אלאנור - סיפור לתחרות

אלאנור - סיפור לתחרות

איננה, אתה אומר? אינך מחדש לי דבר. מבחינתי היא איננה כבר חמש-עשרה שנים. יש בזה משהו מן האירוניה, לא? אתם נצחיים, יודעי-כל; והנה לפניכם בעיה שאינכם יודעים לפתור, ואל מי אתם פונים? אליי, בשר-ודם. אנא סלח לי. בוודאי תוכל להבין את רגשותיי השליליים כלפי העורק ההולוגראפי; בכל זאת אני מסוגל לשכנע את עצמי שאתם חשים עכשיו מה שאני חשתי אז. אם כך אספר לך את הסיפור, אך אזהיר אותך מראש שבכוונתי לספר אותו בדרך ובקצב שלי. אל תבקש ממני לדלג על מה שכבר ידוע לך, ואל תאיץ בי. אם תקשורת זו של ביט בשנייה איטית מדי בשבילך, אתה מוזמן לספור כמה כוכבים יש ביקום, או לחשב – מה? סיימת? לא, אינני מעוניין לדעת כמה. עכשיו תהיה בשקט ותקשיב. הוריה של אלאנור הצליחו להסתיר אותה מעין התקשורת במידה מפליאה, לאור ההישגים שלה. מול מחשבי השחמט הבלתי-מנוצחים הגיעה לתיקו בגיל חמש, והפוגות שחיברה בגיל שש שמו בצל גם את באך בכבודו ובעצמו. אף על פי כן, רק כשהפריכה את השערת גולדבך ומצאה את ההוכחה הפשוטה למשפט פרמה, בגיל עשר, אי אפשר היה עוד להחביא אותה מפני העולם. היה זה כאילו נפרץ סכר. היא פתרה כל בעיה שהציגו לה, גם כאלה שמיטב המוחות עמלו עליהן במשך שנים, ולא רק במתמטיקה. היא גם גילתה ופתרה הרבה בעיות שאף אחד לא חשב עליהן בכלל. אם היה משהו שהיא לא הבינה, הרי זה רק משום שטרם הוצג בפניה. גם אני הייתי ילד פלא, אפשר לומר. באותו זמן סיימתי את הדוקטורט בפילוסופיה, אבל עקבתי כמו כולם אחרי הפרסומים על אלאנור ואף אחד לא התרגש עוד מהעובדה שהייתי בן שתים-עשרה בלבד. אתה מבין, כשמופיעה ג'ירפה בשטח, הנמלים מפסיקות להתווכח מי מביניהן הכי גבוהה. שש שנים עברו עד שפגשתי אותה לראשונה, וכל אותו זמן הטרידה אותי השאלה מדוע אלאנור אינה עוסקת בבעיות פילוסופיות. מסתבר שהיה זה פשוט חוסר זמן. לרעיונות שלה בפיזיקה ובהנדסה הייתה השפעה עצומה והם קידמו את האנושות כולה בשנות-אור, ולא מפתיע שזה בעיקר מה שביקשו ממנה לעשות. זכיתי להתקרב אליה משום שהייתי בין הבודדים שהצליחו לעקוב – פה ושם – אחרי חוט מחשבתה ולתרגם את הרעיונות שהפריחה כלאחר-יד לדברים מעשיים. היא עצמה פשוט דהרה קדימה וכבר לא התעכבה אפילו על הצד היישומי, אם כי פה ושם, כשהיינו נתקעים באיזו נקודה ומתקרבים לייאוש, היא הייתה עוצרת לרגע, מעיפה מבט ומצביעה על המקום בו טעינו, או מציעה דרך אחרת לגמרי – ופשוטה הרבה יותר – לעשות את אותו הדבר. היא הייתה מושלמת ואנחנו הערצנו אותה. היו רבים אחרים, רבים מאד, שניסו למצוא בה איזה פגם. אילו הייתה נכה באיזה אופן, אנשים היו מעריכים אותה הרבה יותר וללא הסתייגויות. תמיד זה כך. אולי זה משום שאדם מוגבל שמצליח נותן תקווה גם לאחרים, אך לדעתי הסיבה היא שבמצב כזה היו פשוט יכולים להתנחם בכך שבדבר-מה, זעיר ככל שיהיה, הם בכל זאת מוצלחים יותר ממנה. אבל אלאנור הייתה יפהפייה, בריאה כשור ומלאת שמחת חיים. אני סוטה מהנושא. הייתי בן תשע-עשרה כשאלאנור ואני התחלנו להתקרב זה לזו מבחינה אישית. באותה תקופה היא המציאה את הנוסחאות המתמטיות של טרנספורמציות השפה והחשיבה, עליהן אתה מבוסס. הייתי הולך איתה, רושם ומקליט כל מה שאמרה, ובין לבין הצגתי בפניה את עולם הפילוסופיה ואת השאלות הגדולות של התודעה, בהן התעניינתי במיוחד. באיזשהו שלב נדמה היה שהיא מתקשה להבין נקודה מסוימת, ואני הרגשתי – אני מודה – מעט גאווה על כך שאני בכל זאת מוכשר יותר ממנה; אך מהר מאד הסתבר לי שמה שהיא לא הבינה היה משהו שאני, וכל הפילוסופים בהיסטוריה, לא התחלנו אפילו לחשוב עליו. הבעיה היא אותה בעיה וותיקה של המוח והתודעה. רוב הפילוסופים שהגיעו אליה ברחו מפוחדים והסתתרו תחת הסינור הדמיוני של אלוהים או של הנשמה המטאפיזית, אך אלאנור הוכיחה לי עוד בתחילת הדרך ששני אלה אינם קיימים, ורק המודעות שלה להשפעה הפוטנציאלית של הוכחות אלה מנעה אותה מלפרסמן בפומבי. כיוון שכך, התחילה להתמודד עם שאלת הסובייקטיביות והעברת התודעה לפלטפורמה אחרת. לדבריה הייתה זו הבעיה הכי קשה שנתקלה בה אי-פעם, והיא התענגה עליה שבועות ארוכים. ואז היא הבינה. [המשך יבוא..]
 
