Dia Leoghann
New member
אלים ואומנות קלטית - מעין הקדמה...
בקשו ממני לקצר את המאמרים שלי, אז אני ישתדל.... בכל אופן זה מאמר ראשון בסדרה שמי יודע יודע כמה מאמרים יהיו בה בסוף... שנתחיל? רוב ידיעותינו על הדת הקלטית, או הדרואידית, מגיעה מדיוקנות אומנותיים (פסלים, ציורים תבליטים וכו´) ומכתבים מן התקופה הרומית. למקורות אלו ניתן להוסיף את הכתבים הקלטים הוורנוקולרים – האיריים והוולשים, אך אלו כתבים מאוחרים יחסית, ואינם יכולים לשמש לנו בסיס מאוד אמין. לעומת הכתבים הוורנוקולרים יש לנו את הכתבים הקלאסיים שנכתבו על ידי היסטוריונים וחוקרים רומאים ויוונים. כתבים אלו מתרכזים רבות בטקסים אך אינם דנים במהות האמונה עצמה, והאלים כמעט ואינם מוזכרים בהם. באופן כללי, לקלטים של עידן הברזל לא היה את הרעיון של ייצוג האלים בצורה פיזית. ישנן בכל זאת כמה דמויות שנמצאו באתרים ארכיאולוגיים שמקורן בתקופה זו - קבוצה אחת של דמויות מופיעה באזור דרום גאליה, ליד המושבה היוונית מאסיליה (שלימים הפכה לעיר מארסי), וקבוצה שניה באזור ארץ הריין. תחת השפעה רומית, המצאות דמויות אלוהיות בפסלים ובציורים הולכת וגוברת כאשר הקלטים מנסים לחכות את הרומאים, ומעניקים לאלים שלהם צורה פיזית בפיסול וציור. אולם, הטבע המפותח והמתקדם של האלוהויות הקלטיות החדשות כבר בתחילת הכיבוש הרומי, יחד עם עדויות ארכיאולוגיות, מראה לנו שהאלים הקלטים היו קיימים בצורה רעיונית קונצפטואלית עוד בתקופה הקלטית "החופשית", לפני הכיבוש הרומי. למרות שהתיאוריה הזו אינה נתמכת על-ידי כתבים קלטים, שכן לא היה להם כתב וגם יתכן שאסרו כתיבה דתית, ולמרות שישנם חוקרים הטוענים שהאלים הקלטים נוצרו מאפס רק אחרי הכיבוש הרומי, ולמרות שציורים ופסלים הם דבר מאוד קשה לפרשנות וקל לטעות בעניינו, ישנם מוטיבים בסימבולוגיה קלטית שהם ייחודיים לקלטים בלבד, וחוזרים על עצמם מספיק כדי להציע לנו קו מחשבה דתי קלטי. במוטיבים אומנותיים אלו אני אנסה לדון בסדרת המאמרים הבאה שלי, אז תאחלו לי בהצלחה
במאמר הבא שיצא בשבוע-שבועיים חודש-חודשיים הבאים ואולי אפילו מחר: הקלטים והאלים – הסבר קצר על הקשר בין האדם לאלוהיו (נשמע בומבסטי, אבל לא) הבדלי אמונה – האם כל הקלטים האמינו באותו דבר
בקשו ממני לקצר את המאמרים שלי, אז אני ישתדל.... בכל אופן זה מאמר ראשון בסדרה שמי יודע יודע כמה מאמרים יהיו בה בסוף... שנתחיל? רוב ידיעותינו על הדת הקלטית, או הדרואידית, מגיעה מדיוקנות אומנותיים (פסלים, ציורים תבליטים וכו´) ומכתבים מן התקופה הרומית. למקורות אלו ניתן להוסיף את הכתבים הקלטים הוורנוקולרים – האיריים והוולשים, אך אלו כתבים מאוחרים יחסית, ואינם יכולים לשמש לנו בסיס מאוד אמין. לעומת הכתבים הוורנוקולרים יש לנו את הכתבים הקלאסיים שנכתבו על ידי היסטוריונים וחוקרים רומאים ויוונים. כתבים אלו מתרכזים רבות בטקסים אך אינם דנים במהות האמונה עצמה, והאלים כמעט ואינם מוזכרים בהם. באופן כללי, לקלטים של עידן הברזל לא היה את הרעיון של ייצוג האלים בצורה פיזית. ישנן בכל זאת כמה דמויות שנמצאו באתרים ארכיאולוגיים שמקורן בתקופה זו - קבוצה אחת של דמויות מופיעה באזור דרום גאליה, ליד המושבה היוונית מאסיליה (שלימים הפכה לעיר מארסי), וקבוצה שניה באזור ארץ הריין. תחת השפעה רומית, המצאות דמויות אלוהיות בפסלים ובציורים הולכת וגוברת כאשר הקלטים מנסים לחכות את הרומאים, ומעניקים לאלים שלהם צורה פיזית בפיסול וציור. אולם, הטבע המפותח והמתקדם של האלוהויות הקלטיות החדשות כבר בתחילת הכיבוש הרומי, יחד עם עדויות ארכיאולוגיות, מראה לנו שהאלים הקלטים היו קיימים בצורה רעיונית קונצפטואלית עוד בתקופה הקלטית "החופשית", לפני הכיבוש הרומי. למרות שהתיאוריה הזו אינה נתמכת על-ידי כתבים קלטים, שכן לא היה להם כתב וגם יתכן שאסרו כתיבה דתית, ולמרות שישנם חוקרים הטוענים שהאלים הקלטים נוצרו מאפס רק אחרי הכיבוש הרומי, ולמרות שציורים ופסלים הם דבר מאוד קשה לפרשנות וקל לטעות בעניינו, ישנם מוטיבים בסימבולוגיה קלטית שהם ייחודיים לקלטים בלבד, וחוזרים על עצמם מספיק כדי להציע לנו קו מחשבה דתי קלטי. במוטיבים אומנותיים אלו אני אנסה לדון בסדרת המאמרים הבאה שלי, אז תאחלו לי בהצלחה
