אממ אה... ברליוז?

Houndour

New member
לואי אקטור ברליוז (1803-1869)

אנשים, ברליוז לא היה מלחין. הוא היה צייר. צייר שמצייר מוסיקה. מוסיקה שאפשר לראות, להרגיש ולגעת בה. מוסיקה מלאת דמיון וסיפור מאוד מוגדר ולא צפוי אשר מתעד עלילה מסויימת פרט בפרט. ועם זאת נותן יד חופשית לדמיון להשתולל ולעלות. נוצר מעיין ניגוד מסתורי המאפיין את ברליוז. ברליוז כתב המון מוסיקה תוכניתית שלחלק מהן חיבר את הסיפור בעצמו (מה אפשר לומר מעבר לסימפוניה הפנטסטית...
). הבן אדם היה פשוט אומן רב פעלים מכל התחומים. את המוסיקה שלו אפשר לתלות במוזיאון. "קללת פאוסט" (אגדה דרמטית), "סימפוניית אבל ונצחון", "הטרויאנים" (זה כבר ממש השיא) ועוד רבים וטובים... ואלה היו שישים שניות על ברליוז.
 

Sir Humphrey

New member
חבר...

אני יודע שאני כבר תפסתי את תפקיד החרא התורן של הפורום, אבל אתה די פלצני בתיאורים שלך. הרבה יותר מעניין לקרוא על הרקע הביוגראפי, על ביצועים מומלצים וכו´, מאשר על כמה שברליו "צייר מוסיקה" או "נתן יד חופשית לדמיון להשתולל", ועל כך ש"את המוסיקה שלו ניתן לתלות במוזיאון" (הברקה מקורית, אני חייב לציין) ועוד מיני מטעמים שיעילים בערך כמו קריאת טור המוסיקה הקלאסית של חנוך רון שהיה ב"ערוצים", ושהתאים לרמה הכללית של "7 לילות". עכשיו, שלא ישתמע מכך כאילו אני מזלזל בך, מכיוון שאני לא בדיוק הקלסיקאי המדהים בעולם, אבל באמת זה די חבל.
 

Houndour

New member
שלום לך איש יקר

אם אתה רוצה לקרוא את הרקע הביוגרפי של המלחין פתח כל אנציקלופדיה ביתית ותהנה. הפורום נועד בין השאר להביע דעה אישית על המלחינים השונים וזה מה שאני עושה. אני חולק את רגשותיי ואת דעותיי עם חברי הפורום. מוסיקה אי אפשר לתאר באמצעות מונחים מופשטים. אז כתבתי לך תאורים פלצניים שלא תוכל למצוא באנציקלופדיה. אם למישהו זה מפריע רק שיגיד ואני מפסיק ועובר דירה.
 

lvbbb

New member
ברליוז שנא את שופן......

אני מזכיר את זה כי רק שבוע שעבר הזכרת פה את שופן.בין היתר הוא טען ששופן הוא אומן של "שמאלץ" (כמובן שהוא לא השתמש במילה שמאלץ) ובנוסף הוא טען שהוא לא יודע לתזמר (זה כמובן לא נכון,אתה רק צריך להקשיב לקונצרטו מס´1 וגם ל-מס´2 של שופן כדי להיוכח ) בנוסף, חלק מ-"הציורים" שברליוז תזמר היה בהשפעת אופיום שהוא הרבה להשתמש.
 

Sir Humphrey

New member
מעניין שאתה מזכיר את זה...

כי אני שמעתי את הורוביץ ברעיון אומר אותו הדבר. הוא אמר שבטהובן היה מלחין גדול לתזמורת, אבל לא ידע להלחין לפסנתר, ושופן היה מלחין הפסנתר הגדול ביותר, אבל לא ידע להלחין לתזמורת. והטענה הזאת נשמעת לי פחות מגוכחת ככל שאני שומע יותר מלחינים כמו ריכארד שטראוס, יאן סיבליוס ואנטון ברוקנר (ואולי גם דבוז´ק) שהתזמורים שלהם נשמעים לי תמיד כמו התעלות שאני לא שומע אפילו מבטהובן. במיוחד סיבליוס. ולדעתי לפחות, יש הבדל בין כתיבה לא יבשה לכתיבה מצועצעת וחסרת טעם. למשל אנקדוטות מעניינות כמו שהביא Ivbbb זה דוגמא טובה למה אפשר לכתוב על מלחין.
 

