אגב, אני חייבת בכל זאת לומר משהו
על ההקשר האחר של העבודות של היימן: הרעיון של כיבוש מיני של האדמה הוא הלא עתיק יומין כימי המין האנושי. הזכרתי קודם את "האוהל האדום" - מדובר בספר מדהים שקראתי לפני כשנתיים ומאז הוא מתגלגל בתוכי ואני פוגשת עוד ועוד "הדים" שלו: כתבה אותו עיתונאית-סופרת אנגליה (אם איני טועה) והסיפור הוא סיפור האבות התנכיים, דרך עיניה של דינה, בתו היחידה של יעקב. ה"אוהל האדום" הוא אוהל הנשים הנידות, בו הן נמצאות מטפלות ומטופלות בזמן הווסת ובזמן לידה, מתייחדות עם נשיותן ועם אלוהות האדמה. את דם הוסת הראשונה הילדה מקדישה בטקס לאמא-אדמה, ובכך היא מתאחדת (ולא כובשת) עם העוצמה הנשית הגדולה. (אגב, לפי התיאור בספר כל הנשים היו מתואמות במחזורן עם מחזור הירח, ולפי מה שקראתי אח"כ כנראה שיש דברים בגו.) אני מספרת את כל זה כהנגדה למה שנגזר (בעיני) מהצילומים של מירב היימן: כיבוש, כיבוש-עאלק - בבגד ריקוד פאטתי, חוצץ בין הגוף לבין האדמה. לא שפגט אמיתי, לא עבודת גוף אמיתית, לא עבודת אדמה אמיתית, לא חיבור נשי אמיתי, לא כיבוש אמיתי. וכל ה"לא אמיתי" הזה הופך את העבודה שלה ל"לא אמיתית", ל"כאילו" ל"דיבור על" מאד בוסרי. זהו. שפכתי.