אלים ואומנות קלטית - מעין הקדמה...

Dia Leoghann

New member
אלים ואומנות קלטית - מעין הקדמה...

בקשו ממני לקצר את המאמרים שלי, אז אני ישתדל.... בכל אופן זה מאמר ראשון בסדרה שמי יודע יודע כמה מאמרים יהיו בה בסוף... שנתחיל? רוב ידיעותינו על הדת הקלטית, או הדרואידית, מגיעה מדיוקנות אומנותיים (פסלים, ציורים תבליטים וכו´) ומכתבים מן התקופה הרומית. למקורות אלו ניתן להוסיף את הכתבים הקלטים הוורנוקולרים – האיריים והוולשים, אך אלו כתבים מאוחרים יחסית, ואינם יכולים לשמש לנו בסיס מאוד אמין. לעומת הכתבים הוורנוקולרים יש לנו את הכתבים הקלאסיים שנכתבו על ידי היסטוריונים וחוקרים רומאים ויוונים. כתבים אלו מתרכזים רבות בטקסים אך אינם דנים במהות האמונה עצמה, והאלים כמעט ואינם מוזכרים בהם. באופן כללי, לקלטים של עידן הברזל לא היה את הרעיון של ייצוג האלים בצורה פיזית. ישנן בכל זאת כמה דמויות שנמצאו באתרים ארכיאולוגיים שמקורן בתקופה זו - קבוצה אחת של דמויות מופיעה באזור דרום גאליה, ליד המושבה היוונית מאסיליה (שלימים הפכה לעיר מארסי), וקבוצה שניה באזור ארץ הריין. תחת השפעה רומית, המצאות דמויות אלוהיות בפסלים ובציורים הולכת וגוברת כאשר הקלטים מנסים לחכות את הרומאים, ומעניקים לאלים שלהם צורה פיזית בפיסול וציור. אולם, הטבע המפותח והמתקדם של האלוהויות הקלטיות החדשות כבר בתחילת הכיבוש הרומי, יחד עם עדויות ארכיאולוגיות, מראה לנו שהאלים הקלטים היו קיימים בצורה רעיונית קונצפטואלית עוד בתקופה הקלטית "החופשית", לפני הכיבוש הרומי. למרות שהתיאוריה הזו אינה נתמכת על-ידי כתבים קלטים, שכן לא היה להם כתב וגם יתכן שאסרו כתיבה דתית, ולמרות שישנם חוקרים הטוענים שהאלים הקלטים נוצרו מאפס רק אחרי הכיבוש הרומי, ולמרות שציורים ופסלים הם דבר מאוד קשה לפרשנות וקל לטעות בעניינו, ישנם מוטיבים בסימבולוגיה קלטית שהם ייחודיים לקלטים בלבד, וחוזרים על עצמם מספיק כדי להציע לנו קו מחשבה דתי קלטי. במוטיבים אומנותיים אלו אני אנסה לדון בסדרת המאמרים הבאה שלי, אז תאחלו לי בהצלחה
במאמר הבא שיצא בשבוע-שבועיים חודש-חודשיים הבאים ואולי אפילו מחר: הקלטים והאלים – הסבר קצר על הקשר בין האדם לאלוהיו (נשמע בומבסטי, אבל לא) הבדלי אמונה – האם כל הקלטים האמינו באותו דבר
 

