחת ברגים
יש כל מניי דרגות קושי כמו לדוגמא כזה שקל לפתוח עם מפתח אבל ימנע פתיחה בעקבות רעידות
&nbsp
תעשה חיפוש ל Loctite
 

עמוס 2cv2

New member
אומרים שגם רצוי להעמיד את השקל העובלי כאשר האום

נימצא למעלה ואפשר לסמן עם לק צפונים אדום נקודה בין האום והבורג ואז אפשר לראות אם האום מתחיל להיפתח לפני כול טיסה (בשביל ההרגשה הטובה באוויר)
שבת שלום
 

John Frum

New member
המון זמן לא הייתי כאן

תזכורת: השאקל נפתח לי, בטיסה יחד עם ארז. חוויה מפחידה מאוד שעוד לא הצלחתי להשאיר מאחורי.

אני בדעה שנכון וחשוב לשמר את המסקנות הקודמות:
1. כמובן לבדוק שאקלים במסגרת בד"ח
2. להמנע משימוש בקרבינות 450KG.

מהיכרותי עם אירועי בטיחות בדרך כלל לא מדובר בכשל בודד שמוביל לאסון אלא בשורה של מחדלים, כשלים או טעויות שמאפשרים את האסון.
אני מציע לנקוט בשרשרת של פעולות כשגרה שהינן פשוטות ומצילות חיים בפוטנציה:
1. כמובן בד"ח קפדני, מעל הכל.
2. יש קרבינות 625KG ומעלה. זה אולי הכי חשוב. הסיבה היא פשוטה: יתירות. לקרבינה מסיבית של 625KG יש קשיחות מספקת בשביל שגם אם מאיזושהי סיבה השאקל נפתח, הוא לא הופך לחוט, הוא רק מתעוות. לקרבינות שמיועדות לשאת אנשים יש מושג שנקרא "עומס גשר פתוח" - זהו העומס שהקרבינה מסוגלת לשאת פתוחה. קרבינה של 625KG אחת שנפתחת בטיסה תתעוות אבל לא תשחרר את המצנח. הכשל מוגבל הרבה יותר ברמת הנזק האפשרי. אם אתם משתמשים בקרבינות אליפטיות ולא משולשות של טון (אותו קוטר, העליה בחוזק היא מהצורה) סבירות גבוהה שהקרבינה אפילו לא תתעוות.
3. נקודת הכשל במקרה זה היתה הנקודה המסוכנת ביותר האפשרית: קרבינה קדמית עליונה. אין שום אפשרות להגיע לשם עם הידיים וזה גם לא יעזור. במקרה של קרבינה אחורית עוד יש לנו סיכוי אבל בקרבינה קדמית שפת ההתקפה תתקפל לאחור ונישאר עם חצי כנף בצלילה ספירלית שאין ממנה תקומה. זו, בניגוד למיתר אקראי שפוקע או לקרע בבד, מנוע שכבה או אפילו פגיעה באיזה כבל, תהיה תאונה קטלנית בסבירות גבוהה כי בצלילה כזו אנחנו במהירות עצומה עם האף למטה ובלי שליטה. אין לדעתי שום סיבה טובה להשאיר נקודת כשל כזו בלי התייחסות כשניתן להקטין בצורה דרסטית את הסיכון לבעיה: יותר מטייס אחד כבר הגיע למסקנה שזה עולה פרוטות לאבטח את הקרבינה הזו באבטחה כפולה. זה פשוט להוסיף במקביל אליה שתי קרבינות מחוברות. במקרה של כשל יש לה גיבוי וגם נראה את זה כי עד לרגע הכשל הן רפויות.
4. טיפול בשאקל: לוקטייט כן, מפתח וכח - לא. זה פרט שפשוט לא ידעתי. בהחלט נהגתי לסגור את השאקלים חזק עם מפתח. זה הורס את ההברגה. קרבינה איכותית של "פגה" כמו שיש לכולנו סוגרים עם היד ורק רבע סיבוב אחרון עם מפתח. אפשר בהחלט לנעול את ההברגה עם לוקטייט, אבל לא לסגור את השאקלים עם מפתח בכח.

