אמנות גילוף חותמות (篆刻) וכתב החותמות (篆書)
לצד שלושת סוגי הכתב המקובלים כיום בקליגרפיה של הסימניות הסיניות ביפן : הכתב הרבוע (Kaisho), כתב החצי-מחובר (Gyosho) והכתב המחובר (Sosho), עומד בזכות עצמו כתב החותמות (Tensho 篆書), כתב עתיק שמתי מעט יודעים לקראו, אך בימינו הוא בשימוש על גבי חותמות איכותיות המתנוססות בצבע אדום על כל מסמך ועל כל יצירת אמנות של סין ויפן. אמנות גילוף החותמות (Tenkoku 篆刻) היא מקצוע נפוץ בכל רחבי יפן, שכן לכל אדם ביפן יש חותמת אישית משלו (הנקראת האנקו - hanko 判子, או אינקאן - inkan 印鑑). בחותמת זו היפני מחתים כל מסמך שהוא (כמו המחאות וחוזים, שכן אין היפני חותם בכתב-יד, כנהוג במערב). לעיתים יש להמתין אף שנים לביצוע הזמנה לחותמת מידי רבי-אמן, המתמחים בחותמות שהן יצירת אמנות בפני עצמן.
בעבר החותמות היו רבועות, אך משנות השישים ביפן החותמות הרבועות הן יותר אופייניות למוסדות, לשימושים פורמליים או לחותמות אומן, בעוד שלשאר האוכלוסייה החותמות הן עגולות או אובאליות ובעיקר מנסיבות של נוחות. הרבה פעמים החותמות הן מותקנות בקצה עטים או עם מתקן אוטומטי שמבטל את הצורך לתוספת של כרית / משחת חותמות האדומה. לרוב החותמות עשויות עץ, אבן אך גם מחומרים אחרים כמו פלסטיק או מתכת שבהם הגילוף נעשה בד"כ באופן ממוכן. משחת החותמות היא תמיד אדומה, למעט בעבודות אמן שאז אפשר להשתמש בצבעים אחרים.
אמנות גילוף נעשית על ידי גלף-אמן על פי רצון הקונה - אם יאנג (陽) = בו הסימניות בולטות וניראות אדומות על רקע לבן (הגילוף הוא סביב הסימניות! עם הותרת מסגרת לאורך שולי החותמת) או יין (陰) = בו הסימניות שקועות וניראות לבנות על רקע אדום (הגילוף הוא רק של הסימניות בלבד עם אפשרות לקו מסגרת פנימי לאורך שולי החותמת).
שלבי גילוף החותמת :
1. מציאת הסימניות המבוקשות בכתב החותמות עבור החותמת
2. מעמידים את החותמת הריקה על נייר שקוף ומסמנים בעפרון את שולי החותמת - כעת יש לנו את המסגרת בה יש "להכניס" את הסימניות
3. כותבים את הסימניות על הנייר בתוך המסגרת , וגוזרים במספריים את הנייר סביב שולי המסגרת - כעת יש לנו דוגמית / שבלונת נייר לחותמת.
4. שמים את החותמת בסד גילוף ומקבעים אותה תחת תאורה חזרה כדי שהראות תהיה מיטבית
5. הופכים את דוגמית הנייר ומניחים נייר קופי (כן יש לי כאלה .... לאלה שעוד זוכרים את הדפים הכחולים ההם) בין הדוגמית שמונחת בדיוק על החותמת
6. עוברים בלחץ עם מכשיר כתיבה שוב על הסימניות ולא שוכחים לעבור גם על קו המסגרת....
7. כעת מה שנותר - זה לגלף בזהירות עם איזמלי גילוף קטנטנים את החותמת, כאשר כל טעות מחייבת הסרה ושיוף של כל החותמת וחזרה לשלב 4.
8. גם לאחר שמסיימים - בודקים על ידי החתמה במשחה -
9. אם יש להעמיק או להסיר עוד מן האבן כדי שהרקע הלבן יהיה חלק לגמרי ללא "רעשים" אדומים - מנגבים עם טישיו את המשחה מן החותמת ומחזירים את החותמת לסד הגילוף
9.1 מגלפים שוב וחוזר חלילה עד שהחותמת גמורה ,
9.2 אם מפספסים את הגילוף - חוזרים לשלב 4
10. מזל טוב ! החותמת גמורה - בארץ אני גם מגלף עבור "הלא מבינים" סימן עגול בחזית החותמת - כדי שיידעו איפה זה ה"למעלה" של החותמת
להנאתכם - צרפתי צילומים של גילוף חותמות שעשיתי בסטודיו עם שתי חותמות אמן (שימו לב ששתי הסימניות של השושן [Lily] בטור השמאלי בחותמת התחתונה, מגולפות גם בחותמת האמן הראשונה).
