אם אני הצלחתי לקרוא עד הסוף,כל אחד יכול!
מסיבת סיום שנה בגן
מסיבת סיום שנה בגן נועדה ליצור אווירת רעות בין ילדים, הורים ומחנכים ולעורר במשתתפים חוויות הקשורות לשנה המסתיימת. מסיבה שתהפוך חלק ממאגר הזיכרונות המצטבר.
המסיבה מציינת סיום, לכן, תוכן המסיבה ואופן ארגונה צריכים לאפשר עיסוק בסיום ובתהליך הפרידה שבא בעקבותיו. תהליך זה כולל התמודדות עם עובדות ורגשות הקשורים בו ונובע מצרכים אמיתיים של השותפים בו.
סיום השנה בא לביטוי במיוחד בשבועות האחרונים של שנת הלימודים. לעתים, שבועות אלה הם תקופה קשה מבחינה רגשית ופיזית. יש ריכוז רב במה שיהיה ופחות ריכוז במה שקורה בהווה. חשוב לפנות זמן לתהליך הפרידה ולהכנות למסיבה (בערך שבועיים).
חשוב לדבר על הרגשות המעורבים, לשאול שאלות, לבטא את הדוּ-ערכיות הקשורה בפרידה. ראוי לאפשר ביטוי בדרכים שונות התרגשות לקראת החדש, סקרנות, חששות ובד-בבד להיות עצובים ולהצטער על תקופה שמסתיימת, על קשר שנגמר.
מומלץ לאפשר לכל הילדים לשתף אותנו בנושאים האהובים עליהם, בפעילויות המועדפות, חברויות שהיו בגן ולהתאים לאלה את המוזיקה. בדרך זו מקבלים כל הילדים תשומת לב אישית (חשוב להזכיר את השם של כל אחד ואחת, גם אם קטע אחד מוקדש לכמה ילדים.). ההורים לומדים על הווי המקום, על ההדגשים.
שיקולי דעת בעריכת המסיבה
עיסוק בעניינים רלוונטיים לזמן כגון: משחקים על חוף הים, שיר לדרך וכד'.
התחשבות במקום ובסיבה האמיתית לשמה נערכת המסיבה: סגירת מעגל השנה בצורה מכובדת, ציון שלב גדילה והתבגרות, סיום תהליך עיבוד פרידה של הילדים מהגננת, הגננת מהילדים וההורים, ההורים מהגננת ומתקופת הגן.
מתן מקום לדברים שאהבנו, שהם שלנו, דברים שהיו חלק מהותי מחיי הילדים בשנה שחלפה.
מענה לצרכים של כל המעורבים בעשייה חינוכית: מתן מקום לילדים "להיות על הבמה"; להרגיש שייכים ולשתף אחרים בחוויות, בלמידות, בדברים שעשינו; למעורבות הורים בנעשה בגן במהלך השנה. לנסות לנסוך תחושת ביטחון בתקופה של חוסר ביטחון ומעברים.
תכנון המסיבה
נזכר בדברים שהתרחשו במהלך השנה: שירים, יצירות, משחקים, מקומות בהם ביקרנו, רגעים מיוחדים - שמחים או עצובים, אנשים שפגשנו, חגים, טיולים, היום הראשון בגן, הצגות, סיפורים, אירועים בארץ או בעולם ועוד.
נשתף בדברים אותם אני אוהב או לא אוהב בגן.
נרשום את בחירות הילדים, נערוך ונהפוך אותן לרצף שממנו תבנה המסיבה.
הכנת המסיבה
יש לתכנן ולהיערך בהתאם:
להקליט מוזיקה; להכין אביזרים יחד עם הילדים; לעצב את התפאורה יחד עם הורים וילדים (ניתן לחלק את החומרים לבתים ולתת משימות ברורות ויצירתיות); לשלוח הזמנות להורים וכד'.
