אוריאל וקסלר
New member
אם העסק שלי יותר גדול הוא בוודאי יותר רווחי
אמירה זאת היא טעות נפוצה. זה נכון שגודל הוא בעל אפקט על עסק , אבל לא בבחינת 'כל הנוצץ זהב', כלומר לא כל עסק גדול הוא גם רווחי יותר.
מדוע זה כך?
נציין כאן כמה סיבות:
1. להוצאות קבועות יש בד"כ מבנה של 'מדרגות' - בהיקפי פעילות מסויימים הן קבועות, ומשלב מסויים עולות מדרגה לטווח נתון וכן הלאה. אם אנחנו בקצה ההתחלתי של המדרגה - אנחנו לא נהנה מכך.
2. גם הוצאות משתנות עולות עם הגידול בכמויות, אם כי בד"כ בקצב פוחת.
עדיין סה"כ ההוצאות עולה עם העלייה בהיקף הפעילות... אם מחיר המכירה לא מותיר מספיק מרווח - אין בזה ממש.
3. הרבה פעמים גידול בהיקפי פעילות דורשים פעולות רישוי, תקינה וכד' המייקרים עלויות באופן ניכר, ואם לא גדלים 'מספיק' בהיקפים אז אין הצדקה.
4. לעיתים עסקים מסתפקים במרווח גולמי צר מאוד (אחוזים בודדים) על מנת לייצר מחזורי הכנסות גבוהים. זוהי כמובן אחיזת עיניים ומתעוררים למצב בו מגלגלים מחזור אך במקרה הטוב לא מרוויחים ובמקרה הגרוע אפשר להפיל את העסק.
5. הגודל גורר בהכרח עלויות כח אדם גבוהות שהופכות לעיתים לנטל במקום ליתרון שאותו ניתן למנף. גם הניהול מורכב ומסובך יותר בעסק גדול ויכול להעיב על ההתנהלות והיעילות.
ישנם תחומים כמו יבוא מזון בהם יש תחרות חריפה וחלק ניכר מהמוצרים לא מרוויחים כסף בעוד שמיעוטם מייצר רווח העיקרי (פארטו או 80:20 שמשמעו 20 אחוזים מהמוצרים מייצרים 80 אחוז מהרווח והיתרה פשוט 'מגלגלים מחזור' ).
לכן עסק גדול הוא לא בהכרח ערובה לרווח ולעיתים עסק קטן, גמיש וצנוע בעלויות מרוויח טוב בהרבה ממתחרה גדול שלו.
מאידך, ניהול נכון של עסק גדול על העלויות הפלפורמטיות שלו ('יתרונות הגודל') יכולה לדחוף אותו קדימה ולהופכו לעסק מוצלח ביותר.
אמירה זאת היא טעות נפוצה. זה נכון שגודל הוא בעל אפקט על עסק , אבל לא בבחינת 'כל הנוצץ זהב', כלומר לא כל עסק גדול הוא גם רווחי יותר.
מדוע זה כך?
נציין כאן כמה סיבות:
1. להוצאות קבועות יש בד"כ מבנה של 'מדרגות' - בהיקפי פעילות מסויימים הן קבועות, ומשלב מסויים עולות מדרגה לטווח נתון וכן הלאה. אם אנחנו בקצה ההתחלתי של המדרגה - אנחנו לא נהנה מכך.
2. גם הוצאות משתנות עולות עם הגידול בכמויות, אם כי בד"כ בקצב פוחת.
עדיין סה"כ ההוצאות עולה עם העלייה בהיקף הפעילות... אם מחיר המכירה לא מותיר מספיק מרווח - אין בזה ממש.
3. הרבה פעמים גידול בהיקפי פעילות דורשים פעולות רישוי, תקינה וכד' המייקרים עלויות באופן ניכר, ואם לא גדלים 'מספיק' בהיקפים אז אין הצדקה.
4. לעיתים עסקים מסתפקים במרווח גולמי צר מאוד (אחוזים בודדים) על מנת לייצר מחזורי הכנסות גבוהים. זוהי כמובן אחיזת עיניים ומתעוררים למצב בו מגלגלים מחזור אך במקרה הטוב לא מרוויחים ובמקרה הגרוע אפשר להפיל את העסק.
5. הגודל גורר בהכרח עלויות כח אדם גבוהות שהופכות לעיתים לנטל במקום ליתרון שאותו ניתן למנף. גם הניהול מורכב ומסובך יותר בעסק גדול ויכול להעיב על ההתנהלות והיעילות.
ישנם תחומים כמו יבוא מזון בהם יש תחרות חריפה וחלק ניכר מהמוצרים לא מרוויחים כסף בעוד שמיעוטם מייצר רווח העיקרי (פארטו או 80:20 שמשמעו 20 אחוזים מהמוצרים מייצרים 80 אחוז מהרווח והיתרה פשוט 'מגלגלים מחזור' ).
לכן עסק גדול הוא לא בהכרח ערובה לרווח ולעיתים עסק קטן, גמיש וצנוע בעלויות מרוויח טוב בהרבה ממתחרה גדול שלו.
מאידך, ניהול נכון של עסק גדול על העלויות הפלפורמטיות שלו ('יתרונות הגודל') יכולה לדחוף אותו קדימה ולהופכו לעסק מוצלח ביותר.