העיר שהכריזה על מלחמה בפקקים וכדרך פלא הם רק מתארכים
www.lastmile.co.il
בפברואר 2019, 3 שנים לפני הפעם הראשונה שנהגתי בארץ, הייתי צריך להגיע לדקת'לון ברשל"צ בדרכי מירושלים לרעננה.
למתחכמים שיציינו שזה ממש לא "על הדרך" - טסתי מטען יד בלבד, בציפייה לטמפרטורת מקסימום של כ 22 מעלות, אך בעודי בארץ התחזית השתנתה והיה יום של 27 מעלות שעבורו רציתי לקנות מכנסיים דקות מרשת שאני מכיר מחו"ל.
ההלוך היה בסדר. רק"ל לירושלים נבון, רכבת לנתב"ג, רכבת להגנה (עידן ההרצה הראשונית של הקו לירושלים לפני שהחישמול הגיע לאיילון) ורכבת לרשל"צ דיין. ברשל"צ דיין בכניסה הדרומית היו מספר אוטובוסים לחיבור תדיר של תחנה אחת בכיוון הדקת'לון. המתנה מינימלית, נסיעה של תחנה אחת וחציית שדרה של 6 נתיבים, הליכה דרך מגרש חניה עם תיק גב ותיק קניות נסגר שבהם כל הציוד שלי בארץ - ואני בחנות. השומר היה מאד נחמד ואפילו הסכים לשמור לי על תיק הקניות בזמן שקניתי בחנות.
החזרה היתה סיפור אחר. ביררתי במפות גוגל ולתחנה שבה ירדתי מול הדקת'לון לא היתה תחנה מקבילה בחזור. שאלתי את השומר אם זה אכן המצב והוא אמר שכן, רשל"צ זה לא אזור של תחבורה ציבורית. המרחק ביני לתחנת החזור היה כ 700 מטר מזרחה בעוד שתחנת רשל"צ דיין היתה 700 מטר מערבה. החלטתי שאלך ישר לרכבת. ההליכה כללה כמובן מעבר חצייה על נתיב היציאה לרמפה של איילון צפון. ברכבת עצמה אלו היו שעות השפל אז התדירות היתה חצי שעתית. סליחה אבל ברכבת פרברית בחו"ל לא יורדים לתדירויות כאלו במהלך היום, בייחוד לא בקו הרכבת מרכזי* כל כך. אגב - בעת ההליכה לתחנה לא הייתי מודע לכך שהיא בציר בין השליש הצפוני של העיר לשני שליש הדרומיים, התחושה היתה ששדרות משה דיין היו בקצה הדרומי של העיר - לא שמתי לב שיש שכונות מדרום למיקומי.
לדעתי אם כל חטאת במצבה של מסילת האיילון הוא בהחלטה למקם אותה בין נתיבי כביש מהיר, ואת התחנות - בלב מחלפים. אלו מקומות שאין להולכי רגל או לאוטובוסים מה לעשות בהם. רשל"צ מערב או אפילו כל מה שממערב לכביש 4 הוא חדש יחסית, שנות ה 90 וחבל שלא בחרו לשמור חפיר למסילה חצי קילומטר עד קילומטר ממזרח לתוואי שנשמר עבור איילון דרום כדי ליצור מסילה עירונית יותר כמקובל באירופה.
מיקום התחנה בלב מחלף עם כל הרמפות שלו זו בעיה שלא תיפתר גם עם ה"מתחם". הדגמתי בעבר תחנות בחפיר לצד ציר עירוני ראשי כמו Kentish Town או Finchley Central שהתחנה נמצאת ממש בלב מרקם עירוני המקיף אותה מרוב צדדיה. רשל"צ דיין ודומותיה (ואני עוד מביא את רשל"צ דיין כדוגמה חיובית לחיבור ישיר לציר הראשי השכן בהשוואה לתחנת חניון רעננה מערב) ממוקמות בין שטחים מתים שהרמפות מכתיבות, המהווים חציצה קבועה ביניהן לסביבתן המיידית.
כמו בבלוג - אני לא מבין על מה ולמה הגשר הדרומי המיותר שמאריך את ההליכה עוד יותר.
אם היו שואלים אותי - גשר הולכי רגל בזווית של כ 45 מעלות לרחוב עליית הנוער באזור התעשייה מעל לאיילון ולרמפה היה נותן קישור טוב יותר מהמצב הקיים.
קשה מאד לחשוב איך לשפר אזור תעשייה כי הוא תלוי בשינוע סחורות ואת זה אי אפשר לעשות ללא מרכיב של משאיות. יתכן שמבחינת תנועה אפשר להפוך חלק מהרחובות הראשיים לחד סיטריים כדי לצמצם את האופציות בצמתים. מבחינת הליכתיות - קשה לשפר אזור קיים בלי לקחת מקומות חניה כדי להרחיב מדרכות ולשתול עצים. ממה שראיתי - אין באזור סמטאות אחוריות שהיה אפשר אולי לפתח לרשת רחובות הליכה.
* קו השרון הוא למעשה הרכבת הפרברית של גוש דן, ובזמנו ב 2019 - הקו המסילתי היחיד שכולו בגוש דן. תדירויות חצי שעתיות לא שייכות לקווים מרכזיים מסוג זה אלא לקווים בינעירוניים או נידחים. אם תקחו כדוגמה את תחנת Kentish Town וקחו את קו הטמזלינק דרומה ל Sutton כדוגמה - תראו שיש לו רכבת כל 15 דקות רוב שעות היום. זה קו פרברי שחוצה את לונדון מצפון לדרום עם תחנות עצירה מרובות בצפון העיר במקביל לקו אקספרס של אותה הרשת. בדרום העיר הקו נוסע ללולאה פרברית