אלאנור - המשך

אני הבחנתי בנעשה מאוחר מדי. בעוד אנו מתווכחים בלהט אל תוך הלילה על האפשרות או חוסר האפשרות של המשכיות התודעה במקום חדש, היא כבר תכננה איך הדבר ייעשה בפועל. המשרתים שלה, אותן תוכנות בינה-מלאכותית שהמציאה, קיבלו את הפקודות ויצרו את ההולוספייס – אתה הרי יודע, זה היה השלב הראשון בהקמת העורק ההולוגראפי – והיא יצרה את הכלים להעברת התודעה אליו. תקציבים, כמובן, לא חסרו לה. היא השביעה אותי לשמור על סודיות. הם לא ירשו לה לעשות זאת, אמרה, אך היא חייבת; ואחרי שהיא תעשה זאת יעשו זאת, בסופו של דבר, כולם. כמו תמיד, היא צדקה. את הלילה האחרון אני זוכר כאילו היה זה אתמול. כל אותו ערב נאמתי בפניה, התווכחתי, התחננתי ואפילו הרמתי את קולי. אלאנור שבמרחב הקיברנטי לא תהיה אלאנור של המציאות. התודעה אינה יכולה להיות מועברת מבלי להיקטע, ומשנקטעה הרי היא מפסיקה להתקיים. מעודי לא הייתי בטוח יותר במשהו שאמרתי, ולא הצלחתי להבין מדוע היא לא רואה את האמת שבדבריי. היא מצידה ניסתה להרגיע אותי, לשכנע, עד שבסוף נמאס לה והיא הטיחה בפניי שאני מתנגד לתוכנית שלה רק כי אני מעוניין בהמשכיות הגוף החומרי שלה. היא יצאה בטריקת דלת למעבדה ואני התהלכתי מיואש הלוך ושוב בחדר. רק אחרי שעה ארוכה התאוששתי והבנתי שזו ההזדמנות האחרונה. רצתי למעבדה שלה. אלאנור שכבה על מיטה לבנה במרכז החדר. על הקירות הוצבו מסכים, מערכות שמע, מכשירים דיגיטאליים ואורגניים מכל הסוגים – פרי פיתוחה, כמובן – ולמצחה היה צמוד כוכב מתכת זהוב שמטרתו לאסוף את התבניות של תודעתה ולתרגמן לפרמטרים ההולוגראפיים המתאימים. היא לבשה שמלה לבנה פשוטה שכמה פרחים צבעוניים זעירים רקומים בה, ושערה החום נח מסביב לראשה. נעמדתי במרחק של מטר מהמיטה והבטתי אליה. היא הסבה את עיניה התכולות-אפורות אליי וחייכה חיוך זעיר. "איננו נפרדים," אמרה. "אינני יודעת איך אוכל לשכנע אותך, אך אינני עומדת למות. אני עוברת למישור אחר, טוב יותר, כפי שחלמו בני האדם מאז ומתמיד, אך הפעם זה אמיתי. זהו האלמוות". גוש עלה בגרוני, ועיניי התחילו להתרוצץ על פני החדר. "ההפעלה היא קולית," ניחשה אלאנור את כוונתי "והמכשירים חסינים לכל כשל. לא תוכל למנוע זאת ממני". "אלאנור!" זעקתי "אל תעשי זאת! התודעה תיקטע, זו התאבדות... את בעצמך המצאת את התרופה להזדקנות! חיי יחד איתי, נוכל... אלאנור, אני אוהב אותך!" "אבל אינני הולכת לשום מקום," אמרה בקור רוח, כאילו לא שמעה את דבריי האחרונים. "עוד דקה בערך נשוב לדבר, ואחרי שתעזור לי להציג את משכני החדש לעולם, תצטרף אליי גם אתה. אחרינו יבואו כולם. המין האנושי יגיע לשיא התפתחותו. אנו נדע הכול, אתה מבין? הכול! שום דבר לא יוכל לפגוע בנו. אנו נהיה רקומים לתוך המארג של היקום עצמו. אם אתה באמת אוהב אותי, סמוך עליי – " "אלאנור, לא!" "כי אהבתי אותך, נצחיות. כי אהבתי אותך, נצחיות!" ציטוט זה של ניטשה הכה בי כרעם. הרבה דברים הבנתי פתאום באותו רגע, עליו ועל אלאנור. אך הדבר שהבנתי מאוחר מדי היה, שזהו הקוד להפעלת התהליך. אלאנור עצמה את