אלביס - האם היה המלך עירום - המאמר

אלביס - האם היה המלך עירום - המאמר

אלביס – האם היה המלך עירום ? חלק ראשון : תסכימו שיש אגדות שקשה להרוג אותן גם אחרי מותן. חוק שימור הכוכבים הגדולים מהחיים. אלביס פרסלי (1935 – 1977) הוא אחד. בני 24 נולדו כשאלביס מת. ההורים אולי זוכרים, שההורים שלהם לא הכי אהבו את מה שסימל אלביס בימים שעלה לגדולה. אני כותב על אלביס, כי אני חושב שיש עדיין דרישה גדולה למי שנשאר המלך, אלה שהמלך נתגלה בסוף ימיו עירום. מלך שלא ידע לשלוט בעצמו, בקריירה שלו, שברח מעצמו ומהמציאות, בסמי הרגעה. שפיתח תהליך של הרץ עצמי מואץ. רבים שכחו שאלביס בשנותיו האחרונות היה רק צל פתטי למדי למי שבשנות החמישים (בעיקר) והשישים יצג את הרוקנ’רול האמיתי. זמר שהיה צמא לתהילה אבל לא חי איתה בשלום. עוד נחזור לזה. הוא נולד בטופולו, מיסיסיפי. בין יחיד למשפחה שעקב המצב הכלכלי גרמה להם לקחת את המטלטלין ולעבור לממפיס, טנסי. אלביס היה אז בן 13. הוא היה קשור בלב ובנפש לאימו גלדיס. אומרים – קשור בצורה פנאטית. בקיץ 1953 נכנס אלביס, בן ה - 18, לחברת התקליטים "סאן רקורדס" ושילם 4 דולר כדי להקליט שני שירים על גבי תקליטון חובבים עבור אימו, כמתנה ליום הולדתה. מריון קייסקר, מזכירה ב"סאן" באותם הימים זוכרת היטב את הקול הזה, בטון נמוך, מתוק ומיוחד במינו.מעולם לא שמעה קול כזה. כשעזב העלם הצעיר את האולפן, עשתה לה מריון עותק מההקלטה ומיהרה להשמיע אותו לבוס שלה, סם פיליפס. סם היה מופתע. זה כמעט מה שהוא חיפש באותם הימים – "צליל שחור שנמצא בתוך צעיר לבן". צריך לציין שפיליפס לא מיהר להרים טלפון לאלביס. עבר עוד זמן שהחליט. אלביס באותן זמן היה נהג משאית בחברת "קראון אלקטריק קו". 35 דולר לשבוע. המאזינים היחידים שלו היו החבר’ה בכיתה. הם הביטו באלביס המומים, כאשר הבחור הבישן פתח את פיו והתחיל לשיר. בסוף פיליפס התקשר והזמין אותו לאולפן. זה היה שנה אחרי שאלביס הגיש לאמא גלדיס תקליטון משיריו במתנה. זה הפעם האחרונה שדברים התנהלו על פי מנוחות בחייו. השיר הראשון שיצא לאלביס בתקליטון של ב"סאן רקורדס" באותם ימים היה : " “That’s All Right Mamma.להיט לוקלי. כך עלה בגורלם 4 התקליטונים הבאים. הצלחתם היתה מקומית.כש “Mysteric Train" יצא אלביס מתקשר לאמרגן בעל סיגר עבה בין שפתיו, המכנה עצמו קולונל טום פרקר. כל הסטוץ של פרקר עבור אלביס, שהוא הביא אותו למשרדי RCA. לחתום על חוזה שהבטיח לו סכום אדיר לאותם ימים – 35,000 דולר. חודשים אחרי Mysteric Train”" – הוציא אלביס את "מועדון הלבבות השבורים" (Hartbreak Hotel) ומחולל מהפכה תרבותית, המוכרת כעבור זמן כ"עידן הרוק".
 