מצורף פה גם פרק של Begin Japanology אודות החותמות ביפן.
לצד שלושת סוגי הכתב המקובלים כיום בקליגרפיה של הסימניות הסיניות ביפן : הכתב הרבוע (Kaisho), כתב החצי-מחובר (Gyosho) והכתב המחובר (Sosho), עומד בזכות עצמו כתב החותמות (Tensho 篆書), כתב עתיק שמתי מעט יודעים לקראו, אך בימינו הוא בשימוש על גבי חותמות איכותיות המתנוססות בצבע אדום על כל מסמך ועל כל יצירת אמנות של סין ויפן. אמנות גילוף החותמות (Tenkoku 篆刻) היא מקצוע נפוץ בכל רחבי יפן, שכן לכל אדם ביפן יש חותמת אישית משלו (הנקראת האנקו - hanko 判子, או אינקאן - inkan 印鑑). בחותמת זו היפני מחתים כל מסמך שהוא (כמו המחאות וחוזים, שכן אין היפני חותם בכתב-יד, כנהוג במערב). לעיתים יש להמתין אף שנים לביצוע הזמנה לחותמת מידי רבי-אמן, המתמחים בחותמות שהן יצירת אמנות בפני עצמן.
בעבר החותמות היו רבועות, אך משנות השישים ביפן החותמות הרבועות הן יותר אופייניות למוסדות, לשימושים פורמליים או לחותמות אומן, בעוד שלשאר האוכלוסייה החותמות הן עגולות או אובאליות ובעיקר מנסיבות של נוחות. הרבה פעמים החותמות הן מותקנות בקצה עטים או עם מתקן אוטומטי שמבטל את הצורך לתוספת של כרית / משחת חותמות האדומה. לרוב החותמות עשויות עץ, אבן אך גם מחומרים אחרים כמו פלסטיק או מתכת שבהם הגילוף נעשה בד"כ באופן ממוכן. משחת החותמות היא תמיד אדומה, למעט בעבודות אמן שאז אפשר להשתמש בצבעים אחרים.
אמנות גילוף נעשית על ידי גלף-אמן על פי רצון הקונה - אם יאנג (陽) = בו הסימניות בולטות וניראות אדומות על רקע לבן (הגילוף הוא סביב הסימניות! עם הותרת מסגרת לאורך שולי החותמת) או יין (陰) = בו הסימניות שקועות וניראות לבנות על רקע אדום (הגילוף הוא רק של הסימניות בלבד עם אפשרות לקו מסגרת פנימי לאורך שולי החותמת).
שלבי גילוף החותמת :
1. מציאת הסימניות המבוקשות בכתב החותמות עבור החותמת
2. מעמידים את החותמת הריקה על נייר שקוף ומסמנים בעפרון את שולי החותמת - כעת יש לנו את המסגרת בה יש "להכניס" את הסימניות
3. כותבים את הסימניות על הנייר בתוך המסגרת , וגוזרים במספריים את הנייר סביב שולי המסגרת - כעת יש לנו דוגמית / שבלונת נייר לחותמת.
4. שמים את החותמת בסד גילוף ומקבעים אותה תחת תאורה חזרה כדי שהראות תהיה מיטבית
5. הופכים את דוגמית הנייר ומניחים נייר קופי (כן יש לי כאלה .... לאלה שעוד זוכרים את הדפים הכחולים ההם) בין הדוגמית שמונחת בדיוק על החותמת
6. עוברים בלחץ עם מכשיר כתיבה שוב על הסימניות ולא שוכחים לעבור גם על קו המסגרת....
7. כעת מה שנותר - זה לגלף בזהירות עם איזמלי גילוף קטנטנים את החותמת, כאשר כל טעות מחייבת הסרה ושיוף של כל החותמת וחזרה לשלב 4.
8. גם לאחר שמסיימים - בודקים על ידי החתמה במשחה -
9. אם יש להעמיק או להסיר עוד מן האבן כדי שהרקע הלבן יהיה חלק לגמרי ללא "רעשים" אדומים - מנגבים עם טישיו את המשחה מן החותמת ומחזירים את החותמת לסד הגילוף
9.1 מגלפים שוב וחוזר חלילה עד שהחותמת גמורה ,
9.2 אם מפספסים את הגילוף - חוזרים לשלב 4
10. מזל טוב ! החותמת גמורה - בארץ אני גם מגלף עבור "הלא מבינים" סימן עגול בחזית החותמת - כדי שיידעו איפה זה ה"למעלה" של החותמת
להנאתכם - צרפתי צילומים של גילוף חותמות שעשיתי בסטודיו עם שתי חותמות אמן (שימו לב ששתי הסימניות של השושן [Lily] בטור השמאלי בחותמת התחתונה, מגולפות גם בחותמת האמן הראשונה).
מצורף פה גם פרק של Begin Japanology אודות החותמות ביפן.