אם שוטים - לא נוהגים...

נ ה ו ר א

New member
אם שוטים - לא נוהגים...

מתוך הדך השבועי שלנו: אם שוטים לא נוהגים החיים מורכבים, אתה יודע. אי אפשר לאכול הכל, לבלוע ללא אבחנה – כי יחד עם הטוב מעורב גם רע, וחבל לספוג אותו פנימה. נפש האדם כבר הגיעה לתהומות שפלים וחשוכים של רוע ואכזריות אין-קץ, אז בא לא ננסה לצבוע את העולם בוורוד מספר ימים לפני יום הזיכרון לשואה. הנפש היא מורכבת, ובהחלט מסוכן רק 'לזרום' איתה. פעמים רבות מדי 'זרימות' נחמדות שכאלה הפכו לשיטפונות נוראיים. ההבדל הגדול שבין פתח לפרצה הוא הדלת שבכניסה. שוטה שלא מסוגל לסגור את הדלת, לסנן ולמנן את חייו, הוא אדם פרוץ, חשוף לכל עבר, ולא נעים לומר – הוא בעצם הומלס חסר זהות פנימית. הפתיחות לכל עבר גורמת לאיבוד כושר האבחנה, ולהמרת טוב ברע. כשהקדוש ברוך הוא אומר לנו להימנע מאכילת בעלי חיים מסוימים, הוא מעניק לנו דלת ובית, הוא נותן לנו את היכולת לעצור ולחשוב. לא הכול נכנס, אנחנו לא חיות, הפתיחות האישית נשלטת. כמו בכל בית נורמלי, הדלת לפעמים פתוחה ולפעמים לא – הפה לפעמים אוכל ולפעמים נמנע. הבלמים האישיים האלה מצילים אותנו דור אחרי דור. אם שוטים לא נוהגים – בשביל זה יש אלוקים. לקריאת הדף המלא - לחץ כאן
 
ההתחלה של הקטע היא בהחלט יפה

חבל (בהשאלה) "שזקנתו מביישת את צעירותו"... הנוסח הנכון הוא: 'כשאנשים אומרים ש"הקדוש ברוך הוא" אומר לנו להימנע מאכילת בעלי חיים מסוימים, הם מעניקים לעצמם מפלט מפני היכולת לעצור ולחשוב. הכל מפסיק להישקל, ואנחנו כמו חיות, הפתיחות האנושית נשלטת.' אני מסכים לחלוטין שפתיחות ללא קץ היא בעייתית. השליטה על הפתח צריכה להיות של האדם עצמו ולא של סבא שלו מאתיים דורות לפניו.
 

אופירA

New member
מנהל
ללמוד גמרא זה מפלט מיכולת החשיבה?

איך זה הגיוני? מי שניסה פעם ללמוד גמרא, יכול לומר דבר כזה??? כמובן שאי אפשר להניח לכל סבא מלפני 200 שנה (ועל אחת כמה וכמה - מלפני 2000 שנה) לקבוע החלטות לגבי אורח חיי. אבל בהחלט כדאי, נכון וחשוב להתייחס ולהתחשב בקביעות של סבות מסוימים. שהרי תלוי מי הסבא. יהיה טפשי מאוד להתעלם מסבא איינשטיין או סבא ניוטון, ולשבת בחושך עם נר דלוק, ולא להשתמש בשום מכשיר אלקטרוני וכד'. לא כך? יהיה טפשי עוד יותר להתעלם מסבא כגון ר' עקיבא איגר, הגאון מבריסק, ועוד המון סבאים כאלו וקודמיהם, שהעמיקו בגמרא באופן שתלמידי דורנו לא יכולים לעשות זאת, ולטעון שעבר זמנם. לא להבין מה הם אמרו, כיצד הם הבינו מה אמרו חז"ל, מיהם חז"ל בכלל וכו'. מאוד קל לומר: חז"ל היו תמימים, חסרי דעת וכו' - טרם שמכירים אותם. אבל גם מאד טפשי לעשות זאת. הניסיון להציג את קיום מצוות היהדות כפעולה ללא חשיבה באופן טוטאלי, רק משום שלא כל מקיימי המצוות מומחים היכולים להסביר את ההוראות, ולהתעלם מהעובדה שהיהדות לאורך כל הדורות נלמדת ע"י לומדי התורה, ומקויימת על פי הלימוד המבין לעומק כל פעולה ופעולה באופן שהמומחה הוא המבין - דומה קצת לניסיון של פשוטי העם היותר סכלים לחוות דעות מדיניות בתחום הכלכלה עפ"י הנוחיות שלהם, ולטעון שכלכלנים בכירים אינם מבינים דבר וחצי דבר, אלא מכתיבים לפשוטי העם בשרירות אכזרית את מה שנוח להם... אגב, ברור לי שאפשר לענות לדברי באלף מענים, המעקמים אותם מפה ועד להודעה חדשה, באופן לחלוטין לא ענייני אלא לטובת העיקום בלבד. וברור לי שזה גם ייעשה. אני רק מקווה, שהקורא הנבון יוכל להבחין לגבי איזה נקודה כדאי לעצור ולחשוב, ומתי העיקום אינו ענייני אלא לצורך עיקום בלבד.
 
למעלה