אלפי נוסעים באוטובוסים קיבלו דוחות בניגוד להוראות משרד התחבורה

כשלוגי

Active member

למרות שהתקנות קבעו כי בעלי חופשי חודשי שלא תיקפו לא יקבלו קנס, הפקחים נתנו להם קנסות כמו למי שלא שילמו על כרטיס. אגד גובה דמי טיפול בסך 153 שקלים ממקבלי קנסות, יותר מהדוח עצמו​

 

אני2021

New member
בדיוק קראתי את זה גם כן , אשמח אם מישהו יכול להעלות כאן את התקנה עם התאריך... חייבים לעשות סוף לתופעה המכוערת הזאת של הפקחים שמתנהגים בבריונות נגד אנשים שלא תיקפו ושיש להם חוזים .... המקרים והריבים שאני רואה באוטובוסים זה פשוט מחריד
 

מוישי67

Active member
היה ויכוח על זה בועדה, האם הנוהל תקף או לא.

ברדק התיקופים - בואו נעשה קצת סדר
ביום שני השבוע התקיים דיון בוועדה לפניות הציבור בכנסת על התנהלות פקחים, שבו הוצג נוהל מ-2018 שקובע כי אין קנס למי שיש ברשותו חוזה נסיעה תקופתי (חופשי חודשי, יומי, סטודנט), ומוכיח שבעצם הפקחים פועלים בניגוד להוראת משרד התחבורה. כל זה קרה לאחר הרבה מאמץ מצידנו יחד עם עמותת ״דרך כבוד״ שפועלת בתחום. המשמעות היא עצומה, כי זה אומר שכל מי שניתן לו דוח מ-2018 ועד עתה ויש לו חוזה נסיעה, בעצם הדוח ניתן ניגוד להוראה, ומה המשמעות של זה מבחינת כל הכסף שנכנס לחברות המפעילות? האם כל אותם אנשים יכולים לקבל החזר? כל זה לא ברור.
עד כמה לא ברור? אתמול הוציא משרד התחבורה הודעת הבהרה לפיה הנוהל הזה לא תקף. לטענתם מדובר בהנחיה פנימית לפקחים ולא בנוהל. מה ההבדל? האמת, לא ברור.
לטענתם יש נוהל אחר לפיו ״נוסע ללא הסדר נסיעה ו/או מי שלא יציג את כרטיסו בפני המבקר, צפוי לשלם תעריף מוגדל על פי הקבוע בפקודת התעבורה״ . זה אחלה - אבל לא ברור עד כמה זה נוגד את המסמך מ-2018 כי למי שיש חוזה נסיעה תקופתי כן יש הסדר נסיעה. בכל מקרה, יש הרבה דיסאינפורמציה בנושא וכעת הוועדה בודקת את העניין הזה לעומק. אנחנו גם פועלים בנושא כדי שנוכל לתת לכם תשובות ברורות.

נבהיר רגע משהו חשוב - גם אם יש לכם חוזה נסיעה תקופתי, זה חשוב לתקף. עם או בלי קנס. גם בנוהל מצויין כי יש להדגיש בפני הנוסע את חשיבות התיקוף. תמיד מתקפים - זה קריטי כדי להבין מה הביקוש לקו, כמות נוסעים והרבה דברים שחשובים אפילו לשיפור התחבורה הציבורית. אי התיקוף מעוות את הנתונים מתמונת המצב בשטח.

ועוד דבר אחרון: כרגע, בכל מקרה, ב-25 באוגוסט עתיד להיכנס לתוקף תיקון לגובה הקנס למי שיש להם הסדר נסיעה תקופתי או שפטורים מתשלום שלא תיקפו עבור הנסיעה, ובמקום קנס בגובה מלא יינתן קנס על סך 50 שקלים. כלומר, לעת עתה - גם מי שיש לו חוזה ולא תיקף - יקבל קנס, פשוט נמוך יותר.

אנחנו ממשיכים לבדוק את העניין לעומק.
 

david80

Active member
מה שכן, מי שרוכש מנוי חייב לתקף אותו בנסיעה הראשונה, כי אחרת הוא יכול לבטל את המנוי לאחר הנסיעה ולקבל את כל כספו בחזרה, כי הוא הרי לא "השתמש" בו!
 
אכן יש להפריד בין לא לשלם ולשכוח לתקף חוזה משולם. גובה הקנס צריך להיות דיפרנציאלי.
רוב המבקרים שפגשתי מתעלמים מאלה שרק שכחו לתקף.
ורוב מי שלא שילם בכוונה בורח מהאוטובוס למראה המבקרים, או ממהר לתקף. היום, אני מניחה, אפשר למהר לתקף בלי לקום מהכסא. רק צריך ללחוץ על כפתור אישור התשלום באפליקציה (אלא אם הברקוד נעלם אחרי כמה דקות).
 

david80

Active member
אכן יש להפריד בין לא לשלם ולשכוח לתקף חוזה משולם. גובה הקנס צריך להיות דיפרנציאלי.
רוב המבקרים שפגשתי מתעלמים מאלה שרק שכחו לתקף.
ורוב מי שלא שילם בכוונה בורח מהאוטובוס למראה המבקרים, או ממהר לתקף. היום, אני מניחה, אפשר למהר לתקף בלי לקום מהכסא. רק צריך ללחוץ על כפתור אישור התשלום באפליקציה (אלא אם הברקוד נעלם אחרי כמה דקות).
ככה זה צריך להתנהל:
מבקר: "למה תיקפת רק עכשיו? אתה רוצה לשלם קנס של 500 ש"ח?"
נוסע: "הסתבכתי ורק עכשיו הצלחתי לתקף".
מבקר: "אתה בטוח?"
נוסע: "אני מבטיח לך, אני תמיד מקפיד לשלם".
מבקר: "נסיעה טובה".
נוסע חושב לעצמו: "הצילו, פעם אחרונה שאני מרמה".
 
