למה מוכרחה להיות אמונה בכלל?
אני תמיד שומע אנשים מאמינים שלא מסוגלים להעלות בדעתם מצב בו אדם יהיה ללא אמונה כלל ועושים מאמצים כבירים לפשפש בנפש הכופר התורן ולמצוא בו שרידי וגילגולי אמונה, גם כשלא היה שם אלא איזשהו ביטוי שהוצא מהקשרו.
לעיתים, יש להודות, עולה הדבר בידיהם. אבל מכאן ועד להניח שכולם מאמינים במשהו- גדולה הדרך.
אני מוצא שיש קשר בל ינתק בין תקווה לאמונה- והתקווה היא שורש כל איוולת.
את התקווה הייתי מגדיר כרצון מנוון, רצון ללא כוח שהמיר את סיפוקו בסיפוק דמיוני- במקום לפעול על מנת להגשים מטרה, אני מקווה באופן פאסיבי שמשהו יקרה וזה מספק אותי.
האמונה היא הפעולה החליפית בתחום הדמיון, שלא נועדה אלא ליצור תחושה של פעולה מזוייפת.
לדוגמא- "עבודת האל" אינה אלא פעולה בתחום הדמיון. תיתכן "עבודת אל" גסה, שכוללת דמיון שיש עיסקה עם האליל, וגם תיתכן "עבודת אל" מעודנת ששכרה הוא עצם קיומה (בבחינת תחושת פעולה מזוייפת). שכר מצווה מצווה- כלומר תחושת הפעולה.
שמא תקשה ותאמר- תחושת הפעולה המזוייפת, עדיין תחושת פעולה היא ויתרונות לה- רפואיים, נפשיים, חברתיים וכ"ו. אשיב ואומר- אני אינני מקבל זאת כלל. המיתוס שהשקר נחוץ לקיום החברה והנפש הוא מיתוס שנולד מהצורך של קסטות שלטוניות בהיסטוריה להצדיק את מסכת השקרים הנתעבים.
דת משה היא גילגול של דת פרעה הטוטליטרית, מופשטת וסוציאלית, ובבסיסה היא מיוסדת על תקווה, ופעולות שמרוקנות את הרצון מתוכן. זהו אופיום להמונים והגמילה קשה ממנו- כי להחליף את הפסגות הנשגבות של חוויית הסיפוק מפעולה רצונית מזוייפת בתחום הדמיון בעמקים הנכאים של חיי היום יום, החולין, המטרות הריאליות, כל זה הוא מדכדך כל כך למי שהצליח לסכור כל חייו את הריק הקיומי. ההשוואה בין הפסגות הנפשיות שבאמונה לבין המישור המתון של החולין היא מקור סבל.
רק מי שיכול להניח להשוואה הזו (וזה דורש שיהיה מודע אליה) הוא מי שאינו מכור לדת. אנשים כאלו קיימים, ואולי מרבית האנשים הם כאלו, ממש כמו שמרבית האנשים שצורכים סמים ואלכוהול לא מתמכרים להם.
ההשוואה הסנטימנטלית הנ"ל, אותה היאחזות בעבר אידאלי, נראית לי, באופן פרדוקסלי, גם כסוג של ניסיון לחנוק את העונג של העבר. על ידי עיסוק יתר בתענוג- חונקים את התענוג.
כלומר- המאמין, השם עצמו בחיבוטי אמונה, הוא טיפוס שבמובן מסויים נלחם בפנטזיה. הוא חפץ למגר את הפנטזיה מנפשו, להיטהר מ"יצר הרע" ואחיזתו של כוח הדמיון, להתדבק ב"שכל הפועל".
הוא פוריטני במובן של אי יכולת להתענג על פנטזיה פרטית, פנטזיה שאינה חלק מהפנטזיה הקולקטיבית. ה"רשע" מוחזק בעיניו כ"הולך בדרך יחידים". ה"כסיל" מוחזק בעיניו כ"אינו חפץ בידע אלא בהתגלות ליבו".