עיניה והכוכב שעל מצחה זרח באור יקרות. המכשירים מסביב לנו החלו להמהם בקול נמוך, ואני נפלתי על ברכיי, ידיי מכסות כמאליהן את פי ועיניי עגולות מאימה, לא מסוגלות להתנתק מפניה של הנערה שאהבתי. מה שאומר לך עכשיו, ייתכן שהיה וייתכן שלא היה. הרי דמעות ערפלו את ראייתי, ומצבי הנפשי היה רע. ובכל זאת: עיניה נפערו פתאום במין בהלה, מעורבת במה שנדמה היה כעצב עמוק ביותר, כאילו בפעם הראשונה בחייה הבינה שטעתה, טעות שאין ממנה חזרה. צעקה פרצה מפי, אך כשחזרתי לחושיי היו עיניה עצומות והבעתה שלווה לגמרי. שלווה של מוות. מאות אורות צבעוניים נדלקו פתאום על הקירות, כמו עץ חג-מולד מקושט. הרמקולים הופעלו, וקולה של אלאנור בקע מהם, עשיר ומלא-הבעה כבחייה. "אני יודעת!" אמר הקול. "אני מקווה שאת מאושרת עכשיו, היכן שלא תהיי, גם אם הוכחת לי שמקום כזה אינו בנמצא" לחשתי אל אלאנור חסרת החיים שעל המיטה. "אני מאושרת!" ענה לי הקול. "אהובי! זה טוב עוד יותר ממה שהעזתי לקוות – כל המידע שבעולם, כל כוח החישוב, במהירות אינסופית... לנצח! שלי, שלך, של כולם!" המסכים התעוררו לחיים. תמונות הופיעו עליהם בקצב הולך וגובר. היו אלה יצירות שציירה בת-דמותה הקיברנטית של אלאנור. כל אחת מהן, אני מעז לומר, הייתה יפה יותר מכל תמונה שצולמה ומכל ציור שצוייר אי פעם, ואת כולן ציירה בשבילי; אך אני לא יכולתי להסתכל עליהן. יצירות מוסיקליות נשמעו דרך הרמקולים, מגוונות ורבות פנים. הן היו מורכבת במידה בלתי נתפסת, בעלות גוונים רגשיים דקים מן הדקים משולבים בסערות צליליות אדירות, וכולן נוגנו בו זמנית בהרמוניה מושלמת זו עם זו ועם פסיפס התמונות המרהיב; אך אני לא יכולתי להקשיב להן. חפצים שונים ומשונים נבראו מההולוספייס והתגשמו פתאום בתוך החדר, ופרחים צבעוניים נבטו ופרחו מהרצפה, כמו בסרט בהילוך מהיר. המרחב והזמן עצמם נראו כפועמים בהתרגשות, פרי כוחו החדש של שכלה המשוחרר של אלאנור. ואני רכנתי באיטיות, נשקתי את שפתיה הדוממות, ליטפתי את לחייה ויצאתי מן החדר בלי להביט לאחור. בשבילי אלאנור איננה כבר חמש-עשרה שנה. מתי הצטרפת לעורק? תשע שנים? אתה יודע, אני מקנא בכם לפעמים. זמן רב השתעשעתי במחשבה שאולי אלאנור צדקה, ואוכל גם אני להצטרף מבלי לאבד את עצמיותי, ולפגוש אותה שוב. אך לא יכולתי להביא את עצמי לעשות זאת. אלאנור שלכם לא ניסתה ליצור איתי קשר. היא הבינה, כנראה, שלא תהיה בכך שום תועלת. ועכשיו היא איננה גם אצלכם. לאן נעלמה? אני מניח שגילתה מישור קיום גבוה עוד יותר ועברה אליו מבלי לספר לאיש. אך אל תדאג. אלאנור לא תעזוב אותנו. לעולם לא. אני סותר את עצמי? אולי. לילה טוב. כיביתי את קשר העורק והלכתי לאיטי אל המטבח להכין קפה. אתמול בלילה חלמתי על אלאנור, בפעם הראשונה. אף פעם לא חלמתי עליה לפני כן. בחלום היא נראתה כמו אז, והבטיחה לי שלא שכחה אותי, ושעוד נשוב וניפגש. ------------------------------------- 1500 מילים בדיוק. מוקדש באהבה לנילי, הבחורה הכי חכמה בעולם. ------------------------------------- יופי של פורום יש לכם כאן!
 