Dia Leoghann

New member
הקלטים והאלוהות

גם בתקופת הקלטים "החופשיים" וגם בתקופת הכיבוש הרומי הקלטים בכל רחבי אירופה היו חברה חקלאית לחלוטין. הם הקדישו זמן רב להתעסקות בתופעות טבע כמו התחלפות העונות, מזג האוויר, תנועת הכוכבים והשמש, הברק, הרעם והגשם. כל הכוחות האלו ייצגו עבורם את העל-טבעי והיו מקור לפחד, יראה, פליאה וסגידה, בעיקר בגלל שהקלטים היו תלויים כל-כך בשדותיהם ובבעלי החיים שלהם, שהיו תלויים למעשה בחסדי הטבע. הפוקוס הגדול בתופעות הטבע מופיע ללא הרף באומנות הסימבולית הדתית של הקלטים. למרות שהכתבים הרומאים והממצאים הארכיאולוגיים מראים לנו שלקלטים היו מאות אלים שונים, ישנם כמה כוחות דומיננטיים ואלו הם השמיים, מזג האוויר, הפריון והאדמה. קבוצת כוחות אחרת היתה קשורה לטופוגרפיה – הרים, אגמים, מישורים, נחלים, מעיינות, נהרות, יערות ועוד. קבוצת כוחות אחרת היתה של אלים שנשאו בידיהם את כוחות האלמנטים. קבוצת הכוחות האחרונה היתה בעלי החיים, שלעיתים הופיעו יחד עם האלים עצמם, אך פעמים רבות הופיעו לבדם בתור קונצפט אלוהי ללא שום שיתוף עם דמות אלוהית-אנושית.
 

Dia Leoghann

New member
הבדלי אמונה אזוריים

בחברה שבטית חקלאית שבה התקשורת בין אזורים שונים היא איטית מאוד וקשה, אין ספק שיווצרו הבדלי אמונה שונים בין אזור לאזור. אלים קלטים רבים היו אלים שומרים של שבט מסוים, ולפי האגדות האיריות, היו אלו גיבורים גדולים מן השבט שנשאו את אלת האדמה של האזור לאישה וכך הפכו יחד איתה למגני ושומרי השבט והסביבה. למרות האמונה הרווחת היום כי לקלטים לא היה פנתיאון, ניתן לראות ריבוד מעמדות או היררכיה אלוהית בקרב האלים עצמם. רעיונות אלוהיים מסוימים, וליתר דיוק אלי שמיים, אלי שמש, ואלות-אם, פרצו גבולות אזוריים ועבדו להם בכל העולם הקלטי, אלו הם האלים הראשונים בסדר ההררכי. אבל אפילו בקרב אלים אלו ניתן לראות הבדלים סימבוליים בייצוגם האומנותי. כך לדוגמה אל השמיים מופיע כלוחם רכוב בצפון מזרח צרפת ובארץ הריין. בארץ הרון (פרובאנס) הוא אל שסמלו העיקרי הוא גלגל השמש, ואילו בפירנאים גלגל השמש מוחלף בסמל סולרי אחר – הסווסטיקה. גם אצל אלות האם ניתן לראות הבדלים סמבוליים. באזורים רבים האמאות מופיעות בצורה של שלש אלות, אבל בבורגונדי לדוגמה, האלה האם מופיעה בשלוש צורות פעולה שונות: הנקת תינוקות, חיתול תינוקות, ורחיצת תינוקות (סמלים לפריון האישה). לעומת זאת האלה המשולשת מארץ הריין מוצגת בדמותן של שתי נשים בגיל העמידה העומדות משני צידיה של ילדה צעירה. שלושתן נושאות פירות המסמלים דווקא את פריון האדמה ולא דווקא פריון האישה. האלה-סוסה אפונה היא אחת האלות המפורסמות ביותר, ובוודאי אחת מן הנערצות ביותר בכל העולם העתיק, אך רק בבורגונדי היא מופיעה תמיד עם סייח היונק ממנה. אלים אחרים, שניים בסדר ההררכיה, מופיעים רק באזורים מסויימים, כמו אל הפטיש הגאלי שמופיע בלוריין וברון, האל המקורנן שהפך בעידן המודרני לאל פן-פגאני כמעט, למעשה מופיע בעבר רק במרכז ובצפון מזרח גאליה (צרפת). שבט הרמי שחי באזור צפון מערב גרמניה של ימינו היה ייחודי באהבתו לאלים עם שלושה ראשים.... בתחתית ההררכיה האלוהית אנו יכולים לפגוש אלים מקומיים הקשורים לכפר מסוים, יער, מעיין, באר, נחל וכו´.
 

