אם בשאלות עסקינן... אז גם לי יש אחת

אם בשאלות עסקינן... אז גם לי יש אחת

ביום העצמאות שעבר עלינו לטובה התפניתי להטיס את טיסן ה Starlet שאת התמונה שלו הצגתי בפורום. נתקלתי בתופעה שברצוני להתייעץ איתכם עליה. אמנם מדובר בטיסן ולא מטוס, אבל בכל זאת... בכל פעם שהטיסן קיבל "מכת מנוע"- כלומר כשפתחתי או סגרתי מנוע בחדות, הטיסן גילגל בכיוון ההפוך לסיבוב המדחף. בהתחלה חשבתי שהטיסן פשוט לא מקוזז טוב, אבל אחרי כמה דקות טיסה ראיתי שבטיסה אופקית וחצי מצערת הטיסן מתנהג בסדר. לפי מה שאני זוכר מלימודי האוירודינמיקה (הדלים למדי, אם לאמר את האמת...) זה נובע מכך שמייצב הכיוון "חוטף" את מכת הרוח של המדחף. האם אני צודק? איך ניתן להתגבר על התופעה לדעתכם? התייעצתי עם מטים ותיק, והוא אמר לי שצריך להטות את המנוע מעט ימינה ומטה כדי להתגבר על התופעה. האם נכון הדבר? עצותיכם המלומדות יתקבלו בברכה!
 
השפעות המדחף על המטוס

ישנן מספר דרכים בהן משפיע המדחף (וזרם האוויר שבא ממנו) על המטוס: (הכיוונים שיוזכרו מתאימים למטוס עם מדחף המסתובב "עם כיוון השעון" במבט מתא הטייס, עבור מנוע המסתובב "נגד כיוון השעון" - התגובות הפוכות בכיוונן). 1. זרם המדחף - מה שהזכרת בשאלתך - אמנם פוגע בהגה הכיוון, אבל התגובה שהוא גורם אינה גלגול כי אם סבסוב שמאלה (למעשה יש תגובה זניחה וכמעט בלתי מורגשת של גלגול ימינה. 2. תופעת הפיתול - נובעת מקיום החוק השלישי של ניוטון (כוח ותגובה). גורמת לגלגול שמאלה (נגד כיוון הסיבוב של מדחף) - תופעה זו אנה משמעותית בזמן שיוט, אבל מורגשת מאוד בזמן ריצת המראה, הליכה סביב או הזדקרות עם כוח מנוע. 3. P-factor - נוצר סחב א-סימטרי על להבי המדחף (יותר סחב על המדחף הימני - זה שיורד) ולכן נוצר סבסוב שמאלה. 4. פרצסיה ג´ירוסקופית - נוצר כוח הפועל ב- 90 מעלות ביחס לכוח המופעל על ג´ירו. במטוס זה יתבטא: כשמרימים את האף - המטוס מסבסב ימינה, כשמורידים אף - המטוס מסבסב שמאלה, כשפונים ימינה - המטוס מוריד אף וכשפונים שמאלה - המטוס מרים אף. תופעה זו חלשה ביחס לשאר התופעות.
 
מזכרון../images/Emo22.gif

זה מאוד מעניין אותי ואני קוראת המון חומר בנושא + אני נמצאת הרבה מאוד בכנפיים (בי"ס לתיאוריה) וגם עונה על שאלות של חניכים. בסוף זה איכשהו נכנס לראש...
 

flugzeug

New member
well done! ../images/Emo45.gif

copy-paste לתגובה שלי בפורום טיסנאות מלפני שבועיים: במשך ריצת ההמראה והרוטציה עשויים לפעול הכוחות הבאים: 1. סבסוב שמאלה עקב חיכוך יתר בגלגל שמאל עקב ריאקציה למומנט המנוע. 2. סבסוב שמאלה עקב פגיעת עיקבת המדחף במייצב הכיוון. 3. סבסוב שמאלה עקב מדחף הנטוי בזוית מעלה ביחס למהירות המציפה (אפקט P ) 4. סבסוב ימינה ברוטציה עקב האפקט הג´ירוסקופי. 5. סבסוב עקב כוח קוריוליס, תלוי בכיוון המהירות (זניח בטיסנים). סה"כ נטו מקבלים סיבסוב שמאלה, ולכן- מטים את ציר המנוע ימינה! מה נותנת ההטיה למטה? קודם כל, צריך לזכור שמה שמעניין את הכנף הוא הזוית בינה לבין הזרימה, ולא הזוית בינה לגוף. בד"כ יוצא שמתקינים את הגוף בזוית קטנה ביחס למיתר הכנף, נאמר 2 מעלות. אם הטיסן טס לאט בזוית התקפה גבוהה, למשל 10 מעלות, והמנוע מותקן ישר, הרי שיוצא שהמנוע מוטה 8 מעלות מעלה. התוצאה היא גם אפקט p כמתואר למעלה, וגם הקטנת נצילות המדחף. סיבה נוספת,אפילו יותר חשובה, להטייה מטה: אם המדחף מוטה למטה, אז ככל שמגבירים כוח נוצר מומנט שמתנגד לנטייה הטבעית להרים אף עם המהירות. בצורה כזו הקיזוז של הטיסן לא משתנה בחריפות. אם המדחף היה נוטה מעלה,היינו בצרות כי הטיסן היה משנה קיזוז בחריפות, ואולי אפילו עושה לופ בפתיחת מצערת. אגב, פה לא נאמר שום דבר בעניין גלגול כתגובה למומנט המנוע, כיוון שמדובר על ריצת ההמראה, שאז המטוס/טיסן כמובן לא מגלגל... כלומר,הטיית המנוע ימינה לא קשורה לגלגול.
 