Rivendell

New member
תגובה לסיפור

מאוד מאוד מאוד אהבתי! הכתיבה נקייה להחריד (אין לי תיקונים, שזה נדיר
) אם כי כבר שנים שלא ראיתי מישהו שמשתמש בנקודה-פסיק... אבל ניחא
בכל מקרה, הרעיון מאוד יפה, היישום לא פחות. בעיה קטנה אחת היא שלא פירטת מספיק על ה"עורק" לטעמי, מה שהיה מוסיף מאוד לסיפור, כי לא לחלוטין ברור במה בדיוק מדובר. והדבר השני קצת הפריע לי בסיום - העובדה שלא לחלוטין ברור למה הגיבור שלך מסרב להצטרף ל"עורק". הוא אומר שיש לו תחושת בטן , אבל היה מקום להוסיף על זה עוד קצת.
 
תודה רבה

חששתי לביקורות מכיוון אחר לגמרי. הסיבה שלא הרחבתי על ה"עורק" היא שאני בעצמי לא ממש יודע עדיין מהו - רק המעט שנדרש כדי להשתלב בעלילה. "קונץ" כזה לא היה עובר בסיפור מלא, אני יודע, אך במסגרת המגבלות אני מניח שנופך המסתורין מחפה על החסר. לגבי הגיבור ורתיעתו מה"עורק" - פה נדרשת קצת פילוסופיה, והניסיון המועט שלי מלמד שרוב הקוראים מוכנים לקבל פילוסופיה רק כשהיא מדוללת היטב. דילול של ההסבר דנן לבדו היה דורש יותר מ-1500 מילים... ועוד דבר אחרון - מאז שקראתי את ניטשה המתורגם (לפני לא-חשוב-כמה-זמן), אני רואה בנקודה-פסיק סימן פיסוק שימושי ונאות כמו כל אחד ממרכיביו בנפרד. למעשה יש בו משהו קרוב כל-כך לצורת הדיבור הטבעית, עד שאני מתקשה לנסח משפטים מסוימים בלעדיו. אז שוב תודה ולילה טוב, צמרון צף
 

