אמת או שקר?

אמת או שקר?

שאלה שמטרידה אותי רבות מאז שעלתה התכנית (בין אם כי מטרידים אותי בעזרתה, ובין אם כי אני מהרהר בה בעצמי) היא זו של אמיתות הדברים שמוצגים על המסך בתכנית. אחת השאלות הראשונות ששואלים אותי אנשים ברחוב היא תמיד "תגיד, זה מבויים?" אז רציתי קצת להתייחס לשאלה הזאת פה. יש כמה היבטים שבהם ניתן "לעוות" את המציאות, כך שמה שיוצג על המסך לא יהיה האמת: בימוי, עריכה מגמתית, והטיה של המשחק. בנושא הטית המשחק אני לא אעסוק פה, מסיבות ברורות. בנושא הבימוי - אנשים כמעט תמיד בטוחים שכל התכנית מבויימת, שאומרים למשתתפים מה להגיד ומכניסים להם מילים לפה. חלק מהאנשים אפילו בטוחים שמשתתפים מסויימים הם "מושתלים" של ההפקה. כל זה בפירוש לא נכון. המשתתפים בתכנית כולם אנשים אמיתיים, שמתנהגים באופן אמיתי ומגיבים לסיטואציות אמיתיות. קרה לא מעט שביקשו מהמשתתפים לנהל שיחה על נושא מסויים, פשוט כי זה הושא שיעניין את הצופים, ולדעתי זה לגיטימי - אבל לא קרה (לפחות לא לי) שאמרו לנו מה להגיד או איך להגיד את זה. בנושא העריכה המגמתית - כאן העניין שונה לחלוטין. הרבה מאוד ממה שמוצג בתכנית ערוך בצרה כבדה. משפטים שלמים מוצאים מהקשרם, נחתכים באמצע ומודבקים למשפטים אחרים שאינם קשורים אליהם. חלקים מסויימים מההתרחשויות מוקצנים מאוד ביחס לחלקים אחרים, תכונות מסויימות של אנשים מוקצנות, מפני שמדגישים אותן יותר מאחרות, וכיו"ב. אז מה שאני מנסה להגיד הוא - נסו לשים לב, ושלא יעבדו עליכם
 

HouseAtreides

New member
אני כלל לא בטוח שלכולם זה כ"כ ברור

אני מתכוון לעניין העריכה. שלב העריכה הוא לעיתים קרובות לא פחות מבימוי! העורך מסוגל - אמנם תוך הרבה מאד השקעה ותשומת לב לפרטים הכי קטנים, אבל בהחלט מסוגל טכנית - לשים בפיו של אדם משפטים שלמים שמעולם לא אמר! עבודה מקצועית כזו יכולה להיראות מאד משכנעת עבור מי שלא באמת מחפשים ושמים לב לניואנסים ול- Artifacts שנוצרים בעריכה. לדוגמא, ראיתי בעבר קליפ שנוצר עבור שיר של להקה ישראלית מסויימת, כשלאמיתו של דבר חומר גלם הוידאו שהגיע לעריכה כלל לא הכיל את השיר המסויים הזה, אלא שיר אחר... העורך לא התרגש יותר מדי מהטעות הזו, ופשוט רקח קליפ משכנע בו הסולן נראה בתקריב עצבני, ממש מוציא מפיו חלק גדול ממילות השיר!... אחרי שברור כמה כוח מצוי בידיו של העורך, כלומר הבמאי, כלומר ההפקה, כבר אין שום חשיבות לשאלה האם המשתתפים פועלים באופן ספונטאני או שמא ישנו במאי מסורתי שצועק "קאט קאט קאט" אחרי כל חצי משפט.... ממילא התמונה הסופית היא בדיוק זו שההפקה מעוניינת להראות, אז מה חשובה הדרך שלה להשיג את זה?
 

Thumpers

New member
צודק, פשוט...

לי זה היה ברור - אז הנחתי שגם לשאר האנשים. צריך לקחת כל מה שרואים שם, בעירבון מוגבל.
 
אני אישית יצאתי די טוב

אבל עדיין, הדגישו מאוד את הצד הוכחן והעקשן שלי, כאילו אין בי דברים אחרים... חבל!
 

Loriella

New member
אז מי יצא רע, לדעתך?

(ודרך אגב- לא, סדר הפעולות *לא* טוב לי בכלל!!)
 

mass

New member
כריסטין!

היא נראית כמו פוסטמה אבל אני בטוח שמתחת למעטה של בובת המין מסתתרת חתנית מדלית פילדס.
 

Thumpers

New member
אני כל כך אוהבת

שאנשים מתיימרים להכיר מישהו כי "הוא היה בטלוויזיה" - אני חושבת שזה חמוד. חמוד מפגר כזה, אבל חמוד.
 

In Red

New member
שאלה שמעניינת אותי

למי נעשה הכי הרבה עוול בתוכנית? כלומר, למי הכי ערכו את הצורה ועיוותו את האופי? האם אתה מרגיש מוטרד מאיך שערכו אותך?
 

komsi komsa

New member
גם את הדמות של חופית הקצינו?

כי לי היא נראית מוקצנת בנטורל... :p
 

DDN

New member
אני לא יודע מה הבעיה של כולם עם חופית

אני היחיד שלא רואה מכשפה אלא ילדונת צעירה לא מזיקה שסתם חיה לה בסרט?
 

Thumpers

New member
היא בסדר גמור.

לא הייתי מסתדרת איתה 5 דקות, אבל היא בסדר גמור. פשוט חיה בסרט ממש - אבל ממש - טוב.
 
יעבור לה.

או שלא
. מסקרן אותי מה באמת הלך בעניין הברית עם רם וכריסטין, העריכה הורידה את כל ההיגיון מההתרחשות
.
 

DDN

New member
דווקא בגלל העריכה, זה היה כאילו ברור

שזה מה שיהיה, והיה נראה (לפחות לי) כאילו גם אלון בסוד העניינים.
 
אלון לא היה בסוד העניינים

(אלון גם מדבר על עצמו בגוף שלישי
) לא היה לי מושג שזה מה שהיא הולכת לעשות, והופתעתי מאוד מאוד כשזה קרה. אני גם חושב שהמקרה הזה מצביע על כך שחופית איננה "בלתי-מזיקה", לפעמים הסרט שהיא חיה בו זולג למציאות.
 

DDN

New member
צריך להוסיף לשרשור הסטריאוטיפים

"חנונים מדברים על עצמם בגוף שלישי" הרבה מאיתנו עושים את זה, ובטלוויזיה אני זוכר היה גם משהו כזה בסיינפלד: "JIMMI LOVES ELAINE" לפי העריכה, זה היה נראה כאילו היא קלטה ממך את רעיון הבגידה א-לה הישרדות. טוב. חיה קצת בסרט.
 

innocence

New member
לדעתי היא משחקת את המשחק,

ויודעת לשחק אותו היטב, כי היא יודעת למה מצפים ממנה בתוכנית. רואים גם שמדי פעם היא "נשברת".
 
למעלה