אתה מתכוון לשיר של אריק איינשטיין? (יום אחד, יום אחד, שם נולד לטייל ביער...) קצת קשה לי לכתוב אקורדים אז אנסה. בגדול, האקורדים הם: F / Gm7 / Gm / A7 / BbF / G / Bbm G#+ / first time second time - G/ Bbm פזמון: F F7 / Bb / Bb F / Gm / Bb / Am / Bb F / G#+ / end מקווה שיצא ברור. יש לי גם את התווים. מנגנים את זה עם סי במול (סולם פה? איך שכחתי את התאוריה...). מתחילים בדו.
בתחילת הפזמון, בין התיבה של Bb לתיבה של Bb F (בין תיבה 2 ל3 לפי הרישום כאן) חסרה תיבה של Am (כמו בתחילת המשפט השני). דרך אגב, מבחינה מבנית מוזיקלית התיבה F F7 שייכת לבית ולא לפזמון!
אכן, שכחתי Am במקום המצויין לעיל. ומבחינת החלוקה לבית ופזמון - F הוא קצת קטע מעבר, נגיד ששייך לבית, אבל F7 זה כבר תחילת הפזמון, כי מנוגן יחד עם המילים "למה לא", הפותחות את הפזמון, למרות שהוא באותה תיבה עם ה- F.
בלבלת כאן בין שיוך של מלודיה לבין שיוך של הרמוניה. את שייכת את הצלילים של "למה לא" לפראזה המלודית הראשונה של הפזמון ובכך צדקת. הבעייה היא ששיוך תיבות (בניגוד לצלילים) לsection מסויים בשיר (למשל בית ופזמון), נקבע ע"י הניתוח ההרמוני ולא ע"י הניתוח המלודי,(כמו שעשית בטעות). אם מנתחים ניתוח הרמוני כללי ביותר- יש כאן 2 מרכזים טונאליים: פה מז´ור (הבית) וסי במול מז´ור (הפזמון). התיבה של Bb (שאחרי F7), היא ללא ספק תחילתו של המרכז הטונאלי החדש, ולכן section חדש (שייקרא כאן "פזמון"), יתחיל שם ולא תיבה קודם. הצלילים של "למה" (פה מי) הם בעצם קדמה לפזמון והצליל של "לא" כבר יהיה בתחום הפזמון והוא הצליל החשוב כאן-בא על פעמה חזקה. ובלי קשר- לדעתי האקורד F7 הוא שגוי. באקורד זה קיים הצליל מי במול ואילו במנגינה שמעליו קיים מי בקר (ה"מה" במילה "למה"). זוהי התנגשות איומה ולדעתי טעות. האקורד צריך להיות F או Fmaj7.