ליידע את הילדים מה עומד להיות ובאיזה סדר, אולי לחזור על הדברים לפי הסדר בו הם יופיעו במסיבה. חשיבות החזרה היא במתן הרגשה של ביטחון ושייכות לילדים, לא כדי להגיע לשלמות.
לארגן את חלל החדר: כדאי לפנות כמה שיותר מקום ולסדר את הכיסאות כך שהילדים יוכלו לשבת סמוך להוריהם.
המסיבה
אורכה של המסיבה לא יעבור 45 דקות. פרק זמן זה מספיק והולם את יכולת הקשב הממוצעת של ילדים בגן, במיוחד כשהם מתרגשים.
חשוב שאת המסיבה תנחה הגננת שהיא אמורה להיות הדמות המשמעותית מבחינה רגשית עבור הילדים. הילדים אוהבים לשמוע את הגננת אומרת להם את הדברים. הם מרגישים חשובים ואהובים, נותן להם ביטחון בקשר למרות הפרידה הצפויה. אפשר לשתף את ההורים במהלך המסיבה וכן את הסייעת או חברי צוות נוספים (גננת סבב, גננת שי"ח וכד').
שימוש במוזיקה מוקלטת נותן תחושה של שטף, עוזר לרכז את הנוכחים ועוזר לגננת לעמוד מול קהל ההורים. יש להקפיד על איכות ההקלטה. רצוי לשלב בין סגנונות הקטעים וסוג הפעילות (שירה, ריקוד, נגינה, תנועה), ליצור רצף לפי הגיון כלשהו: סדר היום, תאריכים בשנה וכד'.
המלצות
להתחשב בצורכי הילדים וביכולותיהם
לפסוח על חזרות חוזרות ומיגעות
לשתף את כל הילדים ולהימנע ממצבי תחרות בין הילדים
לחסוך בהכנת אבזרים מרשימים המקשים על התנועתיות ומונעים את ריכוזם של הילדים.
יהודית פינקיאל
לקוח מהאתר לחינוך קדם יסודי
מסיבת סיום שנה בגן
מסיבת סיום שנה בגן נועדה ליצור אווירת רעות בין ילדים, הורים ומחנכים ולעורר במשתתפים חוויות הקשורות לשנה המסתיימת. מסיבה שתהפוך חלק ממאגר הזיכרונות המצטבר.
המסיבה מציינת סיום, לכן, תוכן המסיבה ואופן ארגונה צריכים לאפשר עיסוק בסיום ובתהליך הפרידה שבא בעקבותיו. תהליך זה כולל התמודדות עם עובדות ורגשות הקשורים בו ונובע מצרכים אמיתיים של השותפים בו.
סיום השנה בא לביטוי במיוחד בשבועות האחרונים של שנת הלימודים. לעתים, שבועות אלה הם תקופה קשה מבחינה רגשית ופיזית. יש ריכוז רב במה שיהיה ופחות ריכוז במה שקורה בהווה. חשוב לפנות זמן לתהליך הפרידה ולהכנות למסיבה (בערך שבועיים).
חשוב לדבר על הרגשות המעורבים, לשאול שאלות, לבטא את הדוּ-ערכיות הקשורה בפרידה. ראוי לאפשר ביטוי בדרכים שונות התרגשות לקראת החדש, סקרנות, חששות ובד-בבד להיות עצובים ולהצטער על תקופה שמסתיימת, על קשר שנגמר.
מומלץ לאפשר לכל הילדים לשתף אותנו בנושאים האהובים עליהם, בפעילויות המועדפות, חברויות שהיו בגן ולהתאים לאלה את המוזיקה. בדרך זו מקבלים כל הילדים תשומת לב אישית (חשוב להזכיר את השם של כל אחד ואחת, גם אם קטע אחד מוקדש לכמה ילדים.). ההורים לומדים על הווי המקום, על ההדגשים.