חלק שני

חלק שני : המבוגרים נבהלו, הילדים השתוללו החידוש של אלביס קודם כל בקצב הכבד, שכמותו לא שמעו עד אז, לפחות לא מזמר לבן, באמריקה השמרנית. המריקה היתה המומה כשראתה את הבחור הזה ב"אד סאליבן שאו" בטלביזיה. אומרים שאלביס הטיל אימה על המבוגרים, אבל את הילדים שלהם הוא הביא לכלל התרגשות עד דמעות שגבלה בהשתוללות פראית, פורקן ומרד. ההורים של אז אמרו "איחס". טענו שהוא סקסי מידי, מפתה נערות, כזה פושט ששערו השחור מגורז… אבל בשביל אלביס התגלית הגדולה היו הילדים של אמריקה שהצביעו בעדו, בעד מוזיקה שלו, בעד הפוזות על הבמה. בעד הגריז בשער, בעד ניענוע העכוז המדהים. אלביס שלח אליהם בשירה שלו, בהופעה שלו – הזמנה לפורקן. בואו לא ניכנס לביוגרפיה המסועפת שלו. מה שברור: אלביס היה כל כך דומיננטי, שהוא עורר עשרות ומהות לחקות אותו, ולא בחיקויים סמויים – אלה אשכרה מודלים אלביסיים. כל תזוזה שלו עוררה סנסציה. כשאלביס התגייס לצבא האמריקני ונשלח לגרמניה – תועד העיניין בהיסטריה. מעולם לא זכה חיל טירון לחשיפה כזו בתיקשורת. אגב באותה תקופה הוא הכיר את אישתו לעתיד פרסילה (שהתגוררה בגרמניה) ושיכנע את אביה שיאפשר לה להגיע איתו לארצות הברית ולאפשר לסיים את לימודיה בממפיס. הם הכירו כאשר היא היתה רק בת 14, וב1967 הם התחתנו כאשר מלאו לה 21 שנה. אחר כך נולדה להם בת. אחר כך היחסים בין אלביס לפרסילה התקררו עד לגירושים ב 1973. לא צריך לחזור ולספר שאלביס מכר מאות מיליוני תקליטים, שהוא יצא להוליווד והופיע ב 33 סירטי רוק, רובם סוג ג’ עד ד’. ואלביס המשיך למכור תקליטים, למרות שהמוזיקה שלו הפכה עם השנים למלוקקת יותר. היא עברה הסבה מרוק גיזעי למה שמישהו הגדיר "מוזיקת קאונטרי וגוספל חסרת צבע". רק הזוהר נשאר אותו הזוהר. אלביס תמיד היה מסוגר לו אי שם במרומי התהילה, לא ניתן למגע וככה הוא הלך בגיל 42.
 