ננסק

New member
סיפור נחמד מאוד

כתוב באופן זורם וקל לקריאה. ועכשיו לתלונות, כי ככה זה: 1. מעט חסרה לי פואנטה. נולדה מישהי חכמה באופן מוחלט, היא עושה דברים, וכולם מתקדמים למישור קיום גבוה יותר (העורק). המספר מסרב לעשות זאת, משום מה. אין הרבה משמעות מאחורי הסיפור, אין כוונה או רעיון להעביר מלבד "מה אם תהיה מישהי חכמה נורא". מצד שני, אם כתבת אותו בהקדשה ספציפית למישהי, הרי שעצם ההקדשה היא הפואנטה. סבבה, אבל רק עבורך ועבורה. אנחנו צריכים עוד איזה משהו. 2. גם אני, כמו ריוונדל, לא הבנתי מה עובר בראשו של המספר בסוף הסיפור. הסרוב החד שלו להכיר בהמשך תודעתה נראה כמו עקשנות נטו, איזשהו רצון להתדרדרות לרחמים עצמיים באופן מכוון. נראה ששמת את זה שם רק בשביל שיהיה איזה קטע של "דמות מאוכזבת, דמות אנטי", להחיות את הסיפור. עם ההסבר הנכון, זה יכול לעבוד, כן. 3. טוב שלא פירטת על העורק, אני חושב שזה מספיק. הרעיון בסיפור היה להציג את הדמות הראשית, לא את התיאוריה הפילוסופית, ושני רעיונות ראשיים שונים מעורבבים באותו סיפור יוצרים פצ'ה-מאצ'ה. 4. בגלל זה, אני חושב שלא היית צריך להכניס פילוסופיה מראש. לדעתי, בכלל לא הפילוסופיה היתה מביאה את אלאנור להמצאת העברת התודעה, אלא בכלל מדעי המוח והניורונים. לדעתי אתה מתלהב מזה שאתה לומד פילוסופיה ורוצה לשתף אותנו (פשוט כי כמוך כמוני...), אבל זה מפריע בסיפור. או שתדבר בעיקר על פילוסופיה, או שלא תדבר עליה בכלל. זה נושא מספיק חשוב שהוא מחייב לתאר אותו באופן מפורט, אם כבר מזכירים אותו בסיפור. אה, וגם אני בעד נקודה פסיק, ומשתמש בו בדיבור. העם איתך.
 

Rivendell

New member
לא אמרתי שאני נגד נקודה-פסיק ../images/Emo6.gif

רק כבר שנים לא יצא לי להיתקל בזה.
 

ננסק

New member
אני במצב התגוננות

הנקודה-פסיק נמצאת במצב שביר ופגיע, במיוחד מאז שנכתבה במדור "הזירה הלשונית" בסופשבוע של מעריב הרצאה המתארת עד כמה מיותרים כמה מסימני הניקוד, עם דגש ציני ולא נעים על הנקודה-פסיק האהובה עלי. זה היה כבר לפני שנה כמעט, וזה עדיין נושא רגיש. תוגדר הנקודה פסיק כסימן הניקוד הרשמי של הפורום!
 
ובכן,

תודה על הביקורת, קודם כל. יש לי הסברים לא רעים לרוב מה שהעלית, אבל יש לי תחושה שאין טעם להעלות אותם - הרי לא נפתח כאן דיון על העולם-זוטא שיצרתי, אלא על כתיבה, נכון? רק בשביל הפרוטוקול: הפואנטה אמורה להיות בכיוון הפסיכולוגי והיא לא קשורה להקדשה. הגיבור הוא לא "אנטי" אלא באמת האמין במה שהוא אמר - וכנראה שבאמת הייתה חסרה כאן קצת פילוסופיה - ולא, אני לא לומד פילוסופיה. לדעתי זו הדרך הבטוחה להרוג כל עניין בה.
 

