אממ היי אני צרכה עזרה

© Tweety ©

New member
אממ היי אני צרכה עזרה

אני עושה עבודה בפילוסופיה בנושא המתת חסד. עכשיו אם מישהו יודע על אתרים שיכולים לתת לי קצת רקע למוסר.. (או ספרים) זה יעזור מאוד
 

Henryf

New member
המתות חסד.

היו מספר ווכוחים מאד מאד מאד מעניינים בין פרופ´ ישעיהו לייבוביץ ובין האב מרסל דבואה, ופגישה אחת הוקדשה ל"המתות חסד". הפגישות תועדו בווידאו (נידמה לי מהאוניברסיטה הפתוחה) והן בעלות עומק מעבר לממוצע, יחד עם הפשטות של שיחה ולא חיבור פילוסופי. ייתכן שבפורום לייבוביץ יוכלו להפנות יותר למקורות.
 
"למה הם שונים"

של מו"ר נויגרשל, יש שם פרק על המתות חסד. אני אישית טוען שאסור להמית המתות חסד גם מזוית ראיה חילונית. לדעתי הפקרות בשטח הזה תגרור אחריה הפקרות נוספת בכל מה שקשור לחיי אדם, ששמירתם אמורה להיות ערך עליון בחברה ששומרת על עצמה.
 

Henryf

New member
בא נפשט

את כל מה שכתבת אפשר לפשט בכמה מילים "חיי האדם הינם ערך עליון". וכל מי שאלו הם ערכיו העליונים, ברור שאין שום מקום ל"רצח" מתוך רחמים. אבל, יש אנשים שחיי אדם אינם ערך עליון עבורם. (לא הרבה אנשים, רק כ- 100%). (גם עבורך חיי אדם אינם ערך עליון, אני מעריך שמקובל עליך שאדם מקריב את חייו למען החופש הלאומי למשל). יש אנשים שעבורם "חיי אדם בכבוד" גבוהים מערך "חיי אדם". לגבי אותה קבוצה, נישאר להגדיר מהם גבולות ה"כבוד" שלהם.
 
נכון

אבל כמה אחוזים מהאנשים אינם חיים בכבוד עד כדי רצון למות? אחד אחוז? וכמה אחוזים מעוניינים לשמור על חייהם? 99%? לכן הערך של חיי אדם הכללי גובר על הערך של "חיי אדם בכבוד" סתם.
 

Henryf

New member
סטטיסטיקה

ממתי אתה קובע ערכים אנושיים לפי סטטיסטיקה? אם רוב האנשים בעולם אינם חופשיים, הרי החופש אינו ערך עבורך? ערך אינו מה שקיים, אלא, מה שלדעתך ראוי שיהיה קיים. גם אם אתה צודק (ואתה לא) והייחס היה 1% מול 99%, הרי לקבוצה של ה- 1% יש זכות לקבוע את חייה לפי ערכיה, לקבוע את אורך חייה לפי ה"כבוד" שחיים אלה נושאים ועתידים לשאת, ומה שנישאר לאותה קבוצה זה להגדיר היטב, כל פרט והגדרתו האישית, מהו ה"כבוד" שלו, ועל החברה לכבד את רצונם. הייחס של 1 - 99 אינו כה פשוט, כי הרבה אנשים שאינם מאבדים עצמם לדעת, לא עושים זאת מחוסר רצון או חוסר יכולת, אלא מתוך אינסטינקט קיומי רגיל, אינסטינקט גנטי. הרבה פעמים תשמע "הלוואי וחיי היו כבר ניגמרים, אך אין לי האומץ להתאבד". חלק גדול מהתרבות הינה קביעת נורמות הסותרות אינסטינקטים גנטיים. קימת חברה בינלאומית בשם Exit, העוזרת לחבריהם לסיים את את חייהם בכבוד, אינני מכיר את כל פעולות החברה, אך הפופולריות שלה היא כלל לא זניחה.
 
ייתכן שפיספסת את הנקודה...