טיסות בטוחות לכולנו!
 

bensand

New member
מרתק! ומעשיר מאוד. תודה

והיי, ברוך השב... אל תעלם.
 

Drill Bit

New member
ברוך שובך....

המון תודה על התגובה המפורטת. האם אתה יכול/מוכן להיתייחס,ברזולוציה יותר גבוהה, לעניין האבטחה הכפולה? לאן נעשית אבטחה זו ? לשתי קרבינות, בחלק העליון, של קבוצה A? האם יש אפשרות לצרף תמונות?
&nbsp
תוד לכל עזרה והכוונה בעניין.
סופ"שמהנה!
 
מה בדיוק קרה?

אם זכרוני אינו מטעה אותי, המדובר היה בטיסת מבחן לאחר הרכבת כנף (הליפט המיתולוגי). טענתי אז שהשאקל פשוט לא נסגר והבד"ח היה שטחי וחסר. מסקנות החוקר הראשי מאשרות את מה שחשבתי באותו הזמן.
או בחרוזים:
השאקל נפתח בגלל חוסר בד"ח.
אם את עצמך אתה אוהב, אנא בדוק ת'ממ"ג היטב.
אם את בריאותך אתה מעריך, בדוק את הכלי כמו שצריך!
 

John Frum

New member
לא בדיוק

בלי ספק הבד"ח לא היה מספיק קפדני, אבל ההרגל להדק עם מפתח בכח רב את השאקלים לא עשה להם טוב.
מעבר לכך, אם ארענן את זכרונך עוד קצת, אחד השאקלים המשולשים הגדולים והעבים התנהג לגמרי אחרת כשאתה לא בדקת אותו והוא נפתח לך בטיסה בתחילת 2012. הסיבה שהוא התנהג אחרת, כלומר רק התעוות קצת, זה שהוא היה מספיק מסיבי. ההבדל בין חוסר תשומת לב שיכול לקרות לכל אחד בהסתברות כזו או אחרת (כמו שקרה לך), לבין חוסר תשומת לב עם תוצאה קטלנית הוא בעוד קצת מחשבה קדימה. אין שום רע בעוד רזרבת בטיחות, ממש כמו (למשל) מערכת ההתראה באוטו שלך שתתריע אם אני מנסה לעבור לנתיב תפוס. זה בסדר גמור להגיד לך להזהר אבל אין שום פסול בעוד תוספת לבטיחות שעשויה להציל לך את החיים אם בכל זאת פספסת.
החלפת שאקלים במידה והם של 450 ק"ג היא כמו ההבדל בין כשל פריך בבטון לבין כשל פלסטי. במקרה אחד פאשלה של וידוא סגירה תסתיים בסבירות גבוהה באסון ובמקרה השני בסבירות גבוהה באירוע ללא נפגעים וללא נזק. אבטוח שאקל עליון קדמי באבטחה נוספת זה בדיוק כמו שאקל כפול בסנפלינג או בציוד בטיחות. אנשים, בהיותם בני אדם, נוטים לפשל כעניין סטטיסטי ועל כך ציוד הבטיחות אמור לתת מענה טוב ככל האפשר.
כל סיכון מורכב מהסתברות לאירוע כפול חומרת הנזק. על ההסתברות השליטה שלנו מאוד מועטה במקרה הזה. את חומרת הנזק הצפויה אנחנו יכולים לצמצם בצורה דרסטית.
גם אם נהגתי בחוסר מחשבה ועשיתי שטות - לא מגיע לי למות בגלל זה.

ובחרוזים:
השאקל שנפתח הוא הזדמנות לכולם,
ללמוד מאחרים ולא מנסיונם.
אם מאסונות ברצונך להתגונן,
לטעויות אפשריות רצוי להתכונן!
 
למעלה