אם אין אני לי, מי לי? וכשאני לעצמי, מה אני?

רותי 11

New member
אם אין אני לי, מי לי? וכשאני לעצמי, מה אני?


אם אין אני לי, מי לי? וכשאני לעצמי, מה אני? ואם לא עכשיו, אימתי?

משפט מהיהדות שכולנו מכירים ומשתמשים בו הרבה בכל מיני
הזדמנויות מתאימות יותר ומתאימות פחות.
השאלה שלי היא מה באמת אתם מבינים מהמשפט הזה
ולאן הוא לוקח אתכם.
כמובן שהחלק הראשון הוא הכי מובן וברור הייתי מבקשת מכם
דווקא להתייחס יותר לחלק השני של המשפט מה הוא אומר לכם
אני כמובן אכתוב אחר כך את הבנתי
 

niva99

New member
...וכשאני לעצמי, מה אני? ואם לא עכשיו, אימתי?

וכשאני לעצמי - מה אני?
להבנתי את החלק הזה של הפסוק - הכוונה
אני לומד להכיר את עצמי ולסמוך על עצמי.
אסביר:
הכוונה לנקודת התייחסות פנימית ולא חיצונית.
האדם למד להכיר את עצמו - וערכו העצמי אינו מושפע מהסביבה.
השאלה: "מה אני"? מתייחסת למהות.
אני לעצמי= אני בזכות עצמי
מנסה להתקדם בחיים תוך כדי למידה עצמית.
"ואם לא עכשיו אימתי"?
לפעמים מגיעים לנקודה בה לא ניתן עוד לדחות דברים.
חייבים להתעקש על עקרונות חשובים- כגון הגדרה עצמית, שליטה על החיים, חוסר תלות, להיות נאמן ראשית כל לעצמך, חרף "מה יגידו"...
העניין לא פשוט כלל ועיקר.
לפעמים אנשים קרובים מותחים ביקורת מתוך עולמם הם.
נוטעים ספקות, חוסר אמונה בנו, נסיון לערער על אמיתות.
ואם האדם מספיק מגובש ושלם עם דרכו - אזי גם אם זה אבא לצורך העניין, מעמידים אותו במקומו באסרטיביות מבלי לפגוע בכבודו וממשיכים בדרך שהטוונו לעצמנו.
&nbsp
&nbsp
&nbsp
 

elar84

New member
לקוח מפרקי אבות

ציטוט מויקיפדיה
"מַסֶּכֶת אָבוֹת (ידועה גם בשם פִּרְקֵי אָבוֹת) הוא שמה של המסכת התשיעית בסדר נזיקין במשנה. בניגוד לשאר מסכתות המשנה העוסקות בדינים ובהלכות, עוסקת מסכת זו בענייני מוסר, מידות טובות ודרך ארץ"
אני מאוד אוהבת לקרוא וללמוד את פרקי אבות, יש שם כאלה דברים חכמים שמאוד מלמדים אותי.

"אם אין אני לי, מי לי? וכשאני לעצמי, מה אני? ואם לא עכשיו, אימתי?"
החלק הראשון והאחרון מאוד ברורים לכולם.
"וכשאני לעצמי, מה אני" האם רק אני לבד באמת יכול להסתדר כאן ללא אף אחד?
אז בעצם מצד אחד אומרים לנו אם אין אני לא מי לי... ואז אומרים שאם תהיה רק לעצמך גם לא תצליח... קצת מבלבל.

לדעתי הרעיון הוא לשמור על איזון. אדם חייב לדעת שהוא זה שקובע את גורלו.
אי אפשר להפיל הכול על הגורל, חייבת להיות השתדלות שלנו.
מצד שני גם להבין שאדם לבדו בעולם לא יכול. כלומר להיות קיצוני זה לא עובד.
אדם לא יכול להיות תלותי בסביבה מצד אחד ומצד שני גם לא תלוי רק בעצמו.
למצוא את נקודת האמצע.

באשר לחלק האחרון בעיניי הוא יותר ברור.
"ואם לא עכשיו, אימתי?" אל לנו לדחוק דברים, אם נגיד:"מחר נעשה" לא נעשה. ולכן היום צריך לקום ולעשות.
שזה מזכיר עוד פסוק מפרקי אבות שתמיד מהדהד בראשי.
"אַל תֹּאמַר לִכְשֶׁאֶפָּנֶה אֶשְׁנֶה, שֶׁמָּא לֹא תִפָּנֶה"
 

רותי 11

New member
הנה תשובתי והבנתי

אז הנה הסבר למה שאני רואה - אם אין אני לי מי לי זה ברור מדי שזה אומר שרק אנחנו יכולים לעזור לעצמנו- אבל החלק השני הוא "וכשאני לעצמי - מה אני?" שמבחינתי זה אומר שבעצם אנחנו כן צריכים את הסביבה שתשקף לנו את עצמנו את מי שאנחנו כי רק ככה בדרך כלל אנחנו למדים על עצמנו דרך האחר דרך ההתנסות שלנו מולו ולבסוף לאחר שלמדנו את עצמנו ידענו את עצמנו אנחנו יכולים לעזור לעצמנו ויפה שעה אחת קודם
 

elar84

New member
יפה, אהבתי!

מתומצת וקולע.
לפי ימימה: "כל התרחשות שאנו פוגשים היא כלי ללימוד עצמי פנימי".
 
התייחסות לחלק השני של המשפט -ואם לא עכשיו אימתי

כל רגע וכל שנייה הן הזדמנות שעוברת ולא חוזרת
כל מעשה שנעשה בשנייה הזו משנה את השנייה הבאה ואת המשך החיים
לפעמים שינוי קטן קטן פיצפון וכביכול לא מורגש אבל יש לכל מעשה שלנו השלכה
קדימה
לפעמים אפילו על התת מודע ואנחנו לא יודעים שעשה שינוי
לכן צריך כל הזמן להשתדל בכל רגע נתון להפיק את הטוב ביותר ולקחת בחשבון ששינוי בכל דבר בחיים יכול להתחיל מרגע זה
ממש מעכשיו וכל דחייה של עשייה בעצם בכל תחום היא הפסד
לדוגמא אם אחייך עכשיו לבעלי ברגע זה ממש או אשלח לו הודעה חמה ואוהבת
החל מרגע זה יחול אצלי שינוי בהרגשה ובאנרגיה הפנימית והיום שלי בנקודת זמן הזו יהפוך לנעים ועם אנרגיה חמימה של אהבה
וכן באותו רגע בעלי ירגיש אנרגיה חמימה
ולעומת זה אם אחכה שאגיע הביתה להגיד לו מילה טובה פיספסנו חצי יום של אנרגיה טובה
ואנרגיה כזו שזורמת ונוכחות איתנו במהלך היום מביאה עימה עוד אנרגיות טובות
בקיצור כאן ועכשיו,בכל רגע נתון להיות נוכח וחי ולהביא טוב ושמחה לחיינו
 
למעלה