נערך לאחרונה ב:
ככה זה צריך להתנהל:
מבקר: "למה תיקפת רק עכשיו? אתה רוצה לשלם קנס של 500 ש"ח?"
נוסע: "הסתבכתי ורק עכשיו הצלחתי לתקף".
מבקר: "אתה בטוח?"
נוסע: "אני מבטיח לך, אני תמיד מקפיד לשלם".
מבקר: "נסיעה טובה".
נוסע חושב לעצמו: "הצילו, פעם אחרונה שאני מרמה".
מידי פעם אנשים צריכים להיקנס, כדי שידעו שלכלבלב הזה יש שיניים
 

david80

Active member
נוסע צריך להיקנס כאשר הוא צריך להיקנס, לא כאשר הקנס מנוגד להנחיות.
קנס זה רק אמצעי שמטרתו לגרום לנוסעים לשלם כחוק.
כל קנס ובמיוחד למי שבטעות לא שילם עושה טראומה ותדמית רעה לתחבורה הציבורית ובסופו של דבר ידחיק נוסעים לרכב הפרטי.
מצידי שיפסיקו לתת קנסות, ובמקום זאת יטמיעו מערכת שמזהה נוסע שלא משלם, יקפיץ את המבקר הקרוב ביותר לפי GPS וידרוש מהנוסע לשלם את מחיר הנסיעה הרגיל (כמו ששומר ביציאה מסופר לא נותן קנס למי שלא מציג קבלה). נוסע שבקביעות לא משלם יוגש נגדו תלונה במשטרה.
 
נערך לאחרונה ב:
קנס זה רק אמצעי שמטרתו לגרום לנוסעים לשלם כחוק.
כל קנס ובמיוחד למי שבטעות לא שילם עושה טראומה ותדמית רעה לתחבורה הציבורית ובסופו של דבר ידחיק נוסעים לרכב הפרטי.
מצידי שיפסיקו לתת קנסות, ובמקום זאת יטמיעו מערכת שמזהה נוסע שלא משלם, יקפיץ את המבקר הקרוב ביותר לפי GPS וידרוש מהנוסע לשלם את מחיר הנסיעה הרגיל (כמו ששומר ביציאה מסופר לא נותן קנס למי שלא מציג קבלה). נוסע שבקביעות לא משלם יוגש נגדו תלונה במשטרה.
הבעיה שבשיטה הקיימת הקנס הופך למטרה בפני עצמה. גויסו הרבה מאוד פקחים, אז לא יתכן שמחלקה של 10 פקחים תביא דו''ח אחד ביום אז מגבירים את קצב הדוחות גם כאשר אין הצדקה לדו''ח. ואז יש יותר נוסעים שמגישים ערעור וזה יוצר צורך ביותר פקידים שיטפלו בערעורים וכך נוצרת מערכת שמזינה את עצמה בעבודה.

אם תבטל את הבונוס לפקח על מתן דוחות תראה שפתאום כמות הדוחות תרד.
 

Ccyclist

Well-known member
קנס זה רק אמצעי שמטרתו לגרום לנוסעים לשלם כחוק.
כל קנס ובמיוחד למי שבטעות לא שילם עושה טראומה ותדמית רעה לתחבורה הציבורית ובסופו של דבר ידחיק נוסעים לרכב הפרטי.
מצידי שיפסיקו לתת קנסות, ובמקום זאת יטמיעו מערכת שמזהה נוסע שלא משלם, יקפיץ את המבקר הקרוב ביותר לפי GPS וידרוש מהנוסע לשלם את מחיר הנסיעה הרגיל (כמו ששומר ביציאה מסופר לא נותן קנס למי שלא מציג קבלה). נוסע שבקביעות לא משלם יוגש נגדו תלונה במשטרה.

שיטת הקבלה הזו נפוצה בארץ? ב 2018 הסתבכתי עם שומר של רמי לוי שדרש קבלה על היציאה כי זו היתה הפעם הראשונה מאז מקרה יחיד בשנות התשעים ששומר דרש קבלות מכל מי שיצא מהסופר, ואת הקבלה כבר זרקתי עמוק לתוך השקית הרב פעמית - כך שלמצוא אותה היתה משימה מסובכת שרציתי להמנע ממנה. לא נתקלתי בדרישה כזו באף סופר אחר בארץ או בחו"ל למעט בקופות אוטומטיות באיטליה, שם הוסבר לי בכניסה לאזור הקופות שבסוף יודפס ברקוד שצריך לסרוק במחסום היציאה.

מארחיי לעומת זאת - היו מוכנים עם קבלה כי הם ידעו שזו השיטה של רמי לוי.

השומר לא היה בלתי מנומס, אבל בגלל שהוא היה מחוייב לראות קבלות ואני לא ידעתי שתהיה דרישה כזו - זה לא היה נעים וגם לא הכי פרקטי לשים שקית חד פעמית גדולה עם מוצרים מהמקרר על המדרכה החמה מחוץ לדלת היציאה מהחנות, שם מיקמו את השומר.
 
למעלה