שיקולי דעת בעריכת המסיבה
עיסוק בעניינים רלוונטיים לזמן כגון: משחקים על חוף הים, שיר לדרך וכד'.
התחשבות במקום ובסיבה האמיתית לשמה נערכת המסיבה: סגירת מעגל השנה בצורה מכובדת, ציון שלב גדילה והתבגרות, סיום תהליך עיבוד פרידה של הילדים מהגננת, הגננת מהילדים וההורים, ההורים מהגננת ומתקופת הגן.
מתן מקום לדברים שאהבנו, שהם שלנו, דברים שהיו חלק מהותי מחיי הילדים בשנה שחלפה.
מענה לצרכים של כל המעורבים בעשייה חינוכית: מתן מקום לילדים "להיות על הבמה"; להרגיש שייכים ולשתף אחרים בחוויות, בלמידות, בדברים שעשינו; למעורבות הורים בנעשה בגן במהלך השנה. לנסות לנסוך תחושת ביטחון בתקופה של חוסר ביטחון ומעברים.
תכנון המסיבה
נזכר בדברים שהתרחשו במהלך השנה: שירים, יצירות, משחקים, מקומות בהם ביקרנו, רגעים מיוחדים - שמחים או עצובים, אנשים שפגשנו, חגים, טיולים, היום הראשון בגן, הצגות, סיפורים, אירועים בארץ או בעולם ועוד.
נשתף בדברים אותם אני אוהב או לא אוהב בגן.
נרשום את בחירות הילדים, נערוך ונהפוך אותן לרצף שממנו תבנה המסיבה.
הכנת המסיבה
יש לתכנן ולהיערך בהתאם:
להקליט מוזיקה; להכין אביזרים יחד עם הילדים; לעצב את התפאורה יחד עם הורים וילדים (ניתן לחלק את החומרים לבתים ולתת משימות ברורות ויצירתיות); לשלוח הזמנות להורים וכד'.
ליידע את הילדים מה עומד להיות ובאיזה סדר, אולי לחזור על הדברים לפי הסדר בו הם יופיעו במסיבה. חשיבות החזרה היא במתן הרגשה של ביטחון ושייכות לילדים, לא כדי להגיע לשלמות.
לארגן את חלל החדר: כדאי לפנות כמה שיותר מקום ולסדר את הכיסאות כך שהילדים יוכלו לשבת סמוך להוריהם.
המסיבה
אורכה של המסיבה לא יעבור 45 דקות. פרק זמן זה מספיק והולם את יכולת הקשב הממוצעת של ילדים בגן, במיוחד כשהם מתרגשים.
חשוב שאת המסיבה תנחה הגננת שהיא אמורה להיות הדמות המשמעותית מבחינה רגשית עבור הילדים. הילדים אוהבים לשמוע את הגננת אומרת להם את הדברים. הם מרגישים חשובים ואהובים, נותן להם ביטחון בקשר למרות הפרידה הצפויה. אפשר לשתף את ההורים במהלך המסיבה וכן את הסייעת או חברי צוות נוספים (גננת סבב, גננת שי"ח וכד').
שימוש במוזיקה מוקלטת נותן תחושה של שטף, עוזר לרכז את הנוכחים ועוזר לגננת לעמוד מול קהל ההורים. יש להקפיד על איכות ההקלטה. רצוי לשלב בין סגנונות הקטעים וסוג הפעילות (שירה, ריקוד, נגינה, תנועה), ליצור רצף לפי הגיון כלשהו: סדר היום, תאריכים בשנה וכד'.
המלצות
להתחשב בצורכי הילדים וביכולותיהם
לפסוח על חזרות חוזרות ומיגעות
לשתף את כל הילדים ולהימנע ממצבי תחרות בין הילדים
לחסוך בהכנת אבזרים מרשימים המקשים על התנועתיות ומונעים את ריכוזם של הילדים.
יהודית פינקיאל
לקוח מהאתר לחינוך קדם יסודי