אמזון מעלה מחירים?

קרלטון

New member
אמזון מעלה מחירים?

"הספרים המודפסים הם עדיין עסק גדול יותר מהספרים הדיגיטליים. לפי הערכות בתעשייה בארה"ב, אמזון מוכרת אחד מתוך כל ארבעה ספרים מודפסים שנמכרים. ההצלחה של אמזון נבנתה בעזרת הקפדה על שירות הלקוחות, מגוון גדול של ספרים וכמובן, מחירי רצפה.

כעת, עם דעיכתן של חנויות הספרים הגדולות בארה"ב כמו ברנס אנד נובל ובורדרס, עבור צרכנים רבים, אין ברירה מאשר לקנות באמזון. ועבור ספרים מסויימים, אמזון למעשה מעלה מחירים.

לפי סטיבן בלייק מט, יו"ר הדירקטוריון של איגוד הוצאות הספרים העצמאיות, אמזון פשוט עוקבת אחר המסורת של כל חברה גדולה שהשיגה שליטה על השוק. "מורידים מחירים עד שאין תחרות, ואז מעלים מחירים ומרוויחים את הכסף חזרה".

http://www.themarker.com/wallstreet/1.2064229
 

mnakash

New member
אני רואה פה בעייתיות במודל העסקי

אם הם יעלו מחירים ייכנסו מתחרים. אין להם מספיק יתרון בהפצה מול הענקים האחרים אם הצרכן יעבור שינוי תפיסתי (האמת שזה לא אם קטן).

אם את הקניות שלו הוא עושה באמאזון שהתחילה כספק ספרים כנראה שאת הספרים שלו (או כל דבר אחר) הוא ייקנה בוול מארט (און ליין אם לא בסניף) ספק הקניות שלו או ענק קמעונאות אחר אם המחירים יהפכו תחרותיים מספיק.

העולם השתנה זה ברור אבל יש משהו שלא ישתנה אף פעם, איפה שיש כסף יבואו מתחרים ואם לא הצלחת ליצור יתרון משמעותי לא תוכל להעלות מחירים בגלל התחרות. האם אמאזון יצרו יתרון? נראה לי שכמעט כולם מסכימים שכן ושהיא חברה נהדרת.
האם הפער הזה מול הענקים האחרים יכול להיסגר? לדעתי יכול בהחלט, סיכוי די גבוה.
האם זה ייקרה בפועל? לא יודע, אבל מבחינת המניה אם בעתיד המכפיל הגבוה שאמאזון זוכה לו (על רווחי השיא כי כרגע היא בהפסד זמני כנראה) ירד למכפיל של וול מארט לדוגמא אז המוני משקיעים יפסידו הרבה מאד כסף. זה לא יהיה יפתיע בעיני.
מהצד השני המחיר הנוכחי מגלם צמיחה כזו גבוהה שיהיה קשה להפתיע בכיוון האופטימי. רוב האפסייד האפשרי מגולם במחיר הנוכחי.

הייתי קונה את המניה אם היא הייתה יורדת ל100$~ ולא היה שינוי בתוצאות העסקיות שלה, באסטרטגיה הראשית למכור לצרכנים (בניגוד ללהתחרות במייקרוסופט או להיכנס לתחום ההייטק באופן כללי, צעד שגוי בעיניי) או בצפי שלהן לטווח הארוך כלומר במשבר זמני. זה יכול לקרות שוב אם 2008-2009 תחזור שוב.

יותר מכל דבר אחר אמאזון עשתה שירות (ויצרה ערך) ללקוחות שלה בזה שהיא יצרה תחרות והביאה למחירים נמוכים ורמת שירות טובה. אפשר להצטער שהם לא פועלים בארץ. בתור משקיע אני מעדיף לחכות שהתמחורים של המניה ישתנו.
 

KobeRider

New member
מסכים, אני חושב שסביבת המחירים מאוד דינמית

אני לא אתפלא אם יש לאמאזון אלגוריתמים שסורקים את שוק האונליין, בודקים את ההיצע והביקוש, ומשנים את המחיר בהתאם. עכשיו הם מעלים את המחיר, ואם הם יראו שחנויות אחרות מציעות מחיר זול יותר, ובמקביל הביקוש למוצר מסויים יורד, אם יחזרו למחיר נמוך. זה מספיק דינמי ומספיק מהיר בשביל לא לגרום יותר מידי נזק.

אגב, התעשייה שבה רואים דינמיות של מחירים בצורה הכי קיצונית היא חברות התעופה, שם המחירים משתנים בהתאם לתחרות ובהתאם להצע-ביקוש על בסיס יומי.

בלי קשר, יש לאמאזון ערך מוסף. כאשר לקוח של אמאזון רואה ספר במקום אחר שיותר זול בדולר, הוא כנראה יעדיף את אמאזון. השירות שהם נותנים יוצא מגדר הרגיל, הן מבחינת מהירות המשלוח והדייקנות שלו, והן מבחינת השירות שלאחר מכן.
 

קרלטון

New member
אין לי ספק

שנכון מצדם לכל הפחות לנסות להעלות מחירים איפה שאפשר, אם בשיטה שתיארת או בצורות שונות. למשל, לספרים אשר בדר"כ נקנים במספר 2, ביחד עם ספר אחר (נגיד, הלקוח עושה את ההחלטה הראשית לגבי הספר הראשון, עם יותר תשומת לב למחיר, ואז פחות מקפיד על האייטם השני) - אני לא יודע אם זה יעבוד או לא, אבל אני מניח שהם בודקים גם כיוונים כאלה.

ולפעמים המחיר פשוט נמוך מדי ביחס למה שאנשים מוכנים לשלם, ולא יודעים את זה עד שמנסים. אצלנו הצלחתי להעלות את המחיר לקבוצה מסוימת של לקוחות בכ-30%, בדיוק לאותו מוצר (בתקופה מסוימת בה אחרים לא יכולים בכלל להציע אותו) ובלי שום ירידה במכירות.

בכרטיסי טיסה - אני מניח שהסיבה היא מצד אחד היחס בין העלויות הקבועות למשתנות פר טיסה (העלויות להוסיף עוד נוסע הם נמוכות ביחס לתקורה של הטיסה, ולכן שווה לרדת במחיר דרסטית כאשר לא מצליחים למכור כרטיסים) ומצד שני ההיצע הקשיח (אי אפשר להוסיף מטוסים מהיום למחר) בשילוב עם חוסר בשירותים חליפיים שנותנים ערך דומה.
 
למעלה