הפנטזיה הפרטית היא מה שקרוי "אליל". הכפירה בה היא היהדות.
מה יש בפנטזיה הפרטית שהוא כל כך נורא בעיניו? האם מדובר באידאל של התייעלות קולקטיבית, איחוד כל ההזיות שכזה? לבל יתפזר כל פרט לעולמו הפרטי. האם מדובר ברגש של מחוייבות להתארגנות חברתית שמעלה על נס את הקרבת הפנטזיה האישית לטובת פנטזיה קולקטיבית? או אולי מוטב לומר את קירובה של הפנטזיה האישית לזו- שהרי אל נטול תארים סובל, למרבית הפלא, את כל התארים, כמו חור שבולע לתוכו את הכל. ברמה הקולקטיבית- אלוהים הוא חור שכזה, פח אשפה שאליו משליכים את הפנטזיות האינפנטיליות ביותר, האידיוטיות ביותר (אידיוטיות במובן של פרטיות).
אצל אברהם- הפנטזיה הפרטית היא אהבתו לבנו - את הפנטזיה הזו מבקש הקולקטיב לקחת. ברגע שאברהם היה נכון לעקוד את בנו- הרי שכבר שילם את המחיר, הרג את הפנטזיה הפרטית, ובוטלה העקדה.
האהבה היא אפליה, אפליה של פרט אהוב על פני כל השאר, והקולקטיב לא סובל אפליה. כולם שווים בעיני האל. הקולקטיב רואה באהבה את אויבתו, וצודק הוא בכך.
אם כן- האמונה והאהבה הן האנטיתזה האמיתית. על אדם לבחור- אם לאהוב או לעבוד את השם. האמונה לא סובלת אהבה אך גם האהבה לא יכולה לדור עם האמונה, כי רק מול הריק הקיומי, הוודאות שאין תכלית, שאין "לשם מה" יכולה להתקיים אהבה, שהיא כוח פעיל ורצוני. בלי התהום של הריק הקיומי אין עומק לאהבה. רק מול החושך המוחלט יכול אדם להיות אור לעצמו.
טועה ליבוביץ שטוען שאמונה היא ביטוי לרצונו של האדם, לבחירתו החופשית- היא ביטוי לרצון הקולקטיב, אולם הקולקטיב אינו אדם, אלא מפלצת. עוד לא קם קולקטיב שאינו מפלצת. כל המדינות, כל הדתות, כל העמים וכל ההתארגנויות הם מפלצות, גלמים שקמים על יוצרם חדשות לבקרים. אמונה היא רצון המפלצת אך אהבה היא בחירה רצונית של האדם, כלומר זה שיש בו האומץ לעמוד לבד. רק מה שבא מלבדיות מוחלטת- הוא בחירה של האדם. זהו תנאי בלתי יעבור למצוא את רצונך- לבדיות.
מהי לבדיות? לבדך תגלה. לא ניתן למסור את הלבדיות. אין זו תורה או פילוסופיה, אין היא תוצר של החשיבה האנושית. אין חוויה של לבדיות. עם זאת- כל התרבות סובבת סביבה, במודע או במובלע. היא הלב של כל הרציונליות, ולמרות שהיא קלה להשגה, לא רבים השיגוה כי אינם יכולים לשאת אותה. היא תהיה להם בבחינת אסון. אין אליה דרכים ואין לה שימוש כלשהו. היא לחלוטין חסרת תועלת כי את כל השלכותיה המועילות אפשר לייצר באופן מלאכותי בלי לשלם מחיר כפי שהיא דורשת. בבחינת עיסקה- אין היא עיסקה מוצלחת. אין שום סיבה לדרוש אותה. אבל יודע כל אדם בסתר ליבו שרק מימיה ראויים לשתיה ורק בה יטהר ממחשבותיהם של כל בני האדם שהיו ורק בה יפקחו עיניו לאגם שבו האדוות הן מחשבות ובשוככן העולם נגלה בפניו. המחשבות מסתירות את העולם, ורק בלבדיות שוככות המחשבות ורוח העצמיות מרחפת על פני המים.