אלימות בין אחים

  • פותח הנושא or031
  • פורסם בתאריך

or031

New member
אלימות בין אחים

מה עושים כדי להפסיק אלימות של ילד בן 5 ותשעה חודשים כלפי אחיו בן ה 4?
 
שאלות הבהרה...

שלום רב, מתי התחילה האלימות? איך מתבטאת האלימות ? מה עשיתם עד כה? עינת גבע
 

or031

New member
הבהרות

שלום עינת, אפשר לומר שהאלימות התחילה כשהקטן הגיע לגיל שנתיים בערך. זה בא לידי ביטוי בדחיפות, צביטות, משיכת שערות, מכות בחלקי הגוף השונים. זה קורה כשהוא לוקח משחק שהוא בדיוק רוצה, או סתם כי הוא מציק לו או שמשהו לא מוצא חן בעיניו. כל התמודדות שלו רק כלפי אחיו היא באלימות. אני שוב חוזרת ואומרת הוא לא ילד אלים בשום מקום ובשום סיטואציה, אין לי הסבר לאלימות כלפי אחיו. ניסינו להתעלם כי חשבנו שזה רק כדי לעורר תשומת לב אבל לא היה ניתן להתעלם לאורך זמן. ניסינו כעס ועונש - להיות בחדר או להפסיד לצאת למקום מסויים שתכננו, והרבה דיבורים על מה שקרה זה לא עזר. היום, משהו כמו חודשיים בערך אנחנו מרחיקים בלי הרבה דיבורים למעט "אסור לך להשתמש באלימות" "לא משתמשים באלימות בבית הזה" וכאלה, הוא בחדר 5 דקות מבקש סליחה ויוצא. ראינו את זה בתוכניות של מיכל דליות. הבעיה היא שתוך שעה זה קורה שוב ושוב ואני מוצאת את עצמי כל היום מכניסה אותו לחדר. נראה לך שחודשיים זה לא מספיק זמן כדי שהוא ילמד שאסור להשתמש באלימות? יכול להיות שהוא התרגל לעניין והוא רואה בזה תשומת לב? אנחנו מרגישים תסכול היות ואנו מייד אחרי הגן בבית, רוב הפעמים גם אני וגם בעלי, ונותנים להם את מלוא תשומת הלב.עד שהם הולכים לישון. מה לעשות???
 
בברכת מחשבות פוריות ומעשים מקדמים ...

שלום רב, אני מבינה את התסכול הגדול שלך. כולנו רוצים ילדים החיים באחווה ומתייחסים זה לזה בדרכי נועם. התנהגות היא שפה. הוא מתיחס כך רק לאחיו כי הוא מתכתב אתכם. במשך מספר שנים הבכור זכה למרכזיות ובלעדיות בקשר. הוא חשב לתומו שכך יימשך המצב. עד שמלאו לאחיו שנתיים, הוא כנראה הצליח לאחוז בבכורה, ביחס אוהב, בהרגשה שהוא מועדף, שרואים ומרגישים אותו. כאשר מלאו לאחיו שנתיים הוא התחיל לתפוש יותר מקום, ונפח במרחב המשפחתי. האח התחיל לקבל תשומת לב רבה על יכולותיו, התפתחותו והתנהגותו. בהדרגה הרגיש הבן הבכור שהוא מאבד את מקומו. ואז... הוא התחיל לעסוק בניסוי ותהייה כאשר החידה אותה היה עליו לפתור היא :"איך אשיב לי את הבלעדיות ביחס, או לפחות את תחושת הבלעדיות" ניסיונותיו הניבו פרי. הוא מצא שאלימות נגד אחיו לא תשאיר אתכם אדישים ותספק לו את תחושת השייכות הנכספת. הצורך בהתיחסות אישית הוא כה גדול. שתשומת לב טובה או שלילית היא התיחסות שלא תסולא. אגב, מעניין לתרגל כניסה ל"נעליו" ולחשוב מה הוא חושב? מה הוא מרגיש עם שיטת 5 הדקות? אם תרשי לי לנסות להיות השופר שלו. אני חושבת שהוא מרגיש ברגעים אלה דחוי, לא רצוי, מושפל (נסי לשים עצמך במקומו) זהו זמן נפלא לחשוב על נקמה. בחמש דקות בחדר יש מידה של אלימות. המסקנה:"אצלנו בבית אפשר ומותר לפתור בעיות באלימות" הנה ההורים היודעים והחזקים שלי בוחרים בדרכים אלימות כדי לפתור קונפליקט. ומכאן הדרך להמשיך ולהסלים את ההתנהגות קצרה. מה עושים ? יושבים וחושבים. מה הילד אומר לנו? איזה מסר אנחנו רוצים להעביר? מה שביל הזהב להגיע ליעדים שהצבנו? מה הילד צריך? ילדים זקוקים להרגיש רצויים, להרגיש שמקבלים אותם ללא תנאי, שהם חשובים שרוצים את חברתם. אם את מסכימה לזה אני מזמינה אותך לחשוב על דרכים חלופיות שיאפשרו לילד להרגיש בעל ערך, משמעותי ומועיל. בברכת מחשבות פוריות ומעשים מקדמים עינת גבע.
 
למעלה