Dia Leoghann

New member
תפקידן של דמויות אלוהיות באומנות

אני באמת משתדל לקצר... אבל לא תמיד מצליח. מי שזה מעניין אותו שיקרא... מי שזה מעניין אותו אבל לא יכול לקרוא הרבה שיתחיל היום וימשיך מחר, ומי שזה לא מעניין אותו, יכול לוותר על זה בכלל
. דרך אגב, ארבעת המאמרים האלו וגם המאמרים הבאים שבטח אכתוב, הם בעצם מאמר אחד, ולכן מי שלא קרא את הקודמים, רצוי שיקרא אותם לפני שהוא ממשיך למאמרים החדשים יותר. תפקידן של דמויות אלוהיות באומנות ----------------------------------- תפקידו, או זהותו של אל בדרך כלל נרמזים לנו בזכות הסמלים המלווים אותו. לפעמים יכול להיות סמל כללי המשותף לכמה אלים, כמו קרן השפע המסמלת פריון, והנושא אותה הוא כנראה אל של פריון האדמה. לפעמים הסמלים יכולים להיות ספציפיים לאל מסוים כמו גלגל השמש של אל השמש או הפטיש של אל הפטיש. לאפונה יש תמיד מלווה מגזע הסוסים, ואת נהלניה כמעט תמיד מלווה כלב. לפעמים הסמל שאנו מחפשים איננו עצם, חפץ או חיה, אלא חלק מהאל עצמו, כמו הקרניים של קרננוס. השאלה העולה היא מה בעצם תפקידה של דמות מצוירת או מפוסלת? לפסלון של אלה הנמצא בתוך מקדש יכול להיות תפקיד שונה מאשר לפסלון של אותה אלה הנמצא בבית פרטי. דמות של אל בתוך מקדש יכולה להיות מושא הפולחן עצמו, כלומר האמונה הרווחת היתה שהאלוהות שוכנת בתוך הפסל או הציור, אך יתכן ותפקידה היה דומה לתפקידם של פסלי אנשים בימינו – הענקת כבוד ויראה בלבד, ללא האמונה שהאלוהות ממש נחה בתוך הפסל או הציור. יתכן גם שתפקידו של הפסל או הציור היה רק לרכז את תשומת ליבם של המאמינים, ולפתוח את מחשבותיהם לנושא האלוהות. לעומת הפסלים והציורים אנו יכולים למצוא כלים כמו מטות, שרביטים וקדירות, שללא ספק היו בעלי כוחות קודש, שכן הם שימשו רק במקדש בעבודת האל – זה היה יעודם. לעומתם ישנם חפצים פרטיים כמו תליונים וצמידים בהם כנראה שולבו סמלים דתיים בעלי משמעות זהה לפסלים והציורים הגדולים הנמצאים במקדש, וכן מטרות חילוניות כמו יופי ונוחות. אסור לנו לשכוח עוד שני גורמים המשפיעים באופן מכריע על כלי פולחן, פסלים וציורים. אלו הם האומן והפטרון (אותו אחד שהזמין את עבודת האומן). הסמלים והסמליות של כל ציור ופסל נבחרים באופן מודע על ידי שני אנשים אלו, שחייבים להיות מודעים לדרך הטובה ביותר דרכה ניתן להעניק לחפץ-פולחן את הפוטנציאל הגדול ביותר שלו. כאן אנו כבר לא מדברים על הסמליות שבציור או הפיסול, אלא גם על המוטיבים והטכניקה של האומנות עצמה. אם יהיה לי זמן וכח אז גם בזה אולי אני אדון בהרחבה באחד המאמרים הבאים.
 

Justin Angel

New member
מי החוצפן?

מי התחת-של-קוף שאמר לך לקצר את המאמרים? אם למישהו יש בעיה עם מאמר מקיף ושלם, תקראו כל מילה שלישית. מעבר לזה, בעיה שלכם. מאמר צריך להיות מלא ומיודע ככל שהכותב יכול לעשות אותו, ולא לכתוב קצר רק בגלל שלכם יש בעיה להושיב את התחת על הכסא ולקרוא. (נכון שאני פשוט איש נחמד ומקסים? חשבתי ככה)
 
למעלה