לקריאה נוספת
לאורך ההיסטוריה ידועות לנו מספר נשים במזרח ובמערב שהיו תלמידות חכמים וצדיקות, אולם רק אחת, למיטב ידיעתי, עמדה בראשות ישיבה.
הרבנית אסנת ברזאני פעלה בסוף המאה השבע עשרה בכורדיסטאן. עוד מנעוריה הכשירה אביה, הרב שמואל ברזאני, להוראת התורה (לפי מסורת אחת, מאחורי פרגוד). היא השתלבה בהוראה בישיבה שהקים אביה במוצול, ואחר כך לימדה לצדו של בעלה הרב יעקב מזרחי.
לאחר מותו של בעלה שימשה כראש הישיבה. היא זכתה להערכה רבה בקרב יהודי כורדיסטאן עד שפנו אליה בתואר 'התנאית'; וכן 'כמוהר"ר' [בדרך כלל בלשון זכר: כבוד מורנו ורבנו הרב רבי], ועוד כינוה 'אשת חבר הדומה לחבר' (השוו בבלי ע"ז לט,א – "אשת חבר הרי היא כחבר"). הרבנית אסנת לימדה ופסקה במגוון רחב של תחומים. ובלשונה: "שאני נשארתי מלמדת תורה, ומ[וכ]חת, ודורשת לטבילה, ולשבת, ולנדה, ולתפלה וכיוצא." הרבנית אסנת פעלה רבות למען הישיבה. משנקלעה הישיבה למשבר כלכלי כתבה אגרות בנסיון לגייס כספים ומהם ניכרות ידיעותיה הרבות והמעמיקות בתלמוד, במקרא ובשירה. למזלנו, נותרו בידינו מכתבים ששלחה ומהם עולה דמותה הייחודית.
ללימוד התורה יועדה על ידי אביה:
ואני מיומי מפתח ביתי לחוץ לא יצאתי, בת מלך ישראל הייתי, מאן מלכי? רבנן! בין ברכי חכמים גדלתי, מעונגת לאבי ז"ל הייתי. שום מעשה ומלאכה לא למדני חוץ ממלאכת שמים, לקיים מה שנאמר 'וְהָגִיתָ בּוֹ יוֹמָם וָלַיְלָה' (יהושע א,ח). בעוונות הרבים לא היו לו בנים כי אם בנות. וגם כן השביע את בן זוגי ז"ל לבלתי עשות בי מלאכה, וכן עשה כאשר ציוהו.
על המתח שבין אימהות לבין לימוד והוראת התורה, יעיד הסיפור הבא:
הרבנית אסנת הייתה ידועה בכוח תפילותיה ובעשיית נסים. לאחר שילדה בן ובת התפללה להקב"ה שיחדל לה אורח הנשים על מנת שתוכל להקדיש עצמה ללימוד התורה. וכך היה.
בסיפור שלפנינו ניכרת גדולתה. היא מוכרת כבעלת תפילה וכמי שיודעת לעשות נפלאות. תפילותיה מתקיימות. תוכן התפילה חושף את השתוקקותה ללימוד תורה. עם זאת היא מבקשת לקיים את מצוות פריה ורביה (שבה מחויב בעלה). לפיכך היא מבקשת להסתפק בבן ובת כפי שנפסק להלכה. הרבנית אסנת מבקשת לאזן בין בניית משפחה ללימוד תורה: לדידה, אין ערך אחד מכריע את השני. אין היא בוחרת באחד מהם באופן מוחלט אך יש במעשיה הכרעה. היא מקדימה את מצוות פרו ורבו ללימוד תורה אולם מתוך כך היא מצמצמת אותה ומסתפקת במינימום.
התנאית אסנת ראתה עצמה 'בת מלך' ומעניין לראות כיצד היא משתמשת בכינוי זה.
בעקבות חובות פנתה באגרות לקהילות יהודיות ברחבי תבל בבקשה לסייע לישיבה. אף שעמדה בראש הישיבה ולימדה מתורתה לתלמידיה, הרבנית אסנת לא יצאה בעצמה למסע ההתרמה ופטרה זאת בטענה שאין דרכה של אשה לחזור לקהלות, שנאמר "כָּל כְּבוּדָּה בַת מֶלֶךְ פְּנִימָה" (תהלים מה,יד).
בעיניה, צניעותה של האישה באה לידי ביטוי בכך שאינה יכולה לחזר אחר תרומות ובענין זה היא כבת מלך הנחבאת בביתה. אך לעומת זאת עמידתה בראש ישיבה, פסיקת הלכה והגדת שיעורים - הם בעיניה דבר ראוי. כאן אין היא אומרת "כל כבודה בת מלך פנימה". כזכור, בציטוט הראשון שהבאתי השתמשה הרבנית אסנת במכוון במונח 'בת מלך' על מנת להסביר את מפעלה התורני ואת היותה חלק מקבוצת החכמים: "בת מלך ישראל הייתי, מאן מלכי? רבנן!", ואילו כעת הוא משמש לנמק את היעדרותה ממפעל השד"רות. נדמה כי התנאית אסנת קשרה את חייה עם לימוד התורה והיא נכונה ללמד כל הבא בשערי בית המדרש, אך היציאה מן הישיבה למסע התרמה בין הקהילות הייתה קשה בעיניה.
מתוך גליון 'שבת בשבתו'.
בנוסף ראויה לציון אשתו של הרב אליהו מאני זצוק"ל (שהיתה אחות של הרב עבדאללה סומך - כמדומני) ועוד