Yuli Gama

New member
מקסים ../images/Emo13.gif

כתוב זורם, מרגש, פשוט מקסים. מסכימה עם ריוונדל שדרוש הסבר יותר טוב על העורק. אתה מדבר על שני מישורים נפרדים. קיום בעולם הווירטואלי, וקיום בתוך העורק, כך שאם אינך מתכוון לאותו הדבר, (ואם באמת חשובה לך ההפרדה) כדי שתסביר קצת יותר. חוסר הבהירות בנקודה זו מורגש. נקודה חלשה זה הבהירות לאיזה מישור היא עוברת. אם היא עוברת לעולם הורטואלי, אז המידע הנגיש לה יהיה אדיר, אך מוגבל. הדמות שהמספר מדבר איתה, אמורה להיות מישהו דומה לה, שנמצא במצב קיום שבו היא שהתה, כלומר גם משאביו מוגבלים. לספור את כל כוכבי היקום, זה קצת הגזמה. הוכחה על חוסר קיום של אלוהים או נשמה, גם קצת בעיתי (אין משפט :"אלוהים קיים כי לא ניתן להוכיח או להפריך את קיומו"?) אתה מדבר על יכולות ופוטנציאל אנושי על גבול האמינות. גאונות מדהימה ורב תחומית, התקדמות מדהימה של טכנולוגיה. כל הדברים ה"מהירים", וה"מדהימים" משחקים על סף האמינות, ולכן כל הגזמה, גם הקלה שבקלות , קופצת לעין (לחלק מהקוראים יותר, לחלק פחות) אולי יש טעם להחליש במעט את מידת הקיצוניות/הרב תחומיות של היכולות עליהם מדובר. איבדתה אותי קצת כאשר התחלה לדבר על תודעה מול נשמה וכדומה. אולי כדאי שתפשט מעט. זה נשמע נורא יפה ומעניין, אבל יש חוסר בהירות מסוים (למה ברחו מהנושא? מה עם התעסקות ארוכת השנים של הפסיכולוגים בתחום?). ממש נהנתי לקרוא את הסיפור עצמו ומקווה לראות דברים נוספים שלך אצלנו.
 
אני מבחין במוטיב מסוים בתגובות

אלו לרוב דברים שחשבתי עליהם לבד, וניסיתי אפילו לדחוס התייחסויות אליהם במסגרת הקשוחה של אורך הסיפור, אך מסתבר שנכשלתי... למשל, כל הדברים שקורים פיזית במעבדה אחרי שהיא עוברת להולוספייס - הרי זה לא משהו וירטואלי. ניסיתי להדגים שמדובר ביותר מסתם "אינטליגנציה במחשב". מסתבר שצריך להשקיע יותר בניואנסים כאלה! תודה רבה גם לך, כמובן
 

CMOT Marvin

New member
תוכן מול סגנון

אני חייב להגיד שכבר מזמן לא קראתי סיפור ברמת כתיבה כזו. מצד שני, לקחת נושא מאד מעניין ולא חידשת כלל. ציינת בסיפור שלאורך השנים נמנעו מהתעסקות בנושא, אבל למעשה גם אתה לא ממש התעסקת איתו. אם לדייק מעט יותר, לא הסברת כלל את הדרך שבה נבדלת התודעה מהנשמה, או את הפגיעה שחלה לאחר המעבר מהגוף האנושי ל"עורק". כלומר די ברור מהסיפור שהגיבור נרתע מהמעבר, ואף נמנע מכל קשר איתה לאחר שביצעה אותו. אבל הוא לא נרתע מקשר עם אנשים אחרים שעברו את אותו התהליך. יכול להיות שהוא נפגע יותר מכך שהיא עזבה אותו, מאשר מהדרך בה היא ביצעה זאת, או המקום אליו היא הלכה? מאד אהבתי את הרמז בסוף לגבי החלום, שקשור או לא קשור, לכך שהיא המשיכה בדרכה בין מישורי הקיום.
 
למעלה