כשאתה מעמיד משהו בסכנה (חיי אדם) עקב הנהגת הפקרות בשטח שלו, אתה משקלק רווח מול הפסד. כאן, הרווח וההפסד יכולים להתפרש רק באחוזים. אם רוב האנשים (נניח רוב, עזוב 1 ל99) מעוניינים בהמשך חייהם התקינים לדעתם, אזי יהיה איסור חברתי גדול יותר לגעת בחיים בכלל, מאשר לגעת בהם ולתקנם. מה שאמרת לגבי אותו 1 אחוז שמעדיף שלא לחיות כעת חיים שאינם מכובדים לא קשור כלל כי אנחנו באים להחליט כרגע לגביי כל החברה שכוללת 99 אחוז לא כאלה.
 

Henryf

New member
מחאה

הרשה לי למחות על דבריך. אינני משקלל שום רווח נגד הפסד. ערך הינו המטרה. השיקלולים נועדו לעזור להגיון האנושי להגיע למטרתו, לערכיו. הערך אינו לוגי, אינו ניתן להסבר, זהו הרצון הבסיסי של האדם. אינני מנסה לכפות על אף חברה לחיות בהתאם לערכים של "חיים בכבוד", אך אני מצפה שאותה קבוצה, שבאירופה היא כבר קבוצה ענקית, יאפשר לה לחיות, ולמות, לפי ערכיה.
 
אתה מוחה לחינם

ערך נקבע רק על פי דעת בני אדם. כמה שקרנו גבוהה יותר אצל הרבה בני אדם, הערך הזה גבוה יותר, וכשמדובר ברוב בני האדם, הוא נהפך לערך עליון כאשר אתה דן את דיני הכלל.
 
מנקודת מבט

חילונית כמובן (אני מוחה על דברי עצמי מכיוון שאני דתי ושלא יהיה ספק בכך)
 

Henryf

New member
ערך ניקבע ע"פ דעת - סתירה פנימית.

יש סתירה פנימית במשפט שלך, את עולמך אפשר לחלק ל-2 : 1. עולם הערכים - כל מה שאינו לוגי, בלתי ניתן לכימות או הוכחה. 2. עולם הדעת - העולם המחשבתי, הלוגי, הניתן לכימות. למשל: אדם א´ יהיה בעל ערך "טוב למות בעד ארצנו", אדם ב´ יהיה בעל ערך "טוב למות למען כבוד הקיסר". לא תיתכן שום לוגיקה, או תוכנת מחשב תאורטית, שיכולה להכריע איזה ערך טוב יותר. זהו אך ורק רצונו הבסיסי של האדם, שלא ניתן לשום כימות לוגי. מאידך, אם אדם א´ רוצה להגן על מדינתו, בהתאם לערכיו, אזי הוא מפעיל את "דעתו", מהי הדרך הנכונה לעשות זאת? איזו דרך עדיפה על דרך אחרת? את דעתו של אדם ניתן תאורטית לתכנת, לשקלל, לכמת, וגם מחשב משוכלל (הכולל את כל הידע האנושי) יוכל לתת לנו את התשובות הללו. נקודת המבט הדתית כדתי, עבורך הערך העליון הינו "עבודת האלוהים ומעמדך כלפי האלוהים". אין לערך זה שום ביסוס דעתני. אין שום הוכחה בעולם שאלוהיך הוא האלוהים הנכון, ואין שום הוכחה שבעולם שאנשים מאמינים זוכים בייתרונות ע"פ אנשים לא מאמינים. לכן אמונתך הינה ערך, בלתי ניתנת להוכחה או דעתנות או כימות, אבל היא הרצון העליון שלך לנהל את חייך, שבעבורו אתה מוכן גם להקריב את חייך.
 

seeyou

New member
Doctor-Assisted Suicide ../images/Emo129.gif

יש הרבה אתרים !! לדוגמה: http://www.lwc.edu/administrative/library/suiart.htm http://www.righttoliferoch.org/weuthan.htm
 
למעלה