החלק השלישי

חלק שלישי : סמל הסקס הראשון של אמריקה בטעות מכנים את אלביס פרסלי "אבי הרוקנ’רול". אלביס לא המציא את הסיגנון הזה, אבל הוא היחד שהצליח לאחד את שורשי הרוק השונים לצורה ססגונית אחת, מצוקה ועשירה לרוק יש מקורות עמוקים בריתם אנ’ בלוז, שקולם נבעו מהמוזיקה השחורה, אלביס נתן לרוק ולבלוז את הפירוש שלו – מידה רבה של קאונטרי אנד ווסטרן (מוזיקה עממית לבנהמהדרום האמריקני) לקצב הקרוי רוק א בילי, בהבעה שהחדירה למוזיקה טונים של מין מרומז וביטוי מרומז או חכמת הרחוב. אלביס אחראי ל"חתונה" הזו בין הסיגנונות, דווקה בשירים הראשונים שלו כמו " “Mysteric Train , "Hartbreak Hotel” , "hand dog” ו "Don't Be Cruel” הוא הצליח במיזוג הזה יותר מאשר בכל הקריירה שלו. כאשר אלביס מסיים את השירות הצבאי תחת פיקודו של הקולונל טום פרקר, השירים שלו הכלו להישמע בתחסידים, במיוחד אותם שניכללו בסרטיו הגרועים פרט אולי ל" Jailhouse Rock" , אבל אלביס הכל לעבוד על פרמולה מוזיקלית. אלביס התלונן אל תסריטי הקיטש שהציעו לו, אלה שפרקר הוכיח שהסרטים הצוזיקלים עושים רווחים יפים, נכון שמדובר היה בסירטי תיירים ציבעוניים מתוקתקים אבל מכונת הכסף עשתה את שלה, גם אלבומי הסרטים האילה מכרו גוטה גוטה, כמו "בלו הוואי", קולונל פרקר הרחיק למעשה את אלביס מהרוק הטהור ודחף אותו חזק לתוך עיסקת חבילה בבידור ובשאו ביזנס האמריקנים. אלביס לכול המשפחה, אלביס שמציע משהו גם לבת וגם לאימה שלה. בוכטות של מיליוני דולרים ריווחים מידי שנה עדיין, גם אחרי מותו ב 1977. נכון שהגיעו הביטלס ורבים נתשו אותו לטובתם, אבל אלביס היה מוסד מאחורי סיגנון, סיגנון שירה, סיגנון עמידה על הבמה, התנועות החושניות עם על הגוף ובעיקר באגן היריכיים, השפתיים הבשרניים הקול העבה, המבע המיסתורי. אלביס היה יותר מסיגנון, הוא היה בבחינת תופעה, שעיצבנה הרבה חוגים באמריקה השמרנית ולעיתים נתקלה בתגובות זעם של אירגונים דתיים. אלביס היה ללא ספק "סמל סקס הראשון של אמריקה". יש שכינו אותו פלוויס(Plavis) שפירושו – אגן היריכיים…. מחוץ לבמה הכל היה נראה אחרת. הוא התנהג בנימוס, גישתו לנשים היתה מבויישת כשל נער כפר חסר ביטחון. אלביס הגיע לפיסגת התהילה, אבל הוא העדיף להיסגר בבית, הרחק משם הרחק מההמון, ללא כל מגע עם מעריציו – למרות התהילה והצלחה חסרת התגדים מיששהו כיה אותו House Rocker רוקנרוליסט של בית, קשור בעבותות לאהבת אימו, בן נאמן לכנסיה, עם המון בעיות אישיות על רקע ההצלחה, תיסכולים חריפים. הוא אמר – "משהו בתוכי זועק לסדר דברים", ואלביס התכוון לסרטים העיפים שעשה וגם למוסיקה. כן גם על האגדה נאמרו דברים לא טובים, אם כי ברור שיזכרו אותו על הרוקנ’רולים הגדולים והסלואים המובחרים.
 
הרביעי, וכבר יגיע החמישי

חלק רביעי : ניתוק מוחלט מ"העולם החיצון" אלביס לא הצליח ל"סדר דברים " בהמשך. הופעת הבמה שלו נראתה לעיתים פרודיה עצמית. הכניסה שלא לבמה תחילת ההופעה לוותה בהלומות רעמים ותופים מ"כה אמר זרתוסתרא", מה שנישמע כפולחן אישי. בסוף שנות השישים אנחנו רואים כבר אדם המתיחס אל עצמו כאל מונומנט גדול מהחיים. אלביס לא ברח מהרוק, אבל הוא נראה לפעמים די משועומם לחזור לחומר הישן. אחרי גירושיו מפרסילה הוא הפך אדם מסוגר יותר, חרד יותר, פראנואיד. קח שיעורים בקראטה והכל לאסוף כלי נשק. שומרי רושו מספריםשבן הכלים שאלביס החזיק היה מכונת יריה טומפסון ורובה M16, נראה כאילו שמה ששבר אותו בסוף ואף הוסיף להדרדרותו לסוף המר ולסמים (קוקטלים של תרופות למיניהם, לזה תוגדש כתבה מיוחדת וניפרדת) היה הפרידה שלו מפרסילה, זה התחיל במותה של אימו שאהב שאף נתגלה בעיקבות תקליטון מתנה שהגדיש לה, עוד נדבר גם על הספר השערוריתי של חברי המאפיה שאף הוסיפו למתכון המתוכנן לתיסכול שחש בשנים האחרונות למותו, (כל הקונספרציה בעיקבות מותו, אם התאבד או לא שנויות עדיין במחלוקת 26 שנים אחרי מותו). הוא שכר אולם קולנוע בממפיס כדי לשעשע את עצמו השעות הפמאי. המגע היחד של אלביס במה שנקרא "העולם החיצון" היה בקונצרטים, אבל גם כאן הוא היה מבודד ומרוחק מהמעריצים שלו. היתה כבר שיגרה בהופעות שלו: מהמטוס הפרטי ללימוזינה הפרטית לפתח האחורי של המלון למעלית שפנתה במיוחד בשבילו לסוויטה פנטהאוז. מכאן אל מאחורי הקלעים, אל הבמה, ירידה מהבמה, חזרה למלון, כמה שעות מנוחה – ולשדה התעופה ולמטוס. הסרטים המתעדים את הופעותיו כמו "אלביס בהופעה" מ 1972 באיזה לחץ היה אלביס במהלך המרוץ הזה. אלביס בסוף דרכו היה אדם שבור, רדוף חרדות, מנותק מהעולם שמן מסומם מתרופות אבל אחרי מותו הכל המיתוס לדבר. כל ה"רע" נעלם מהר. בהלוויה שלו היה סצינות הסטריה קשות. שומרים מנעו מצעירים לקפוץ לתוך הקבר שנכרה. זה היה גם האות להוצאה מחודשת של כל תקליטיו הישנים, לניעור האבק מסרטיו, להפקת סרטי ביגרפיה רבים לטלביזיה, מעריציו הרבים אפילו דיברו על נסיונות סיאנס רבים כדי לתקשר עם רוחו…. האגדה הלכה אבל האגדה נשארה ומתפתחת. נשארו התמונות, השירים והתקליטים. באלביס אי אפשר לגעת אבל אפשר לראות ולשמוע, ואחרי הכול הוא נשאר הדמות שמזהה יותר מכל עם הרוק’רול הישן והטוב, כמו שהוא שר באחד משריו בקול הפראי משהו: I herd the news thers good rockin tonight.
 