Lukas

New member
שופן לא ידע להלחין לתזמורת

הקונצ´רטו הראשון, כידוע תוזמר על ידי מכרו של שופן ולא ע"י שופן עצמו. שופן תזמר כמה יצירות בודדות בתקופת היותו סטודנט אך עד מהרה ויתר על הכתיבה לתזמורת. קביעות כמו "מלחין השמאלץ" או "בטהובן לא ידע לכתוב לפסנתר" הן קיצוניות מדי וחסרות כל בסיס, ונאמרו רק לצורך התנצחות מעל דפי ההיסטוריה. אמנים רבים נוטים לערוך קביעות גורפות שכאלה ולהביע את דעתם על מלחינים ומבצעים כאלה ואחרים. ולכן אין ליחס שום חשיבות לדעה זו אחרת מלבד הקוריוזיות שבה.
 

Sir Humphrey

New member
שמע,

אני רק מצטט את הורוביץ. ולדעתי, הסונטות של בטהובן הן יפות, אבל הן לא פאר היצירה לפסנתר. אני בהחלט יכול להבין אימרה כזו, כי לדעתי בטהובן לא ידע להוציא מהפסנתר מה ששומן, שופן, ליסט, רחמנינוב ופרוקופייב (ואולי דבוסי) הוציאו ממנו אחרי ומה שבאך ובמיוחד סקרלאטי הוציאו ממנו לפניו. וזה לא משנה עם זה הצ´מבלו של באך או ה-Pleyel של שופן.
 

Lukas

New member
"פאר היצירה"?

מצטער, אך אני מתקשה להבין את כוונתך ל"פאר היצירה". בתקופת בטהובן לא היה הפסנתר כלי פופולארי ולכן בטהובן ביצירותיו לא השתמש בתכונות הכליות הצרופות של הפסנתר. אך אין זה אומר שהסונטות של בטהובן הן לא יצירות מופת לפחות כמו פולנזים, סונטות ונוקטורנים של שופן, או קטעים לפסנתר של שומן. האיכויות בסונטות של בטהובן אינן בהכרח מרקמיות, אלא צורניות, רעיוניות ופילוסופיות. בתקופה של המלחינים הרומנטיים הפסנתר היה כלי פופולארי יותר ולכן הם יכלו לנצל את הצבעים והמרקמים של הפסנתר לגוון היצירה שלהם. אך מעובדות אלא אי אפשר להסיק שהסונטות של בטהובן אינן פאר היצירה לפסנתר. עובדה שהן מנוגנות רבות כמעט בכל רסיטל לפסנתר כיום.
 

daniella2

New member
קניתי את "הפנטסטית" של ברליוז-../images/Emo23.gif

שנה שעברה בהמלצתו של LVBBB.זה היה הדיסק הקלסי הראשון שקניתי אי פעם ומאז אני מכורה למוזיקה קלסית וקונה דיסקים קלסיים בלבד.אני לא יודעת אם LVBBB סיפר לכם את זה אבל הוא סיפר לי פעם שברליוז נחשב לבטהובן הצרפתי ואף החשיב את עצמו כממשיך דרכו של בטהובן ,לכן זה לא מפתיע שבפרק השלישי של "הפנטסטית" יש דמיון מסוים לפסטורלית של בטהובן.זה מצער לשמוע שברליוז השתמש בסמים וקינא בשופן אבל זה לא מפריע לי ,אני מעריצה גדולה שלו, אף אחד לא מושלם (הרי גם שרלוק הולמס היה מכור לקוקאין)
 

Houndour

New member
אכן ברליוז היה קצת מסטול

מהרבה בחינות אבל רוב האומנים הכי גדולים (גם בציור, פיסול, קולנוע ומה לא...) היו מסטולים...
 
למעלה