"אם המחנה קדוש - אין צורך באבטחה"

"אם המחנה קדוש - אין צורך באבטחה"

קראתי בכמה עיתונים חרדים בסוף השבוע האחרון שבקווי המהדרין אין אבטחה. הדבר מוזר לאור המצב הבטחוני שאנחנו נמצאים בו. ב"בקהילה" של יום חמישי האחרון ראיינו כמה מהחברות המפעילות את הקווים האלה ולכולם יש תירוצים שונים אבל התגובה של חברת "הגל הבטוח" שמפעילה את נסיעות המהדרין מבני ברק לבית שמש קצת הדהימה אותי. הנה הציטוט מתוך הכתבה: "מהנהלת 'הגל הבטוח'...לא התרגשה לנוכח הנתונים החושפים את העובדה שאין אבטחה באוטובוסים. כך נמסר לנו בתגובה לידיעה מחברת 'הגל הבטוח': כתוב בספר דברים, 'כי ה' אלוקיך מתהלך בקרב מחניך והיה מחניך קדוש'. אם מחניך קדוש - אין צורך באבטחה".
 

חי אדר

New member
ההקשר הרלבנטי

השאלה היא: כיצד זה מסתדר עם העיקרון שאין סומכים על הנס? מה גם כי הפסוק האמור אינו מתייחס שם לעניין ההפרדה בין גברים לנשים שכן ההפרדה אינה מצוה מדאוריתא כלל היא רק תקנת חכמים, והראיה לכך משמחת בית השואבה שבתחילה היו גברים ונשים יחד ורק בשלב מאוחר יותר נעשתה ההפרדה. בכל אופן הפסוק שם מדבר על התקנת בית הכסא במקום מחנה הצבאי וזה נלמד מהקשר הכתובים וכך מובא שם:ויד תהיה לך מחוץ למחנה ויצאת שמה חוץ (דברים כג, יג) ויתד תהיה לך על אזנך והי בשבתך חוץ וחפרתה בה ושבת וכסית את צאתך. (דברים כג, יד) וההמשך: כי ה' אלהיך מתהלך בקרב מחנך להצילך ולתת אויביך לפניך והיה מניך קדוש ולא יראה בך ערות דבר ושב מאחריך" (דברים כג, טו).
 

זיסר

New member
שטות והבל !!!!!!!!!!!!!!!!!!

אינני יודע מניין את לוקחת את הדברים שאמרת, הגמרא דווקא מציינת שכן היה הפרד בין נשים לגברים, רק "תיקון גדול עשו להם" שהנשים היו מלמעלה לעזרה. ומדייקים מלשון זו שהיה קיים הפרד רגיל, רק הוסיפו תיקון שהוא גדול יותר משאר ההפרד שהיה קיים עד עכשיו.
 

חי אדר

New member
בא לכלל כעס

איני מבין על מה התרעומת. הוא אשר אמרתי שההפרדה אינה דאורייתא אלא דרבנן. וציינת זאת לא על מנת להקל בתקנות חז"ל אלא להצביע מדוע לא ניתן ללמוד מהכתובים שצויינו את חובת המצוה, כי הכתובים שם לא עוסקים בעניין ההפרדה בין גברים לנשים אלא בעניין שמירת ההיגיינה במחנה הצבאי.
 

זיסר

New member
תבין לבד

התגובה החמקנית שלך, מראה בעליל שלא הבנת על מה רציתי, ההפרד הוא סניף דיני שיוצא מהתורה לכן זהו גם מדוארייתא. וכמו שכתוב, לא תסור ימין ושמאל, והתורה מצווה לשמוע בקול חכמים, וקיום גזירות חכמים כתורה עצמה, שחייבה לשמוע לדבריהם.
 

רפי rafi

New member
סתם לא מובן לי מה זה קוי המהדרין.

עוד מעט יהיו מדרכות נפרדות,צרכניות נפרדות, (בעצם כבר יש) די! די! די! עסקנים נמאסתם! יש דברים יותר חשובים שצריך לטפל בהם אל תתרכזו בדברים הלא חשובים הרי משפחה חרדית ממוצעת אי אפשר להפריד, ואתם יודעים את זה אז למה אתם סתם מבלבלים את המוח.
 
השתבשת?!