הערה

אכן טוב ויפה, ואני לא רוצה להיות משבית שימחה, אבל בכל זאת כדאי לזכור שהתאוריה והמעשי לא תמיד הולכים יד ביד. כך למשל האפקט הגריסקופי חזק מאד על סף מהירות אפס (ואני לא מתכוון הזדקרות אלא אפס), אפקט המכה על הזנב תלוי במרחק הזנב מהפרופ (שונה עם פרופ מאחורי הטייס), וכו´. בסופו של דבר, כאשר טסים, עם מספיק נסיון, כל זה הופך ל"התנהגות רעה של המטוס", שפשוט מזהים (גלגול או סבסוב) ומתקנים "באופן טבעי" - שהרי בזמן טיסה או תופעה מוזרה בחירום אין זמן לחשוב איזה אפקט בדיוק מתרחש כאן...
 
זהו, בגלל זה שאלתי,

נשמע לי מוזר שטייס טס והמטוס סוטה ימינה, ואז הוא חושב "אה, זה אפקט קוריוליס. רגל שמאל..." לי יש ידיים מלאות גם ככה...
 
מה עושים?

יש כמה דברים שעושים, אבל חשוב לציין שמה שתקף במטוסים זה לא בהכרח מה שצריך לעשות עם טיסנים (אין לי מושג ירוק בטיסנים...) במטוסים - עושים שימוש ברגליים (למרות שאני בטוחה שאם המדריך שלי יקרא את זה הוא לא יאמין שאני כתבתי את זה - הוא בטוח שאני צריכה לראות רופא כי יש משהו מאוד לא בסדר עם הרגליים שלי...). איזה רגל נכנסת לפעולה? זה כבר תלוי מתי - למשל - כדי לאזן את הפיתול ואת השפעת זרם המדחף בזמן ריצת המראה - מכניסים רגל ימין. כאשר מפחיתים כוח מנוע (כמו למשל בהקטנת מהירות) - מכניסים רגל שמאל. בנוסף - כדי שהטייס לא יצטרך לטוס כל הזמן עם "רגל בפנים" - הגה הכיוון מכופף מעט (נדמה לי ששמאלה???) כך שנוצר עליו כוח עילוי שמתנגד לכוח שנוצר בגלל פגיעת זרם המדחף. הכיפוף הזה מתוכנן למהירות טיסה וסל"ד מסויימים (בד"כ נתוני שיוט) ולכן בשיוט הכל בסדר והתופעות לא כל-כך מורגשות, בהמראה/נחיתה ומצבי טיסה אחרים - מכניסים רגל.
 
יש גם את הלוחיות קיזוז....

לוחיות מתכת קטנות בקצות ההגהים ולעיתים גם המאזנות שנועדו לתת קיזוז סטטי למטוס. בטיסנים מבצעים זאת ע"י הזזת המוטות של ההגהים או חיבוריהם. קיזוז דינמי בטיסנים - מתבצע דרך השלט (יש מסילות לכל ציר כיוון שמכוונים בעזרת "קליקים"). קיזוז דינמי במטוסים עושים ע"י המקזז (פועל באותו עקרון כמו הסרבו בטיסנים - כל פעם תנועה קטנטנה).
 
ההגה לא מכופף...

ההגה לא מכופף...לפחות לא במטוסים חדשים שלא עברו תאונה
כמו שציין ראובן, יש לוחית קיזוז, שפועלת בדיוק כמו מקזז הגה הגובה, על הגה הכיוון, שניתן לכוון כך שבמהירות אחת בודדת לא ידרש כח באף אחת מהרגלים. אפשר גם לכוון אותו למהירות/משקל רב ואז במהירות איטית יש צורך להכניס רגל שמאל (ולהיפך - רגל ימין בפניה שמאל וכו´). בפיטס עם מנוע 260 כ"ס זה מאד מורגש. במטוסים עוד יותר מתקדמים (182RG למשל של יצחקי) יש מקזז להגה הכוון בדיוק כמו הגה הגובה, וזה מאפשר לאזן את הלחץ ברגלים בכל מהירות טיסה (עקב טווח מהירות שיוט של 70 - 150 קשר זה ממש דרוש) זאת עוד גלגלת בדיוק כמו מקזז הגובה. ויש אפילו מטוסים עם מקזז למאזנות (למרות שלא טסתי בכזה) לגבי איזה רגל וכמה, זה לוקח 100-300 שעות טיסה להרגיש שהמטוס נמצא בהחלקה (אומרים שמרגישים את זה בעכוז...), ואז עבודת הרגלים הופכת ליותר טבעית. בינתיים אין ברירה - יש להצמד טוב טוב למד ההחלקה.
 