eliesh

New member
מתחריי אלביס

אם כול הכבוד לאלביס כדאיי להזכיר (למרות שחובבי אלביס יפגעו) כי היו לו הרבה מתחרים, המפורסם בינהם הייה ג'רי לי לואיס שכמעט שדחק את אלביס ממקומו (הסיבה שרק כמעט הייתה שהוא התחתן עם בת 13 דבר שקומם את הקהל נגדו) והיו עוד מתחרים נוספים.
 
ולא שכחת את קליף ריצ'ארד

דווקה לי לואיס לא היה יריבו, אלביס ולי לואיס כתבו ושרו יחד בתחילת הקרירה שלהם בשנות החמישים. יש להם כמה תקליטים משותפים יחד בוקר טוב
וברוך הבא
 

Chocoholic

New member
קליף ריצ'ארד

היה מתחרה כבד לאלביס אולי רק בארץ. בארה"ב לא שמעו עליו, וגם לאחר הפלישה הבריטית הוא לא הצליח שם. הקריירה של ג'רי כמעט חוסלה ע"י התקשורת, במסגרת מאבק הממסד בתרבות החדשה. אבל זה כבר נושא לדיון אחר.
 
והאם רוי אורביסון גם נחשב מתחרה

לאלביס. עד כמה שאני מכירה את שירי רוי אורביסון (עוד אהבה ישנה שלי) הוא שר שירים שדי מזכירים את שיריו של אלביס והגעתי להכיר את אורביסון בגלל שחשבתי ששירים מסויימים שלו הם של אלביס. מה אתם אומרים? מתחרה או לא מתחרה לאלביס?
 

Chocoholic

New member
לא מתחרה רציני

למרות שרוי אורביסון הצליח גם בארצו וגם באנגליה והיה אהוד עד לאמצע שנות השישים בערך (משם החלה הדרדרות שלוותה גם באסונות משפחתיים), הוא עדיין נכנס תחת צילו של אלביס. הסגנון שלו היה גם רוקבילי אך גם יותר תיאטרלי/דרמתי. גם הביטלס הושפעו ממנו. אגב, גם הוא התחיל להקליט באולפני סאן.
 