הרבה רבנים דורשים את זה הלכה למעשה! . רק שהעסקנים ברוב המקרים סתם מערבים את האינטרסים שלהם באינטרס הכללי , ומי שנוסע באגד ודן מרויח שיפור.
 

רפי rafi

New member
אבל יש דברים באמת חשובים

באמת לעשות הפרדה באוטובוס זה נשמע כ"כ משונה, וגם הקווים שבאמת צריך לעשות הפרדה זה הקווים החילוניים, ולא הקווים החרדיים.
 

אלישיר

New member
דוקא בתדירות הנמוכה יחסית, זה מתבקש

בעזי"ת אין שום מקום בעולם, חוץ מבאוטובוס עמוס, שכויללניקים יהיו דחוסים יחדיו עם נשים, כסרדינים במקרר של יוצא בשאלה. אם זה לא מפריע לך, אשריך. זה צריך להפריע.
 
רפי, אני מתפלאה עליך

אם אתה לא מבין מה הבעייתיות באוטובוס לא מהדרין, זה רק אומר דבר אחד: שיש לך רכב פרטי ואין לך צורך בנסיעה באוטובוס או שאתה נוסע בקווים שנחשבים כ"ריקים". נסעת פעם בקו 1 לכותל המערבי כשהוא עמוס? כשתסע פעם אחת תבין לבד. כתבת שאי אפשר להפריד משפחה ממוצעת, זה תלוי בחינוך ברצון. משפחה חרדית שיודעת שהיא עולה לקו מהדרין - הבנים עולים מקדימה ובנות מאחורה. ואל תשאל אותי "קלוץ קאשן" כמו ומה עם יש אבא עם ילדה בת שלוש מכיוון שאנחנו יודעים מהי התשובה לזה. יש משפחות חרדיות שנוהגות כך ואין להם שום בעיה והם לא מתבלבלים בכלל. איך? כי הם רגילים לזה. הם יודעים שכך נכון לנהוג.
 

רפי rafi

New member
תסלחי לי

אבל כידוע הציבור החסידי הוא הציבור שמבקש את זה,לעומת זאת הציבור הליטאי מעדיף להשאיר את המצב הקיים,ובצדק, ואם את מוכנה להסביר לי למה בעל אסור לו לשבת ליד אשתו דרך אגב אין לי רכב, ואני אחד מהמשתמשים בתחבורה הציבורית.
 

חי אדר

New member
בין חכמי קדם לחכמינו

דווקא לפי המסופר בתלמוד היו חכמים שלא היססו להתערה בנשים. כך למשל ר' יוחנן היה עומד בשערי הטבילה כדי שנשים יחזו ביופו וע"י כך יהיו להם ילדים יפים. וכן רב גידל היה הולך למקוה ומראה לנשים כיצד לטבול. אין לי כל ספק כי לו היו בדורינו היו נסקלים בשערי העיר.לגופו של עניין: נראה לי שכל ההחמרה הזו של ההפרדה באוטובים אינה תורמת דבר. היא עשויה בטעות ליצור מצב של תחושת היתנשאות כאילו אלו שמקפידים לנסוע באוטובוסים נפרדים הם יראי שמים יותר. והאמת לאמיתה שכאשר מחמירים יותר ממה שההלכה דורשת ובנסיבות ובתנאים שרוב הצבור לא יכול לעמוד בו, סופו של דבר שמגיעים לחסידות של שטות. על כגון דא נהירים הם דברי חז"ל: לא דייך מה שאסרה תורה?
 
על זה גאוותינו

"ויגבה ליבו בדרכי ה'" אשרינו שאנו יהודים, אשרינו שיש לנו תרי"ג מצוות. והלואי שכל עמ"י יזכו להתגאות במצוות ובצניעות אמיתית. נ.ב. - במה רוב הציבור לא יכול לעמוד? בהנחה של 50% בקווי מהדרין? בתוספת אוטובוסים בשעות הצורך? בהוספת קוים לשכונות חרדיות? נא לא להשמיץ לפני שבררתם האם זו דעת הציבור הנוסע במהדרין!!!!! ועוד, מי שרוצה שלא יעלה! רוב קוי המהדרין לא באו על חשבון קוים אחרים, אלא כתוספת! נסיעה נעימה.
 