וואו, בטח מנוע חיה! - מה עושים...

קשה לי להאמין שמדובר בשינוי פראי בSLIPSTREAM. אם המטוס שלך טס 30 קמ"ש (וזאת מהירות איטית) אז הוא זז יומר מ8 מטר לשניה! השינוי בסל"ד הוא בד"כ יותר מ1/8 שנייה ואורך הגוף הוא בד"כ מטר. כלומר כל שינוי בסל"ד של המנוע הוא איטי מידי כדי להשפיע בצורה כזאת (שינוי פתאומי). זה כן קורה בגלל פיתול. אני מניח שזה מנוע עם מומנט גדול ופרופלור גדול וגם יחס מימדים קטן (דברים שמגדילים את השפעת הפיתול). אם אתה מעלה את המנוע בחדות אז הוא פשוט מסובב את הטיסן. אל תשכח שבטיסנים יחס כוח למשקל הוא בד"כ גדול יותר (מה היה קורה לC-152 עם מנוע 300hp?). אופציה נוספת (וראיתי את זה קורה) זה שמשהוא שבור או חלש והלחצים גורמים לעיוות במבנה הטיסן. תבדוק את קיר האש ואת הזנב, תנסה לסובב אותם, אם הם מתפתלים אז תחזק אותם. ההטיה של המנוע ימינה (RIGHT THRUST) יכולה לעזור אבל היא במקור נועדה לטפל בבעיות כמו P-FACTOR והSLIPSTREAM (בעיות שלא נגרמות משינוי פתאומי) כך שלא הייתי תולה בזה יותר מדי תקוות. בסופו של דבר, הפתרון המעשי ביותר שאני יכול להציע זה לזכור שזה מה שקורה כשפותחים מנוע בטיסן הזה ולשנות את אופי ההטסה שלך בהתאם. הרי במטוסים שאנחנו מטיסים אנחנו גם פותחים את המנוע לאט. יש לי EXTRA די גדול (מנוע 1.20 4 פעימות) וכשאני שם עליו פרופלור "16 אז הוא גם מגלגל בפתיחה פתאומית (למנועי 4 פעימות של טיסנים יש מומנט גדול ותגובה חדה מאוד למצערת). הפתרון שלי? אני פשוט לא מעלה את המנוע בחדות - זה מה יש. אם אתה רוצה עזרה יותר ספציפית, אני אשמח לעזור, אני נמצא בעין שמר בימי שיש וחיפה בימי שבת (כנפי פז). בהצלחה
 
תודה רבה ארז, אשמח להענות...

אם תסביר לי איך מגיעים למנחת עין-שמר, אני אשתדל מאוד להגיע מחר עם הטיסן. עזרה מקצועית תמיד תתקבל בברכה!
 
הגעה למנחת עין שמר

ממחלף קיסריה תסע 11-12 ק"מ לכיוון מזרח. אתה תחלוף את מח´ 80 ותגיע לצומת כרכור. בצומת כרכור תפנה דרומה (ימינה) ותסע עוד 1200 מטר. יש פניה ימינה לדרך עפר ויש שם שלט "למנחת" באותיות אדומות על שלט לבן. תמשיך לאורך השביל (1-2 ק"מ ויש עוד שלטים "למנחת"). תגיע אז למנחת עין שמר - אני אהיה בין השעות 7:30 עד 11:00 בהצטלבות בין שני המסלולים. אם תצטרך עזרה ONLINE, הטלפון שלי הוא 067-412580.
 

flugzeug

New member
לגושה (וסליחה שאני נדחף)

אתה מהוד השרון, אם זכרוני אינו מטעני? אם כך יותר קרוב לך בדרך הבאה: -סע בכביש הישן עד צומת הרא"ה ( כמה קילומטרים לפני חדרה) -בצומת הרא"ה , פנה ימינה, ותתגלגל בערך עשר דקות כל הזמן ישר עד שתגיע לצומת T . בדרך אתה חולף את כפר הרא"ה, חרב לאת, להבות חביבה,אחיטוב,מאור ועוד כמה מקומות נחמדים. -בצומת פנה שמאלה (ימינה לא מומלץ- תגיע לבקה אל ררביה
) ולאחר כמה מאות מטרים שוב שמאלה לפי השילוט "שער מנשה". -לאחר כקילומטר- תגיע לשלט שארז דיבר עליו. הטסה נעימה!
 
למעלה