חלק חמישי ולא אחרון

חלק חמישי : הסמים הטירוף והסוף המר כך זה היה אז : הרגעים האחרונים בליל ה 7 באוגוסט 1977 שכר אלביס פרסלי את הלונה פארק "ליברטילנד" שבממפיס, מחצות הליל עד השחר, כדי לשריין לעצמו את המתקנים בשביל ביתו ליזה מרי, לחברתו לחיים ג’ינג’ר אלדן ולכ 15 מחבריו. ליזה מרי שבדרך כלל מתגוררת בבית אימה פסילה בלוס אנג’לס, שהתה במשך שבועיים אצל אביה. פרסילה שלחה אליו את ביתו כדי לנסות לעודד את רוחו הנכאה. יחד עם אביה היתה יורדת ליסה מרי מידי בוקר לשחיה בבריכה הפרטית שב"גרייסלנד", צופה באביה משחק כדור יד מידי ערב ומתאמן לקראת סיבוב הופעות מתוכנן בן 11 יום, שעתיד היה להסתיים ב 28 באוגוסט במופע יוקרתי בקולוסיאום של ממפיס. אלביס היה חייב להיפטר מעודפי השומן שעטפו אותו, אבל למרות מצבו הגופני הירוד הוא נמצא במצב רוח טוב למדי. ביום שני ה 15 בחודש, התעורר אלביס בשעת בוקר מאוחרת, ביקש לקבל ספל קפה חזק. מאוחר יותר בשעות הערב יצא מחדרו, הוא היה נראה לא רגוע, מוטרד מעט, ביתו ליזה מרי שיחקה בחצר… כינס את צוות העובדים כדי לברר מה קורה עם סיבוב ההופעות המתוכנן, ושמח לשמוע שהכרטיסים לכול ההופעות נמכרו כבר. יחד עם השמחה, היה קיים גם החשש של אלביס מהקהל שקרא את הספר שכתבו עליו חברי המאפיה ויעקוב אחריו בשבע עיניים כדי לבדוק אם הוא אכן מכור לסמים. אלביס ניראה רע, למרות שגזר עליו צום מוחלט של יומיים הוא עדיין נראה שמן מאוד. אבל היה בטוח שיוכל להופיע. כשסיים עם עוזריו פנה לצפות בטלביזיה יחד עם ג’ינג’ר. הם החליטו לשוחח על הנושא האהוב עליהם החתונה, ביקש להציע לה בהופעתו האחרונה בהכרזה פומבית. הם שוחחו שעה וחצי לאחר מכן היא נרדמה. לאלביס לא היה חשק לישון, הוא קרא לאחד מעוזריו שישחק איתו טניס שולחן בחצר. אחרי המשחק נגש לביתו התאמן על הפסנתר, רכב על אופני הכושר רק בשעה 6 בבוקר החליט להיכנס למיטה וביקש לקבל את גלולת השינה שלו. בשעה 8 התעוררה ג’ינג’ר לקולו של אלביס שביקש עוד גלולות. היא קמה מהמיטה ונתנה לא חפיסה שהכילה שמונה גלולות. כל אדם נורמלי היה מתמוטט ממנה כזו, אבל זו היתה המנה הקבועה של אלביס. כעבור רבע שעה ביקש שוב בטענה שעליו לישון היטב לפני מסע ההופעות שלו. הוא קיבל גלולות נוספות וג’ינג’ר שכמעט לא עצמה עין בלילה ראתה אותו מתנודד לכיון חדר השירותים עם ספר בידו. כעבור שעה קלה כשהיא קמה הוא לא היה לצידה. השעה היתה אחת בצהריים. דלת האמבטיה היתה סגורה, אך לא נעולה. כשנקשה עליה היא לא קיבלה תשובה, היא פתחה אותה, ולעיניה התגלה אלביס כורע על בירכיו כשראשו שקוע בשטיח, פניו היו אדומות כדם ונראה כאילו התמוטט מכיסאו. אלביס ידע שמותו קרב, בימיו האחרונים ליוותה אותו הרגשה כבדה שהוא עומד בסוף הדרך. כאשר ניצב מאחורי הקלעים והמתין לעלות לבמה, באחת מתוכניות הטלויזיה האחרונות שלו, הוא הציץ בדמותו במראה ואמר לאלה שהיא לידו: "אולי אני לא נראה טוב בחיים אבל אני אראה יפה בארון המתים…. סוף חלק חמישי המשך יגיע
 

eliesh

New member
מתחריי אלביס

לא שכחתי את קליף ריצרד אבל הם לא היו מתחרים, הסגנון הייה שונה. גרי לי לואיס ואלביס נעשו מתחרים בשלב מסויים. לא שכחתי גם את wanda jackson (שום קשר ל-מייקל) שלדבריי הביוגרפייה שלה "קיבלה הרבה תמיכה מאלביס" (!!!) והוגדרה כ-"התשובה הנשית לאלביס"
 
למעלה