ש פרס

New member
בכבשן האש הבגדים נשרפים

בעזי"ת מוטב לאדם שיפיל עצמו לכבשן אש. ואתה יום כיפור לך איך יכפר? אז מה אתה מתעסק בצניעות, כשאצלך אדם לאדם זאב?! מה ששנוא עליך אל תעשה לחבריך. נכנסת לפורום כהתקפה אישית ומעליבה. זה היחס אליו תזכה מהיום. אני ממליץ לכולם לנהוג כך, עד שמנהלי הפורום הי"ו, יסכימו שמסע עלבונות אישי מותר, אבל לא ראוי להתירו
 

ש פרס

New member
עד שהמלך יודח מכסאו

היות שהמלך לקח על עצמו כפרויקט פרטי את אחד מחברי הפורום הרי שגם הוא, נלקח כפרויקט. פרויקט המלך ימשך עד שהמלך יפסיק עם מעשיו הנלוזים ועד שהניק שלו שבעצמו לועג לקהילה קדושה בישראל, יוחלף.
 

א77

New member
רבי יוחנן בדורו

ורב גידל בדורו. ויש עוד דוגמאות של יחידים בדורם. ובעצם הבאת הגמרא דוגמא ליחיד יוצא דופן, זה הוכחה מהתלמוד שזה באמת יוצא דופן. אבל לא כל הרוצה ליטול את השם יבוא ויטול.
 
מעריך את התגובה

הצניעות לא ניתנה לליטאים או לחסידים בלבד. כולנו יהודים! אין שום היתר לתערובת באוטובוסים דחוסים, ואין לכך קשר לישיבה המותרת או האסורה בין בני זוג. ואילו שדוחים כל יוזמה יהדותית טהורה, בטענת פוליטיקה ועסקנות, אין זה אלא פשרנות במצוות שמדברת מגרונו!
 

חי אדר

New member
מהיכן הדין

השאלה היא היכן מקור ההילכתי להפרדה זו?האם תוכל להצביע על המקור שממנו ניתןלהסיק שבנסיבות של נסיעה באוטובוסים זוהי דרישה הילכתית להפרדה? וכוונתי למקורות הדין בפוסקים הראשונים ובלתמוד.האם יש מקור שממנו ניתן ללמוד בדרך היקש או בדימוי מילתא למילתא לגבי העניין הזה. ואין מקום לתת דוגמא משמחת בית השואבה הואיל ושם מדובר בהתערבות של שמחה שבה שירה וריקודים שזה לא דומה כלל. או שמא זוהי הוראה ללא מקור שניתן להישען עליו. כמדומני שיש תשובה של הרב משה פיינשטיין באגרות משה אשר ממנו עולה כי אין כל איסור וחשש של בישיבה מעורבת כאשר יושבים יחד בסעודה וכיוצא בזה. ואני נוקט בלשון כצדומני הואיל ואיני בטוח בכך ועלי לבדוק את העניין. מכל מקום אם תוכל להציע את המקור לעניין ההפרדה ועל מה מסתמכים האוסרים נסיעה באוטובוס רגיל אודה לך מאוד.
 
מקורות, כבקשתך:

עיין בע"ז דף כ ע"א, ועיין באורחות חיים להרא"ש ליום ג' ס"ק י"ח, ובפירוש השם אורחותיו שם ובמקור החיים לר' בנימין זילבר, שם. ועיין במסכת ב"ב דף נ"ז ע"ב, ובשבת ס"ד ע"ב, ובנדרים כ' ע"א, ועיין כתובות י"ז ע"א, דמשמע דאפילו הסתכלות פנויה, אסור אפילו לצורך. ועיין במסכת כלה פ"א. וכן הובא בפוסקים הרבה, שהוא איסור גמור. ------------------------------------------------------------------- נ.ב. - אם תזדקק לעוד מקורות, אשמח להעביר. בברכת "והיה מחניך קדוש"
 

ש פרס

New member
באמת דיון מענין

שני תלמידי חכמים, האחד חבר ותיק בפורום החוזרים בשאלה, השני מזוהה עם מסע עלבונות והתכבדות בקלון חברו, ויחדיו הם רוצים להסיק דבר הלכה כדת משה וישראל...
 
למעלה