אלבישך שלמת בטון ומלט

ש מים

New member
אלבישך שלמת בטון ומלט

בית+גינה? תשכחו מזה!
ולא רק צמודי הקרקע נעלמים מהמדינה. גם השטחים הפתוחים והירוקים נעלמים והופכים נדירים (ויקרים). אבל כל זה לא מרתיע גורמים שונים - ובראשם משרד התחבורה ומוליטיקאים קטנים לדחוף ולקדם כבישים זוללי-שטח ומקדמי רכב פרטי, וכל זה על חשבון מעט השקט והירוק שיש לנו כאן במדינה.
 

shershku

New member
הצגת פה שלושה נושאים שונים

שלושת הנושאים הללו הופכים לאט לאט את ישראל לסינגפור, במקום לחזק את היופי בישראל.
עם בועת הנדל"ן הקיימת היום, שבחלקה נובעת מגידול האוכלוסיה, שינויים דמוגרפיים אחרים (גירושים למשל, הקמת יחידות משפחתיות בגיל מבוגר יותר אם נמנע שניים מהם) והשתנות תרבות הצריכה הישראלית הם אלה שמפחיתית את הקמת הבית צמודי הקרקע.
השטחים הציבוריים, והייתי מכליל את הטבע העירוני בתוכו, נרמסים בגלל כללים שלא לוקחים את הציבור בחשבון (ואת הצרכים שלו).
נושא התחבורה שנוטה לכיוון לובי הרכב (והנפט).
 
כל עוד לא תפותח הפריפריה ימשך תהליך שלילי זה

פתוח הפריפריה פשוטו כמשמעו. בתי ספר מעולים, מפעלים מתקדמים, חיי תרבות קרובים ונגישים וכל מה שבן תרבות שואף אליו.
אחרת כל מערכת הכבישים הנפלאה המתפתחת בארץ ( שאינה סותרת את הצורך הקריטי בפתוחה של תחבורה ציבורית יעילה ), תנגיש את הפריפריה לתל-אביב ולא תהיה כל מוטיבציה להנגיש את תל אביב לפריפריה.
 

shershku

New member
ברמת המיקרו אתה צודק לחלוטין

רמת המקרו מוסיפה נקודת מבט נוספת על המצב.
בוא ניקח את נושא התחבורה. כשאתה בא לתכנן את רשת הכבישים בתוכנית מסוימת, אתה אמור לתכנן לפי דרישות משרד התחבורה. אבל, אותן דרישות אינן מביאות ליעילות הרבה ביותר בשטח מבחינה תחבורתית.
זה משפיע על איך נראית רשת הכבישים בכל יישוב ויישוב והן על התח"ץ. בעקיפין משפיע גם על שאר הנושאים שהתכנון אמור להתייחס אליהם.
 

ש מים

New member


הבעיה היא למעשה אחרת (ואחת):
במדינת ישראל אין שתי דיעות בנושאי תחבורה! מכיוון שספק ההעבודה הנו אחד ובלעדי (משרד התחבורה), הרי שקיימת דיעה אחת בלבד. זה מצב רע וגרוע מאין-כמותו! (ואכן, במקרים רבים - את חלקם אני מכיר היטב, וגם רובכם - משרד התחבורה אינו "מונחה שיקולים מקצועיים", אלא "מונחה שיקולים פוליטיים", שיקולים שהנם שיקולי השר העומד בראשו...
)
 
לצערי בממשלת ישראל הנוכחית כל שר עושה מה שבא לו

זה בונה וזה הורס; זה בעד הרג מחבלים ללא הבחנה וזה בעד הרג רק כאשר אין ברירה אחרת; זה גם מתבטא בפריסת הבנוי ( או נכון יותר של תוכניות הבנוי ) של ממשלת ישראל; זה מתבטא בזרוז מתווה הגז והעוצרים אותו בתוך הממשלה; ועוד כהנה וכהנה.
 

ש מים

New member
לצערי לא רק "הנוכחית".

ודי להזכיר את השר הנכבד - האדון פואד בן-אליעזר, שכמעט מונה לנשיא... (שייחלץ ככל הנראה ממשפט ועונש הוגן וראוי, בשל מצבו הבריאותי).
 

ש מים

New member
לא "שונים"

שלושה שהם אחד. כמו שכתבת נכון - הפיכת ישראל לסינגפור.

רק לסבר את האוזן: לפני כחודש אירחתי חבר אירופאי, שמגיע לביקור בארץ מדי מספר שנים, מאז שנת 1982. בביקורו האחרון, לאחר כ-5 שנים שלא היה כאן, הוא הזדעזע למראה הבינוי והיעלמות השטחים הפתוחים ואמר ש-"ישראל הפכה לשטח עירוני אחד גדול".
נראה שאין מוצא, וניאלץ לעשות כעצת האדון פורז, שהיה שר פעם בממשלת ישראל, וטען ש-"במדינת ישראל אין צורך לשמור שטחים פתוחים. מי שירצה לראות טבע ושטחים פתוחים - שיסע לטיול בחו"ל!".
 

darkshadow1

New member
אתה פשוט סותר את עצמך.

היעלמות השטחים הפתוחים היא בעיקר תוצאה ישירה של בנייה פרברית בזבזנית בשטח, שלא מאפשרת קיום של תחבורה ציבורית נורמלית ולכן דורשת המון כבישים זוללי שטח ומחריבי שטחים פתוחים. הבנייה הזאת היא בנייה של צמודי קרקע למיניהם. הירידה בבנייה של צמודי קרקע חדשים בתחומי המטרופולינים הגדולים היא תופעה חיובית ולא שלילית.
 

ש מים

New member
אתה תמים או שלא הבנת את דברי

בעיית אבדן השטחים הפתוחים נובעת מגורמים רבים ושונים. אני שמתי את הזרקור על בעיה אחת, והיא בעיית הכבישים המיותרים והרבים, שמאחוריהם עומדים מניעים שאינם תכנוניים "נכונים" ועדכניים (אגב, גם גודל המחלפים ורוחב הכבישים שמחייב משרד התחבורה הנם נושאים שיש וראוי לפתוח לביקורת!).
נושא הבניה צמודת-הקרקע הנו נושא אחר וגם שם - כבישים אינם הפתרון היחיד.
 
למעלה