אי-הוודאות או האי-ודאות?

dorgad

New member
אי-הוודאות או האי-ודאות?

והיש כללים מוצקים לעניין יידוע צירופים מסוג זה? להתייחסויותיכן/ם אודה. דור
 

אסופית02

New member
אי הוודאות

ככלל בצירוף סמכות מיודע יש ליידע את הסומך! זה מה שאני למדתי בזמנו. זוהי טעות נפוצה: *הבית ספר, *הבר מצוה צ"ל: בית הספר, בר המצוה. ולצירופים מסוגים נוספים- שימי לב כי האקדמיה לא התייחסה לדוג' הנפוצה מכל: צירוף סמיכות של שני שמות, כמו בשאלתך.
 

dorgad

New member
אסופית, תודה, ובכל זאת...

לגבי הדוגמאות הנוספות שהבאת אין מחלוקת שבהן יש לידע את הסומך. השאלה עולה במקרים כדוגמת אי-ודאות. היש דעות נוספות/אחרות? תודה, דור
 

rhbe

New member
עלית כאן על בעיה

קודם כל, צריך לשים לב שהצרוף "אי הבנה" איננו צרוף של סמיכות. הקידומת "אי-" היא סוג של תחילית שנפוצה בשפות זרות כחלק מן המילה עצמה (misunderstanding, subculture וכו'). בעברית, יש מספר מיליות דומות לה שמעמדן גם הוא אינו ברור: תת-, בלתי-, רב-, לא-, ועוד. אני לא יודע אם התקבלה החלטה רשמית על ידי האקדמיה בנוגע למעמד של המיליות הללו, אבל נדמה לי שהצורה התקנית היא "האי-וודאות". בכל אופן, בלשון הדיבור, רווח מאד השימוש ב"אי הוודאות" (למשל בפיסיקה - עקרון אי-הוודאות). לי אישית נוח עם זה, אבל לא אני קובע. אבינרי בספרו "יד הלשון" (ע"מ 495) אומר שבמקרים של "לא", ו-"בלתי" נהוג להקדים את הא הידיעה למילית (הלא-יהודי, הבלתי-מתאים), ולדעתו כך צריך לנהוג גם עם "אי" ולומר "האי-חוקי", "האי-זהירות" -ולא "אי הזהירות", וכך נהגו גם בתקופת ההשכלה. עם זאת, הוא מודה שכיום נפוץ הידוע של השם שאחרי האי, כמו "אי ההבנה", ולא ראיתי שהוא טוען שזאת טעות.
 
צירופים עם תחיליות

כגון אי, דו, חד, רב, תת, בין ועוד נחשבים כמילה אחת ולא כצירוף סמיכות, ולכן ה' הידיעה תופיע לפני התחילית. הן בשמות עצם: האי-הבנה, הדו-קיום הן בשמות תואר: הכוח הרב-לאומי, המנהרה התת-קרקעית, התוכנית החד-שנתית וכו'.
 
חיפשתי באתר שלהם

ולא מצאתי אזכור לזה אבל אני יודעת שזה העיקרון כי כך אנחנו מלמדים סטודנטים הלומדים עברית כשפה שנייה. אני סומכת על ספרי הלימוד. אם תרצה אוכל מחר לברר את זה באקדמיה ולתת לך אישור רשמי
 

rhbe

New member
תודה, אשמח לשמוע מה אומרים באקדמיה.

בנוגע לרוב התחיליות הללו (בלתי, לא, רב, וכו'), גם לדעתי אין ספק שה"א הידיעה צריכה להקדים את כל הצרוף. אבל אני רואה בעיה מיוחדת עם "אי" ועם "תת". רוב האנשים לא נוהגים לפי הכלל הזה בשתי התחיליות הללו, ואני חושב שזה לא סתם שיבוש אלא שיש לזה סיבה יותר מהותית שאני צריך עוד לנסח אותה. אני לא משוכנע שהאקדמיה באמת החליטה כך - בכל אופן לפני 40 שנה (הספר של אבינרי), הכלל הזה עוד לא היה קיים.
 
למעלה